Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 127 - 141 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-05-2021

Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki

Öz:
Araştırmada öğretmen adaylarının eğitim inançları ve 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin ortayakonulması amacıyla tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu öğretmen adaylarının eğitimgördüğü 233 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Eğitim İnançları Ölçeği” ve“Öğretmen Adaylarına Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlilik Algıları Ölçeği” olmak üzere iki adet ölçmearacı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan eğitim fakültesi öğrencilerinin; Eğitim İnançları ve 21. yüzyılbecerileri hangi düzeydedir? 21. yüzyıl becerileri ve eğitim inançları cinsiyet ve sınıfa göre değişmekte midir?21. yüzyıl becerileri ve eğitim inançları arasında bir ilişki var mı? Sorularına cevaplar aranmıştır. Araştırmadaöğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerileri ile alt faktörleri olan Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri ile Yaşamve Kariyer Becerileri arasında pozitif yönlü yüksek düzey ilişki tespit edilirken, Öğrenme ve YenilenmeBecerileri arasında orta düzey pozitif yönlü bir ilişki belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının en yüksekİlerlemecilik eğitim inancına sahip iken en düşük Esasicilik eğitim inancına sahip oldukları görülmüştür.Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl beceri düzeyleri ile cinsiyetleri arasındaki ilişki incelendiğinde; erkek vekadın adaylar arasında anlamlı bir farka rastlanılmamıştır. Eğitim inançları ile cinsiyetleri arasındaki ilişkiincelendiğinde; İlerlemecilik boyutunda, erkek öğretmen adaylarının eğitim inançları, kadın öğretmenadaylarından daha düşük olduğu görülmüştür. Esasicilik boyutunda ise kadın öğretmen adaylarının eğitiminançları erkek öğretmen adaylarının eğitim inançlarından daha düşük düzeyde olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

The Relationship Between Teacher Candidates' Beliefs in Education and 21st Century Skills

Öz:
In this research, a descriptive study was carried out in the screening model in order to reveal the relationship between teacher candidates' educational beliefs and 21st century skills. The study group consisted of 233 candidates teachers. Data were collected by using “21st Century Skills Competence Perceptions Scale for Teacher Candidates ”and “Educational Beliefs Scale”. The relationship between candidates teachers' educational beliefs and 21st century skills was analyzed and the results evaluated. The prospective teachers were; What is the level of 21st century skills and teaching beliefs? Does 21st century skills and teaching beliefs change according to gender and class? Is there a relationship between 21st century skills and teaching beliefs? The answers to his questions were sought. In the research, a positive high level relationship was found between the 21st century skills and sub-factors of Information, Media and Technology Skills and Life and Career Skills of the candidate teachers, while a medium level positive relationship was determined between Learning and Renewal Skills. Candidate teachers have the highest belief in Progressiveness education. When the relationship between 21st century skill levels and gender of prospective teachers was examined, no significant difference was found between male and female prospective teachers. On the other hand, in terms of education beliefs and gender, it was seen that female teacher candidates were higher than men in the belief of progressism.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K., & Aytunga, O. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 1-19.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 160-175. https://doi.org/10.9779/puje768
  • ATCS (2010). Assessment and Teaching of 21.st Century Skills. Status Report as of January 2010. Erişim Tarihi: 24.07.2019. https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socioeconomic/docs/ATC21S_Exec_Summary.pdf
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295x.84.2.191
  • Biçer, B. E, H. & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242.
  • Bozkurt, Ş. B. & Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 69-82. https://doi.org/10.9779/puje757
  • Ceylan, A. & Akçay, B. (2019). Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Okuryazarlığı. Ayşe Dilek Öğretir Özçelik ve Mehmet Nur Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl Becerileri içinde (s. 78-94). Ankara Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052414699.05
  • Dedebali, N. C. (2019). 21. Bilgi Okuryazarlığı. Ayşe Dilek Öğretir Özçelik ve Mehmet Nur Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl Becerileri içinde (s. 51-66). Ankara Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052414699.03
  • Duman, B. & Ulubey, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin öğretim teknolojilerini ve interneti kullanma düzeylerine etkisi ile ilgili görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 20.
  • Framework for 21st Century Learning (2019). P21 Partnership for 21st Century Learning. A Network of Battelle for Kids. Erişim Tarihi: 24.07.2019. http://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources.
  • Göksun, O., D., & Kurt, A., A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107- 130. https://doi.org/10.14527/9786053188407.14
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2013). 21. Yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: bir twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436- 455.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T., & Doğan, F. D. (2019). Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile çağdaş Türk lehçeleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163-185. https://doi.org/10.33692/avrasyad.628236
  • ISTE (2016). Iste standards for students. Erişim Tarihi: 24.07.2019. https://www.iste.org/standards/for-students.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (2. Yazım, 32. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karakaş, M., M. (2015). Ortaokul Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimlerine Yönelik 21.üzyıl Beceri Düzeylerinin Ölçülmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı. https://doi.org/10.1501/egifak_0000001359
  • Kaufman, K. J. (2013). 21 ways to 21st century skills: Why students need them and ideas for practical implementation. Kappa Delta Pi Record, 49(2), 78-83. Doi: 10.1080/00228958.2013.786594
  • Kazikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 293.
  • Koltuk, N. & Kocakaya, S. (2015). 21.yy becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 36.
  • MEB (2017a). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara.
  • MEB (2017b). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESL EYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf
  • Önen, A. S. (2012). Eğitime yönelik inançların bilgisayar teknolojilerini kullanmaya yönelik tutumlara etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 353-361.
  • Özçelik, A., D. (2019). İnovasyon, Yaratıcılık ve Yenilenme. Ayşe Dilek Öğretir Özçelik ve Mehmet Nur Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl Becerileri içinde (s. 1-29). Ankara Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052414699.01
  • Özdemir, Ö. D., Karakuş, T. E., Kılıç, Ş. H., Demir, K. S. & Bayram, F. Ö. (2018). Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya Örneği. Electronic Turkish Studies, 13(27). https://doi.org/10.7827/turkishstudies.14298
  • Sönmez, V. (2005). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tekerek, B., Karakaya, F., & Tekerek, M. (2018). An investigation on undergraduate programs of teacher training regarding 21st century skills: Example of elementary mathematics and science. EDUCCON Education Conference Education 4.0 Studies, Ankara University, Faculty of Educational Sciences, 27-28 September 2018, Ankara, Turkey
  • Topçu, M., S. & Çiftçi, A. (2019). 21. Yüzyıl Becerileri ve Stem. Ayşe Dilek Öğretir Özçelik ve Mehmet Nur Tuğluk (Ed.), Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl Becerileri içinde (s. 95-116). Ankara Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786052414699
  • Tunca, Şahin & Oğuz (2015). Öğretmenlerin eğitim inançları ile meslekî değerleri arasındaki ilişki. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 11-47. https://doi.org/10.23863/kalem.2017.43
  • Tuncel, İ. (2017). Program geliştirmenin kuramsal temelleri. H. Şeker (Ed.), Eğitimde Proğram Geliştirme Kavramlar Yaklaşımlar içinde (18-70). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Turan, H. (2017). Eğitimde yeni yaklaşımlar ve bireylerde bulunması istenilen temel beceriler. H. Şeker (Ed.), Eğitimde Proğram Geliştirme Kavramlar Yaklaşımlar içinde (219-251). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Voogt, J. & Roblin, P. N. (2010). 21st century skills. 20.09.2014’de http://encore.oise.utoronto.ca/download/attachments/5374189/Voogt+Robin+21CS+2010.p df adresinden alınmıştır.
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y. & Çokluk, Ö. (2011). Eğitim inançları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 335–350.
APA Gökbulut B (2020). Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. , 127 - 141.
Chicago Gökbulut Bayram Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. (2020): 127 - 141.
MLA Gökbulut Bayram Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. , 2020, ss.127 - 141.
AMA Gökbulut B Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. . 2020; 127 - 141.
Vancouver Gökbulut B Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. . 2020; 127 - 141.
IEEE Gökbulut B "Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki." , ss.127 - 141, 2020.
ISNAD Gökbulut, Bayram. "Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki". (2020), 127-141.
APA Gökbulut B (2020). Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(1), 127 - 141.
Chicago Gökbulut Bayram Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.1 (2020): 127 - 141.
MLA Gökbulut Bayram Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.1, 2020, ss.127 - 141.
AMA Gökbulut B Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 127 - 141.
Vancouver Gökbulut B Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 127 - 141.
IEEE Gökbulut B "Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.127 - 141, 2020.
ISNAD Gökbulut, Bayram. "Öğretmen Adaylarının Eğitim İnançları ile 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki". Turkish Studies - Educational Sciences 15/1 (2020), 127-141.