Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1081 - 1113 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18094/JOSC.775653 İndeks Tarihi: 28-04-2021

Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması

Öz:
Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi'nin (NSDAP), 1933 yılındaAlmanya'da iktidara gelmesinden sonra Naziler, Nazizmideolojisinin antisemitist fikirlerinin ülke genelinde hâkim olmasınaçalışmakta, bu amaçla Yahudilere yönelik nefret söylemi içerenyayınlar yapılmaya başlanmaktadır. Bu yayınlar içerisinde en dikkatçekenlerden biri NSDAP'nin önde gelen siyasetçilerinden biri olanJulius Streicher tarafından yayınlanan ve özellikle Almanya'dakiokullarda Yahudi karşıtı algıların inşa edilmesinde kullanılmayaçalışılan Zehirli Mantar (Der Giftpilz) isimli hikâye kitabıolmaktadır. Çalışmada Zehirli Mantar kitabı içerisinden seçilensekiz hikâye üzerinden Nazizm ideolojisinin Alman toplumunda inşaetmek istediği mitlerin ortaya konulması ve inşa edilen mitler ileneyin hedeflendiğinin açıklanması amaçlanmaktadır. Bu amaçlabelirlenen hikâyelerde yer alan yazılı ve görsel kodlar,göstergebilimsel analize tabi tutularak incelenmektedir. Elde edilenbulgular kapsamında, hikâye kitabı üzerinden "Yahudilerin Almantoplumunu ekonomik yönden sömürdüğü", "Yahudilerin yalnızcakendi çıkarların için çalıştığı" ve "Yahudilerin Alman toplumu içintehdit oluşturduğu" şeklinde Yahudi karşıtı mitlerin inşa edildiğigörülmektedir. İnşa edilen mitler yoluyla Alman toplumundaYahudilere yönelik nefret söylemi inşa edilerek, Yahudilerin Almantoplumundan dışlanmasının amaçlandığı ortaya çıkarılmaktadır.
Anahtar Kelime:

The Reflection of the Antisemitist Propaganda Myths in Nazism Ideology to Education during Nazi Germany

Öz:
Nazis tried to dominate antisemitist ideas of the Nazism ideology throughout the country after National Socialist German Workers' Party (NSDAP) came to power in Germany in 1933. For this purpose, publications containing hate speech towards Jews were started to be published. One of the most notable among these publications was the story book Poisonous Mushroom (Der Giftpilz), published by one of the leading politicians of NSDAP, Julius Streicher. Poisonous Mushroom tried to be used in building anti-Jewish perceptions, especially in schools in Germany. In the study, it was aimed to reveal the myths that Nazism ideology wanted to build in German society and explain what was targeted with the built myths through eight stories selected from Poisonous Mushroom. Written and visual codes in the stories determined for this purpose were examined semantically. Within the scope of the findings obtained, it was observed that "Jews economically exploit German society", "Jews work only for their own interests" and "Jews pose a threat to German society" anti-Jewish myths were constructed through the story book. By constructing hate speech towards Jews in German society through built myths, it was revealed that Jews were intended to be excluded from German society
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arıca, F. A. (2019). Çin Halk Cumhuriyeti’nde Mao Zedong döneminde spor yayıncılığı üzerine inceleme. TRT Akademi, 4 (8), 392-408.
  • Aşkan, H., & Mermer Üzümlü, A. (2020). Soğuk Savaş Dönemi'nde Özgür Avrupa Radyosu'nu konu alan "Gerçekliğin Kuleleri" adlı kısa film üzerine inceleme. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), 71-92.
  • Avcı, Ö. (2018). Propaganda çeşitleri. M. Karaca, & C. Çakı (Dü) içinde, İletişim ve propaganda (s. 75-114). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Barthes, R. (2015). Bir deneme bir ders: Eiffel Kulesi ve açılış dersi (2 b.). (M. Rifat, & S. Rifat, Çev.) İstanbul: İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş söylenler (4 b.). (T. Yücel, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün retoriği, sanat ve müzik (2 b.). (A. Koş, & Ö. Albayrak, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016a). Göstergebilimsel serüven (8 b.). (M. Rifat, & S. Rifat, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016b). S/Z. (S. Öztürk Kasar, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Blackburn, G. W. (2012). Education in the Third Reich: race and history in Nazi textbooks. New York: SUNY Press.
  • Blackburn, G. W. (1980). The portrayal of Christianity in the history textbooks of Nazi Germany. Church History, 49 (4), 433-445.
  • Bodó, B. (2003). Foreign students in Nazi Germany. East European Quarterly, 37 (1), 19-50.
  • Boschki, R., Reichmann, B., & Schewendemann, W. (2015). Towards a new theory of holocaust remembrance in Germany: education, preventing antisemitism, and advancing human rights. Z. Gross, & E. D. Stevick (Dü) içinde, As the witnesses fall silent: 21st century holocaust education in curriculum, policy and practice (s. 469-488). Cham: Springer.
  • Brickman, W. W. (1985). Nazi negation at Nuremberg: the racial laws of 1935 and German education. Western European Education, 17 (2), 3-15.
  • Bytwerk, R. L. (2015). Believing in “inner truth”: the protocols of the elders of Zion in Nazi propaganda, 1933–1945. Holocaust and Genocide Studies, 91 (1), 212-229.
  • Bytwerk, R. L. (2005). The argument for genocide in Nazi propaganda. Quarterly Journal of Speech, 91 (1), 37-62.
  • Calvin. (2020). 1 14, 2020 tarihinde Zehirli Mantar hikâye kitabının görselleri: https://research.calvin.edu/german-propaganda-archive/thumb.htm adresinden alındı
  • Cochavi, Y. (1988). Arming for survival: Martin Buber and Jewish adult education in Nazi Germany. Holocaust and Genocide Studies, 3 (1), 55-67.
  • Çakı, C., Gazi, M. A., & Çakı, G. (2019). Nazi Almanyası işgalindeki Polonya'da propaganda posterleri üzerinden Yahudilere karşı nefret söylemi inşası. Selçuk İletişim, 12 (2), 781-812.
  • Çalışkan, S. (2020). Nazi Almanyası işgali altındaki Sırbistan'da komünizm karşıtı kullanılan propaganda posterlerinin göstergebilimsel analizi. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5 (9), 96-112.
  • Çalışkan, S., & Yılmaz, M. B. (2020). Ermenistan Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti'nde Basında Yer Alan Propaganda Posterleri Üzerinden Vladimir Lenin'in Kült Liderlik İnşası. Ermeni Araştırmaları (65), 75-100.
  • Demichele, M. D. (1971). The Nazi pattern of education in Third Reich Germany. The Social Studies, 62 (1), 3-7.
  • Dündar, G. (2019). Mussolini İtalyası’nda spor konulu propaganda posterleri üzerine bir çalışma. TRT Akademi, 4 (8), 308-324.
  • Fiske, J. (2017). İletişim çalışmalarına giriş (5 b.). (S. İrvan, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., Gülada, M. O., & Çakı, G. (2020). Çin Halk Cumhuriyeti Kültür Devrimi Sürecinde Okuma Alışkanlığının Propaganda Posterlerinde Sunumu. Türk Kütüphaneciliği, 34 (3), 406-431.
  • Gerson, J. M. (2001). In between states: national identity practices among German Jewish immigrants. Political Psychology, 22 (1), 179-198.
  • Goebbels, J. (2016). Gerçek yüzüyle Komünizm ve teori ve pratikte Bolşevizm. (Z. Köroğlu, Çev.) İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Graham, C. C. (1993). ‘Olympia’in America, 1938: Leni Riefenstahl, Hollywood, and the Kristallnacht. Historical Journal of Film, Radio and Television, 13 (4), 433-450.
  • Gülada, M. O., Gazi, M. A., & Çakı, C. (2019). Nazi propagandasının ulusal seferberlikte idealize ettiği Alman genç kızları: “Das Deutsche Mädel” dergisi üzerine inceleme. Erciyes İletişim, 6 (2), 1079-1100.
  • Heideman, R. D. (2016). Legalizing hate: the significance of the Nuremberg Laws and the post-war Nuremberg trials. Loyola of Los Angeles International and Comparative Law Review, 39, 5- 24.
  • Herf, J. (2005). The “Jewish war”: Goebbels and the antisemitic campaigns of the Nazi propaganda ministry. Holocaust and Genocide Studies,, 19 (1), 51-80.
  • Horn, D. (1976). The Hitler youth and educational decline in the Third Reich. History of Education Quarterly, 16 (4), 425-447.
  • Horn, D. (1973). Youth resistance in the Third Reich: a social portrait. Journal of Social History, 7 (1), 26-50.
  • Jantzen, K., & Durance, J. (2011). Our Jewish Brethren: Christian responses to Kristallnacht in Canadian mass media. Journal of Ecumenical Studies, 46 (4), 537-548.
  • Kaplan, M. A. (1999). Between dignity and despair: Jewish life in Nazi Germany. The United Kingdom: Oxford University Press.
  • Kaplan, M. A. (1990). Jewish women in Nazi Germany: daily life, daily struggles, 1933-1939. Feminist Studies, 116 (3), 579-606.
  • Karaca, M., Gazi, M. A., & Çakı, C. (2020). Kore Savaşı ekseninde ABD-Çin ilişkilerinin Çin propaganda posterleri üzerinden analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (2), 1142- 1156.
  • Kater, M. H. (1974). The reich vocational contest and students of higher learning in Nazi Germany. Central European History, 7 (3), 225-261.
  • Levine, H. S. (1975). A Jewish collaborator in Nazi Germany: the strange career of Georg Kareski, 1933–37. Central European History, 8 (3), 251-281.
  • Lévi-Strauss, C. (2013). Mit ve anlam. (G. Y. Demir, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • McKale, D. M. (1975). Hitlerism for export! the Nazi attempt to control schools and youth clubs outside Germany. Journal of European Studies, 7 (3), 239-253.
  • McNab, C. (2015). Hitler'in ordusu, Nazi savaş makinesinin tarihi, 1939-1945. (O. Doğan, Çev.) İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Occleshaw, M. E. (1985). The “stab in the back”—myth or reality? The RUSI Journal, 130 (3), 49- 54.
  • Ofer, D. (2001). The education of Jewish children in Warsaw during the Nazi occupation. J. Roth, & E. Maxwell (Dü) içinde, Remembering the future: the holocaust in an age of genocide (s. 289- 301). Basingstoke, UK and New York, NY: Palgrave.
  • Pegelow, T. (2006). Determining ‘people of German blood’,‘Jews’ and ‘Mischlinge’: the reich kinship office and the competing discourses and powers of Nazism, 1941–1943. Contemporary European History, 15 (1), 43-65.
  • Pine, L. (1996). The dissemination of Nazi ideology and family values through school textbooks. History of Education, 25 (1), 91-109.
  • Redmann, J. (1998). "Läßt sich daraus was lernen?" children's literature, education, and ideology in the Weimar Republic and Nazi Germany. Die Unterrichtspraxis/Teaching German , 131-137.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı göstergebilim sözlüğü: kavramlar, yöntemler, kuramcılar, okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Schuch, J. (2017). Negotiating the limits of upbringing, education, and racial hygiene in Nazi Germany as exemplified in the study and treatment of Sinti and Roma. Race Ethnicity and Education, 20 (5), 609-623.
  • Silver, J. (2015). Education of Jewish children in Nazi occupied areas between 1933-1945. The United States: Fielding Graduate University.
  • Simon, E. (1956). Jewish adult education in Nazi Germany as spiritual resistance. The Leo Baeck Institute Yearbook, 1 (1), 68-104.
  • Smith, R. B. (1988). Anti-semitism and Nazism: reconciling Fromm and Goldhagen. American Behavioral Scientist, 41 (9), 1324-1362.
  • Şahan, S. (2020). Sovyetler Birliği'nde Batı Blok'unun radyo yayınlarının karikatürler üzerinden eleştirisi. TRT Akademi, 5 (9), 270-291.
  • Ward Sr, M. (2010). The ethic of exigence: information design, postmodern ethics, and the holocaust. Journal of Business and Technical Communication, 24 (1), 60-90.
  • Wegner, G. P. (1991). Schooling for a new mythos: race, anti‐semitism and the curriculum materials of a Nazi race educator. Paedagogica Historica, 27 (2), 188-213.
  • Wolf, A. (2010). Higher education in Nazi Germany RLE responding to Fascism: or education for world conquest. The United Kingdom: Routledge.
  • Yılmaz, M. B., Çakı, C., & Gazi, M. A. (2020). Nazi Almanyası işgalindeki Sırbistan'da antisemitist propaganda faaliyetleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 441-450.
  • Yurdakul, A., & Alperen, A. (2019). Nazi Almanyası'nda çocuk kitaplarının propaganda aracı olarak kullanılmasına dair bir örnek: Der Giftpilz (Zehirli Mantar). Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 15-34.
APA Keskin Yılmaz Y, ÇAKI C, KAZAZ A (2020). Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. , 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
Chicago Keskin Yılmaz Yasemin,ÇAKI CANER,KAZAZ ARZU Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. (2020): 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
MLA Keskin Yılmaz Yasemin,ÇAKI CANER,KAZAZ ARZU Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. , 2020, ss.1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
AMA Keskin Yılmaz Y,ÇAKI C,KAZAZ A Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. . 2020; 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
Vancouver Keskin Yılmaz Y,ÇAKI C,KAZAZ A Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. . 2020; 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
IEEE Keskin Yılmaz Y,ÇAKI C,KAZAZ A "Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması." , ss.1081 - 1113, 2020. 10.18094/JOSC.775653
ISNAD Keskin Yılmaz, Yasemin vd. "Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması". (2020), 1081-1113. https://doi.org/10.18094/JOSC.775653
APA Keskin Yılmaz Y, ÇAKI C, KAZAZ A (2020). Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. Selçuk İletişim, 13(3), 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
Chicago Keskin Yılmaz Yasemin,ÇAKI CANER,KAZAZ ARZU Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. Selçuk İletişim 13, no.3 (2020): 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
MLA Keskin Yılmaz Yasemin,ÇAKI CANER,KAZAZ ARZU Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. Selçuk İletişim, vol.13, no.3, 2020, ss.1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
AMA Keskin Yılmaz Y,ÇAKI C,KAZAZ A Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. Selçuk İletişim. 2020; 13(3): 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
Vancouver Keskin Yılmaz Y,ÇAKI C,KAZAZ A Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması. Selçuk İletişim. 2020; 13(3): 1081 - 1113. 10.18094/JOSC.775653
IEEE Keskin Yılmaz Y,ÇAKI C,KAZAZ A "Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması." Selçuk İletişim, 13, ss.1081 - 1113, 2020. 10.18094/JOSC.775653
ISNAD Keskin Yılmaz, Yasemin vd. "Nazi Almanya’sı Döneminde Nazizm İdeolojisindeki Antisemitist Propaganda Mitlerinin Eğitime Yansıması". Selçuk İletişim 13/3 (2020), 1081-1113. https://doi.org/10.18094/JOSC.775653