Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri
Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1530 - 1560 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.853996 İndeks Tarihi: 03-05-2021
Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri
Öz: Bu çalışma, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının tasarladıkları matematikselmodelleme problemleri ve tasarlama sürecine ilişkin görüşlerini incelemeyiamaçlamaktadır. Çalışma, ilköğretim matematik öğretmenliği lisans programı ikinci sınıf(alan içi seçmeli ders) İlköğretimde Matematiksel Modelleme dersi kapsamındagerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda çalışmaya 49 öğretmen adayı katılmıştır. Nitel olaraktasarlanan çalışmanın verilerini öğretmen adayları tarafından tasarlanan matematikselmodelleme problemleri ve raporları oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri içerik analizikullanılarak çözümlenmiştir. Öğretmen adaylarının tasarladıkları matematiksel modellemeproblemleri matematiksel modelleme etkinlik tasarım prensipleri (gerçeklilik prensibi,model oluşturma prensibi, öz değerlendirme prensibi, yapı değerlendirme prensibi, modelgenelleme prensibi, etkili prototip prensibi) temel alınarak değerlendirilmiştir. Çalışmanınsonucunda, öğretmen adaylarının tüm prensipleri karşılayacak nitelikte matematikselmodelleme problemi tasarlamakta güçlükler yaşadıkları tespit edilmiştir. Matematikselmodelleme tasarlama süreci öğretmen adaylarına bilmedikleri konular hakkında fikir sahibiolma, soru ve problemlere farklı bakış açıları ile bakabilme noktalarında farkındalıkkazandırdığı tespit edilmiştir. Öğretmen adayları problem tasarlamanın zaman alması,matematiksel model kurma ve konu belirleme aşamalarında zorlandıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: Mathematical Modeling Problems Designed by Pre-service Teachers and their Views on the Design Process
Öz: The study aimed to examine the mathematical modeling problems designed by primary education pre-service mathematics teachers and their views on the design process. The study was conducted within the scope of the Mathematical Modeling in Primary Education course (area elective) in the second year of the undergraduate program of primary education mathematics teaching. In this context, 49 pre-service teachers participated in the study. The study adopted a qualitative design and its data consisted of mathematical modeling problems designed by pre-service teachers and their reports. The data were analyzed using content analysis. The mathematical modeling problems designed by pre-service teachers were evaluated according to the mathematical modeling, activity design principles (reality principle, model construction principle, self-assessment principle, model documentation principle, model shareability and reusability principle, effective prototype principle). As a result of the study, it was determined that the pre-service teachers faced difficulties in designing mathematical modeling problems that satisfied all of the principles. It was found that the process of designing mathematical modeling enabled the pre-service teachers to have an idea about the issues they did not know and approach questions and problems with different perspectives. The teachers stated that designing the problems was time-consuming and they faced difficulties in establishing mathematical models and determining subjects.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akgün, L., Çiltaş, A., Deniz, D., Çiftçi, Z. & Işık, A. (2013). İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 1-34.
- Anhalt, C.O. & Cortez, R. (2016). Developing understanding of mathematical modeling in secondary teacher preparation. Journal of Mathematics Teacher Education, 19(6), 523-545.
- Anhalt, C.O., Cortez, R. & Bennett, A.B. (2018). The emergence of mathematical modeling competencies: an investigation of prospective secondary mathematics teachers. Mathematical Thinking and Learning, 20(3), 202-221.
- Blum, W. & Ferri, R.B. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-58.
- Borromeo-Ferri, R. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(2), 86-95.
- Bukova-Güzel, E. (2011). An examination of pre-service mathematics teachers’ approaches to construct and solve mathematical modelling problems. Teaching Mathematics and its Applications, 30, 19- 36.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
- Cai, J., Cirillo, M., Pelesko, J.A., Borromeo-Ferri, R., Borba, M., Geiger, V., … Kwon, O.N. (2014). Mathematical modeling in school education: Mathematical, cognitive, curricular, instructional and teacher education perspectives. In Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36 (Vol. 1, pp. 145-172). PME-NA.
- Cheng, A.K (2001). Teaching mathematical modelling in Singapore schools. The Mathematics Educator, 6(1), 63-75.
- Crouch, R. & Haines, C. (2004) Mathematical modelling: transitions between the real world and the mathematical model. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 35(2), 197-206.
- Çiltaş, A. & Işık, A. (2013). The effect of instruction through mathematical modelling on modelling skills of prospective elementary mathematics teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 1187-1192.
- Deniz, D. & Akgün, L. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiksel modelleme yönteminin sınıf içi uygulamalarına yönelik görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 103-116.
- Deniz, D. & Akgün, L. (2016). The sufficiency of high school mathematics teachers’ to design activities appropriate to model eliciting activities design principles. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 4, 1-14.
- Didiş, M.G., Erbaş, A. K. & Çetinkaya, B. (2016). Matematik öğretmen adaylarının öğrenci hatalarına yönelik pedagojik yaklaşımları. İlköğretim Online, 15(4), 1367-1384.
- Doruk, B.K. (2011). İletişim becerisinin gelişimi için etkili bir araç: Matematiksel modelleme etkinlikleri. MATDER Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-12.
- Doruk, B.K. & Umay, A. (2011). Matematiğin günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124- 135.
- Duran, M., Doruk, M. & Kaplan, A. (2016). Matematik Öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme süreçleri: kaplumbağa paradoksu örneği 1. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 55.
- English, L.D. (2006). Mathematical modeling in the primary school: Children's construction of a consumer guide. Educational Studies in Mathematics, 63(3), 303-323.
- Erdoğan, F. (2019). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme özyeterliklerinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 118-130.
- Galbraith, P. (2012). Models of modelling: Genres, purposes or perspectives. Journal of Mathematical Modelling and application, 1(5), 3-16.
- Hamilton, E. (2007). What changes are needed in the kind of problem-solving situations where mathematical thinking is needed beyond school? In R. Lesh, E. Hamilton & J. Kaput (Eds.), Foundations for the Future in Mathematics Education (pp. 1-6). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Kaiser, G. & Schwarz, B. (2006). Mathematical modelling as bridge between school and university. ZDM, 38(2), 196-208.
- Kaiser, G., Schwarz, B. & Tiedemann, S. (2010). Future teachers’ professional knowledge on modeling. In Modeling Students' Mathematical Modeling Competencies (pp. 433-444). Springer, Boston, MA.
- Kim, S.H. & Kim, S. (2010). The effects of mathematical modeling on creative production ability and self-directed learning attitude. Asia Pacific Education Review, 11(2), 109-120.
- Lege, G.F. (2003). A comparative case study of contrasting instructional approaches applied to the introduction of mathematical modeling. Unpublished Doctoral Dissertation, Columbia University.
- Lesh, R. & Harel, G. (2003). Problem solving, modeling, and local conception development. Mathematical Thinking and Learning: An International Journal, 5(2/3), 157-190.
- Lesh, R.A. & Doerr, H.M. (2003). Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. Routledge.
- Lingefjärd, T. (2006). Faces of mathematical modeling. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik-ZDM, 38(2), 96-112.
- Lingefjärd, T. (2007). Mathematical modelling in teacher education-Necessity or unnecessarily. In Modelling and applications in mathematics education (pp. 333-340). Springer, Boston, MA.
- Lingefjärd, T. & Meier, S. (2010). Teachers as managers of the modelling process. Mathematics Education Research Journal, 22(2), 92-107.
- Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage.
- Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar)
- Mousoulides, N.G., Christou, C. & Sriraman, B. (2008). A modeling perspective on the teaching and learning of mathematical problem solving. Mathematical Thinking and Learning, 10(3), 293-304.
- Mousoulides, N.G. & English, L.D. (2008, July, 17-21) Modeling with data in Cypriot and Australian primary classrooms. In: Joint Meeting of the International Group and the North American Chapter of Psychology of Mathematics Education (PME 32), Morelia, Mexico.
- Özaltun, A., Hıdıroğlu, Ç., Kula, S. & Bukova-Güzel, E. (2013). Matematik öğretmeni adaylarının modelleme sürecinde kullandıkları gösterim şekilleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 4(2), 66-88.
- Özdemir, G. & Işık, A. (2015). Katı cisimlerin alan ve hacimlerinin matematiksel model ve matematiksel modelleme yöntemiyle öğretimine yönelik öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1251-1276.
- Sağıroğlu, D. (2018). Matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme yöntemine yönelik etkinlik oluşturma ve uygulama süreçlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
- Schwarz, B. & Kaiser, G. (2007). Mathematical modelling in school–experiences from a project integrating school and university. In CERME 5–Proceedings of the fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2180-2189).
- Soylu, Y. & Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
- Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şahin, N. & Eraslan, A. (2016). İlkokul öğrencilerinin modelleme süreçleri: Suç problemi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 47-67.
- Şahin, N. & Eraslan, A. (2019). Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının matematik uygulamaları dersinde modelleme etkinliklerinin kullanılmasına yönelik görüşler. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(1), 373-393.
- Tekin-Dede A. & Bukova-Güzel E. (2013a). Matematik öğretmenlerinin model oluşturma etkinliği tasarım süreçleri ve etkinliklere yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 300-322.
- Tekin-Dede, T. & Bukova-Güzel, E. (2013b). Examining the mathematics teachers’ design process of the model eliciting activity: Obesity problem. Elementary Education Online, 12(4), 1100-1119.
- Tekin-Dede A. & Bukova-Güzel E. (2014). Model oluşturma etkinlikleri: Kuramsal yapısı ve bir örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 95-111
- Ural, A. (2014). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme becerilerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 109-140.
- Urhan, S. & Dost, Ş. (2016). Matematiksel modelleme etkinliklerinin derslerde kullanımı: öğretmen görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 15(59), 1279-1295.
- Voskoglou, M.G. (2006). The use of mathematical modelling as a tool for learning mathematics. Quaderni di Ricerca in Didattica, 16, 53-60.
- Yavuz-Mumcu, H. & Baki, A. (2017). Matematiği kullanma aktivitelerinde lise öğrencilerinin matematiksel modelleme becerilerinin yorumlanması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1),7-33.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yu, S.Y. & Chang, C.K. (2011). What Did Taiwan Mathematics Teachers Think of Model-Eliciting Activities and Modelling Teaching? In Trends in teaching and learning of mathematical modelling (pp. 147-156). Springer, Dordrecht.
- Zbiek, R.M. & Conner, A. (2006). Beyond motivation: Exploring mathematical modeling as a context for deepening students' understandings of curricular mathematics. Educational Studies in Mathematics, 63(1), 89-112.
APA | şen ö (2020). Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. , 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
Chicago | şen özgür Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. (2020): 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
MLA | şen özgür Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. , 2020, ss.1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
AMA | şen ö Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. . 2020; 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
Vancouver | şen ö Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. . 2020; 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
IEEE | şen ö "Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri." , ss.1530 - 1560, 2020. 10.29299/kefad.853996 |
ISNAD | şen, özgür. "Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri". (2020), 1530-1560. https://doi.org/10.29299/kefad.853996 |
APA | şen ö (2020). Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
Chicago | şen özgür Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.3 (2020): 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
MLA | şen özgür Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.3, 2020, ss.1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
AMA | şen ö Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
Vancouver | şen ö Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1530 - 1560. 10.29299/kefad.853996 |
IEEE | şen ö "Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.1530 - 1560, 2020. 10.29299/kefad.853996 |
ISNAD | şen, özgür. "Öğretmen Adaylarının Tasarladıkları Matematiksel Modelleme Problemleri ve Tasarlama Sürecine İlişkin Görüşleri". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21/3 (2020), 1530-1560. https://doi.org/10.29299/kefad.853996 |