Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1726 - 1759 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.854002 İndeks Tarihi: 03-05-2021

Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu araştırmada, Güzel Sanatlar Liselerindeki Bireysel Çalgı Bağlama dersi yarıyıl sonusınavlarında eğitim-öğretim sürecine olumlu yönde katkı sağlayacak geçerliği vegüvenirliği yüksek olan yeni bir ölçme aracı örneği geliştirmek amaçlanmıştır. Bağlamaperformansını ölçmeye yönelik 4 alt boyuttan oluşan 18 maddelik ölçüt beceri listesihazırlanmıştır. Geliştirilen Bağlama Performansı Ölçme Aracının (BPÖA) güvenirliğininbelirlenmesi için Cronbach’s Alpha iç tutarlılık testi uygulanmış ve güvenirlik katsayısı .91olarak bulunmuştur. Hakemler arası tutarlılığı belirlemek için de toplam puanlar arasıkorelasyon hesaplanmıştır. BPÖA’ nın duyarlı ölçümler yapıp yapmadığının belirlenmesiiçin de t testinden yararlanılmış, ölçme aracı ile yapılan ölçme ile geleneksel yolla yapılanölçme arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Ölçme aracının kapsam geçerliliği ise uzmangörüşü ile sağlanmıştır. Geliştirilen bağlama performansı ölçme aracının maddegeçerliğinin olup olmadığı temel bileşenler (Faktör) analizi ile tespit edilmiştir. Yapılananaliz sonucunda toplam varyansın %78.838’ini açıklayan 15 madde ve tek faktördenoluşan bir yapı elde edilmiştir. Bu bulgular çerçevesinde, BPÖA’nın geçerli ve güvenilirölçümler sağlayan bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Development of the Bağlama Performance Measurement Tool(BPMT): Validity and Reliability Study

Öz:
In this research, the aim was to develop a new measurement tool with high validity and reliability to positively contribute to the education-teaching process for endsemester exams in Individual Instrument Baglama lessons in Fine Arts High Schools. A criterion skill list of 18 items in 4 subdimensions was prepared to measure Baglama performance. To determine the reliability of the developed Baglama Performance Measurement Tool (BPMT), Cronbach’s alpha internal consistency test was applied and the reliability coefficient was found to be .91. To determine the consistency between judges, correlations were calculated between total points. The T test was used to determine whether the measurements made with the BPMT were sensitive or not. There was a significant difference found between measurements made with the measurement tool and with traditional methods. Scope validity of the tool was provided by expert opinions. Basic component (factor) analysis was used to identify the item validity of the developed baglama performance measurement tool. The results of the analysis obtained a structure with one factor and 15 items explaining 78.838% of the total variance. Within the framework of these findings, it was identified that the BPMT is a measurement tool providing valid and reliable measurements.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, Ş. Ö. (2011). Gitar eğitiminde performans ölçeği geliştirme çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Aksu, C. (2014). Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümlerine Başvuran Öğrenci Sayılarının İncelenmesi: Karamsar Bir Tablo, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 3(13), 87-100.
  • Atak Yayla, A. (2004). Müziksel performansın ölçülmesi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Isparta.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. and Bıçak, B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme, Pegem Yayıncılık : Ankara.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması, Cem Web Ofset: Ankara.
  • Börekci, A. and Nacakcı, Z. (2019). Bağlama’ da transpoze icra sirasinda 24 ton eşit tamperaman (24- tet) sisteminin uygulanabilirliği. in. Sağer, Arapgirlioğlu, Akgül ve Sürmeli. (Ed.), Uluslararası sanad kongresi bildiri kitabı (pp. 15-25). Ankara: Gece Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. and Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Akademi: Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi: Ankara.
  • Ciorba, C. R., and Smith, N. Y. (2009). Measurement of instrumental and vocal undergraduate performance juries using a multidimensional assessment rubric, Journal of Research in Music Education, 57(1), 5-15.
  • Dalkıran, E. (2006). Keman eğitiminde performansın ölçülmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erden, M. and Akman, Y. (1996). Eğitim psikolojisi, Arkadaş Yayınevi: Ankara.
  • Johnson, R. L., Penny, J. A. and Gordon, B. (2009). Assessing performance. Guilford Press: New York.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D.C. and Karakaya, İ. (2010). Öğrenci başarısının belirlenmesi: Performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. Pegem Akademi: Ankara.
  • Mehrens, W., Lehmann, A. and Irvin J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology. Fourth Edition, Harcourt Brace Collage Publishers, USA.
  • Özgüven, İ. E. (2017). Psikolojik testler.(14. Ed.) Nobel Yayıncılık: Ankara:
  • Ruiz-Primo, M. and Shavelson, R. (1996). Rhetoric and reality in science performance assessment. Journal of Research in Science Teaching, 33(10), 1045-1063.
  • Schleuter, S. L. (1996). A sound approach to teaching instrumentalist. Second Edition, Schirmer Books, An Imprint of Simon and Schuster Macmillan, Prentice Hall International: New York.
  • Smith, N. Y. (2006). The effect of learning and playing songs by ear on the performance of middle school band students (Doctoral dissertation, University of Hartford). Dissertation Abstracts International, 47, 1230A.
  • Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Tezcan, M. (1997). Eğitim sosyolojisi. Ferhat Matbaacılık: Ankara.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Önder Matbaacılık: Ankara.
APA börekci a, Dalkıran E (2020). Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
Chicago börekci alper,Dalkıran Esra Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2020): 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
MLA börekci alper,Dalkıran Esra Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2020, ss.1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
AMA börekci a,Dalkıran E Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
Vancouver börekci a,Dalkıran E Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
IEEE börekci a,Dalkıran E "Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.1726 - 1759, 2020. 10.29299/kefad.854002
ISNAD börekci, alper - Dalkıran, Esra. "Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2020), 1726-1759. https://doi.org/10.29299/kefad.854002
APA börekci a, Dalkıran E (2020). Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
Chicago börekci alper,Dalkıran Esra Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.3 (2020): 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
MLA börekci alper,Dalkıran Esra Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.3, 2020, ss.1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
AMA börekci a,Dalkıran E Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
Vancouver börekci a,Dalkıran E Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1726 - 1759. 10.29299/kefad.854002
IEEE börekci a,Dalkıran E "Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.1726 - 1759, 2020. 10.29299/kefad.854002
ISNAD börekci, alper - Dalkıran, Esra. "Bağlama Performansı Ölçme Aracı’nın (BPÖA) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 21/3 (2020), 1726-1759. https://doi.org/10.29299/kefad.854002