Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 219 - 238 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.39816 İndeks Tarihi: 04-05-2021
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi
Öz: Bu çalışmada, Fen Öğretimi ve Laboratuvar Uygulaması I dersine katılmış öğretmen adaylarının FenBilgisi Laboratuvar Uygulamaları hakkındaki görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Laboratuvar ve deneyuygulamalarının öğretmenlik eğitiminde önemli olmasından dolayı, bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarınındeney yapma ve laboratuvar kullanma konusundaki düşüncelerini açığa çıkartmaktır. Araştırmanın çalışmagrubunu Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 3. sınıfında öğrenim gören37 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan bir anketuygulanmıştır. Öğretmen adaylarının deneyler ve laboratuvar kullanımı ile ilgili görüşlerinin ortaya çıkarılmasıiçin nitel araştırma yöntemlerinden Betimleyici Araştırma Modeli kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göreöğrencilerin fen bilgisi laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin olumlu ve olumsuz yanlarının nelerolduğu gerekçeleriyle ortaya çıkmıştır. Sonuçlara bakıldığında laboratuvar ve deney uygulamaları hakkındafen bilgisi öğretmen adaylarının çoğunlukla olumlu eğilimlere sahip oldukları ve bu görüşlerini çok çeşitligerekçelerle destekledikleri görülmüştür. Sonuçlara bakıldığı zaman öğretmen adaylarının, deney yapımı velaboratuvar uygulamaları hakkında sorulan sorulara göre birçok olumsuz görüşler de sergilediklerigörülmüştür. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının fen bilimlerine karşı olumlu görüş geliştirmeleri bu alandakariyer yapmalarında ve başarılı olmalarında belirleyici faktörler arasında olan laboratuvar uygulamalarıdersine daha çok önem verilmelidir
Anahtar Kelime: Examining The Pre-Service Science Teachers’ Views About Science Laboratory Practices
Öz: The aim of this study is to determine the views of preservice science teachers, who participated in Science Teaching and Laboratory Practice I course, about science laboratory practices. As laboratory and experimental applications are important in science teacher education, the aim of this study is to reveal the views of preservice science teachers about experiments and using laboratory. The participants of the study consists of 37 preservice science teachers studying in the 3rd grade of science teacher education at Ziya Gokalp Faculty of Education at Dicle University. In the study, a questionnaire consisting of open-ended questions was applied as a data collection tool. Descriptive research model, which is one of the qualitative research methods, was used to reveal the views of preservice science teachers about experiments and laboratory usage. According to the results, the positive and negative aspects of the students' views about science laboratory applications have emerged on the grounds of what they are. When the results were examined, it was seen that pre-service science teachers mostly had positive tendencies about laboratory and experiment applications and they supported these views for various reasons. However, when the results were examined, it was also revealed that the pre-service teachers had some negative attitudes according to the questions asked about the construction of experiments and laboratory applications. As a result, more importance should be given to the laboratory practices course, which is one of the the determining factors for preservice science teachers to develop a positive view towards science and in order to be successful and make a career in this field
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Atıcı, T., Gökmen, A., ve Taflı, T. (2016). Application and evaluation of biology laboratory experiments with computer based digital experimental tools. Journal Of Human Sciences, 13(3), 3961-3972. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i3.3953
- Balbağ, M.Z., ve Anılan, B. (2014). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları derslerine yönelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 309-320. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555443
- Baş, T. (2001). Anket. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Bell, R.L., ve Lederman, N.G. (2003). Understandings of the nature of science and decision making on science and technology based issues. Science Education, 87, 352-377. https://doi.org/10.1002/sce.10063
- Böyük, U., Demir, S., ve Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 3(4), 342-349. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.1-5000128607
- Corter, J. E., Nickerson, J. V., Esche, S. K., Chassapis, C., Im, S., ve Ma, J. (2007). Constructing reality: a study of remote, hands-on, and simulated laboratories. Acm Trans. ComputerHuman Interaction, 14(2), 2054-2067. https://doi.org/10.1145/1275511.1275513
- Demir, S., Böyük, U., ve Koç, A. (2011). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar şartları ve kullanımına ilişkin görüşleri ile teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 66-79. https://doi.org/10.19171/uuefd.93591
- Ekici, G. (2006). Biyoloji Öğretmenlerinin Laboratuvar Kullanımı Öz-yeterlilik Algıları. VII. Ulusal Fen Bil. Eğit. Kong. Bildiriler Kitabı. Ankara: M.E.B.
- Ergin, Ö., Pekmez, E. Ş., ve Erdal, S. Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
- Erdem, E., ve Demirel, Ö. (2002). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87. https://doi.org/10.1501/egifak_0000000408
- Güneş, M. H., Şener, N., Topal-Germi, N., ve Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11. https://doi.org/10.17556/jef.18249
- Gürdal. A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-288.
- İnce Aka, E., Yılmaz, M., ve Karakaya, M. (2019). 2018 Fen bilgisi öğretmenliği lisans programındaki biyoloji derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-143. https://doi.org/10.14527/9786058011410.27
- Kavcar C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35, 1-13. https://doi.org/10.1501/egifak_0000000058
- Kılıç, M.S., ve Aydın, A. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersi kapsamında laboratuvar uygulamaları hakkındaki görüşlerinin planlanmış davranış teorisi yardımıyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 241-246. https://doi.org/10.24106/kefdergi.378575
- Küçüköner, Y. (2011). 2005 Fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve öğretmen gözüyle çözüm önerileri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 11- 37. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2014.14.1-5000091510
- Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). Early Steps in Analysis. In M. B. Miles & A. M. Huberman (Eds.), Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed). Thousand Oaks, CA: SAGE. https://doi.org/10.1016/s1098-2140(99)80125-8
- Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L., ve Schwartz, R.S. (2002). Views of nature of science questionnaire: toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521. https://doi.org/10.1002/tea.10034
- Okumuş, S., ve Doymuş, K. (2018). İyi bir eğitim ortamı için yedi ilkenin işbirlikli öğrenme ve modellerle birlikte uygulanmasının 6. sınıf öğrencilerinin fen başarısına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 203-238. https://doi.org/10.17244/eku.328018
- Pekbay, C., ve Kaptan, F. (2014). Fen eğitiminde laboratuvar yönteminin etkililiği ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının farkındalıklarının artırılmasına yönelik nitel bir çalışma. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.541641
- Russ, R. S., ve Luna, M. J. (2013). Inferring teacher epistemological framing from local patterns in teacher noticing. Journal of Research in Science Teaching, 50(3), 284–314. https://doi.org/10.1002/tea.21063
- Tekerek, B. ve Karakaya, F. (2018). STEM education awareness of pre-service science Teachers. International Online Journal of Education and Teaching, 5(2), 348-359.
- Tomul, E . (2007). Türkiye’de eğitime katılım üzerinde gelirin etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 122-131.
- Wang, C.L., ve Pey-Yan Liou, P.Y., (2017). Students’ motivational beliefs in science learning, school motivational contexts, and science achievement in Taiwan. International Journal of Science Education, 39(7), 898-917. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1310410
- Yazıcı, M., ve Kurt, A. (2018). Ortaokul fen bilgisi dersinde laboratuvar kullanımının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 295- 320. https://doi.org/10.17860/mersinefd.341967
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | Keles N (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. , 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
Chicago | Keles Nurcan Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. (2020): 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
MLA | Keles Nurcan Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. , 2020, ss.219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
AMA | Keles N Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. . 2020; 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
Vancouver | Keles N Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. . 2020; 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
IEEE | Keles N "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.219 - 238, 2020. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
ISNAD | Keles, Nurcan. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi". (2020), 219-238. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.39816 |
APA | Keles N (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(1), 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
Chicago | Keles Nurcan Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.1 (2020): 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
MLA | Keles Nurcan Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.1, 2020, ss.219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
AMA | Keles N Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
Vancouver | Keles N Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 219 - 238. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
IEEE | Keles N "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.219 - 238, 2020. 10.29228/TurkishStudies.39816 |
ISNAD | Keles, Nurcan. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi". Turkish Studies - Educational Sciences 15/1 (2020), 219-238. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.39816 |