Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli

Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1440 - 1493 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.853993 İndeks Tarihi: 03-05-2021

Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli

Öz:
Öğrenme stillerini ve beyin yarı kürelerini temel alan modellerden biri 4MAT modeli,diğeri Bütünsel Beyin Modelidir. Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının bumodellere dayalı ders planı geliştirme becerilerini incelemek ve her iki model hakkındakigörüşlerini almaktır. Çalışma grubu dördüncü sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 16matematik öğretmen adayından oluşmaktadır. İlk olarak, her iki model öğretmenadaylarına tanıtılmıştır. Daha sonra öğretmen adayları dörder kişilik gruplara ayrılmış; herbir grup belirtilen modellerden birini seçmiştir. İki grup 4MAT modelini, iki grup bütünselbeyin modelini seçmiş olup, öğretmen adaylarının seçtikleri modele dayalı ders planıgeliştirmeleri istenmiştir. Öğretmen adayları hazırladıkları ders planlarını temel alarak sınıfortamında öğretim yapmışlar ve bu süreçte diğer öğretmen adayları tarafından öğretimlerleilgili bireysel notlar alınmıştır. Daha sonra yapılan öğretimler üzerine tartışmalar yapılmış,öğretmen adayları bu tartışmaları dikkate alarak ders planlarını düzenlemişlerdir.Ardından öğretmen adaylarının her iki model hakkında görüşleri alınmıştır. Öğretmenadayları 4MAT modelini bütünsel beyin modelinden daha sistematik bulmuşlardır. Ancak,4MAT modeline dayalı planlama ve uygulamanın daha zaman alıcı olduğunubelirtmişlerdir. Ayrıca, sağ yarı küreye dayalı etkinlik tasarlamada daha fazla zorlukyaşadıklarını ifade etmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Prospective Mathematics Teachers’ Opinions on Developing a Lesson Plan for Geometry Learning Area: 4MAT Model and Whole Brain Model

Öz:
There are two models based on learning styles and brain hemispheres: 4MAT model and Whole Brain Model. The aim of this study is to examine the prospective mathematics teachers’ ability to develop lesson plans based on these models and to get their opinions on these models. The study group consisted of 16 prospective mathematics teachers. Firstly, these models were introduced to the prospective teachers. Then, they were divided into groups of four and each group chose one of the specified models, that is, two groups chose the 4MAT model and the other two groups chose the whole brain model, and the prospective teachers were asked to develop a lesson plan based on these models. The prospective teachers taught in the classroom based on the lesson plans they prepared, and individual notes were taken about the teaching by other prospective teachers in this process. Then, they discussed the lesson plans and arranged them by taking into account the discussions. Finally, their opinions were taken about both models. Prospective teachers found the 4MAT model more systematic than the whole brain model. However, they stated that planning and implementation of the 4MAT model were more time-consuming. They also stated that they had more difficulty in designing activities based on the right hemisphere.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, İ. (2011). 4MAT modeline dayalı öğretimin ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesindeki başarı, motivasyon ve öğrenme stillerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Aliustaoğlu, F. & Tuna, A. (2018). The influence of 4MAT model on academic achievement and retention of learning in transformation geometry. International Journal on New Trends in Education & their Implications (IJONTE), 9(2), 16-32.
  • Ayhan, G. G. (2006). İlköğretim II. kademedeki matematik öğretmenlerinin matematik öğretimiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Bapir, S. M. & Ameen, S. A. (2019). The effect of using format (4MAT) model in the achievement of biology subject among eighth class female pupils. Zanco Journal of Humanity Sciences, 23(6), 1- 24.
  • Baş, Ö. (2004). Bütünsel beyin yaklaşımıyla ve çoklu zekâ kuramıyla öğretimin birinci sınıf öğrencilerinin okuma ve yazma erişine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bawaneh, A. K. A., Md Zain, A. N. & Saleh, S. (2011). The effect of Herrmann Whole Brain Teaching Method on students’ understanding of simple electric circuits. European Journal of Physics Education, 2(2), 1-23.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Durgut, Y. (2019). Elektrik konularının 4 mat öğretim yöntemine göre öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Ergen, S. (2009). İlköğretim eğitim sisteminde kalabalık sınıfların yönetimi ve esenyurt ilköğretim okullarında bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Ergin, S. (2011). Fizik eğitiminde 4mat öğretim yönteminin farklı öğrenme stillerine sahip lise öğrencilerinin iş, güç ve enerji konusundaki başarısına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gökçek, T. (2008). 6. sınıf matematik öğretmenlerinin yeni ilköğretim programına uyum sürecinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Güneş, G. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının öğretme öğrenme ortamına yansımaları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Herrmann, N. (2000). The theory behind the HBDI and whole brain technology. Retrieved from https://heikejordan.de/artikel/TheTheoryBehindHBDI.pdf on the 13.06.2019.
  • Herrmann-Nehdi, A. (2008). Whole brain design: engage and retain your learners. Retrieved from https://www.elearningguild.com/showfile.cfm?id=2799 on the 13.06.2019.
  • Herrmann-Nehdi, A. (2009). The best both worlds-making blended learning really work by engaging the whole brain. Retrieved from http://www.hbdi.com/training2011/pdfs/BlendedLearningThe%20Best%20of%20Both%20Worl ds-Herrmann%20White%20Paper-09-09.pdf on the 13.06.2019.
  • Irfan, O. M., Almufadi, F. A. & Brisha, A. M. (2016). Effect of using 4mat method on academic achievement and attitudes toward engineering economy for undergraduate students. International Journal of Vocational and Technical Education, 8(1), 1-11.
  • Jackson, P. R. (2001). The effects of teaching methods and 4MAT learning styles on community college students’ achievement, attitudes, and retention in ıntroductory microbiology. Unpublished Doctoral dissertation, Lynn University, USA.
  • Kalender, A. (2006). Sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım temelli “yeni matematik programı” nın uygulanması sürecinde karşılaştığı sorunlar ve bu sorunların çözümüne yönelik önerileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Klenetsky, P. S. (1997). The effect of 4MAT training on teachers’ attitudes towards student behaviours associated with creativity. Unpublished Doctoral dissertation, Florida Atlantic University, USA.
  • Kofoğlu, T. R. (2014). 11. sınıf Coğrafya dersinde 4MAT öğretim sisteminin kullanılmasının öğrenci başarı düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kösa, T. & Ardıç, E. Ö. (2018). Geometrik cisimler konusunun öğretiminde 4MAT öğretim modelinin etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 9(3), 536-562.
  • McCarthy, B. (1985). What 4MAT training teaches us about staff development. Educational Leadership, 42(7), 61-68.
  • McCarthy, B. (1990). Using the 4MAT System to bring learning styles to schools, Educational Leadership. 48(2), 31–37.
  • McCarthy, B., Germain, C. & Lippitt, L. (2002). The 4MAT research guide. Wauconda, IL: About Learning Inc.
  • McCarthy, B. & McCarthy, D. (2003). The 4MAT implementation workbook. Wauconda: About Teaching Companion.
  • Morris, S. & McCarthy, B. (1999). 4MAT in action. Barrington, IL: Excel, Inc.
  • Nicoll-Senft, J. M. & Seider, S. N. (2010). Assesing the impact of the 4MAT teaching model across multiple disciplines in higher education. College Teaching, 58(1), 19-27.
  • Özdoğan, Z. B. (2012). 4MAT öğretim modelinin ilköğretim matematik öğretmenleri tarafından uygulanması sürecinden yansımalar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Smith, S. Y. (2018). The effects of whole brain teaching on students' achievement, motivation, and perception. Unpublished Doctoral dissertation. Trevecca Nazarene University, USA.
  • Tezcan, G. (2016). 4MAT öğretim modeli ve bütünsel beyin modeli’nin fen bilimleri dersi akademik başarısı ve öz yeterlik algısı üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Tezcan, G. & Güvenç, H. (2017). The effects of 4MAT teaching model and whole brain model on academic achievement in science. Education and Science, 42(192), 1-23.
  • Tokcan, H. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde bütünsel beyin yaklaşımı ile modellendirilmiş etkinliklerin akademik başarı ve tutumlar üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tsai, H. S. (2004). Learning achievement satisfaction and retention with whole-brain instruction among nursing students at a technology college in Taiwan. Unpublished Doctoral dissertation, Idaho State University, USA.
  • Ursin, V. D. (1995). Effects of the 4MAT system of instruction on achievement, products and attitudes toward science of ninth-grade students. Unpublished Doctoral dissertation, The University of Connecticut, USA.
  • Uysal, F. (2009). İlköğretim 6. sınıf matematik dersi kesirler konusunun öğretiminde 4MAT öğrenme stili modelinin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Wilkerson, R. M. (1986). An evaluation of the effects of the 4MAT system of ınsruction on academic achievement and retention of learning. Unpublished Doctoral dissertation, The University of North Carolina, USA.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2018). 4MAT öğretim modelinin ilkokul 4. sınıf İngilizce dersi öğrenci başarısına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
APA Aliustaoğlu F (2020). Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. , 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
Chicago Aliustaoğlu Feyza Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. (2020): 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
MLA Aliustaoğlu Feyza Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. , 2020, ss.1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
AMA Aliustaoğlu F Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. . 2020; 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
Vancouver Aliustaoğlu F Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. . 2020; 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
IEEE Aliustaoğlu F "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli." , ss.1440 - 1493, 2020. 10.29299/kefad.853993
ISNAD Aliustaoğlu, Feyza. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli". (2020), 1440-1493. https://doi.org/10.29299/kefad.853993
APA Aliustaoğlu F (2020). Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
Chicago Aliustaoğlu Feyza Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.3 (2020): 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
MLA Aliustaoğlu Feyza Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.3, 2020, ss.1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
AMA Aliustaoğlu F Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
Vancouver Aliustaoğlu F Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1440 - 1493. 10.29299/kefad.853993
IEEE Aliustaoğlu F "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.1440 - 1493, 2020. 10.29299/kefad.853993
ISNAD Aliustaoğlu, Feyza. "Matematik Öğretmeni Adaylarının Geometri Öğrenme Alanına Yönelik Ders Planı Geliştirmeye Dayalı Görüşleri: 4MAT Modeli ve Bütünsel Beyin Modeli". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21/3 (2020), 1440-1493. https://doi.org/10.29299/kefad.853993