Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 79 - 90 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-05-2021
Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Öz: Çocukların, cinsellik hakkında en önemli bilgi kaynakları ebeveynleridir. Bu çalışmanın amacı,Morawsko ve arkadaşlarının (2015) geliştirdikleri Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketini Türkçe’yeuyarlamaktır. Türkçe form, dil geçerliği sınamasının ardından Edirne ilinde yaşayan 3-14 yaş arası çocuksahibi olan toplam 322 aileye uygulanmıştır. Araştırmada, veri toplamak amacıyla, Ebeveynlik ve ÇocukCinselliği Anketi kullanılmıştır. Anketin içeriğinde, “Ebeveynlerin Cinsel Eğitim Bilgi ve Deneyimleri”,“Ebeveynlik Stratejileri”, “Ebeveyn Öz-Değerlendirme”, “Ebeveynlerin Cinsel Eğitimin Önemi ile ilgiliGörüşleri”, “Cinsel Eğitim Programı Müfredatı Hakkında Ebeveynlerin Görüşleri” olmak üzere toplamda 5tane farklı derecelendirme ölçeği ve açık-kapalı uçlu sorular bulunmaktadır. Nicel verilerin analizinde,ölçeklerin yapı geçerliğini incelemek üzere faktör analizi ve madde analizi yapılmış; güvenirlik içinCronbach alfa iç tutarlılık katsayıları, düzeltilmiş madde korelasyonları ve t testi kullanılarak alt-üst % 27’likgrupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığı incelenmiştir. Yapılan analizlerin sonucunda, 3ölçekte tek faktörlü yapı ortaya çıkarken, 2 ölçekte 3 faktörlü yapı ortaya çıkmıştır. Ölçeklerin uyumindeksleri kabul edilebilir ve iyi seviyede uyum değerlerini göstermiştir. Ölçeklere ait alfa iç tutarlılıkkatsayıları sırasıyla; .65, .91, .76, .82 ve .90 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, geçerlik ve güvenirlikçalışması yapılan bu anketin, çocuğun cinsel gelişiminde ebeveynlerin rollerini incelemek ve cinsel eğitimprogramları hazırlayıp geliştirmek üzerine araştırma yapmak isteyen uzmanlar tarafından kullanılabileceğidüşünülmektedir
Anahtar Kelime: The Adaptation of Parentingand Child Sexuality Questionnaıre into Turkish: A Validity and Reliability Study
Öz: The most important sources of information about sexuality of children are their parents. Thepurpose of this study to adapt Parenting and Child Sexuality Questionnaire to Turkish. After language equivalance studies, the questionnaire was administered to 322 parents who have a child aged between 3-14 years. The questionnaire consists of five scales which their names "Parents’ Knowledge and Experiences of Sexual Education", "Parenting Strategies", "Parental Self-Assessment", "Parents’ Views on The Importance of Sex Education", "Parental Opinions about Child Sex Education Cirriculum” and includes open-ended questions. In order to analyses the data, factor analyses, Cronbach alpha correlation coefficients, corrected item-total correlations and t-tests between items were used. According to the results; from the five scales in the questionnaire, it was seen that 3 scales formed a single-factor structure that overlaps with the original scale structure, and two scales were obtained with a three-factor structure unlike the original scale structure. The fit index values of the scales showed acceptable and good fit values. The internal consistency coefficients of the scales were respectively .65, .91, .90, .76, .82, and .90. As a result, this questionnaire can be used by experts who want to research on the roles of parents on sexual education programs for child sexual development.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bayhan. P. ve Artan. İ. (2004). Çocuk Gelişim ve Eğitimi. İstanbul: Morpa Yayınları.
- Büyüköztürk. Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9789756802748
- Byers. E. S.. Sears. H.A. veWeaver. A.D. (2008). Parents’ reports of sexualcommunicationwithchildren in kindergartentograde 8. Journal of MarriageandFamily. 70 (1). 86–96.
- Çalışandemir. F. Bencik. S ve Artan. İ. (2008) Çocukların cinsel eğitimi: geçmişten günümüze bir bakış Eğitim ve Bilim. Cilt 33. Sayı 150s:14-27
- Eliküçük. A. ve Sönmez. S.(2011). 6 Yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi Aile ve Toplum.12(7). 45-62. https://doi.org/10.26449/sssj.1814
- Erbil. N.. Orak. E.. Bektaş. A.. E.. ve Birkök. M. C. (2010) Anneler cinsel eğitim konusunda ne biliyor. kızlarına ne kadar cinsel eğitim veriyor?Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1). 367-383. https://doi.org/10.17152/gefad.377516
- . A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme–I: Temel kavramlar. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. https://doi.org/10.14527/9786053643111
- Eroğlu.K. ve Gölbaşı. Z.(2005). Cinsel eğitimde ebeveynlerin yeri: ne yapıyorlar. ne yaşıyorlar? Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 8(2). 12-21.
- Gözüm. S. ve Aksayan. S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber I: Ölçek uyarlama aşamaları ve dil uyarlaması. Hemşirelik Araştırma Dergisi. 4(1). 9-14. https://doi.org/10.26650/fnjn397481
- Gürsoy. E., Gençalp, N.S. (2010) Cinsel Sağlık Eğitiminin Önemi.Aile ve Toplum. 11(6). 29-36. Kalaycı. Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Konur H. (2006).Dört - altı yaşları arasında çocuğu olan anne - babalara verilen "Cinsel Eğitim Programı"nın cinsel şelişim ve cinsel eğitim konusundaki bilgilerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara https://doi.org/10.17152/gefad.377516
- Morawska. A.. Walsh. A.. Grabski. M.veFletcher. R. (2015). Parental confidence and preferences for communicating with their child about sexuality. Sex Education. 15(3). 235-248. https://doi.org/10.1080/14681811.2014.996213
- Özdamar. K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. 5.Baskı. Eskişehir: Kaan Yayınları
- Pluhar. E.. Jennings. T. veDiIorio. C. (2006). Getting an early start: Communication about sexuality among mothers and children 6-10 yearsold. Journal of HIV/AIDS Prevention in Children&Youth. 7 (1). 7–35.
- Sümer. N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 3 (6) 49 -74.
- Tuğrul.B. Artan İ.(2001) Çocukların Cinsel Eğitimi İle İlşili Anne Görüşlerinin İncelenmesi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derşisi 20: 141 - 149
APA | DONAT BACIOĞLU S, Tezel D (2020). Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 79 - 90. |
Chicago | DONAT BACIOĞLU SEDA,Tezel Dilber Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2020): 79 - 90. |
MLA | DONAT BACIOĞLU SEDA,Tezel Dilber Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2020, ss.79 - 90. |
AMA | DONAT BACIOĞLU S,Tezel D Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 79 - 90. |
Vancouver | DONAT BACIOĞLU S,Tezel D Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 79 - 90. |
IEEE | DONAT BACIOĞLU S,Tezel D "Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.79 - 90, 2020. |
ISNAD | DONAT BACIOĞLU, SEDA - Tezel, Dilber. "Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2020), 79-90. |
APA | DONAT BACIOĞLU S, Tezel D (2020). Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(1), 79 - 90. |
Chicago | DONAT BACIOĞLU SEDA,Tezel Dilber Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.1 (2020): 79 - 90. |
MLA | DONAT BACIOĞLU SEDA,Tezel Dilber Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.1, 2020, ss.79 - 90. |
AMA | DONAT BACIOĞLU S,Tezel D Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 79 - 90. |
Vancouver | DONAT BACIOĞLU S,Tezel D Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 79 - 90. |
IEEE | DONAT BACIOĞLU S,Tezel D "Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.79 - 90, 2020. |
ISNAD | DONAT BACIOĞLU, SEDA - Tezel, Dilber. "Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Turkish Studies - Educational Sciences 15/1 (2020), 79-90. |