Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 85 Sayfa Aralığı: 39 - 64 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-04-2021

TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de yayın hayatına devam eden çocuk dergilerindenolan TRT Çocuk dergisinin içeriğini 5.sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımları açısından incelemektir. TRT Çocuk dergisi, Türkiye’nin en çok izlenen çocukkanalı olan TRT Çocuk kanalıyla ortak yayınlar yapan bir dergidir. Dergi aylık olarakyayınlanmaktadır. Çalışma, nitel araştırma yaklaşımı ile yürütülmüştür. Nitel araştırmadesenlerinden doküman incelemesi modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma belgelerini TRT Çocuk dergisinin 2017 yılında yayımlanan tüm sayıları (12 sayı) oluşturmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, 5.sınıfSosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda yer alan kazanımların TRT Çocuk dergisindekiiçeriklerle ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Toplam otuz üç (33) adet 5. sınıf kazanımınınon dokuzunun (19) dergilerdeki içeriklerle ilişkili olduğu saptanmıştır. TRT Çocuk dergisindeki yirmi bir (21) içeriğin Birey ve Toplum öğrenme alanındaki kazanımlarla, yetmişiki (72) kez Kültür ve Miras öğrenme alanındaki kazanımlarla, beş (5) kez İnsanlar Yerlerve Çevreler öğrenme alanındaki kazanımlarla, yirmi (20) kez Bilim Teknoloji ve Toplumöğrenme alanındaki kazanımlarla, on dört (14) kez Üretim Dağıtım ve Tüketim öğrenmealanındaki kazanımlarla, on (10) kez Etkin Vatandaşlık öğrenme alanındaki kazanımlarla, yirmi üç (23) kez Küresel Bağlantılar öğrenme alanındaki kazanımlarla ilişkili olduğugörülmüştür. Toplamda yüz altmış beş (165) içeriğin 5. sınıf kazanımlarıyla ilişkili olduğutespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Investigation of the 5th Grade Social Studies Learning Outcomes in TRT Children's Magazine

Öz:
The aim of this research is to examine the content of TRT Children's magazine, which publishes in Turkey, in terms of 5th grade social studies course curriculum learning outcomes. TRT Children's magazine is a magazine that publishes jointly with TRT Çocuk channel, which is the most watched children's channel in Turkey. The magazine is published monthly. The study was conducted with a qualitative research approach. Document analysis model, one of the qualitative research designs, was used. The study documents of the research comprise all issues of TRT Children's magazine published in 2017. Content analysis technique was used in the analysis of the data. As a result of the research, it has been determined that the learning outcomes in the 5th grade Social Studies Curriculum are related to the content in TRT Children's magazine. It has been determined that nineteen (19) of the thirtythree (33) 5th grade gains in total are related to the contents of the magazines. It was observed that twentyone (21) items in TRT Children's magazine were related to the learning outcomes in the learning area of Individual and Community, seventytwo (72) items in TRT Children's magazine were related to the learning outcomes in the learning area of Culture and Heritage, five (5) items in TRT Children's magazine were related to the learning outcomes in the learning area of People, Places and Environments, twenty (20) items in TRT Children's magazine were related to the learning outcomes in the learning area of Science, Tecnology and Society, fourteen (14) items in TRT Children's magazine were related to the learning outcomes in the learning area of Production, Distribution and Consumption, ten (10) items in TRT Children's magazine were related to the learning outcomes in the learning area of Active Citizenship, twentythree (23) items in TRT Children's magazine were related to the learning outcomes in the learning area of Global Connections. In total, it was determined that one hundred sixty five (165) contents was related to 5th grade learning outcomes.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alabaş, R. (2018). Çocuk Haftası dergisi ve çocuk eğitimi açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1765-1784.
  • Alabaş, R. ve Kamer, S. T. (2016). Afacan Çocuk Gözü Dergisi ve çocuğun vatandaş olarak eğitimi. Turkish Studies, 11(3), 77-92.
  • Arslan, M. A., Şimşek, T. ve Yakar, Y. M. (2016). Çocuk edebiyatı tarihi. T. Şimşek (Editör). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, s. 45-70’deki makale.
  • Ateş, H. ve Oruç, Ş. (2019). Ders materyali olarak TRT Çocuk dergisinin sosyal bilgiler programı açısından incelenmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(1), 76-103.
  • Aytaş, G. (2003). Okuma gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 155-160.
  • Aytekin, H. (2016). Çocuk ve gençlik edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bilgili, A. S. (2010). Geçmişten günümüze sosyal bilimler ve sosyal bilgiler. A. S. Bilgili (Editör), Sosyal bilgilerin temelleri (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 1-34’teki makale.
  • Creswell, J. W. (2012). Collecting qualitative data. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. (Fourth ed) (ss. 204-35). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Çatak, M. (2015). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitim programlarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 62(62), 69-94.
  • Çatak, M. (2016). Sosyal bilgiler programlarının tarihi. S. Şimşek (Editör). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık, s. 1-26’daki makale.
  • Demiryürek, G. (2012). TRT çocuk dergisi’nin yapısal özellikler bakımından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1017-1034.
  • Doğanay, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Editörler). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, s. 18-49’daki makale.
  • Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Gurbetoğlu, A. (2007). II. Meşrutiyet dönemi çocuk dergilerinde ahlak eğitimi ve ahlaki değerler (1908–1918). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 81-101.
  • Hazar, M. Ç. ve Işık, U. (2017). Çocuk medyası ve Doğan Kardeş dergisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 45, 124-140
  • Kardaş, D. (2015). Çocuk eğitimi açısından “Çocuklara Talim” dergisi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(3), 267-282.
  • Kılıçoğlu, G. (2015). Sosyal bilgiler tanımı, dünyada ve ülkemizde gelişimi. M. Safran (Editör). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, s. 3-16’daki makale.
  • Köksal, H. (2016). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı. R. Turan ve T. Yıldırım (Editörler). Sosyal bilgilerin temelleri. Ankara: Anı Yayıncılık, s. 35- 57’deki makale.
  • Kuyucu, M. (2016). Content diversity in children's magazine: Trt cocuk magazine case. ADVED 2016: 2nd International Conference on Advances in Education and Social Science, İstanbul, Turkey.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Oğuzkan, A. F. (1999). Çocuk edebiyatı: Yerli ve yabancı yazarlardan örneklerle. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • RTÜK (2013). Türkiye’de çocukların medya kullanma alışkanlıkları araştırması. Web: https://www.rtuk.gov.tr/haberler/3787/18/turkiyede-cocuklarin-medyakullanma-aliskanliklari-arastirmasi-sonuclandi.html adresinden 25 Şubat 2019’da alınmıştır.
  • Safran, M. (2011). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. B. Tay ve A. Öcal (Editörler). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, s. 2-16’daki makale.
  • Sönmez, V. (1997). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tanrıkulu, F. (2020). Çocuk dergisi içeriklerinin derslerle ilişkilendirilebilirliği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 837-852.
  • Tekşan, K. ve Çi̇npolat, E. (2020). Miyase Sertbarut’un kitaplarının okunabilirlik düzeyleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 829-842. DOI: 10.16916/aded.721787
  • Ungan, S., &Yiğit, F. (2014). Geçmişten günümüze Türkiye’de süreli çocuk yayınları. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 184-198.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2002). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Basım Yayım Pazarlama.
  • Yanpar, T. (2006). Etkili ve anlamlı öğrenme için kuramsal yaklaşımlar ve yapılandırmacılık. C. Öztürk (Editör). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 85-109’daki makale.
  • Yazıcı, H. ve Koca, M. K. (2011). Sosyal bilgiler öğretimi programı. B. Tay ve A. Öcal (Editörler). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 20-37’deki makale.
  • Yeter, F. (2019). Çocuk dergilerinin sosyal bilgiler öğretim programındaki değerler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, M. (2018). TRT Çocuk Dergisi’nde milli değerler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, M. ve Duman, T. (2018). TRT Çocuk Dergisi’nde milli bir değer olarak “vatan– vatanseverlik” değeri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 639-657.
  • Yiğitbaşı, K. G. (2014). Türkiye'de çocuk dergiciliği: TRT Çocuk dergisi örneği. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 37-56.
APA GEZ A, Ekiz C (2021). TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. , 39 - 64.
Chicago GEZ Aslıhan,Ekiz Can TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. (2021): 39 - 64.
MLA GEZ Aslıhan,Ekiz Can TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. , 2021, ss.39 - 64.
AMA GEZ A,Ekiz C TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. . 2021; 39 - 64.
Vancouver GEZ A,Ekiz C TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. . 2021; 39 - 64.
IEEE GEZ A,Ekiz C "TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ." , ss.39 - 64, 2021.
ISNAD GEZ, Aslıhan - Ekiz, Can. "TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ". (2021), 39-64.
APA GEZ A, Ekiz C (2021). TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(85), 39 - 64.
Chicago GEZ Aslıhan,Ekiz Can TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.85 (2021): 39 - 64.
MLA GEZ Aslıhan,Ekiz Can TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.85, 2021, ss.39 - 64.
AMA GEZ A,Ekiz C TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 39 - 64.
Vancouver GEZ A,Ekiz C TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 39 - 64.
IEEE GEZ A,Ekiz C "TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.39 - 64, 2021.
ISNAD GEZ, Aslıhan - Ekiz, Can. "TRT ÇOCUK DERGİSİ’NDE 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ KAZANIMLARININ İNCELENMESİ". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 85 (2021), 39-64.