Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler

Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 534 - 560 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18094/JOSC.693532 İndeks Tarihi: 28-04-2021

Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler

Öz:
Bu çalışma sinema sektörünün sadece bireylerin iyi vakit geçirmesinisağlayan bir kitle iletişim aracı değil aynı zamanda kimliklerin veimajların inşası, meşruiyeti ve dolaşımı ile birçok farklı ideolojiyehizmet eden bir halkla ilişkiler aracı olduğu iddiası üzerindeyükselmektedir. Dolayısıyla sinema endüstrisi her yeni ürünü ileunutulmaya yüz tutmuş bir fikri canlandırma, olmayan bir fikri hayatageçirme, gerçekliği olduğu gibi resmetme ya da gerçekliği deformeetme gibi işlevlere sahip bulunmaktadır. Çalışmada sinemaendüstrisindeki genel üretim kalıplarının dışında ve bu doğrultudameşru söylem karşıtı anlam inşa eden Shooter (2007) filminden yolaçıkılarak milliyetçiliğin hangi durumlarda hangi söylemlerle görünürhale gelerek temsil edildiği sorusuna yanıt aranmaktadır. Çalışma ikibölümden oluşmaktadır. İlk bölümde sinema endüstrisinde imajüretimi, rıza üretimi ve karşı propagandaya yönelik genel bir çerçeveçizilmekte ve bu uygulamaların resmi söylemi dolaşımda tutmapratiklerine yer verilmektedir. Bölümün devamında milliyetçilik vemilliyetçilik türleri hakkında kavramsal tartışmalara yer verilmekteve sinema endüstrisinde milliyetçilik söyleminin bir halkla ilişkilerfaaliyeti olarak kullanımı örneklerle aktarılmaktadır. Çalışmanınikinci bölümünde araştırmanın örneğini oluşturan Shooter filmindemilliyetçilik temelinde aktarılan mesajlar niteliksel yöntemlerdeniçerik analizi tekniği ile çözümlenmektedir. Araştırma sonucunda,ABD hükümetlerinin sınır ötesi operasyonlarının temelinde ülkeninyayılmacı milliyetçilik anlayışı bulunduğu ve bunun yurttaşların birkısmı tarafından meşru bulunmadığı anlamının inşa edildiği ortayaçıkmaktadır.
Anahtar Kelime:

From Consent Production to Counter Propaganda: Nationalism Discourses and Public Relations in Cinema

Öz:
This study claims that the cinema sector is not only an existing mass communication tool to entertain individuals, but also a public relations tool that builds identity and makes them legitimate. Therefore, with every new product of the cinema industry, it has functions such as reviving an old ideology, creating an idea that is not present, revealing reality or distorting reality. In the study, an answer is sought for the question of which nationalism is represented by what discourses and in what situations, based on the Shooter movie, which produces legitimate anti-discourse meaning in addition to the general production patterns in the cinema industry. The study consists of two parts. In the first part, a general framework for image production, consent production and counter-propaganda is drawn in the cinema industry and the practices of these practices to keep the official discourse in circulation are given. In the continuation of the section, conceptual discussions about nationalism and types of nationalism are given and the use of the discourse of nationalism as a public relations activity in the cinema industry is explained with examples. In the second part of the study, in the movie Shooter the messages conveyed on the basis of nationalism are analyzed by content analysis technique, which is one of the qualitative methods. As a result of the research, it is revealed that, contrary to the meaning that the US government, which is tried to be reached in Hollywood cinema, is engaged in conflicts with the motivation of the understanding of liberal nationalism, in the example of Shooter movie, the meaning of the expansionist nationalism of the governments is the basis of the cross-border operations of the country and the meaning that this is not legitimate by the citizens.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aykaç, B. (1990). Propaganda ve halkla ilişkiler. Kooperatifçilik Dergisi, 90, 27-50.
  • Balibar, E. and Wallerstein I. (2000). Irk ulus sınıf belirsiz kimlikler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bernays, E. (1947). The engineering of consent. Annuals of The American Academy of Political and Social Science, 250, 113-120.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi: teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Calhoun, C. (2007). Milliyetçilik. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Caruso, J. (2008). Film analysis: reel bad rabs. International Journal Of Multicultural Education, 1-7.
  • Castells, M. (2006). Kimliğin gücü: enformasyon çağı, ekonomi, toplum ve kültür. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Copeaux, E. (1998). Türk Tarih tezinden Türk İslam sentezine. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
  • Çakı, C. (2018). İkinci dünya savaşı’ndaki propaganda savaşlarında çizgi filmin rolü: Nazi Almanyası ve Amerika Birleşik Devletleri üzerine inceleme. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2, 51-64.
  • Çiçek, M. (2018). Çanakkale cephesine düşman askeri nasıl geldi? halkla ilişkiler, kamuoyu ve propaganda ekseninde savaş afişlerinin analizi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5, 80-94
  • Debord, G. (2006). Gösteri toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayını.
  • Diken, B. ve Lausten, C. (2010). Filmlerle sosyoloji. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Doob, L. W. (1966). Public opinion and propaganda. Connecticut: Archon Books.
  • Bernays, E. L. (1965). Biography of an idea: memoris of public relations counsel Edward L. Bernays. New York: Simon and Schuster.
  • Ewen, S. (1996). PR: a social history of spin. New York: Basic Books.
  • Gellner, E. (2012). Milliyetçiliğe bakmak. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gul, S. (2013). Representation of American policy on war against terror in Hollywood movies. Global Media Journal, 49-77.
  • Harlow, R. F. (1977). Public relations definition. Public Relations Review, 49- 63.
  • Hayes, C. (1995). Milliyetçilik bir din. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Hermann, E. S. ve Chomsky, N. (1999). Medya halka nasıl evet dedirtir?. İstanbul: Minerva Yayınları.
  • Herman, E. S. ve Chomsky, N. (2006). Kitle medyasının ekonomi politiği: rızanın imalatı. İstanbul: Aram Yayınları.
  • Heywood, A. (2017). Politics. B. Özipek ve M. Yıldız (çev), İstanbul: Liberte Yayınları.
  • Hobsbawm, E. (2003). Sermaye çağı 1848–1875. B. Şener (çev), Ankara: Dost Kitabevi Yayınlarr.
  • Kellner, D. (1996) Media culture. London: Routledge.
  • Kellner, D. ve Ryan, M. (2010). Politik kamera: çağdaş Hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kişmir, G. (2019). Almanya’da II. Dünya Savaşı sonrası yaşanan bellek patlamasına tarihî bakış. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 41, 49-62.
  • Kohn, H. (1965). Nationalism: its meaning and history. New Jersey: Princeton.
  • Lasswell, H. (1927). Propaganda Technique in the World War. New York: Feter Smith.
  • Nairn, T. (1981). The break-up of Britain: crisis and Neo-Nationalism. London: Verso Publishing.
  • Özkırımlı, U. (2013). Milliyetçilik kuramları: eleştirel bir bakış, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Peltekoğlu, F. B. (1998). Halkla ilişkiler nedir?. Ankara: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Picherit-Duthler, G. and Yunis, A. (2011). Tramps vs. sweethearts: changing images of Arab and American Women in Hollywood films. Middle East Journal of Culture and Communication, 225-243.
  • Powdermaker, H. (1951). Hollywood the dream factory: an anthropologist looks at the moviemakers. Boston: Little and Brown Company.
  • Reid, J. (2015). The age of sympathy: re-examining discourses of muslim terrorism in hollywood beyond the ‘pre-’ and ‘post-9/11’ dichotomy. Journal of Media and Communication, 95-107.
  • Robb, D. (2005.) Hollywood operasyonları. S. Okan (çev), İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Robb, B. J. (2013). Sessiz sinema. E. Ulun (çev) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Schiller, H. (1993). Zihin Yönlendirenler. C. Cerit (çev), İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Schroder, K. (1997). Getting Pentagon into picture. Entertainment and Sport Lawyers Journal, 15, 58-74.
  • Selçuk, S. (2011). Milliyetçilik üzerine: bir literatür taraması. Journal of Yaşar University, 23, 3855-3865.
  • Shaheen, J. G. (2000). Hollywood’s Muslim Arabs. The Muslim World, 22-42.
  • Shaheen, J. G. (2003). Reel bad Arabs: how Hollywood vilifies a people. The Annuals of The American Academy Of Political And Social Science, 171-193.
  • Smith, A. D. (2010). Milli kimlik, B. Şener (çev), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Snyder, L. (1968). The meaning of nationalism, New York: Greenwood Press.
  • Steinfels, P. (1979). The neoconservatives. New York: Simon and Schuster Pub.
  • Taylor, R. (1998). Film propaganda Soviet Russia and Nazi Germany. I.B. Tauris.
  • Vatalin, J. M. (2006). Küresel stratejinin üç aktörü: Hollywood, Pentagon ve Washington. İstanbul: Babıâli Kültür.
  • Yazıcı, İ. (1997). Kitle iletişiminde imaj: kuramsal bir yaklaşım. İstanbul: Bilim Yayınları.
  • Yıldız, N. (2007). Tanklar ve sözcükler. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Yorulmaz, B. (2015). Sinema ve din eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları.
APA MERMER UZUMLU A (2020). Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. , 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
Chicago MERMER UZUMLU AYTUG Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. (2020): 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
MLA MERMER UZUMLU AYTUG Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. , 2020, ss.534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
AMA MERMER UZUMLU A Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. . 2020; 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
Vancouver MERMER UZUMLU A Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. . 2020; 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
IEEE MERMER UZUMLU A "Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler." , ss.534 - 560, 2020. 10.18094/JOSC.693532
ISNAD MERMER UZUMLU, AYTUG. "Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler". (2020), 534-560. https://doi.org/10.18094/JOSC.693532
APA MERMER UZUMLU A (2020). Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. Selçuk İletişim, 13(2), 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
Chicago MERMER UZUMLU AYTUG Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. Selçuk İletişim 13, no.2 (2020): 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
MLA MERMER UZUMLU AYTUG Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. Selçuk İletişim, vol.13, no.2, 2020, ss.534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
AMA MERMER UZUMLU A Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. Selçuk İletişim. 2020; 13(2): 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
Vancouver MERMER UZUMLU A Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler. Selçuk İletişim. 2020; 13(2): 534 - 560. 10.18094/JOSC.693532
IEEE MERMER UZUMLU A "Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler." Selçuk İletişim, 13, ss.534 - 560, 2020. 10.18094/JOSC.693532
ISNAD MERMER UZUMLU, AYTUG. "Rıza Üretiminden Karşı Propagandaya: Sinemada Milliyetçilik Söylemleri ve Halkla İlişkiler". Selçuk İletişim 13/2 (2020), 534-560. https://doi.org/10.18094/JOSC.693532