Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma
Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 303 - 324 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29228/TurkishStudies.40484 İndeks Tarihi: 04-05-2021
Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma
Öz: Araştırmada katılımcıların Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin Türkçe Öğretmenliği programındakiÖğretmenlik Uygulaması dersi kapsamında yürütülen ders imecesi modeline ilişkin algı ve deneyimlerinitespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarakdesenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu dersin yürütücüsü öğretim elemanı, uygulama öğretmeni ve dörtöğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma verileri gözlem, görüşme ve dokümanlar aracılığıyla toplanmış;veriler içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Araştırma sonucunda olumlu tecrübeler, hazırlıklar,olumsuzluklar ve katkılar olmak üzere dört tema ortaya çıkmıştır. Sonuçlar katılımcıların ders imecesimodeline ilişkin olumlu tecrübelerinin lisans eğitimi sürecinin niteliğine, grup üyeleri arasındaki uyumunabağlı olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının lisans eğitimleri derslerindeyaptıkları uygulamaların ders imecesi modelini uygulama sürecinde etkili plan hazırlamalarını sağladığı vesınıf yönetimini güçlendirdiği tespit edilmiştir. Grup üyeleri arasındaki olumlu etkileşimin sürecinverimliliğini artırdığı görülmüştür. Hazırlık sürecinde öğretmen adaylarının sınıfta öğrenciyi etkin kılacak veonları derse motive edecek etkinlikler hazırlamaya çalıştıkları ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretim elemanı veuygulama öğretmeninin desteğini alma gibi yardım arama, önceki programları inceleme gibi araştırma yapmastratejilerinden yararlandıkları görülmüştür. Sorunlara ilişkin sonuçlar, sorunların daha çok ortaokulöğrencilerinin motivasyonlarına bağlı olduğunu göstermektedir. Ayrıca süreçte ders imecesi modeli ve işyüküne bağlı sorunlar tespit edilmiş, sorunların katılımcılarda birtakım olumsuz duygulara sebep olduğusaptanmıştır. Ders imecesi modelinin öğretmenlik tecrübesine ve iş birliğine katkı sağladığı görülmüştür.
Anahtar Kelime: A Qualitative Research on the Application of the Lesson Study Model in Turkish Language Education
Öz: The objective of this research was to determine the participants' perception and experiences regarding the lesson study (kenkyu jugyo) model conducted within the Teaching Practice Course in the Turkish Language Education program of a public university in Turkey. This research was designed as a case study which is a form of qualitative research. The study group of the research consisted of an instructor, an application teacher and four teacher candidates. Research data were collected through observations, interviews and documents, and the data were analyzed through content analysis. As a result of the research, four themes emerged: positive experiences, preparations, problems and contributions. The results revealed that the positive experiences of the participants regarding the lesson study model depended on the quality of the undergraduate education process and the harmony among the group members. As a result of the research, it was determined that the applications of the teacher candidates in the undergraduate courses enabled them to prepare effective plans in the process of applying the lesson study model and strengthened their classroom management. It was observed that the positive interaction among the group members increased the efficiency of the process. It was revealed that the teacher candidates tried to prepare activities that would make the students active in the classroom and motivate them for the lesson during the preparation process. In addition, they were seen to benefit from research strategies such as seeking help, examining previous programs and getting the support of the instructor and the application teacher. The results regarding the problems indicated that the problems were mostly due to the motivations of the secondary school students. In addition, problems related to the lesson study model and workload were identified in the process, and it was determined that the problems caused some negative emotions in the participants. It was seen that the lesson study model contributed to the teaching experience and cooperation.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abazoğlu, İ., Yıldırım, O., & Yıldızhan, Y. (2016). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 143-160.
- Aummaraporn, N., Pongthep B., & Artit, T. (2017). Teacher development using the innovation through lesson study at border patrol police school in loei province area. International Journal of Management and Applied Science, 3(12), 4-7.
- Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: Bir ders imecesi (lesson study) çalışması. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Baki, M., & Arslan, S. (2015). Ders imecesinin sınıf öğretmeni adaylarının matematik dersini planlama bilgilerine etkisinin incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol, 6(2), 209-229. https://doi.org/10.16949/turcomat.02379
- Bayram, İ., & Bıkmaz, F. (2018). Exploring the lesson study experience of efl instructors at higher education: A pilot study. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, 6(3), 313-340. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s15m
- Bayram, İ., & Bıkmaz, F. (2019). Ders imecesi modeli ve modelin öğretmen mesleki gelişimine katkısı üzerine bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(2), 577-610. https://doi.org/10.30964/auebfd.473958
- Berg, B. L., & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (H. Aydın, Çev.). Konya: Eğitim.
- Boran, E., & Tarım, K. (2016). Ortaokul matematik öğretmenlerinin ders imecesi hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 259-273. https://doi.org/10.16949/turcomat.22182
- Budak, İ., Budak, A., Bozkurt, I., & Kaygın, B. (2011). Matematik öğretmen adaylarıyla bir ders araştırması uygulaması. New World Sciences Academy, 6(2), 1606-1617.
- Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi. Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Bütün, M. (2015). Öğretmenlik uygulaması dersinde ders imecesi modelinin değerlendirilmesi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 136- 167. https://doi.org/10.17984/adyuebd.07565
- Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal.
- Dağ Akbaba, S., & Temur Doğan, Ö. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının mikro öğretim ders imecesi uygulaması ile ilgili görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 2(2), 120-133. https://doi.org/10.31805/acjes.471645
- Droese, S. M. (2010). Lesson Study in the US: Is ıt a mechanism for ındividual and organizational change? A case study of three schools. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
- Eraslan, A. (2008). Japanese Lesson Study: Can it work in Turkey? Education and Science, 33(149), 62-67.
- Erbilgin, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ders araştırması hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 69-83.
- Fernandez, C., & Yoshida, M. (2004). Lesson study: A case of a Japanese approach to improving instruction through school-based teacher development. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
- Fernandez, M. L. (2005). Learning through microteaching lesson study in teacher education. Action in Teacher Education, 26(4), 37-47. https://doi.org/10.1080/01626620.2005.10463341
- Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı.
- Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin.
- Günay, R., Yücel-Toy, B., & Bahadır, E. (2016). Öğretmen eğitiminde ders araştırması modeli ve Türkiye'de hizmet öncesi öğretmenlik uygulamalarına yönelik bir model önerisi. Journal of International Social Research, 9(42), 1224-1237. https://doi.org/10.17719/jisr.20164216232
- Güner, P., & Akyüz, D. (2017). Ders imecesi (lesson study) mesleki gelişim modeli: Öğretmen adaylarının fark etme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 428-452. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304709
- Hancock, D. D., & Algozzine, B.(2006). Doing case study research: A practical guide for beginning researchers. New York: Teachers College Press.
- Howell, J. B., & Saye, J. W. (2016). Using lesson study to develop a shared professional teaching knowledge culture among 4th grade social studies teachers. The Journal of Social Studies Research, 40(1), 25-37. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2015.03.001
- Lewis, C., & Perry, R. (2014). Lesson study with mathematical resources: A sustainable model for locally-led teacher professional learning. Mathematics Teacher Education and Development, 16(1), 22-42.
- MEB (2017). 2017-2023 Öğretmen strateji belgesi. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
- MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretimi Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar).
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel.
- Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Los Angeles: Sage.
- Murata, A. (2011). Introduction: Conceptual overview of lesson study. In L. C. Hart, A. Alston & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (pp. 1-12). Dordrecht, the Netherlands: Springer.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
- Roberts, M. R. (2010). Lesson Study: Professional Development and Its Impact on Science Teacher Self-Efficacy. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
- Sarkar Arani, M. R., & Matoba M. (2006). Challenges in Japanese teachers’ professional development: A focus on an alternative perspective. In N. P. C. Wolhuter, C. Heller, & M. Kysilka (Eds.), Comparative education and teacher training (pp. 107–115). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society.
- Schipper, T., Goei, S. L., de Vries, S., & van Veen, K. (2018). Developing teachers’ self-efficacy and adaptive teaching behaviour through lesson study. International Journal of Educational Research, 88, 109-120. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.01.011
- Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (2015). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Ankara: Anı.
- Serbest, A. (2014). Ders imecesi yönteminin etki alanları üzerine bir meta-sentez çalışması. Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
- Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Araştırması (TALIS), (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD Publishing.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA | MÜLDÜR M, ÇEVIK A (2020). Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. , 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
Chicago | MÜLDÜR MERVE,ÇEVIK ARZU Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. (2020): 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
MLA | MÜLDÜR MERVE,ÇEVIK ARZU Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. , 2020, ss.303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
AMA | MÜLDÜR M,ÇEVIK A Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. . 2020; 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
Vancouver | MÜLDÜR M,ÇEVIK A Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. . 2020; 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
IEEE | MÜLDÜR M,ÇEVIK A "Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma." , ss.303 - 324, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
ISNAD | MÜLDÜR, MERVE - ÇEVIK, ARZU. "Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma". (2020), 303-324. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40484 |
APA | MÜLDÜR M, ÇEVIK A (2020). Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Turkish Studies - Educational Sciences , 15(1), 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
Chicago | MÜLDÜR MERVE,ÇEVIK ARZU Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Turkish Studies - Educational Sciences 15, no.1 (2020): 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
MLA | MÜLDÜR MERVE,ÇEVIK ARZU Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Turkish Studies - Educational Sciences , vol.15, no.1, 2020, ss.303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
AMA | MÜLDÜR M,ÇEVIK A Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
Vancouver | MÜLDÜR M,ÇEVIK A Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma. Turkish Studies - Educational Sciences . 2020; 15(1): 303 - 324. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
IEEE | MÜLDÜR M,ÇEVIK A "Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma." Turkish Studies - Educational Sciences , 15, ss.303 - 324, 2020. 10.29228/TurkishStudies.40484 |
ISNAD | MÜLDÜR, MERVE - ÇEVIK, ARZU. "Türkçe Eğitiminde Ders İmecesi Modelinin Uygulanmasına İlişkin Nitel Bir Araştırma". Turkish Studies - Educational Sciences 15/1 (2020), 303-324. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.40484 |