Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 403 - 424 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 26-04-2021

Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Öz:
Bu çalışmada yerli turistlerin yabancı ülke destinasyonlarına ilişkin risk algılarının belirlenmesi ve ilgili risklerin destinasyon satın alma süreçlerine etkilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda hazırlanan 500 anket Mayıs-Ekim2019 döneminde Antalya destinasyonunu paket tur satın alarakziyaret eden ve daha önce yurtdışına çıkmamış yerli turistlereyüz yüze iletişim kurularak ulaştırılmıştır. Anketlerden eldeedilen veriler (454 anket) SPSS programında analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizlerde yerli turistlerin yabancı destinasyonlarla ilgili olarak psikolojik, fiziksel, finansal, zamansal vesosyal boyutlarda risk algıladıkları belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğunluğunun yabancı destinasyonlarla ilgili genelrisk algılarının yüksek (%69) ve yabancı destinasyonları seyahatniyetlerinin düşük (%57) düzeyde gerçekleştiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

A Research on Determining the Effects of Travel Risks Perceived by Domestic Tourists on Destinaton Purchase Processes

Öz:
This study aims to determine the risk perceptions of domestic tourists about foreign destinations and to determine the effects of related risks on destination purchasing processes. 500 questionnaires prepared in this context were delivered to the domestic tourists who visited Antalya destination in the period of May-October 2019 by purchasing a package tour and who hadn’t gone abroad before, by communicating face to face. The data obtained from the questionnaires (454 questionnaires) were analyzed by the use of the SPSS program. As a result of the analyzes, it was determined that the domestic tourists perceived risks in terms of psychological, physical, financial, temporal and social dimensions related to foreign destinations. In addition, it was determined that the general risk perceptions of the majority of the participants related to foreign destinations were high (69%) and that they had low intentions to travel to foreign destinations (57%).
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksu, M., Aktaş, R. A., Oku, O. ve Şentürk, K. F. (2013). “Yabancı Turistlerin Güvenlik Algılarının Analizi: Alanya Örneği”, International Conference On Eurasian Economies, 5 (2), ss.744-754.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Geliştirilmiş Beşinci Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2020). “Antalya Hakkında Genel Bilgiler”, https://antalya.ktb.gov.tr/TR-66213/genelbilgiler.html, (13.02.2020).
  • Ann, M., Lee, C. ve Noh, Y. (2010). “Risk Factors at the Travel Destination: Their Impact on Air Travel Satisfaction and Repurchase Intention”, Service Business, 4(2), ss.155-166.
  • Ateşoğlu, İ., ve Türker, A. (2014). “Tatil Yeri Seçiminde Ülke İmajının Turistin Risk Algısı Üzerine Etkisi”, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(2), ss.9-28.
  • Cater, C. I. (2006). “Playing with Risk? Participant Perceptions of Risk and Management Implications in Adventure Tourism”, Tourism Management, 27(2), ss.317-325.
  • Chen, C-C. ve Lin, Y-H. (2012). “Segmenting Mainland Chinese Tourists to Taiwan by Destination Familiarity: A Factor‐Cluster Approach”, International Journal of Tourism Research, 14(4), ss.339-352.
  • Chen, C-C., Chung, Y. J. Gao, J. ve Lin, Y-H. (2017). “Destination Familiarity and Favorability in A Country-Image Context: Examining Taiwanese Travelers’ Perceptions of China”, Journal of Travel&Tourism Marketing, 34(9), ss.1211-1223.
  • Chi, K-H., Huang, K-C. ve Nguyen, M. H. (2020). “Elements of Destination Brand Equity and Destination Familiarity Regarding Travel Intention”, Journal of Retailing and Consumer Services, 52, ss.1- 10.
  • Çetinsöz B. C. ve Ege, Z. (2012). “Turistlerin Demografik Özelliklerine Göre Risk Azaltma Stratejileri: Alanya Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(2), ss.159-172.
  • Demirbulat Güdü, Ö. ve Saatcı, G. (2015). Tüketici Tercih ve Davranışları, (Edt. Bozkurt M. ve Şahin B.). Turizm Pazarlaması (ss.117-148). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2007). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Tıpkı Üçüncü Basım, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Floyd M. F., Gibson H. ve Gray L. P. (2004). “The Effect of Risk Perceptions on Intentions to Travel in the Aftermath of September 11, 2001”, Journal of Travel&Tourism Marketing, 15(3), ss.19-38.
  • Fuchs, G. ve Reichel, A. (2011). “An Exploratory Inquiry into Destination Risk Perceptions and Risk Reduction Strategies of First Time vs. Repeat Visitors to A Highly Volatile Destination”, Tourism Management, 32(1), ss.266-276.
  • Garcia, A. J., Gomez, M. ve Molina, A. (2012). “A Destination-Branding Model: An Empirical Analysis Based on Stakeholders”, Tourism Management, 33(3), ss.646-661.
  • Gupta A., Gupta, D. R. ve Arora N. (2010). “The Relationship between Perceived Travel Risk, Travel Safety, Travel Anxiety and Intentions to Travel: A Path Analysis Study of Domestic Traveller in India”, International Journal of Tourism and Travel, 3(1), ss.25-35.
  • Gürsoy, D. ve McCleary, W. K. (2004). “An Integrative Model of Tourists’ Information Search Behavior”, Annals of Tourism Research, 31(2), ss.353-373.
  • Gürsoy, D. Del Chiappa, G. ve Zhang, Y. (2018). “Impact of Destination Familiarity on External Information Source Selection Process”, Journal of Destination Marketing&Management, 8, ss.137-146.
  • Güvenek B. ve Alptekin V. (2014). “Turistlere Yönelik Terör Saldırılarının Turizme Etkisi Türkiye Üzerine Ampirik Bir Çalışma”, Selçuk Üniversitesi SBMYO Dergisi, 17(1), ss.21-28.
  • Jonas, A., Mansfeld, Y., Paz, S. ve Potasman, I. (2011). “Determinants of Health Risk Perception among Low-Risk-Taking Tourists Traveling to Developing Countries”, Journal of Travel Research, 50(1), ss.87-99.
  • Karamustafa, K., Fuchs, G. ve Reichel, A. (2013). “Risk Perceptions of A Mixed-Image Destination: The Case of Turkey’s First-Time Versus Repeat Leisure Visitors”, Journal of Hospitality&Marketing Management, 22, ss.243-268.
  • Keh, H. T. ve Sun, J. (2008). “The Complexities of Perceived Risk in Cross-Cultural Services Marketing”, Journal of International Marketing, 16(1), ss.120-146.
  • Kim, H-B. ve Kim, G. W. (2005). “The Relationship between Brand Equity and Firms’ Performance in Luxury Hotels and Chain Restaurants”, Tourism Management, 26(4), ss.549-560.
  • Kim, L. H., Kim D. J. ve Leong J. K. (2005). “The Effect of Perceived Risk on Purchase Intention in Purchasing Airline Tickets Online”, Journal of Hospitality&Leisure Marketing, 13(2), ss.33-53.
  • Kozak, M., Crotts, J. C. ve Law, R. (2007). “The Impact of the Percep tion of Risk on International Travellers”, International Journal of Tourism Research, 9(4), ss.233-242.
  • Law, R. (2006). “The Perceived Impact of Risks on Travel Decisions”, International Journal of Tourism Research, 8(4), ss.49-62.
  • Lepp, A. ve H. Gibson (2003). “Tourist Roles, Perceived Risk and International Tourism”, Annals of Tourism Research, 30(3), ss.606-624.
  • Lin, P. Jones, E. ve Westood, S. (2009). “Perceived Risk and RiskRelievers in Online Travel Purchase Intentions”, Journal of Hospitality Marketing&Management, 18(8), ss.782-810.
  • Lovelock, C. ve Wirtz, J. (2007). Services Marketing: People, Technology, Strategy,Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
  • Milman, A. ve Pizam, A. (1995). “The Role of Awareness and Familiarity with a Destination: The Central Florida Case”, Journal of Travel Research, 33(3), ss.21-27.
  • Özbek V., Günalan M., Koç F., Şahin N. K. ve Kaş E. (2015). “The Effects of Perceived Risk and Cost on Technology Acceptance: A Study on Tourists’ Use of Online Booking”, CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), ss.227-244.
  • Özer, L. ve Gülpınar, S. (2005). “Hizmet Sektöründe Tüketicilerin Algıladıkları Riskler: Hava Yolları Sektöründe Bir Araştırma”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, ss.49-63.
  • Qi C. Xueqing, Gibson H. J. ve Zhang J. J. (2009). “Perceptions of Risk and Travel Intentions: The Case of China and the Beijing Olympic Games”, Journal of Sport&Tourism, 14(1), ss.43-67.
  • Reisinger, Y. ve Mavondo, F. (2005). “Travel Anxiety and Intentions to Travel Internationally: Implications of Travel Risk Perception”, Journal of Travel Research, 43, ss.212-225.
  • Rittichainuwat, B. N. ve Chakraborty G. (2009). “Perceived Travel Risks Regarding Terrorism and Disease: The Case of Thailand”, Tourism Management, 30(3). ss.410-418.
  • Roehl, W. ve Fesenmaier D. (1992). “Risk Perceptions and Pleasure Travel: An Exploratory Analysis”, Journal of Travel Research, 2(4), ss.17-26.
  • Schiffman, L. G. ve Kanuk, L. L. (2000). Consumer Behavior, Wisconsin: Prentice Hall.
  • Schusterschitz, C., Schutz, H. ve Wiedemann, P. M. (2010). “Looking for a Safe Haven After Fancy Thrills: A Psychometric Analysis of Risk Perception in Alpine Tourist Destinations”, Journal of Risk Research, 13, ss.361-380.
  • Slevitch, L. ve Sharma, A. (2008). “Management of Perceived Risk in the Context of Destination Choice”, International Journal of Hospitality ve Tourism Administration, 9(1), ss.85-103.
  • Somoudi, A. (2012). “Can Tourism in Timor-Leste and Malaysia Sabah Afford not to be Sustainable?”, Research Report, Ritsumeikan Asia Pacific University, Beppu, Oita, Japan.
  • Tan, W-K. ve Wu, C-E. (2016). “An Investigation of the Relationships Among Destination Familiarity, Destination Image and Future Visit Intention”, Journal of Destination Marketing&Management, 5(3), ss.214-226.
  • Taşçı, A. ve Knutson, B. J. (2004). “An Argument for Providing Authenticity and Familiarity in Tourism Destinations”, Journal of Hospitality Marketing and Management, 11(1), ss.85-109.
  • Türk Dil Kurumu. (2020). “Risk”, https://sozluk.gov.tr/ (13.02.2020).
  • Türkmen, E. (2018). “Yurtdışına Çıkma Niyeti Olan Türk Turistlerin Algıladıkları Risklerin Destinasyon Seçimine ve Satın Alma Niyetine Olan Etkisinin Belirlenmesi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
APA Ünal D (2020). Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. , 403 - 424.
Chicago Ünal Doç. Dr. Aydın Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. (2020): 403 - 424.
MLA Ünal Doç. Dr. Aydın Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. , 2020, ss.403 - 424.
AMA Ünal D Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. . 2020; 403 - 424.
Vancouver Ünal D Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. . 2020; 403 - 424.
IEEE Ünal D "Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma." , ss.403 - 424, 2020.
ISNAD Ünal, Doç. Dr. Aydın. "Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma". (2020), 403-424.
APA Ünal D (2020). Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0(24), 403 - 424.
Chicago Ünal Doç. Dr. Aydın Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 0, no.24 (2020): 403 - 424.
MLA Ünal Doç. Dr. Aydın Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.0, no.24, 2020, ss.403 - 424.
AMA Ünal D Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 0(24): 403 - 424.
Vancouver Ünal D Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 0(24): 403 - 424.
IEEE Ünal D "Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma." Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 0, ss.403 - 424, 2020.
ISNAD Ünal, Doç. Dr. Aydın. "Yerli Turistlerin Algıladıkları Seyahat Risklerinin Destinasyon Satın Alma Süreçlerine Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma". Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 24 (2020), 403-424.