Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 85 Sayfa Aralığı: 65 - 76 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-04-2021

YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA

Öz:
Çalgı eğitiminin başlangıcından itibaren öğrencilerin tutuş, duruş gibi teknik alışkanlıklarında ortaya çıkabilecek sorunlara müdahale edilerek öğrenilen yanlış alışkanlıkların yerleşmesinin önüne geçilmesi önem taşımaktadır. Günlük çalgı çalışmaları sırasındasol elde oluşmuş yanlış teknik davranışlar olumsuz sonuçlarıyla, yaylı çalgı eğitimininönemli bir boyutunu oluşturmaktadır. Bu sorunlar arasında çalgıdan nitelikli ses eldeedilmesinin zorlaşması, entonasyon temizliğinin olumsuz etkilenmesi, çalgı çalan kişininerken yorulması, yoruldukça çalgısından soğuması, başarısızlık düşüncesiyle çalgısındanuzaklaşması gibi sorunlar sayılabilir. Yaylı çalgıda sol elde dördüncü parmak (4P) çeşitlitartışmaların konusunu oluşturmaktadır. Anatomik olarak diğer parmaklara göre zayıfolduğu görüşünün yaygın bir kanı olduğu söylenebilir. Bu kanının öğrenciler tarafındanne kadar kabul gördüğünün veya bir mit olup olmadığının belirlenmesine gereksinim vardır. Dile getirilen bu konunun yanında çalgı çalan öğrencilerin dördüncü parmak kullanımı ile ilgili özgün görüşleri, çeşitli eğitsel konuların tartışılmasına olanak sağlayabilir,yeni öneriler geliştirilmesine yardımcı olabilir. Bu çalışmada, çalgı eğitiminde öğrencilerin dördüncü parmak kullanımlarına ilişkin görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır.Yarı-yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanan veriler, nitel araştırma teknikleriyleortaya konmuş, literatüre de değinilerek yorumlanmıştır. Araştırmada 4P kullanımınayönelik, olumlu ve olumsuz duyuşsal etkenler öne çıkmıştır. Müzik öğretmeni adaylarınınbu duyuşsal etkenlerle ilişkili görünen, 4P kullanmada direnme ve kaçınma stratejilerigeliştirdikleri ve 4P’nin yeterliği üzerinde görüşleri olduğu belirlenmiştir. Araştırmanınönemli bir bulgusu, konu hakkında sorun giderici çeşitli önerilerin de zengin bir dağılımla, müzik öğretmeni adayları tarafından sunulması olmuştur.
Anahtar Kelime:

The Music Teacher Candidates’ Views on the Use of Fourth Finger in the String Instruments: A Qualitative Study

Öz:
Starting from the beginning of instrument training, it is important to prevent the formation of the wrong habits learned by intervening in the problems that may arise in the technical habits of students such as holding and posture. Wrong technical behaviors on the left hand during daily instrument practices constitute an important dimension of string instrument education with negative results. These problems include a variety of problems, such as the difficulty in obtaining qualified sound from the instrument, the negative impact on the clear intonation, the early fatigue of the player and the thought of failure. The use of the fourth finger (4P) on the left hand in the string instrument is the subject of various discussionsAnatomically, it can be said that the fourth finger is weak compared to the other fingers. There is a need for determining whether this opinion is accepted by students or whether it is a myth. In addition to this, the unique views of the students about using fourth finger can help to discuss various educational issues and help to develop new proposals. In this study, it is aimed to reveal the opinions of the students about the fourth finger usage in instrument education. The data gathered by semi-structured interview questions were determined by qualitative research techniques and interpreted by referring to the literature. Positive and negative affective factors for 4P use came to the fore in the study. It was also determined that the music teacher candidates developed resistance and avoidance strategies in the use of 4P and had opinions about 4P competence. An important finding of the study was the presentation of various problem-solving suggestions on the subject with a rich distribution by prospective music teachers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbel, B.A. (2018). Türk müziği viyolonsel eğitiminde entonasyon problemleri ve sebepleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1711-1722.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Barlow, D. (2000). Unravelling the mysteries of anxiety and its disorders from the perspective of emotion theory. American Psychologist, 55(11), 1247–1263.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Berzongi, L. (1997). Effects of finger markers and harmonic context on performance of beginning string students. Journal of Research in Music Education, 45(2), 197- 211.
  • Bjork, E.L., ve Bjork, R.A. (2011). Making things hard on yourself, but in a good way: Creating desirable difficulties to enhance learning. Psychology and the real world: Essays illustrating fundamental contributions to society, 2(59-68).
  • Brugués, A.O. (2019). Music performance anxiety: A comprehensive update of the literature. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Çev.. M. Bütün ve S.B Demir). İstanbul: Siyasal Kitapevi. (Eserin orjinali 3. baskı olarak 2013’te yayımlandı).
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper Perennial.
  • Duranoğlu, N. (2016). Çalgı eğitiminde görülen kas ve iskelet rahatsızlıkları ve performansa etkileri üzerine öğretmen ve öğrenci görüşleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 87-97.
  • Hallam, S., Rinta, T., Varvarigou, M., Creech,A., Papageorgi, I., Gomes, T. ve Lanipekun, J. (2012). The development of practising strategies in young people. Psychology of Music, 40(5), 652-680.
  • Jorgensen, H. (2000). Student in higher instrumental education: Who is responsible? British Journal of Music Education, 17(1), 67-77.
  • Kenny D. T. ve Osborne M. S. (2006). Music performance anxiety: New insights from young musicians. Advances in Cognitive Psychology, 2(2-3), 103-112.
  • Kenny, D. T. (2009). The factor structure of the revised Kenny music performance anxiety inventory. International Symposium on performance science, 37-4. Utrecht: Association Européenne des Conservatoires.
  • Kenny, D.T., Davis P. ve Oates J. (2004). Music performance anxiety and occupational stress amongst opera chorus artists and their relationship with state and trait anxiety and perfectionism. Journal of Anxiety Disorders, 18, 757-777.
  • Maezawa, A., Itoyama, K., Komatani, K., Ogata, T. ve Okuno, H.G. (2012). Automated violin fingering transcription through analysis of an audio recording. Computer Music Journal, 36(3), 57–72.
  • Nalbantoğlu, E. (2002). Keman eğitiminde parmaklandırmanın (duvate) ilkeleri, karşılaşılan problemler ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Nielsen, S. W. (2008). Achievement goals, learning strategies and instrumental performance. Music Education Research, 10(2), 235-247.
  • Okay, H. H. (2012). Müzikal ifade eğitimine bir pencere: Çalgı müziğinde vokal izler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 1051-1072.
  • Okay, H. H. ve Kurtaslan, Z. (2013). Keman ve viyolada ton üretimi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 274-283.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 320-331.
  • Palmer, C. (1997). Music performance. Annual Review of Psychology, 48, 115-38.
  • Parasız, G. (2008). Eğitim müziğinde keman öğretiminde kullanılan çağdaş Türk müziği eserlerinin seslendirilmesinde öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(I-II), 44-60.
  • Parasız, G.(2018).Aresearch focused on improving vocalisation level on violin education. Online Submission, 5(16), 127-139.
  • Sams, E. (1971). Schumann's hand injury. The Musical Times, 112(1546), 1156-1159.
  • Smith, B. P. (2005). Goal orientation, implicit theory of ability, and collegiate instrumental music practice. Psychology of Music, 33(1), 36-57.
  • Swift, G. N. (1990). South Indian gamaka and the violin. Asian music, 21(2), 71-89.
  • Zdzinski, S. F. veBarnes, G.V.(2002). Development and validation of a string performance rating scale. Journal of Research in Music Education, 50(3), 245-255.
APA Saylam B, Bahar G, OKAY H (2021). YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. , 65 - 76.
Chicago Saylam Başak,Bahar Gökçem,OKAY HASAN HAKAN YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. (2021): 65 - 76.
MLA Saylam Başak,Bahar Gökçem,OKAY HASAN HAKAN YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. , 2021, ss.65 - 76.
AMA Saylam B,Bahar G,OKAY H YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. . 2021; 65 - 76.
Vancouver Saylam B,Bahar G,OKAY H YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. . 2021; 65 - 76.
IEEE Saylam B,Bahar G,OKAY H "YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA." , ss.65 - 76, 2021.
ISNAD Saylam, Başak vd. "YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA". (2021), 65-76.
APA Saylam B, Bahar G, OKAY H (2021). YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(85), 65 - 76.
Chicago Saylam Başak,Bahar Gökçem,OKAY HASAN HAKAN YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.85 (2021): 65 - 76.
MLA Saylam Başak,Bahar Gökçem,OKAY HASAN HAKAN YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.85, 2021, ss.65 - 76.
AMA Saylam B,Bahar G,OKAY H YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 65 - 76.
Vancouver Saylam B,Bahar G,OKAY H YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 65 - 76.
IEEE Saylam B,Bahar G,OKAY H "YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.65 - 76, 2021.
ISNAD Saylam, Başak vd. "YAYLI ÇALGILARDA DÖRDÜNCÜ PARMAK KULLANIMINA İLİŞKİN MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ: NİTEL BİR ÇALIŞMA". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 85 (2021), 65-76.