Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 23 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-04-2021

İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Öz:
Feminist hareketin tarihi içinde, her bir feminist dalga toplumsal ve kamusal alanda ve işyaşamı içinde kadının konumunun geliştirilmesine yönelik mücadele vermiştir. Feministkuramcıların ve yazarların çalışmaları hem toplumsal değişim için bir temel sağlamışhem de kadınların her bir dalga içindeki toplumsal ve kültürel kazanımlarının tarihselolarak açıklanmasına olanak tanımıştır. Kadının artan sosyo-ekonomik, politik ve kültürelgücü aynı zamanda kadının kitle iletişim araçlarındaki temsilinde de değişikliklere yolaçmıştır. Bu açıdan, ikinci dalga feminizm kitle iletişim araçlarında yeni ve daha dürüstkadın temsillerinin yer almasını teşvik etmiştir. Bu çalışma ikinci dalga feminizminkozmetik reklamlarındaki kadın temsillerinde nasıl bir değişime neden olduğunuincelemektedir. Çalışmada feminist kuramsal düşüncelerden, kaygılardan ve temalardanilham alan reklamlar görsel eleştirel bir yaklaşımla ele alınmakta, geleneksel özcürollerinden kurtulmuş yeni çalışan kadını gösteren reklamlar incelenmektedir.Çözümlenen reklamlar amaçlı örneklem (kurama dayalı örneklem) ile seçilmiştir.Araştırmanın sonuçları, dönemin kozmetik reklamlarının görsel-metinsel tasarımınınikinci dalga feminizmin kamusal alan, iş, çalışan kadın, evlilik, aile, eşitlik, cinsiyetçilikve cinsellik ile ilgili düşünceleri, kaygıları ve temaları ile örtüştüğünü göstermektedir.
Anahtar Kelime:

THE IMPACT OF SECOND WAVE FEMINISM ON THE VISUALTEXTUAL DESIGN OF COSMETIC ADVERTISEMENTS

Öz:
In the history of feminist movement, each feminist wave has struggled to develop the status of women in social, public and business life. The works of feminist theoreticians and writers both provided a base for social change, and gave an historical account of the social and cultural acquisitions that women had in each wave. The increased socioeconomic, political and cultural power of women also led the changes in the representation of women in the media. In this regard, the second wave of feminism encouraged new and fair gender representations in the media, indicating the changing status of women. This study aims to investigate how second wave feminism caused a change in the representation of women in cosmetics advertisements. It takes a visual critical approach to the advertisements which draw inspiration from feminist theoretical ideas, concerns and themes, and analyses advertisements featuring new working women free from traditional essentialist roles. The advertisements were chosen with purposive sampling (theory based sampling) for analysis. The findings of the research shows that the visual-textual design of the cosmetic advertisements of the period coincides with the second wave feminist ideas, concerns and themes on public space, business, working women, marriage, family, equity, sexism, and sexuality.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Conboy K, Medina N and Stanbury S (1997) Writing on the Body: Female Embodiment and Feminist Theory, Columbia University Press, New York.
  • Cortese A J (2004) Provocateur: Images of Women and Minorities in Advertising, Rowman & Littlefield Publishers, Lanham.
  • Craig S (2003) Madison Avenue Versus The Feminine Mystiwue: The Advertising Industry’s Response to the Women’s Movement, Sherrie A. Inness (ed), Disco Divas: Women and Popular Culture in the 1970s, University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 13-23.
  • Daniel J (2012) Sampling Essenstials: Practical Guidelines for Making Sampling Choices, Sage Publications, Los Angeles.
  • Edwards T (2011) Fashion in Focus: Concepts, Practices and Politics, Routledge, New York.
  • Hartmann H (1997) The Unhappy Marriage of Marksism and Feminism: Towards a More Progressive Union, Linda Nicholson (ed), The Second Wave: A Reader in Feminist Theory, Routledge, New York, 97-122.
  • Holden T Q (2012) Women and Politics: Leadership and Communication on the Campaign Trail, Elesha L. Ruminski and Annette M. Holba (eds), Communicative Understanding of Women’s Leadership Development: From Ceilings of Glass to Labyrinth Paths, Lexington Books, Maryland, 181-194.
  • Hussain B and Amir Z A (2012) A Critique on Feminist Research Methodology, Journal of Politics and Law, Canadian Center of Science and Education, Vol: 5, No:4, 202-207.
  • McCabe J (2004) Writing Women into Cinema, Wallflower Press, London. Kaiser, S B (2012) Fashion and Cultural Studies, Berg Publishers, London.
  • Kanner B (1983) On Madison Avenue: Ruffles and Flourishes, New York Magazine, October 10, Colume: 16, No: 40, 24-26.
  • Kawamura Y (2011) Doing Research in Fashion and Dress: an Introduction to Qualitative Methods, Berg Publishers, London.
  • Laslett B (1997) On Finding a Feminist Voice: Emotion in a Sociological Life Story, Barbara Laslett and Barrie Thorne (eds), Feminist Sociology: Life Histories of a Movement, Rutgers University Press, New Brunswick, 48-72.
  • Laslett B and Barrie T (1997) Life Histories of a Movement: An Introduction, Barbara Laslett and Barrie Thorne (eds), Feminist Sociology: Life Histories of a Movement, Rutgers University Press, New Brunswick, 1-27.
  • Lordon F (2013) Kapitalizm, Arzu ve Kölelik: Marx ve Spinoza’nın İşbirliği, Akın Terzi (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Martin P J (2016) Suzanne Noel: Cosmetic Surgery, Feminism and Beauty in Early Twentieth Century, Routledge, New York.
  • Junger R (2002) The Advertising Age Encyclopedia of Advertising, John McDonough and Karen Egolf (eds), Cosmetics, Fitzroy Dearborn Publishers, Chicago.
  • Penny L (2018) Et Pazarı: Kapitalizmde Kadın Bedeni, Yeşim Ersoy (çev), Pales Yayınları, İstanbul.
  • Reichert T (2004) Reklamcılığın Erotik Tarihi, Lidya Yazmacıyan ve Vahit Bora (çev), Güncel Yayıncılık, İstanbul.
  • Rodnitzky J L (1999) Feminist Approaches: The Rise and Fall of a Feminist Counterculture, Greenwood Publishing Group, Westport.
  • Sivulka J (2012) Soap Sex and Cigarettes: A Cultural History of American Advertising, Wadsworth Publishing, Boston.
  • Stole I L (2005), Advertising on Trial: Consumer Activism and Corporate Public Relations in the 1930s, University of Illinois Press, Urbana-Chicago.
  • Teunissen J (2007) Knocking Woman off her Pedestal, Elke Bippus and Dorothea Mink (eds), Fashion Body Cult, Arnoldsche Art Publishers, Bremen, 172-199.
  • Wallerstein I (2012) Tarihsel Kapitalizm ve Kapitalist Uygarlık, Necmiye Alpay (çev), Metis Yayıncılık, İstanbul.
  • Williamson J (2001) Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Ahmet Fethi (çev), Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Zeisler A (2016) We Were Feminists Once: From Riot Grrrl to Covergirl, the Buying and Selling of a Political Movement, Public Affairs, New York.
APA ER E, ÖZDEN Z (2020). İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 1 - 23.
Chicago ER EDA,ÖZDEN ZAFER İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. (2020): 1 - 23.
MLA ER EDA,ÖZDEN ZAFER İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 2020, ss.1 - 23.
AMA ER E,ÖZDEN Z İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2020; 1 - 23.
Vancouver ER E,ÖZDEN Z İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2020; 1 - 23.
IEEE ER E,ÖZDEN Z "İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." , ss.1 - 23, 2020.
ISNAD ER, EDA - ÖZDEN, ZAFER. "İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". (2020), 1-23.
APA ER E, ÖZDEN Z (2020). İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Selçuk İletişim, 13(1), 1 - 23.
Chicago ER EDA,ÖZDEN ZAFER İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Selçuk İletişim 13, no.1 (2020): 1 - 23.
MLA ER EDA,ÖZDEN ZAFER İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Selçuk İletişim, vol.13, no.1, 2020, ss.1 - 23.
AMA ER E,ÖZDEN Z İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Selçuk İletişim. 2020; 13(1): 1 - 23.
Vancouver ER E,ÖZDEN Z İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Selçuk İletişim. 2020; 13(1): 1 - 23.
IEEE ER E,ÖZDEN Z "İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." Selçuk İletişim, 13, ss.1 - 23, 2020.
ISNAD ER, EDA - ÖZDEN, ZAFER. "İKİNCİ DALGA FEMİNİZMİN KOZMETİK REKLAMLARININ GÖRSEL-METİNSEL TASARIMI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Selçuk İletişim 13/1 (2020), 1-23.