Yıl: 2020 Cilt: 1 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 130 - 136 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-05-2021

Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları

Öz:
Ayaz İshakî [İdilli] (d. Kazan 1878-ö. Ankara 1954) gazeteci, roman, öykü ve tiyatro yazarıdır. Ulusal Tatar Tiyatrosu’nun kuruluşuna önemli katkıları olmuştur. 1917 yılındaki Bolşevikİhtilâli’nden sonra, ülkesi Rusya’yı terk etmiştir. Uzun yıllar Fransa, Almanya ve Polonya gibiülkelerde yaşamıştır. İkinci Dünya Savaşı (1939-1945) başlayınca, Varşova’dan Türkiye’ye gelmiştir. Bu sürede pek çok eser vermiş, gazete ve dergi çıkartmıştır. 1946 yılında “Hayat Yolunda”isimli bir tiyatro eseri yazmıştır. Piyesin konusu, İstanbul’da yaşayan Altınbay Ailesi’nin değişen topluma uymakta yaşadığı zorluklardır. Varlıklı olmayan bu ailenin çocukları, Batılılaşmayışeklen benimsemiş ve üretmeden baba parasıyla geçinme yoluna gitmişlerdir. Piyesin olumlukarakterleri fedakâr anne ve babadır. Oyundaki olumsuz kişiler ise, özlerini inkâr eden şuursuzçocuklar ile sahtekâr damattır. Bu makalede çocukların aşırı bencillikleri, “ahlâki kötülük” olarak değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

The Concepts of Good and Bad in Ayaz Ishaki’s Stage Play “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda)

Öz:
Ayaz Ishakî [Idilli] (b. Kazan 1878 – d. Ankara 1954) was a journalist, novelist, story writer and playwright. He had important contributions in the establishment of the National Tatar Theater. After the Bolshevik Revolution in 1917 he left Russia, his homeland and went on to live in France, Germany and Poland for many years. When W.W.II (1939-1945) broke out İshakî left Warsaw for Turkey. During this time, he published many artistic works together with newspapers and journals. In 1946, Ishakî wrote a stage play titled Hayat Yolunda (On the Course of Life). The subject of this play is the difficulties encountered by the Istanbulite Altınbay Family in adjusting to the changing ways of society. The children of this poor family only formalistically adopted westernization and opted to waste their inherited money rather than using it to make business. The protagonists in the story are the self-sacrificing parents. The antagonists are the unwitting children who deny their roots, and the family’s dishonest son-in-law. In this article, the children’s excessive selfishness is interpreted as “morally wrong”.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Devlet, N. (1993). Çağdaş Türkîler, İstanbul: Çağ Yayınları.
  • Gayaz İshakıy Eserler V, (2009). M. H. Hesenov, M. Z. Zekiev, L. R. Gaynanova (Ed)), Kazan: Tatarstan Kitap Neşriyatı.
  • Gaynanova, L. (2009). “Saadet Çağatay”, (Çev. Mehmet Yasin Kaya), Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 28, ss. 27-32.
  • Güngör, Ş. (1994). Yaña Milli Yul (Yeni Milli Yul) Dergisi ve Tatar Aydınlarından M. Ayaz İshaki (İdilli)’nin Siyasi Görüşleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • İshakî, A. (2001). “Şimâl Türklerinde Tiyatro”, Türk Yurdu, 9, Ankara: Tutibay Yayınları, ss. 303-307.
  • İshakovka, A. (2013). “Gayaz İshaki Hatları”,Çın Miras, 9, ss. 66-71.
  • Kaçalin, M. S. (2000). “İdilli, Muhammed Ayaz İshakî (1878-1954)”, 21, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, ss. 474-476.
  • Kamalieva, A. (2007). “20. Yüzyılın Başlarında Tatar Edebiyatını Etkileyen Akımlar”, Türk Dünyası Araştırmaları, 171, ss. 89-94.
  • Kanlıdere, A. (2011). “Radikal Sosyalizm’den Milliyetçiliğe: Kazanlı Ayaz İshakî’nin (1878- 1954) Fikrî Serüveni”, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, 24, ss. 63-94.
  • Kılınç, A. (2018). Ayaz İshakî’nin Tiyatrosunda Milli Bilinç ve Eğitim Misyonu”, Gayaz İshakıy hem XX Gasır Başında Tatar Milli Yanarışı Halıkara Konferentsiya Materialları 2018 el, 6-7 Sentyabr, Kazan: Akademiya Nauk Respubliki Tatarstan İnstitut Yazıka, Literaturı i İskusstva im. G. İbragimova, ss. 237-244.
  • (Ufalı), Sultan S. (1990). “Ayaz Iskhakî Idilli-A Biography” (1878-1954)”, Central Asian Survey, 9/2, pp. 133-143.
APA Kılınç A (2020). Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. , 130 - 136.
Chicago Kılınç Arzu Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. (2020): 130 - 136.
MLA Kılınç Arzu Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. , 2020, ss.130 - 136.
AMA Kılınç A Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. . 2020; 130 - 136.
Vancouver Kılınç A Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. . 2020; 130 - 136.
IEEE Kılınç A "Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları." , ss.130 - 136, 2020.
ISNAD Kılınç, Arzu. "Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları". (2020), 130-136.
APA Kılınç A (2020). Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(21), 130 - 136.
Chicago Kılınç Arzu Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1, no.21 (2020): 130 - 136.
MLA Kılınç Arzu Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, vol.1, no.21, 2020, ss.130 - 136.
AMA Kılınç A Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 1(21): 130 - 136.
Vancouver Kılınç A Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 1(21): 130 - 136.
IEEE Kılınç A "Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları." MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1, ss.130 - 136, 2020.
ISNAD Kılınç, Arzu. "Ayaz İshak ’nin “Heyat Yolında” (Hayat Yolunda) Piyesinde İyilik ve Kötülük Kavramları". MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi 1/21 (2020), 130-136.