İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 443 - 456 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.40266 İndeks Tarihi: 04-05-2021
İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı 2000-2018 İlk Okuma ve Yazma ile ilkokul Türkçe dersi ve Türkçe dersininöğrenme alanları (dinleme, konuşma, okuma, yazma) konusunda yazılan tezleri incelemektir. AraştırmadaYÖK Tez Tarama merkezinde bulunan 128 İlk Okuma ve Yazma, 121 Türkçe dersi ve alt alanlarıkonularında olmak üzere toplamda 249 tez incelenmiştir. İncelenen tezlerin %84’ü yüksek lisans, %16’sı isedoktora tezidir. Çalışmada betimsel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen tezler Türkçe’nin öğrenme alanları, araştırma konuları, yıl, araştırma deseni,veri toplama yöntemi ve örneklem türü ile sınıf düzeyine göre incelenmiştir. Verilerin analizinde kullanılaniçerik analizi sonucunda elde edilen veriler tablo ve grafikler yoluyla gösterilmiştir. Araştırma sonuçlarınagöre, tezlerin %51’i İlk Okuma ve Yazma, %49’u Türkçe alanında yazılmıştır. Türkçe dersi kapsamındayazılan tezlerin alt alanlara göre dağılımının sırası, öğrencilerin genel Türkçe performansı (%24), okuma(%11), yazma (%6), dinleme ve izleme (%4) ve konuşma (%4) olarak tespit edilmiştir. Tezlerin büyükçoğunluğu betimsel desene göre, nicel veriler elde edilerek ve veri toplama aracı olarak ise anket veya ölçekkullanılarak yazılmıştır. Tezlerde en çok tercih edilen örneklem türü öğretmen ve öğrencidir. Örneklemiöğrencilerden oluşan tezlerde en fazla 1. sınıf öğrencileriyle çalışıldığı görülmüştür. İlk Okuma ve Yazmadersi alanındaki tezlerin büyük çoğunluğu ses temelli cümle yöntemi konusunda; Türkçe dersi alanındakitezlerin büyük çoğunluğu ise yöntem/strateji konusunda yazılmıştır
Anahtar Kelime: Examining Graduate Theses on Teaching Literacy and Turkish
Öz: The purpose of this study is to examine theses and dissertations completed between 2000-2018 in Literacy and Turkish at the primary school level. A total of 249 master’s and doctoral theses were reached through Higher Education Council database. Of these theses, 128 were on Literacy and 121 were on Turkish and its foundations (reading, writing, speaking and listening). Eighty four percent of the theses were at the master’s level and 16% was at the doctoral level. Purposeful sampling method and content analysis were used in examining theses. Research topic, year, design, sample and data type were examined descriptively. Analysis results were reported through descriptive tables and graphs. Fifty one percent of the theses were on Literacy and 49% were on Turkish. Of the Turkish theses 24% were on general Turkish achievement, 11% were on reading, 6% were on writing, 4% were on speaking and 4% were on listening. Most of the theses were completed between 2008-2015. The most common research design was simple descriptive design that used quantitative data in the form of questionnaire. Data were collected mainly from teachers and students, specifically 1st graders. In Literacy, the most frequently studied topic was sound based sentence method and in Turkish, the most common topic was teaching methods/strategies.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akpunar, B., Kazu, İ.Y. & Erdamar, F.S. (2018). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmen adayları üzerine yapılmış doktora çalışmalarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), (913-925). https://doi.org/10.17755/esosder.322849
- Aktaş, M. C. (2013). Yeni Matematik Öğretim Programları ile ilgili araştırmalar için 5n-1k: Lisansüstü tezler. Millî Eğitim Dergisi, 43(197), 209-227.
- Akyol, H. (2015). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: Review of Recent Research in TOJET. Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 8(2), 124-135.
- Baba, M., Öksüz, Y., Çevik, C., & Güven, E. (2011, Mayıs). 2005-2010 yılları arasında sınıf öğretmenliği alanında hazırlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Sivas.
- Bay, Y. (2008). Ses temelli cümle yöntemiyle ilkokuma yazma öğretiminin değerlendirilmesi (Ankara İli Örneği). (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
- Bayat, N., Şekercioğlu, G. & Bakır, S. (2014). Okuduğunu anlama ve fen başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi 39(176), 457-466. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3693
- Bektaş, M. & Karadağ, B. (2013). Hayat Bilgisi Öğretimi alanında yapılan lisansüstü tezlerinin eğilimleri ve değerlendirilmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2), 113-129.
- Boyacı, S. & Demirkol, S. (2018). Türkçe Eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 512-531. https://doi.org/10.16916/aded.363599
- Bozkurt, B. Ü. (2016). Türkiye’de okuma eğitiminin karnesi: PISA ölçeğinden çıkarımlar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1673-1686.
- Büyüköztürk, ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, ş. & Demirel, F. (2016) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Calp, M. (2012). Sınıf Öğretmenleri, Öğretmen Adayları ve Ailelere Göre İlköğretim 2, 3, 4 ve 5. Sınıflardaki Okuma Yazma Problemlerinin Sebepleri, Çözüm Önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi – USBED 2(2). 148-168.
- Çelenk, S. (2012). Etkinlik temelli İlkokuma ve Yazma öğretimi. İstanbul: Morpa.
- Doğru, M., Gençosman, T., Ataalkın, A. N., & Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49-64.
- Duran, E. & Akyol, H. (2010). Bitişik Eğik Yazı Öğretimi Çalışmalarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 8(4), 817-838.
- Elbir, B. & Bağcı, C. (2013a). Birinci ve ikinci kademe okuma eğitimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Özel Sayısı, 6(11), 229-247. https://doi.org/10.14520/adyusbd.412
- Elbir, B., & Bağcı, C. (2013b). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 8(1), 1321-1333.
- Elbir, B. & Yıldız, H. (2012). İlköğretim yazma eğitimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmalarının değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi, 30, 1-11.
- Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: Betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
- Göktaş, Ö. & Gürbüztürk, O. (2012). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi 2(4), 52-66.
- Güneş, F., Uysal, H. & Taç, İ. (2016). İlkokuma Yazma öğretimi süreci: Öğretmenim bana okuma yazmayı öğretir misin? Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi- EKUAD, 2(2). 23-33.
- Güneyli, A., Özder, H., Konedralı, G. &Arsan, N. (2010). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe ile diğer ders başarıları arasındaki ilişki. Mediterranean Journal of Educational Research 7, 60-72.
- Hseih, H., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
- Jordan, N. C., Kaplan, D. & Hanich, L.B. (2002). Achievement growth in children with learning difficulties in mathematics: Finding of a two-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 94(3). 586-597. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.3.586
- Kadıoğlu Ateş, H. & Kadıoğlu, S. (2017). Türkiye’de 2005-2015 yılları arasında ilkokuma yazma alanında yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 301-318. https://doi.org/10.16992/asos.11907
- Kaya, M. (2013). Coğrafya eğitiminde yönelimler: 2012 yılına kadar yapılan lisansüstü tezler üzerine bir meta-analiz çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 27, 282-313.
- Küçükoğlu, A. & Ozan C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 27-47.
- Obalar, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma becerileri ile sosyal duygusal uyum ve zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Özatalay, H. (2007). İlköğretim I. Kademe Türkçe Öğretim Programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen temel becerilerin Türkçe ders kitaplarında kullanılmasına ilişkin durum çalışması. Yayımlanmış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Özdemir, C. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlkokuma ve Yazma öğretimine ilişkin öz yeterlik inançlarının belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Trabzon.
- Özenç, M. & Özenç, E. (2013). Sınıf öğretmenleri ile yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin yöntem bölümü açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 132-141.
- Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A., & Seferoğlu, S. S. (2012, Şubat). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim Konferansı, Uşak.
- Şahin, M., Yıldız, D. & Duman, R. (2011). Türkiye’deki Sosyal Bilgiler Eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 96-121.
- Şahin, A. (2010). 2005 Tarihli İlk Okuma ve Yazma öğretimi programının lisansüstü araştırma sonuçlarına göre değerlendirilmesi. L. Subaşı ve Ü. Bozkurt (Ed.), Türkçe Öğretiminde Güncel Tartışmalar İçinde (s. 217-230). Ankara: TÖMER Yayınları.
- Üst, E. (2015). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin ilkokuma yazma öğretimine ilişkin bilgi düzeyleri ile tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
- Varışoğlu, B., Şahin, A. & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781. https://doi.org/10.12738/estp.2013.3.1609
APA | Yılmaz Can D, Kaya S (2020). İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. , 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
Chicago | Yılmaz Can Dilara,Kaya Sibel İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. (2020): 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
MLA | Yılmaz Can Dilara,Kaya Sibel İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. , 2020, ss.443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
AMA | Yılmaz Can D,Kaya S İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. . 2020; 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
Vancouver | Yılmaz Can D,Kaya S İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. . 2020; 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
IEEE | Yılmaz Can D,Kaya S "İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi." , ss.443 - 456, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
ISNAD | Yılmaz Can, Dilara - Kaya, Sibel. "İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi". (2020), 443-456. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40266 |
APA | Yılmaz Can D, Kaya S (2020). İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(1), 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
Chicago | Yılmaz Can Dilara,Kaya Sibel İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.1 (2020): 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
MLA | Yılmaz Can Dilara,Kaya Sibel İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.1, 2020, ss.443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
AMA | Yılmaz Can D,Kaya S İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
Vancouver | Yılmaz Can D,Kaya S İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 443 - 456. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
IEEE | Yılmaz Can D,Kaya S "İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.443 - 456, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40266 |
ISNAD | Yılmaz Can, Dilara - Kaya, Sibel. "İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretimi İle İlgili Tezlerin İncelenmesi". Turkish Studies - Educational Sciences 15/1 (2020), 443-456. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40266 |