Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 10. Yıl Özel Sayısı Sayfa Aralığı: 4975 - 5005 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-04-2021

Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar

Öz:
Bu araştırmanın amacı ülkemizde ortaokullarda görev yapan İngilizce öğretmenlerinin karşılaştıklarısorunları belirlemektir. Yapılan bu araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanınevrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kayseri ilinde görev yapan ortaokul İngilizce öğretmenlerioluşturmaktadır. Basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen ortaokul İngilizce öğretmenleri (n=364)araştırmanın nicel boyutunun örneklemini oluşturmaktadır. Tesadüfi olarak seçilen 10 ortaokul İngilizce öğretmeni araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma verileriölçek ve görüşme formu ile elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, İngilizce öğretmenleri sınavsisteminin İngilizce öğretimini olumsuz etkilediğini, öğrencilerin sınıfta öğrendiklerini düzenli olaraktekrar etmediğini, yabancı dil eğitim programının etkili olmadığını, ders kitaplarının yeterli olmadığını,yeterli hizmet içi eğitim fırsatları sunulmadığını, bakanlığın bu konudaki çözümlerinin etkili olmadığınıve sınıf mevcutlarının kalabalık olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenlerin İngilizce öğretiminde yaşadıkları sorunlar ile mesleki kıdemleri ve öğrencilerinin gelir durumu arasında anlamlı bir farklılıkvardır. Ancak, öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar cinsiyetlerine, çalıştıkları okulun bulunduğu yere veders verdikleri sınıfların mevcutlarına göre farklılık göstermemektedir.
Anahtar Kelime:

The Problems Encountered in English Language Teaching in Secondary Schools

Öz:
The purpose of this study is to define the problems of English teachers that they encounter in secondary schools. The universe of the research is composed of secondary school teachers working in Kayseri in 2016-2017 school year. Teachers determined by random sampling method constitute the sample of quantitative dimension of the research (n=364). Ten English teachers who are randomly selected from the study group formed the qualitative dimension of the research. Data was obtained by the scale form and the interview form. According to results of the study, teachers think that examination system affects English teaching in a negative way, students do not repeat regularly what they learn in the class, curriculum is not effective, course books are not efficient, there is not enough service training, ministry’s solutions are not influential and the classes are overcrowded. There is a meaningful difference between teachers’ problems and their seniority and students’ income level. However, teachers’ problems do not differ according to their gender, school place and classroom size.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbari, Z. (2015). Current challenges in teaching/learning English for EFL learners: The case of junior high school and high school. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 394-401.
  • Akuzel, G. (2006). İlköğretim 4-8. sınıflarda yabancı dil öğretimindeki başarısızlık nedenlerinin incelenmesi:Adana Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Arıbaş, S., ve Tok, H. (2004). İlköğretimin birinci kademesinde yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunların değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya.
  • Arıbaş, S., ve Tok, H. (2008). Avrupa Birliğine uyum sürecinde yabancı dil öğretimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 205-227.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. Ankara: Asil Yayınları. Ateş Özdemir, E. (2006). Türkiye’de İngilizce öğreniminin yaygınlaşmasının nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 28-35.
  • Boydak Özan, M., Şener, G., ve Polat, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişim eğitimlerine ilişkin genel görüşlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(20), 167-180.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., veDemirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cheng, L., ve Wang, H. (2004). Understanding professional challenges faced by Chinese teachers of English. The Electronic Journal for English as a Second Language, 7(4).
  • Coşkun Demirpolat, B. (2015). Türkiye'nin yabancı dil öğretimiyle imtihanı. SETA, 1-24.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında yabancı dil öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Doğan, İ. (2009). İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterlilik algıları ve İngilizce öğretiminde karşılaştıkları sorunlar. Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Durmuşçelebi, M., Bozgeyikli, H., ve Çetinkaya, M. (2018). Lise Öğrencilerinin Dil Öğrenme İnançları ve Öğrenen Özerkliğinin Akademik Başarı Açısından İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 248- 262.
  • Erdem, S. (2016). Ortaokul lise öğrencilerine ve İngilizce öğretmenlerine göre İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Erişkon Cangil, B. (2004). Küreselleşme ve Avrupa Birliği yabancı dil eğitim politikaları ışığında 2000'li yıllarda Türkiye'de yabancı dil ve yabancı dil öğretmeni yetiştirme politikalarına genel bir bakış. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 273-282.
  • Ersen Yanık, A. (2007). A study of English language curriculum implementation in 6th, 7th and 8th grades of public primary schools through teachers’ and students’ perceptions. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fragozo, C. (2011). Benefits and challenges of teaching English in Brazilian regular schools. BELT Journal, 17-26.
  • Gök Çatal, Ö. (2015). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıflarda İngilizce öğrenme ve öğretme sürecinde karşılaşılan sorunların incelenmesi: Öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Günday, R. (2007). Yabancı dil öğretiminde başarısızlığa neden olan etmenler üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 175, 210-229.
  • Haznedar, B. (2010). Türkiye’de yabancı dil eğitimi: Reformlar, yönelimler ve öğretmenlerimiz. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya.
  • Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies.
  • Kaplan, H. (2013). Genel liselerde İngilizce öğretimindeki başarısızlık nedenleri hakkında öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi: Antalya ili örneği. Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keskil, G. (1999). English language teachers in Turkey: Graduates of different departments. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17.
  • Kızıldağ, A. (2009). Teaching English in Turkey: Dialogues with teachers about the challanges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(3) 188-201.
  • Kuşçu, E. (2017). Yabancı dil öğretimi:Öğreniminde görsel ve işitsel araçları kullanmanın önemi. Asos Journal, 43, 213-224.
  • Leech, N. L., veOnwuegbuzie, A. J. (2009). A typology of mixed methods research designs. Qual Quant, 265-275.
  • MEB. (2002). Yabancı dil eğitimi ve öğretimi kanunu. Eylül 15, 2017 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/136.html adresinden alındı
  • Mentiş Taş, A., Uştu, H., ve Sever, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişime yönelik algılarına ilişkin nitel bir çalışma. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 4(1) 15–23.
  • Odabaşı, H. (1997). Yabancı dil eğitiminde bilgisayar kullanımı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Oruç, Ş. (2016). Anadili, ikinci dil, İki dillilik, yabancı dil. International Journal of Social Science, 45, 279-290.
  • Özdemir, A. N. (2016). Devlet okullarında İngilizce öğretimindeki başarıyı etkileyen faktörlere ilişkin İngilizce öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, 17, 1-38.
  • Serengil, U. (2007). Yabancı dil öğrenmenin önemi ve gerekliliği. ABMYO Dergisi, 7, 65-80.
  • Sevinç, K. (2006). İlköğretim okullarında İngilizce öğretiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi:Diyarbakır örneği. Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Silverman, D. (1993). Interprting qualitative data: Methods for analvsing talk, text and interaction. London: Sage Publications.
  • Soner, O. (2007). Türkiye'de yabancı dil eğitiminin dünü bugünü. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), 397-404.
  • Tosuncuk, Ö. (2016). İlkokulda İngilizce öğretiminin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 543-559.
  • Yavuz, Ş. (2005). Socio-demographic and institutional predictors of variations in English as foreign language teachers' efficacy perceptions. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçlin Yayıncılık.
  • Yılmaz, C. (2005). İngilizce öğretmenliği öğrencilerinin yabancı dili iletişim aracı olarak kullanabilme yeterlilikleri. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Yılmaz, C. (2008). İlk ve orta öğretim okullarında kalabalık sınıflarda İngilizce öğretimi: Sorunlar ve öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 178, 204-213.
APA Çelebi M, Yıldız Narinalp N (2020). Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. , 4975 - 5005.
Chicago Çelebi Mustafa,Yıldız Narinalp Nihan Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. (2020): 4975 - 5005.
MLA Çelebi Mustafa,Yıldız Narinalp Nihan Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. , 2020, ss.4975 - 5005.
AMA Çelebi M,Yıldız Narinalp N Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. . 2020; 4975 - 5005.
Vancouver Çelebi M,Yıldız Narinalp N Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. . 2020; 4975 - 5005.
IEEE Çelebi M,Yıldız Narinalp N "Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar." , ss.4975 - 5005, 2020.
ISNAD Çelebi, Mustafa - Yıldız Narinalp, Nihan. "Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar". (2020), 4975-5005.
APA Çelebi M, Yıldız Narinalp N (2020). Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(10. Yıl Özel Sayısı), 4975 - 5005.
Chicago Çelebi Mustafa,Yıldız Narinalp Nihan Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 15, no.10. Yıl Özel Sayısı (2020): 4975 - 5005.
MLA Çelebi Mustafa,Yıldız Narinalp Nihan Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, vol.15, no.10. Yıl Özel Sayısı, 2020, ss.4975 - 5005.
AMA Çelebi M,Yıldız Narinalp N Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2020; 15(10. Yıl Özel Sayısı): 4975 - 5005.
Vancouver Çelebi M,Yıldız Narinalp N Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2020; 15(10. Yıl Özel Sayısı): 4975 - 5005.
IEEE Çelebi M,Yıldız Narinalp N "Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar." OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15, ss.4975 - 5005, 2020.
ISNAD Çelebi, Mustafa - Yıldız Narinalp, Nihan. "Ortaokullarda İngilizce Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar". OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 15/10. Yıl Özel Sayısı (2020), 4975-5005.