Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 289 - 301 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.40137 İndeks Tarihi: 04-05-2021

İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri

Öz:
Birey; dil aracılığıyla sosyalleşmekte, bulunduğu dünyayı dil aracılığıyla anlamakta veanlamlandırmaktadır. Bu yüzden dil öğretimi temelde bireye anlama ve anlatma becerilerini kazandırmakamacıyla yapılmaktadır. Anlatma becerilerinden konuşma becerisi ise bireyin gün içerisinde en sık kullandığıbecerilerdendir. Konuşma; duyguların, düşüncelerin ve bilgilerin, seslerden oluşan dil aracılığıylaaktarılmasıdır. Birey; toplum ilişkilerini düzenlemek ve toplumdaki iletişim ihtiyacını karşılamak için sık sıkkonuşma becerisini kullanmak durumundadır. İletişimin temel amacı ise varlık göstermek, düşünceleriaktarmak ve bir etki uyandırmaktır. İletişimin etkili olması ise mesajların ikna edici olmasıyla ilişkilidir. İkna,istenilen amaçlar doğrultusunda gerçekleştirilen iletişim biçimi olarak ele alınmakta ve tıpkı konuşma gibihayatımızın her alanında var olmakta, her an kullanılmaktadır. Günlük yaşamımızda ikna kavramı yeterincedikkat çekmese de iki insanın iletişime başladığı andan itibaren ikna sürecinin başladığı bilinmelidir.Günümüzde birçok ikna çabasının ilk vasıtası her insanın yoğun bir şekilde kullandığı kitle iletişim araçlarıolmaktadır. Bu nedenle yetişkin ya da çocuk fark etmeksizin her birey gün içerinde evinde ve dışarıda yoğunbir ikna çabasına maruz kalmaktadır. İletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve değişen dünya düzenineticesinde de günümüz eğitim anlayışı; iletişim becerileri güçlü, problem çözebilen ve ikna kabiliyeti yüksekbireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Dolayısıyla öğrencilere ikna edici konuşma eğitimi verilmesi onlarındaha özgüvenli bir şekilde geleceğe hazırlanmasını sağlayacak ve onların toplumsal hayatta daha başarılıbireyler olabilmesine zemin hazırlayacaktır. Bu çalışma ile konuşma, iletişim ve ikna ilişkisi ele alınmış, iknaedici konuşma eğitiminin gerekliliği çeşitli yönleriyle açıklanmış ve ikna edici konuşma becerisini geliştirmeyeyönelik etkinlik önerilerine yer verilmiştir
Anahtar Kelime:

Activity Recommendations for Improving Persuasive Speaking Skills

Öz:
Individual; socializes through language, and understands and makes sense of the world through language. Therefore, language teaching is mainly aimed at gaining the understanding and expression skills of the individual. Narration skills and speaking skills are among the most frequently used skills of the individual during the day. Talk; it is the transmission of emotions, thoughts and information through the language of sounds. Individual; In order to regulate community relations and to meet the need for communication in the community, they often need to use speaking skills. The main purpose of communication is to exist, to convey thoughts and to create an effect. The effectiveness of communication is related to the persuasion of messages. Persuasion is considered as a form of communication realized in accordance with the desired aims and is present in every area of our lives, like speech, and is used at any time. As a result of the developments in communication technologies and the changing world order, today's education concept; aims to educate individuals with strong communication skills, problem solving and high persuasion skills. Therefore, providing students with persuasive speech education will prepare them for the future in a more confident manner and will prepare the ground for them to become more successful individuals in social life. In this study, the relationship between speech, communication and persuasion has been discussed, the necessity of persuasive speech education has been explained in various aspects and the activity suggestions for improving persuasive speaking skills have been included.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1992). Persuasive communication theory in social psychology: a historical perspective, M. J. Manfredo (Ed) Influencing Human Behavior: Theory and Applications in Recreation and Tourism, 1– 27.
  • Aristoteles. (2013). Retorik (M. H. Doğan, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ayrancıi B.B. (2016). Konuşma, konuşma eğitimi ve Türkçe programlarındaki yeri. Journal of Educational Sciences 4. 15-24.
  • Bakır, U. (2006). Televizyon reklâmlarında ikna unsuru olarak mizah. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bal, M. (2009). Aristotoles'e göre retorik. Özne 11-12. Kitap.
  • Borg, J. (2012). İkna, insanları etkileme sanatı. (S. Silahlı, Çev.). İstanbul: Pearson. Çongur, H. R. (1995). Söz Sanatı (I). TÖMER Dil Dergisi, S. 28, 42-
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Millî Eğitim Yayınları.
  • Demirtaş, H. A. (2004). Temel ikna teknikleri tutum oluşturma ve tutum değiştirme süreçlerindeki etkilerinin altında yatan nedenler üzerine bir derleme. İletişim Dergisi, 19, 73-90. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.484547
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik örnekleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (1), s. 185-204.
  • Erdem, A. ve Erdem, M. (2015). Yapılandırmacı karma öğrenme ortamlarının dinleme ve konuşma becerilerine etkisi. İlköğretim Online, 14(3), 1130-1148. https://doi.org/10.17051/io.2015.27258
  • Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27. https://doi.org/10.14686/buefad.201416205
  • Hall, D., & Birkerts, S. (1991). Writing well, Harper Collins Publisher, Seventh Edition.
  • Hogan, K. (2007). Gizli ikna teknikleri. İstanbul: Yakamoz Kitap/Sonsuz Kitap.
  • Humphrey, A. (2010). Establishing legitimacy: persuasion and organisational identity, Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi. Tez No:271129
  • Kaptan, A. (2015). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma beceri düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Konrot, A. (2003). İletişim, dil, konuşma: Temel kavramlar, (Ünite 1). S.Topbaş (Ed.), Çocukta dil ve kavram gelişimi, (s.1-22). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. https://doi.org/10.14527/9786052415399.01
  • Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. TÜBAR, 13(2), 287-309. https://doi.org/10.14527/9786050370508.15
  • Kurudayıoğlu, M., & Yılmaz, E. (2014). Nasıl ikna ediliyoruz? İkna edici metin ve yapısı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1): 75-102 ISSN: 1304-9496. https://doi.org/10.17244/eku.427280
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2019). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8). Ankara: MEB Yayınları.
  • Mortensen, W. K. (2004). Maximum influence: the twelve universal laws of power persuasion. New York: Amacom.
  • Nalıncı, A.Nur. (2000). Avrupa birliğine tam üyelik yolunda başarının anahtarı: yeniden yapılanma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Otan, D. (2010). Türkçede ikna söylemi: sözbilimsel sorunların söylem- edimbilimsel işlevleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://doi.org/10.16953/deusosbil.480956
  • Özodaşık, M. (2012). Halkla ilişkiler ve iletişim, F. Seçil BANAR (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1981). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Dubuque: Wm. C. Brown.
  • Power. M. R. (1998). Persuasion, structure and language devices. Working Through Communication. Faculty of Humanities and Social Sciences. Paper 3. Chapter 2. http://epublications.bond.edu.au/working_through_communication/3
  • Raven, B. H., & Haley, R. W. (1982). Social influence and compliance of hospital nurses with infection control policies. R. J. Eiser (der.), Social Psychology and Behavioral Medicine içinde, s. 413-438. NY: John Wiley & Sons.
  • Reardon, K. K. (1991). Persuasion in practice. Newbury Park: CA: Sage
  • Seymenoğlu, Y. (2009). Televizyon reklamlarında iknanın belirleyicileri “animasyon karakter kullanımının tüketicilerin ikna sürecine etkisinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://doi.org/10.17218/husbed.06389
  • TDK (2019). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Torkay, S. (2006). 2006 Türkiye Münazara Şampiyonu, Galatasaray Üniversitesi. 22.06.2019 tarihinde (https://munazaratr.wordpress.com/dokumanlar/egitim-materyalleri/) adresinden edinilmiştir.
  • TÜİK. (2013). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya.21.06.2019 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15866 adresinden alındı.
  • Yurdakul, S. (2013). Filmlerden ve yaşamdan örnekleriyle etkileme-ikna ve müzakere teknikleri. İstanbul: Sokak Kitapları Yayınları.
APA KURUDAYIOGLU M, Sevindik F (2020). İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. , 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
Chicago KURUDAYIOGLU Mehmet,Sevindik Fatih İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. (2020): 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
MLA KURUDAYIOGLU Mehmet,Sevindik Fatih İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. , 2020, ss.289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
AMA KURUDAYIOGLU M,Sevindik F İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. . 2020; 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
Vancouver KURUDAYIOGLU M,Sevindik F İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. . 2020; 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
IEEE KURUDAYIOGLU M,Sevindik F "İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri." , ss.289 - 301, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40137
ISNAD KURUDAYIOGLU, Mehmet - Sevindik, Fatih. "İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri". (2020), 289-301. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40137
APA KURUDAYIOGLU M, Sevindik F (2020). İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(1), 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
Chicago KURUDAYIOGLU Mehmet,Sevindik Fatih İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.1 (2020): 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
MLA KURUDAYIOGLU Mehmet,Sevindik Fatih İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.1, 2020, ss.289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
AMA KURUDAYIOGLU M,Sevindik F İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
Vancouver KURUDAYIOGLU M,Sevindik F İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 289 - 301. 10.29228/TurkishStudies.40137
IEEE KURUDAYIOGLU M,Sevindik F "İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.289 - 301, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40137
ISNAD KURUDAYIOGLU, Mehmet - Sevindik, Fatih. "İkna Edici Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlik Önerileri". Turkish Studies - Educational Sciences 15/1 (2020), 289-301. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40137