Yıl: 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 656 - 679 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 28-04-2021

HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ

Öz:
Araştırmanın amacı kurumların yatırımcı ilişkileri web sitelerindeki içeriği halklailişkilerde ilişki sürdürme stratejileri olarak tanımlanan “erişim, pozitiflik, açıklık,güvence, ağ oluşturma ve görev paylaşımı” stratejilerinden hareketle analiz etmektir. Bukapsamda, Capital Dergisi tarafından yayınlanan Türkiye’nin En Büyük 500 Şirketi 2016araştırmasında ilk 10’da yer alan kurumların yatırımcı ilişkileri web siteleri halklailişkilerde ilişki sürdürme stratejileri bağlamında incelenmiştir. İncelenen kurumlarınyatırımcı ilişkileri web sitesinde en fazla belirgin erişim stratejisi kategorisinin “linkbelirtme”, pozitiflik stratejisi kapsamında ise “etkileşimli içerik” olduğu belirlenmiştir.Açıklık stratejisi açısından “hisse bilgileri”, “yıllık raporlar” ve “yönetim kurulu listesi”kategorileri öne çıkmıştır. Güvence stratejisi bağlamında en fazla belirgin olankategorilerin “kurumsal yönetişim” ve “yıllık raporda CEO mesajı” olduğu saptanmıştır.Ağ oluşturma stratejisi açısından incelenen 10 kurumun da üçüncü taraflarla ilişkikurmaya yönelik ortaklığa yöneldikleri, sorun çözmeye yönelik paylaşılan görev faaliyetleristratejisinin ise hiçbir kurumun yatırımcı ilişkileri web sitesinde yer almadığıgörülmüştür.
Anahtar Kelime:

RELATIONSHIP MAINTENANCE STRATEGIES IN THE CONTEXT OF PUBLIC RELATIONS: AN ANALYSIS ON WEB SITES IN INVESTOR RELATIONS

Öz:
The purpose of the study is to analyse the content of investor relations web sites of the corporations on the basis of “access, positivity, openness, assurances, networking and sharing of tasks” strategies which are defined as relationship maintenance strategies in public relations. Within this framework, investor relations web sites of the corporations included in the top 10 in the 2016 research of Turkey’s top 500 companies published by Capital Magazine analysed in the context of public relations relationship maintenance strategies. It was determined that the most apparent category of access strategy on the investor relations web site is “labelling investor relations link” and “interactive content” within the scope of the positive strategy. In terms of openness strategy, “stock information”, “annual reports” and “list of the board of directors” categories became prominent. It is determined that “corporate governance” and “CEO’s message in annual report” are the categories that are most apparent in the context of the assurance strategy. It was observed that 10 corporations, which are analysed in terms of networking strategy, have turned to cooperation to establish relations with third parties and sharing of tasks strategy for problem solving was not included in the investor relations web sites of the corporations.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Babbie E R (2015) The Practice of Social Research, Cengage Learning, Canada.
  • Berger A A (2015) Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches, Sage, Thousand Oaks, California.
  • Brennan N and Kelly S (2000) Use of the Internet by Irish Companies for Investor Relations Purposes. IBAR, 21 (2), 107-135.
  • Canary D J and Yum Y (2015) Relationship Maintenance Strategies, C R Berger and M E Roloff (eds.), The International Encyclopedia of Interpersonal Communication, John Wiley, Hoboken, NJ, 1-9.
  • DeSanto B and Bradin D (2011) Financial Public Relations, D. Moss and B DeSanto (eds), Public Relations: A Managerial Perspective, Sage, London, 243-264.
  • Devereux M M and Peirson-Smith A (2009) Public Relations in Asia Pacific: Communicating Effectively Across Cultures, John Wiley & Sons, Singapore.
  • Doorley J and Garcia H F (2015) Reputation Management: The Key to Successful Public Relations and Corporate Communication, Routledge, New York.
  • Dozier D M, Grunig L A and Grunig J E (1995) Manager’s Guide to Excellence in Public Relations and Communication Management, Lawrence Erlbaum Associates Mahwah, NJ.
  • Erdoğan İ (2014) Teori ve Pratikte Halkla İlişkiler, Erk Yayınları, Ankara.
  • Hassink H, Bollen L and Steggink M (2007) Symmetrical Versus Asymmetrical Company-İnvestor Communications via the Internet, Corporate Communications: An International Journal, 12 (2), 145-160.
  • Hassink H, Bollen L and de Vries M (2008) Symmetrical Dialogue in Investor Relations, International Journal of Accounting & Information Management, 16 (2), 166-182.
  • Hayes D C, Hendrix J A and Kumar P D (2013) Public Relations Cases, Cengage Learning, Boston.
  • Haywood R (2002) Manage Your Reputation: How to Plan Public Relations to Build & Protect the Organization’s Most Powerful Asset, Kogan Page Publishers, London.
  • Heath R (2013) The Journey to Understand and Champion OPR Takes Many Roads, Some Not Yet Well Traveled, Public Relations Review, 39 (5), 426–431.
  • Hedlin P (1999) The Internet as a Vehicle for Investor Relations: The Swedish case, European Accounting Review, 8 (2), 373-381.
  • Hon, L C and Grunig J E (1999) Guidelines for Measuring Relationships in Public Relations. Gainesville, FL: The Institute For Public Relations, University of Florida, Gainesville,
  • Hong Y and Kiousis S L (2007, May) Relationship maintenance with financial publics: An analysis of investor relations on small companies’ Web sites, Paper presented at the 57th annual meeting of the International Communication Association, San Francisco, California.
  • Johnston J and Zawawi C (2014) An Overview of Public Relations, J Johnston and M Sheenan (eds), Public Relations: Theory and Practice, Allen&Unwin, Australia, 3-19.
  • Ki E J and Hon L C (2006) Relationship Maintenance Strategies on Fortune 500 Company Web Sites, Journal of Communication Management, 10 (1), 27-43.
  • Kim S, Park J H and Wertz E K (2010) Expectation Gaps Between Stakeholders and Web-Based Corporate Public Relations Efforts: Focusing on Fortune 500 Corporate Web Sites, Public Relations Review, 36 (3), 215-221.
  • Laskin A (2010) Managing investor relations: Strategies for effective communication, D D DuFrene (ed), Business Expert Press: New York.
  • Laskin A (2013) Investor Relations, R L Heath (ed), Encyclopedia of Public Relations, Sage, Thousand Oaks, California, 482-486.
  • Maitland A (1993) Stock Exchange Listings, Mergers and Acquisitions, P Bowman and R Bing (eds), Financial Public Relations, Butterworth, Oxford, 75-99.
  • Marston C and Polei A (2004) Corporate Reporting on the Internet by German Companies, International Journal of Accounting Information Systems, 5 (3), 285- 311.
  • Mayring P (2004) Qualitative Content Analysis, U Flick, E von Kardoff and I Steinke (eds), A companion to qualitative research, Sage, London, 266-269.
  • Ryan T and Jacobs C (2005) Using Investor Relations to Maximize Equity Valuation, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey.
  • Sha B L (2007) Dimensions of Public Relations: Moving Beyond Traditional Public Relations Models, S C Duhé (ed), New Media and Public Relations, Peter Lang Publishing, New York, 3-26.
  • Swann P (2014) Cases in Public Relations Management: The Rise of Social Media and Activism, Routledge, New York.
  • Theaker A (2004) The Public Relations Handbook, Routledge, Oxfordshire.
  • Tosun N (2004) Financial Value and Public Relations. Corporate Communications: An International Journal, 9 (3), 202-208.
  • Waters R D and Bortree D S (2012). Advancing Relationship Management Theory: Mapping the Continuum of Relationship Types, Public Relations Review, 38 (1), 123-127.
APA Kılınç Ö, akyol m (2019). HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. , 656 - 679.
Chicago Kılınç Özgür,akyol mevlüt HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. (2019): 656 - 679.
MLA Kılınç Özgür,akyol mevlüt HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. , 2019, ss.656 - 679.
AMA Kılınç Ö,akyol m HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. . 2019; 656 - 679.
Vancouver Kılınç Ö,akyol m HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. . 2019; 656 - 679.
IEEE Kılınç Ö,akyol m "HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ." , ss.656 - 679, 2019.
ISNAD Kılınç, Özgür - akyol, mevlüt. "HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ". (2019), 656-679.
APA Kılınç Ö, akyol m (2019). HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. Selçuk İletişim, 12(2), 656 - 679.
Chicago Kılınç Özgür,akyol mevlüt HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. Selçuk İletişim 12, no.2 (2019): 656 - 679.
MLA Kılınç Özgür,akyol mevlüt HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. Selçuk İletişim, vol.12, no.2, 2019, ss.656 - 679.
AMA Kılınç Ö,akyol m HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. Selçuk İletişim. 2019; 12(2): 656 - 679.
Vancouver Kılınç Ö,akyol m HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. Selçuk İletişim. 2019; 12(2): 656 - 679.
IEEE Kılınç Ö,akyol m "HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ." Selçuk İletişim, 12, ss.656 - 679, 2019.
ISNAD Kılınç, Özgür - akyol, mevlüt. "HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİ: YATIRIMCI İLİŞKİLERİNDE WEB SİTELERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ". Selçuk İletişim 12/2 (2019), 656-679.