Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1400 - 1439 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.853992 İndeks Tarihi: 03-05-2021

Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti

Öz:
Bu araştırmada, ergenlerin akran zorbalığı yapma ve akran zorbalığı mağduru olma durumlarının;öznel iyi oluşlarını ne derece yordandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Burdur ilininMerkez ilçesinde yer alan ortaöğretim kurumlarında öğrenimine devam etmekte olan 215 kadın ve191 erkek olmak üzere toplam 406 lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubununyaş ortalaması 15.22’dir. Araştırmada veriler; araştırmacıların geliştirdiği kişisel bilgi formu,Eryılmaz (2009) tarafından geliştirilen Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği, Ayas ve Pişkin (2015)tarafından geliştirilmiş olan Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği–Ergen Formu ile toplanmıştır.Verilerin analizinde, değişkenlerin arasındaki ilişkinin saptanması için pearson korelasyonkatsayısı ile hiyerarşik çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılırken; farklılıkların tespitine ilişkinanaliz için ise ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmış, farklılıklarınkaynağını test etmek adına Tukey ve Hochberg’s GT2 testlerinden yararlanılmıştır. Tüm buistatistiksel analizlerde SPSS 20.0 programı kullanılmış olup, anlamlılık düzeyi olarak .05 alınmıştır.Araştırma sonucunda ergenlerin öznel iyi oluşlarının, akran zorbalığı yapma ve akran zorbalığımağduru olma tarafından negatif yönde anlamlı şekilde yordandığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıcaergenlerin öznel iyi oluşlarının, algılanan sosyoekonomik düzey, aile yapısı ve barınılan yerdeğişkenleri açısından anlamlı olarak farklılaştığı; ancak cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinegöre anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışma bulguları ilgili alanyazın ışığındatartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Peer Bullying and Peer Victimization as the Predictors of Subjective Well-Being of Adolescents

Öz:
In the current study, it is aimed to determine the extent to which adolescents’ peer bullying and peer victimization predict their subjective well-being. The study was conducted on a total of 406 high school students (215 females and 191 males) attending high schools located in the central district of the city of Burdur. The mean age of the study group is 15.22. The data of the study were collected by using the personal information form developed by the researchers and the Adolescent Subjective Well-Being Scale developed by Eryılmaz (2009), the Peer Bullying Determination ScaleAdolescent Form developed by Ayas and Pişkin (2015). In the analysis of the collected data, while Pearson correlation coefficient and hierarchic multi-linear regression analysis were used to determine the relationships between variables, independent samples t-test and one-way variance analysis were used to determine the differences and Tukey and Hochberg’s GT2 tests were used to test the source of the differences. For all the statistical analyses, SPSS 20.0 program package was used and the significance level was set to be .05. As a result of the analyses, it was concluded that the adolescents’ subjective well-being was negatively and significantly predicted by peer bullying and peer victimization. Moreover, the subjective well-being of the adolescents was found to be varying significantly depending on the perceived socio-economic level, family structure and place of residence but not varying significantly depending on gender and grade level. Findings of the study were discussed in light of the literature.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıyaman, C. (2019). Lise öğrencilerinde öznel iyi oluşun yordayıcıları olarak mükemmeliyetçilik ve kendindelik. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Albayrak, A. S. (2005). Çoklu doğrusal bağlantı halinde enküçük kareler tekniğinin alternatifi yanlı tahmin teknikleri ve bir uygulama. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-126.
  • Alim, E. (2018). Ergenlerde mükemmeliyetçilik, öznel iyi oluş ve depresyon arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Andrews, F. M. & Withey, S. B. (1976). Social indicators of well-being. New York: Plenum Press.
  • Avcı, M. (2019). Lise öğrencilerinin olumsuz değerlendirilme korkusu düzeyleri öznel iyi oluş düzeyleri ile sanal zorbalık düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ayas, T. & Pişkin, M. (2015). Akran zorbalığı belirleme ölçeği ergen formu. Akademik Bakış Dergisi, (50), 316-324.
  • Bagav, M. (2018). Sınav kaygısı ve öznel iyi oluş arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayram, E. (2018). Ergenlerin öznel iyi oluş düzeyleri ile kişilerarası ilişki tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Bedin, L. M. & Sarriera, J. C. (2014). Dyadic analysis of parent-children subjective well-being. Child Indicators Research, 7(3), 613-631. doi:10.1007/s12187-014-9235-9
  • Bektaş, C. (2018). The relation of family boundary violation to subjective well-being and trait anxiety among adolescents. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bond, L., Carlin, J. B., Thomas, L., Rubin, K. & Patton, G. (2001). Does bullying cause emotional problems? A prospective study of young teenagers. Bmj, 323(7311), 480-484. doi:10.1136/bmj.323.7311.480
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (19.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Certel, Z., Bahadır, Z., Saracaloğlu, A. S. & Varol, S. R. (2015). Lise öğrencilerinin öz-yeterlikleri ile öznel iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 307-318.
  • Chang, F. C., Lee, C. M., Chiu, C. H., Hsi, W. Y., Huang, T. F. & Pan, Y. C. (2013). Relationships among cyberbullying, school bullying, and mental health in taiwanese adolescents. Journal of School Health, 83(6), 454-462. doi:10.1111/josh.12050
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2.Basım). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Crick, N. R. & Bigbee, M. A. (1998). Relational and overt forms of peer victimization: a multiinformant approach. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66(2), 337-347. doi:10.1037/0022- 006X.66.2.337
  • Çakır, G. (2015). Lise Öğrencilerinin Öznel İyi Oluş Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için istatistik (3.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Derdikman‐Eiron, R., Indredavik, M. S., Bratberg, G. H., Taraldsen, G., Bakken, I. J. & Colton, M. (2011). Gender differences in subjective well‐being, self‐esteem and psychosocial functioning in adolescents with symptoms of anxiety and depression: Findings from the Nord‐Trøndelag health study. Scandinavian Journal of Psychology, 52(3), 261-267. doi:10.1111/j.1467- 9450.2010.00859.x
  • Derin, S. & Bilge, F. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(46), 35-51.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-75.
  • Diener, E. & Seligman, M. E. (2002). Very happy people. Psychological Science, 13(1), 81-84. doi:10.1111/1467-9280.00415
  • Egan, S. K. & Perry, D. G. (1998). Does low self-regard invite victimization?. Developmental Psychology, 34(2), 299-309. doi:10.1037/0012-1649.34.2.299
  • Eryılmaz, A. (2009). Ergen öznel iyi oluş ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 975- 989.
  • Eryılmaz, A. (2010). Ergenlerde öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile akademik motivasyon arasındaki ilişki. Klinik Psikiyatri, 13(2), 77-84.
  • Eryılmaz, A. (2011). Ergen öznel iyi oluşu ile olumlu gelecek beklentisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Düşünen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 24(3), 209-215.
  • Eryılmaz, A. & Atak, H. (2011). Ergen öznel iyi oluşunun, öz saygı ve iyimserlik eğilimi ile ilişkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 170-181.
  • Eryılmaz, A. & Ercan, L. (2011). Öznel iyi oluşun cinsiyet, yaş grupları ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 139-151.
  • Flaspohler, P. D., Elfstrom, J. L., Vanderzee, K. L., Sink, H. E. & Birchmeier, Z. (2009). Stand by me: The effects of peer and teacher support in mitigating the impact of bullying on quality life. Psychology in the Schools, 46(1), 636–649. doi:10.1002/pits.20404
  • Fields, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2.Basım). Beverly Hills: Sage Publications.
  • Froh, J. J., Yurkewicz, C. & Kashdan, T. B. (2009). Gratitude and subjective well-being in early adolescence: Examining gender differences. Journal of adolescence, 32(3), 633-650. doi:10.1016/j.adolescence.2008.06.006
  • García, F. J., Marande, G., Schneider, B. H. & Blanchard, C. (2014). Effects of school on the well-being of children and adolescents. In Ben-Arieh, A., Casas, F., Frønes, I. & Korbin J. E. (Ed.), Handbook of child well-being (pp. 1251–1305). Netherlands: Springer.
  • Gillham, J., Adams-Deutsch, Z., Werner, J., Reivich, K., Coulter-Heindl, V., Linkins, M., ... Contero, A. (2011). Character strengths predict subjective well-being during adolescence. The Journal of Positive Psychology, 6(1), 31-44. doi:10.1080/17439760.2010.536773
  • González-Carrasco, M., Casas, F., Malo, S., Viñas, F. & Dinisman, T. (2017). Changes with age in subjective well-being through the adolescent years: Differences by gender. Journal of Happiness studies, 18(1), 63-88. doi:10.1007/s10902-016-9717-1
  • Göcen, G. (2016). Kadirşinaslık ve öznel iyi oluş: Suça sürüklenen çocuklar üzerine nicel bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(4), 966-990.
  • Gök, E. (2019). Öznel iyi oluşun yordanmasında psikolojik ihtiyaçların karşılanması, aile aidiyeti ve ebeveyn algısı rolünün incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Güler, Y. (2019). Ergenlerde öznel iyi oluş, kimlik statüleri ve aile bütünlük duygusu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündoğan, S. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin, algılanan sosyal destek ve öznel iyi oluş açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Güngör, Ö. (2018). Klasik ve modern sistemde hafızlık yapan bireylerde öznel iyi oluş ve sosyal kaygı ilişkisi üzerine bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Hinduja, S. & Patchin, J. W. (2010). Bullying, cyberbullying, and suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206-221. doi:10.1080/13811118.2010.494133
  • Huebner, E. S., Hills, K. J., Jiang, X., Long, R. F., Kelly, R. & Lyons, M. D. (2014). Schooling and children’s subjective well-being. In Ben-Arieh, A., Casas, F., Frønes, I. & Korbin J. E. (Ed.), Handbook of child well-being (pp. 797–819). Netherlands: Springer.
  • Joronen, K. & Åstedt‐Kurki, P. (2005). Familial contribution to adolescent subjective well‐being. International Journal of Nursing Practice, 11(3), 125-133. doi:10.1111/j.1440-172X.2005.00509.x
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, M. A. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öznel iyi oluş ve iletişim beceri düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Katja, R., Päivi, Å. K., Marja‐Terttu, T. & Pekka, L. (2002). Relationships Among adolescent subjective well‐being, health behavior, and school satisfaction. Journal of School Health, 72(6), 243-249. doi:10.1111/j.1746-1561.2002.tb07337.x
  • Kılınç, M. & Uzun, K. (2020). Ergenlerin yaşam doyumlarının yordayıcıları olarak direkt ve dolaylı akran baskısı. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(28), 1241-1271. doi:10.26466/opus.748254
  • Kirk, R. E. (1996). Practical significance: A concept whose time has come. Educational and Psychological Measurement, 56, 746-759.
  • Kirmani, M. N., Sharma, P., Anas, M. & Sanam, R. (2015). Hope, resilience and subjective well-being among college going adolescent girls. International Journal of Humanities & Social Science Studies, 2(1), 262-270.
  • Kline, P. (2014). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • Küçükköse, İ. (2015). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile sürekli öfke, öfke ifade tarzları ve stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mevlana Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Little, R. J. (1988). A test of missing completely at random for multivariate data with missing values. Journal of the American Statistical Association, 83(404), 1198-1202.
  • Lyubomirsky, S., King, L. & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success?. Psychological Bulletin, 131(6), 803-855. doi:10.1037/0033-2909.131.6.803
  • Lyubomirsky, S. (2007). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. The Penguin Press, NY.
  • Ma, Z. W., Zeng, W. N. & Ye, K. Y. (2015). Gender differences in Chinese adolescents' subjective wellbeing: The mediating role of self-efficacy. Psychological Reports, 116(1), 311-321. doi:10.2466/17.07.PR0.116k15w2
  • Manolis, C. & Roberts, J. A. (2012). Subjective well-being among adolescent consumers: The effects of materialism, compulsive buying, and time affluence. Applied Research in Quality of Life, 7(2), 117-135. doi:10.1007/s11482-011-9155-5
  • McCullough, G., Huebner, E. S. & Laughlin, J. E. (2000). Life events, self‐concept, and adolescents' positive subjective well‐being. Psychology in the Schools, 37(3), 281-290. doi:10.1002/(SICI)1520- 6807(200005)37:3<281::AID-PITS8>3.0.CO;2-2
  • Mehel, F. (2019). Anne babası boşanmış ve boşanmamış ergenlerin yaşamda anlam, öznel iyi oluş ve benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Mertler, C. A. & Vannatta, R. A. (2005). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation (3.Basım). CA: Pyrczak Publishing.
  • Moore, P. M., Huebner, E. S. & Hills, K. J. (2011). Electronic bullying and victimization and life satisfaction in middle school students. Social Indicators Research, 107(3), 429–447. doi:10.1007/s11205-011-9856-z
  • Myers, D. G. & Diener, E. (1995). Who is happy?. Psychological Science, 6(1), 10-19. doi:10.1111/j.1467- 9280.1995.tb00298.x
  • Navarro, R., Ruiz-Oliva, R., Larrañaga, E. & Yubero, S. (2015). The impact of cyberbullying and social bullying on optimism, global and school-related happiness and life satisfaction among 10-12- year-old schoolchildren. Applied Research in Quality of Life, 10(1), 15–36. doi:10.1007/s11482-013- 9292-0
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Malden, MA: Blackwell Publishing.
  • Olweus, D. & Breivik, K. (2014). Pligh of victims of school bullying: The opposite of Well Being. In Ben-Arieh, A., Casas, F., Frønes, I. & Korbin J. E. (Ed.), Handbook of child well-being (pp. 2593– 2616). Netherlands: Springer.
  • Ortega, R., Elipe, P., Mora‐Merchán, J. A., Genta, M. L., Brighi, A., Guarini, A., ... Tippett, N. (2012). The emotional impact of bullying and cyberbullying on victims: A European cross‐national study. Aggressive behavior, 38(5), 342-356. Doi:10.1002/ab.21440
  • Özdemir, B. C. (2019). Lise öğrencilerinin fiziksel aktivite ve öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Özen, Y. & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 394-422.
  • Öztürk, Y. (2017). Ergenlerde dindarlık ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi-Çarşamba örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Palomar-Lever, J. & Victorio-Estrada, A. (2014). Determinants of subjective well-being in adolescent children of recipients of the oportunidades human development program in Mexico. Social Indicators Research, 118(1), 103-124. doi:10.1007/s11205-013-0407-7
  • Piskin, M. (2002). Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2) 531–562
  • Rask, K., Åstedt‐Kurki, P. & Laippala, P. (2002). Adolescent subjective well‐being and realized values. Journal of Advanced Nursing, 38(3), 254-263. doi:10.1046/j.0283-9318.2002.00118.x
  • Rask, K., Åstedt‐Kurki, P., Paavilainen, E. & Laippala, P. (2003). Adolescent subjective well‐being and family dynamics. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 17(2), 129-138. doi:10.1046/j.0283- 9318.2002.00118.x
  • Sezer, F. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş durumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 41(192), 74-85.
  • Solak-Şimşek, N. (2019). Lise öğrencilerinde öznel iyi oluş ve öz şefkat arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Størksen, I., Røysamb, E., Holmen, T. L. & Tambs, K. (2006). Adolescent adjustment and well‐being: Effects of parental divorce and distress. Scandinavian Journal of Psychology, 47(1), 75-84. doi:10.1111/j.1467-9450.2006.00494.x
  • Schwartz, D. (2000). Subtypes of victims and aggressors in children's peer groups. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(2), 181-192. doi:10.1023/A:1005174831561
  • Schwartz, D., Farver, J. M., Chang, L. & Lee-Shin, Y. (2002). Victimization in South Korean children's peer groups. Journal of Abnormal Child Psychology, 30(2), 113-125. doi:10.1023/A:1014749131245
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (5.Basım). Boston, MA: Pearson.
  • Tagay, Ö. & Şahin-Baltacı, H. (2017). Ergenlerde öznel iyi oluş ve zaman tutumu: Benlik saygısı ve iyimserliğin aracı rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 131-144.
  • Tian, L., Chen, H. & Huebner, E. S. (2014). The longitudinal relationships between basic psychological needs satisfaction at school and school-related subjective well-being in adolescents. Social Indicators Research, 119(1), 353-372. doi:10.1007/s11205-013-0495-4
  • Uçan, A. & Kıran-Esen, B. (2015). Ergenlerin öznel iyi oluşlarının toplumsal konum ile ilgili risk alma değişkenine göre incelenmesi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(2), 288- 289. doi:10.17860/efd.22192
  • Vaillant, G. E. (2003). Mental health. American Journal of Psychiatry, 160, 1373-1384.
  • Varela, J., Zimmerman, M., Ryan, A., Stoddard, S., Heinze, J. & Alfaro, J. (2017). Life satisfaction, school satisfaction, and school violence: A mediation analysis for Chilean adolescent victims and perpetrators. Child Indicators Research, 11(2), 487–505. doi:10.1007/s12187-016-9442-7.
  • Varela, J. J., Guzmán, J., Alfaro, J. & Reyes, F. (2019). Bullying, cyberbullying, student life satisfaction and the community of Chilean adolescents. Applied Research in Quality of Life, 14(3), 705-720. doi:10.1007/s11482-018-9610-7
  • Van Hoof, A. & Raaijmakers, Q. A. (2002). The spatial integration of adolescent identity: Its relation to age, education, and subjective well-being. Scandinavian Journal of Psychology, 43(3), 201-212. doi:10.1111/1467-9450.00288
  • Wentzel, K. R., Barry, C. M. & Caldwell, K. A. (2004). Friendships in middle school: Influences on motivation and school adjustment. Journal of Educational Psychology, 96(2), 195–203. doi:10.1037/0022-0663.96.2.195
  • Yap, S. T. & Baharudin, R. (2016). The relationship between adolescents’ perceived parental involvement, self-efficacy beliefs, and subjective well-being: A multiple mediator model. Social Indicators Research, 126(1), 257-278. doi:10.1007/s11205-015-0882-0
  • Yaşar-Yılmaz, K. & Çetinkaya, R. (2019). Subjective wellbeing of education faculty students: The role of psychological and demographic variables, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1), 165-177. doi: 10.17679/inuefd.331783
APA kilinc m, Uzun K (2020). Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. , 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
Chicago kilinc mustafa,Uzun Kıvanç Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. (2020): 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
MLA kilinc mustafa,Uzun Kıvanç Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. , 2020, ss.1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
AMA kilinc m,Uzun K Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. . 2020; 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
Vancouver kilinc m,Uzun K Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. . 2020; 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
IEEE kilinc m,Uzun K "Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti." , ss.1400 - 1439, 2020. 10.29299/kefad.853992
ISNAD kilinc, mustafa - Uzun, Kıvanç. "Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti". (2020), 1400-1439. https://doi.org/10.29299/kefad.853992
APA kilinc m, Uzun K (2020). Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
Chicago kilinc mustafa,Uzun Kıvanç Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.3 (2020): 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
MLA kilinc mustafa,Uzun Kıvanç Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.3, 2020, ss.1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
AMA kilinc m,Uzun K Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
Vancouver kilinc m,Uzun K Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1400 - 1439. 10.29299/kefad.853992
IEEE kilinc m,Uzun K "Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.1400 - 1439, 2020. 10.29299/kefad.853992
ISNAD kilinc, mustafa - Uzun, Kıvanç. "Ergenlerin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcıları Olarak Akran Zorbalığı ve Akran Mağduriyeti". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21/3 (2020), 1400-1439. https://doi.org/10.29299/kefad.853992