Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 273 - 293 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-04-2021

YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI

Öz:
Yeni medya, hem iletişim disiplininde hem de disiplinlerarası çalışma alanlarında sıklıklakarşımıza çıkan bir anahtar kelime olma özelliğini korumaktadır. Yeni medya alanındayapılan akademik çalışmalara bakıldığındaysa, araştırılan aracın özne ya da nesnekonumunda olduğu araştırma sorularına cevap aranırken halen geleneksel araştırmayöntemleri ve araçlarının ağırlığı dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, dünyadaki yeni medyaaraştırma yöntemlerindeki yaklaşımlar, Türkiye’deki iletişim çalışmalarında yeni yöntemarayışları ve uygulama örneklerine değinilmiş, Türkiye’de 2013-2018 yılları arasında“yeni medya” konulu lisansüstü tezlerinin araştırma yöntemleri doküman inceleme vemeta analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Dünyadaki yeni medya araştırmalarındakullanılan yöntemlerin, Türkiye’deki öğretim üyeleri tarafından yürütülen çalışmalardada kullanıldığı ve başarılı örneklere imza atıldığı görülmüştür. Ancak, bu yenilikçiyaklaşımların lisansüstü tezler seviyesinde sıklıkla karşılığının olmadığı, daha çokgeleneksel araştırma yöntemleri ve araçları kullanıldığı tespit edilmiştir. Araştırmayöntemleri derslerinin yeni medya araştırma yöntemlerini kapsayacak şekildegenişletilmesi, yeni araçların kullanımı ve erişiminde lisansüstü öğrencilerin gereklieğitimlerden geçirilmesi ve teşvik edilmesi, yeni yöntem ve araçların kısıtlılıkları, etiksorunları, fırsat ve riskleri konusunda bilgilendirilmeleri önerilmekte, böylece yeni yöntemve araçların lisansüstü tezlerdeki uygulamalarının artacağına inanılmaktadır.
Anahtar Kelime:

HOW NEW ARE THE METHODS AND TOOLS ON NEW MEDIA RESEARCHS? A META ANALYSIS STUDY ON GRADUATE THESES IN TURKEY

Öz:
New media remain a keyword in both communication and interdisciplinary fields. When we look at the academic studies conducted in the field of new media, it is still remarkable that traditional research methods and tools are still dominant in the search for answers to research questions where the research tool is the subject or object. In this study, the approach in the world of new media research methods, new methods of seeking touched on and practices in communication studies in Turkey between the years 2013-2018 new media research methods of the graduate theses were evaluated by document review and meta analysis method. New media research methods which are being used globally, are being used concurrently by the academics in Turkey, and also as best practice cases. However, it has been found that these innovative approaches often do not correspond to the level of postgraduate theses, but rather use traditional research methods and tools. It is suggested that the research methods courses should be expanded to include new media research methods, and that graduate students should be educated and encouraged in the use and access of new tools, and that they should be informed about the limitations, ethical problems, opportunities and risks of the new methods and tools so that the applications of the new methods and tools in graduate theses will increase
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmed S & Matthes J (2016) Media representation of Muslims and Islam from 2000 to 2015: A meta-analysis. International Communication Gazette, 220-244.
  • Ahmed W & Lugovic S (2019) Social media analytics: analysis and visualisation of news diffusion using NodeXL, Online Information Review, S. 43 No. 1, 149-160.
  • Alyanak B Z (2014) Etnografi ve Çevrimiçi Etnografi. M. Binark (ed.), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 117- 163.
  • Anbarlı Ö Z (2017, Haziran) Dijital Uzamda Yaşamak: Twitter'da Gündelik Hayat. Doktora Tezi, 14-96. Anadolu Üniversitesi Sos. Bil. Enst., Eskişehir.
  • Bayraktutan G, Binark M, Çomu T, Doğu B, İslamoğlu, G & Aydemir, T A (2011) Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri Nitel-Nicel: Ara yüzey İncelemesi, Selçuk İletişim Journal of Selcuk Communication, 5-29.
  • Boulianne S (2015) Social Media use and participation: a meta analysis of current research International, Communication & Society, 524- 538.
  • Boulianne S & Theocharis Y (2018) Young People, Digital Media, and Engagement: A Meta-Analysis of Research. Social Science Computer Review, 2-18.
  • Consalvo M. & Ess C (2011) The Handbook of Internet Studies, Wiley-Blackwell, Oxford.
  • Çalık M & Sözbilir M (2014) İçerik Analizinin Parametreleri, Eğitim ve Bilim Derg, 174, 33-38.
  • Çomu T ve İslam H (2014) Web İçeriklerinin Metin Temelli Çözümlenmesi. M.Binark (ed), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 27.
  • Es E K Wieringa, M ve Schäfer T M (2018) Proceedings of the 2nd International Conference on Web Studies, 3-5 Oct 2018,Tool Criticism: From Digital Methods to Digital Methodology, Paris, 24-27.
  • Güz N ve Yeğen C (2018) Bir Dijital Gazetecilik Biçimi: Robot Gazetecilik, Uluslararası Dijital Çağda İletişim Sempozyumu Bildiri Kitabı, 17-18 Ekim 2018, İLAD, 328-339. http://cida.mersin.edu.tr/assets/kitaptammetinson.pdf Erişim tarihi: 12.11.2019.
  • Jensen B K (2011) New Media, Old Methods – Internet Methodologies and the Online/Offline Divide. M. Consalvo, & C. Ess içinde, The Handbook of Internet Studies, Wiley-Blackwell, Oxford, 44-48.
  • Jensen K (2011) New Media, Old Methods – Internet Methodologies and the Online/Offline Divide. M. Consalvo, & C. Ess içinde, The Handbook of Internet Studies, Wiley-Blackwell, Oxford, 43-58.
  • Kalyon A, Balcı İ ve Şahin M (2016) İnternet bağımlılığının medyada yansımaları, Journal of Human Sciences, 2521-2532.
  • Koolen M van Gorp J ve van Ossenbruggen, J (2017) Lessons Learned from a Digital Tool Criticism Workshop, Benelux.
  • Kosinski M, Matz S, Gosling G S Popov, V ve Stillwell D (2015) Facebook as a Research Tool for the Social Sciences. American Psychologist, 543-556.
  • Lewis S C, Zamith R & Hermida A (2013) Content Analysis in an Era of Big Data: A Hybrid Approach to Computational and Manual Methods. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 34-52.
  • Manovich L (2012) How to Compare One Million Images? B. D.M içinde, Understanding Digital Humanities, Palgrave Macmillan, London, 249-278.
  • McCormick T H, Lee H, Cesare N, Shojaie A S ve Spiro E (2015). Using Twitter for Demographic and Social Science Research: Tools for Data Collection and Processing. Sociological Methods & Research, 390-421.
  • Mert E (2014) Anket, Çevrimiçi Anket Tekniği ve Çevrimiçi'nde Anket Uygulaması. M. Binark (ed.), Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 88-116.
  • Morva O (2017) Chicago Sosyoloji Okulu’nun Etnografik Mirasını Yeniden Okumak: Dijital Etnografi Çağında Sembolik Etkileşimcilik. Moment Dergi Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 135-154.
  • Narin B (2018) A Netnography Study About Wapa as a Mobile Dating Application. Journal of Cultural Studies, Faculty of Communication, Hacettepe University, 343- 367.
  • Odijk J (2019) ehumanities.nl. ehumanities.nl: https://www.ehumanities.nl/clariah/ adresinden alındı, Erişim Tarihi: 14.05.2019.
  • Rymes B ve Leone A R (2014) Citizen Sociolinguistics: A New Media Methodology for Understanding Language and Social Life, Working Papers in Educational Linguistics, 26-43.
  • Schäfer M S ve Schlichting I (2014) Media Representations of Climate Change: A Meta-Analysis of the Research Field. Environmental Communication, 143-159.
  • Smith A M, Rainie L ve Himelboim I (2014) Mapping Twitter Topic Networks: From Polarized Crowds to Community Clusters, Pew Research Center, 1-57.
  • Vázquez D L (2017) The Usefulness of Social Networks as Research Tools for the Media. R. A. Freire F. içinde, Media and Metamedia Management, Advances in Intelligent Systems and Computing, Springer, Cham, 397-403.
  • Van Es K, Wieringa M ve Schäfer T M (2018) Tool criticism: From Digital Methods to Digital Methodology, International Conference on Web Studies, Paris, 24-27.
  • Yakar M ve Eteman S F (2017) Türkiye'de iller arası göçlerin nodexl ile sosyal ağ analizi., Göç Dergisi, 82- 109.
  • Yanık A (2017) Sosyal Medyada Yükselen Nefret Söyleminin Temelleri. Global Media Journal TR Edition, 8(15), 364-383.
APA Posos Devrani A, Kesici İ (2020). YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. , 273 - 293.
Chicago Posos Devrani A. Elif,Kesici İpek YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. (2020): 273 - 293.
MLA Posos Devrani A. Elif,Kesici İpek YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. , 2020, ss.273 - 293.
AMA Posos Devrani A,Kesici İ YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. . 2020; 273 - 293.
Vancouver Posos Devrani A,Kesici İ YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. . 2020; 273 - 293.
IEEE Posos Devrani A,Kesici İ "YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI." , ss.273 - 293, 2020.
ISNAD Posos Devrani, A. Elif - Kesici, İpek. "YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI". (2020), 273-293.
APA Posos Devrani A, Kesici İ (2020). YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. Selçuk İletişim, 13(1), 273 - 293.
Chicago Posos Devrani A. Elif,Kesici İpek YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. Selçuk İletişim 13, no.1 (2020): 273 - 293.
MLA Posos Devrani A. Elif,Kesici İpek YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. Selçuk İletişim, vol.13, no.1, 2020, ss.273 - 293.
AMA Posos Devrani A,Kesici İ YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. Selçuk İletişim. 2020; 13(1): 273 - 293.
Vancouver Posos Devrani A,Kesici İ YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI. Selçuk İletişim. 2020; 13(1): 273 - 293.
IEEE Posos Devrani A,Kesici İ "YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI." Selçuk İletişim, 13, ss.273 - 293, 2020.
ISNAD Posos Devrani, A. Elif - Kesici, İpek. "YENİ MEDYA ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEMLER VE ARAÇLAR NE KADAR YENİ? TÜRKİYE’DEKİ LİSANSÜSTÜ TEZLERE DAİR BİR META ANALİZ ÇALIŞMASI". Selçuk İletişim 13/1 (2020), 273-293.