Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde

Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 715 - 749 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18094/JOSC.685516 İndeks Tarihi: 28-04-2021

Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde

Öz:
Tecimsel reklamlar, satın alma ve tüketim mantığına odaklıdırlar.Reklamlar amaçları doğrultusunda ait oldukları dönemlerin önemligelişme ve değişimlerini göstergesel yapı malzemesi olarakkullanırlar. Göstergesel sistemler üzerinde hareket alanı bulan birdiğer olgu ise mitsel anlatılardır. Her ikisi de ikna ve rızaya dayalıtoplumsal metinlerdir.Bu çalışmanın amacı, reklamların dönemsel olarak toplumsaldeğişimleri nasıl yansıttığı ve mitsel öğeleri ekonomik amaçlardışında kullanıp kullanmadığını bulmaktır. Ulaşılabilen Marlboro veCamel sigaralarının reklamlarından amaca uygun örneklemoluşturulmuştur. Söz konusu edilen markaların 1950-1960’lı, 1970-1980’li ve 1990-2000’li yıllarda yayınlanmış afiş biçimindekireklamlarına yönelik göstergebilimsel araştırma mantığıçerçevesinde mit çözümlemesi yapılmıştır. Elde edilen bulgulardadönemsel olarak reklamlarda toplumsal değişimler, dönemin ruhunauygun mitsel uyarlamalar olduğu açıkça görülmektedir. Reklamlarınyalnızca satın alma eylemi gibi ekonomik sonuçlara yönelik olmadığı,ayrıca kültürel ve politik hegemonya oluşturma potansiyeli taşıdıklarıanlaşılmıştır
Anahtar Kelime:

A Periodical Analysis on Cigarette Advertisements: Pursuit of Mythical Hegemony

Öz:
Commercial advertising is focused on the logic of purchasing and consumption. Advertisements use important development and changes of the periods they belong to for their purposes as indicative building materials. Another phenomenon that finds a field of motion on the indicative systems is the mythical narratives. Both are social texts based on persuasion and consent. The aim of this study is to find out how advertisements reflect social changes periodically and whether they use mythical elements for other than economic purposes. A suitable sample was created from the advertisements of the available Marlboro and Camel cigarettes. Myth analysis was made within the framework of semiotic research logic for the advertisements of the mentioned brands in the form of posters published in 1950-1960s, 1970-1980s and 1990-2000s. In the findings, social changes in advertisements and mythical adaptations in accordance with the spirit of the period are clearly seen. It was understood that advertisements were not only aimed at economic consequences such as purchasing activity, but also had the potential to create cultural and political hegemony.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adorno, T. W. ve Horkheimer, M. (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği. (N. Ü. Karadoğan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (B. Vardar ve M. Rifat, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. (M. Rifat ve S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (1998). Çağdaş Söylenler. (T. Yücel, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu. (H. D. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (1998). Jean Baudrillard’a Göre Günümüz Dünyası. (B. Kutluğ, Çev.). Sinemasal Ortak Kitap-2, s. 48-53.
  • Bernstein, J. M. (2014). Sunuş. Bernstein, J. M. (Ed.), Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi içinde (s. 9-43)(N. Ülner, M. Tüzel ve E. Gen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2014). Simgesel Sermaye ve Toplumsal Sınıflar. Cogito, (76), 192-203.
  • Eagleton, T. (2010). Estetiğin İdeolojisi. (H. H. B. Gozkan, Çev.). İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (M. Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Gramsci, A. (1986). Hapishane Defterleri. (K. Somer, Çev.). İstanbul: Onur Yayınları.
  • Hall, S. (1995). Yeni Zamanların Anlamı. (A. Yılmaz, Çev.). S. Hall veM. Jacques (Ed.). Yeni Zamanlar içinde (s. 104-124). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Harvey, D. (2006). Post-modernliğin Durumu. (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hobbes, T. (2003). On The Citizen. R. Tuch ve M. Silverthrone (Ed.). United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Hogg, G., ve Wilson, E. (2004). Does He Take Sugar? The Disabled Consumer and Identity. British Academy of Management (BAM) Conferance. St. Andrews, Scotland. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/8b43/aabf9439ad85fb63a1666070f0ef0ed853ab.pdf
  • Horkheimer, M. (1998). Akıl Tutulması. (O. Koçak, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karalar, R. (2006). Tüketici Davranışları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kellner, D. (1982). Television, Mythology and Ritual. Art and Ideology, Praxis 6 (Part 2)içinde (s. 133-155). Los Angles, USA: Dickson Art Center, UCLA.
  • Kellner, D. (2001). Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası. Doğu Batı, (15), 195- 226.
  • Kumar, K. (2004). Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma. (M. Küçük, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Levi-Strauss, C. (1955). The Structural Study of Myth. The Journal of American Folklore, 68(270), 428-444.
  • Murray, R. (1995). Fordizm ve Post-Fordizm. (A. Yılmaz, Çev.). S. Hall ve M. Jacques (Ed.) Yeni Zamanlar içinde (s. 42-74). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. (F. Payzın, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rutherford, P. (1996). Yeni İkonalar: Televizyonda Reklam Sanatı. (M. K. Gerçekler, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Schivelhusch, W. (2012). Keyif Verici Maddelerin Tarihi: Cennet, Tat ve Mantık. (Z. A. Yılmazer, Çev.). Ankara: Genesis Kitap.
  • Uztuğ, F. (2003). Halkla İlişkilerde Uygulama Teknikleri.No. 792. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Wernick, A. (1996). Promosyon Kültürü: Reklam, İdeoloji ve Sembolik Anlatım. (O. Akınhay, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınevi.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot.
  • Yeygel, S. ve Yakı, M. (2007). Kurumsal Reklamlarda Göstergeler Aracılığıyla Marka Kimliğinin İletilmesi. Selçuk İletişim, 102-117.
APA Yetkin B (2020). Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. , 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
Chicago Yetkin Barış Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. (2020): 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
MLA Yetkin Barış Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. , 2020, ss.715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
AMA Yetkin B Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. . 2020; 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
Vancouver Yetkin B Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. . 2020; 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
IEEE Yetkin B "Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde." , ss.715 - 749, 2020. 10.18094/JOSC.685516
ISNAD Yetkin, Barış. "Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde". (2020), 715-749. https://doi.org/10.18094/JOSC.685516
APA Yetkin B (2020). Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. Selçuk İletişim, 13(2), 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
Chicago Yetkin Barış Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. Selçuk İletişim 13, no.2 (2020): 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
MLA Yetkin Barış Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. Selçuk İletişim, vol.13, no.2, 2020, ss.715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
AMA Yetkin B Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. Selçuk İletişim. 2020; 13(2): 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
Vancouver Yetkin B Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde. Selçuk İletişim. 2020; 13(2): 715 - 749. 10.18094/JOSC.685516
IEEE Yetkin B "Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde." Selçuk İletişim, 13, ss.715 - 749, 2020. 10.18094/JOSC.685516
ISNAD Yetkin, Barış. "Sigara Reklamları Üzerine Dönemsel Bir Analiz: Mitsel Hegemonya Peşinde". Selçuk İletişim 13/2 (2020), 715-749. https://doi.org/10.18094/JOSC.685516