Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 203 - 220 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-05-2021

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI

Öz:
Yabancı dil öğretiminde dilin çeşitli özelliklerini yansıtan özgün öğretim malzemelerinin kullanımı önemli bir husustur. Bu doğrultuda özetlenmemiş ya da sadeleştirilmemiş yazınsal metinlerin öğretim amaçlı kullanımı da önem taşımaktadır. Yabancı dil öğretiminde yirminci yüzyıl itibariyle yaygın şekilde kullanılan yazınsal türlerden öykülerin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de yararlar sağlayacağı öngörülebilir. Bu çalışmada yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitabına ek bir öğretim malzemesi olarak kullanılabilecek öykününözgün şekliyle bütünleşik beceriler olduğu belirtilen okuma ve yazma becerilerinin gelişimine olan katkısı sorgulanmıştır. Öykü ile okuma ve yazma becerisi geliştirmeye yönelik bir kanıya varmak amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden gerçek deneme modelinin ön test-son test kontrol gruplu deney deseninden faydalanılmıştır. Denel işlem öncesinde deney ve kontrol gruplarının Sait Faik Abasıyanık’ın İpekli Mendil adlı öyküsünü okuması ve araştırmacı tarafından hazırlanan Okuduğunu Anlama ve Yazma Formu’ndaki soruları yanıtlaması istenmiştir. Araştırmacı tarafından deney grubunda 4 farklı öykü ile yapılan deneysel uygulama sonrasında iki grubun ön testte okudukları öyküyü tekrar okuyup form sorularını cevaplamaları istenmiştir. Ön test ve son testte elde edilen veriler, IMB SPSS 21 veri analiz programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre deney grubundaki öğrenicilerin okuma ve yazma becerisinin kontrol grubundaki öğrenicilere kıyasla daha çok geliştiği anlaşılmıştır. Sonuç olarak çalışmada öykünün B2 düzeyindeki öğrenicilerin okuma ve yazma becerisini geliştirmede ek öğretim malzemesi olarak kullanılabileceği istatistiksel olarak kanıtlanmıştır.
Anahtar Kelime:

The Use of Story for Improving Teaching Turkish as a Foreign Language Reading and Writing Skills

Öz:
The use of original teaching materials that reflect the variouscharacteristics of language in foreign language teaching is an important issue. For this purpose, it is also important to use literary types that are not summarized or simplified. It is obvious that the stories used extensively in foreign language teaching in the twentieth century will benefit the teaching of Turkish as a foreign language. This study examines the contribution of story to reading and writing skills defined as integrated skills in teaching Turkish to foreigners, in addition to the coursebook. To make inferences for improving reading and writing skills through story, we used the pretest/posttest control group design of the true trial model of the quantitative research method. Prior to the empiric process, pilot and control groups were asked to read Sait Faik Abasıyanık's story Silk Handkerchief and to answer questions prepared by the researcher on Reading Comprehension and Writing Form. After the experimental application was carried out with four different stories in the pilot group, both groups were asked to read the same story and to answer the questions on form again. The datum obtained in pretest and posttest were analyzed through the IMB SPSS 21 data analysis program. The analysis results showed that students’ reading and writing skills in the pilot group were more improved compared to the students in the control group. In conclusion,it was statistically proven that story could be used as an additional teachingmaterial in improving reading and writing skills.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel Desenler Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, F. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Becerisi Geliştirmeye Yönelik Öykü Kullanımı: B2 Düzeyi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. Ankara.
  • Dikici, İ. Z. (2013). Using Short Stories in English Language Teaching at UpperIntermadiate Level. Kepzes Es Gyakorlat, 1(4), 85-95. 20.12.2017 tarihinde http://trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/79391180 adresinden erişildi.
  • Diller için Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi. (2013). Frankfurt/Main, Almanya: Telc GmbH. Doi: 978-3-86375-083-1.
  • Field, K. (2000). Issues in Modern Foreign Languages Teaching. London: RoutledgeFalmer.
  • Ghasemi, P. (2011). Teaching the Short Story to Improve L2 Reading and Writing Skills: Approaches and Strategies. International Journal of Arts & Sciences, 4(18), 265-273. 16.03.2018 tarihinde http://www.openaccesslibrary.org/images/0418_Parvin_Ghasemi adresinden erişildi.
  • Hişmanoğlu, M. (2005). Teaching English Through Literature. Journal of Language and Linguistic Studies, 1(1), 53-66. 20.04.2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/downloadarticle-file/104660 adresinden erişildi.
  • Kharaghani, N. (2013). The Effect of Short Stories on Reading Comprehension Ability of Iranian EFL Learners. Academy Publication, 6(7), 865-874. 18.05.2017 tarihinde http://www.worldconferences.net/proceedings/gse2013/papers_gse2013/230%20Naeemeh%20Kharaghani-2 adresinden erişildi.
  • Miller, S. ve Pennycuff, L. (2008). The Power of Story: Using Storytelling to Improve Literacy Learning. Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 1(1), 36-42. 10.02.2018 tarihinde http://wmpeople.wm.edu/asset/index/mxtsch/storytelling adresinden erişildi.Moon, J. (2010). Using Story in Higher Education and Professional Development. USA: Routledge.
  • Öz, F. (2011). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pardede, P. (2011). Using Short Stories to Teach Language Skills. Journal of English Teaching, 1(1), 14-27. 26.06.2018 tarihinde http://www.reseachgate.net/publication/283724743_Using_Short_Stories_to_Teach_Language_Skills adresinden erişildi.
  • Pazhakh, A. ve Soltani, R. (2010). The Effect of Extensive Reading on Vocabulary Development in EFL Learners in Dehdasht Language Intitute. Practice and Theory in Systems of Education, 5(4), 387-398. 25.07.2018 tarihinde http://eduscience.freeweb.hu/1411PazhakhSoltani adresinden erişildi.
  • Pettersen Stevens, A. E. (2014). Short Stories as a Source of Cultural Insight When Teaching English (Baılmamış Doktora Tezi), Hedmark Univeristy College. Hedmark, Norway.
  • Pourkalhor, O. ve Kohan, N. (2013). Teaching Reading Comprehension Through Short Stories in Advance Classes. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 2(2), 52-60. 19.05.2018 tarihinde http://www.ajssh.leenaluna.co.jp/AJSSHPDFs/Vol.2(2)/AJSSH2013(2.2-06) adresinden erişildi.
  • Saka, F. Ö. (2014). Short Stories in English Language Teaching. International Online Journal of Education and Teaching, 1(4), 278-288. 22.05.2018 tarihinde http://iojet.org/index.php/IOJET/issue/view/7 adresinden erişildi.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in Language Tecahing. USA: Cambridge University Press.
  • Silva, T. ve Matsuda, P.K. (2000). On Second Language Writing. USA: Lawrene Erlbaum Associates.
  • Topçu, N. (1992). La Nouvelle: “Parent Pauvre de la Littérature Française?”. Frankofoni, 4, 345-351.
  • Topçu, N. (1996). Deux Nouvelles: Deux Objects de Valeur Dans Une Classe de FLE. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 27-30.
  • Topçu Tecelli, N. (2008). La Nouvella en Classe de FLE en Turquie. Synergies Turquie, Fragments de Discours Sur Une Langue-culture, 1, 77-84. 17.09.2017 tarihinde http://gerflint.fr/Base/Turquie1/turquie1 adresinden erişildi.
  • Violetta-Irene, K. (2015). The Use of Literature in Language Classroom: Methods and Aims. International Journal of Information and Education Technology, 5(1), 74- 79. 16.04.2017 tarihinde http://www.ijiet.org/papers/479-H10011 adresinden erişildi
  • Vural, H. (2013). Use of Literature to Enhance Motivation in ELT Classes. Mevlâna International Journal of Education, 3(4), 15-23. 14.05.2018 tarihinde http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acaindex-1423908819 adresinden erişildi.
  • Yeasmin, N., Azad, A. K. ve Ferdoush, J. (2011). Teaching Language Through Literature: Designing Appropriate Classroom Activities. ASA University Review, 5(2), 283-297. 06.09.2017 tarihinde http://asaub.edu.bd/data/asaubreview/v5n2sl21.pdf.adresinden erişildi.
APA ASCI Y, Topçu Tecelli N (2020). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. , 203 - 220.
Chicago ASCI YASEMIN,Topçu Tecelli Nazmiye YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. (2020): 203 - 220.
MLA ASCI YASEMIN,Topçu Tecelli Nazmiye YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. , 2020, ss.203 - 220.
AMA ASCI Y,Topçu Tecelli N YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. . 2020; 203 - 220.
Vancouver ASCI Y,Topçu Tecelli N YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. . 2020; 203 - 220.
IEEE ASCI Y,Topçu Tecelli N "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI." , ss.203 - 220, 2020.
ISNAD ASCI, YASEMIN - Topçu Tecelli, Nazmiye. "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI". (2020), 203-220.
APA ASCI Y, Topçu Tecelli N (2020). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(32), 203 - 220.
Chicago ASCI YASEMIN,Topçu Tecelli Nazmiye YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 0, no.32 (2020): 203 - 220.
MLA ASCI YASEMIN,Topçu Tecelli Nazmiye YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, vol.0, no.32, 2020, ss.203 - 220.
AMA ASCI Y,Topçu Tecelli N YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2020; 0(32): 203 - 220.
Vancouver ASCI Y,Topçu Tecelli N YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2020; 0(32): 203 - 220.
IEEE ASCI Y,Topçu Tecelli N "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI." Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0, ss.203 - 220, 2020.
ISNAD ASCI, YASEMIN - Topçu Tecelli, Nazmiye. "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE OKUMA VE YAZMA BECERİSİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ÖYKÜ KULLANIMI". Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 32 (2020), 203-220.