Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 85 Sayfa Aralığı: 91 - 112 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-04-2021

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Öz:
Not alma, bireyin tüm yaşamı boyunca başvurduğu bir öğrenme ve hatırda tutmastratejisidir. Temelde önemli olanı ayırt etme olarak değerlendirilebilecek not alma; kısaltma, vurgulama, anahtar kelime belirleme, kendi cümleleriyle sade, açık ve anlaşılırşekilde ifade etme, bilgiyi organize etme gibi pek çok stratejiyi de içinde barındıran dilselve bilişsel bir süreçtir. Erken yaştan itibaren öğrenciye kazandırılacak etkili not tutma becerisi, iş yaşamındaki ve akademik yaşamdaki başarıyı artırma bakımından önemlidir. Buaraştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin okudukları ve dinledikleri metinlerinot alırken hangi stratejileri kullandıklarını, bu stratejilerin öğrenim gördükleri bölümlere ve cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Betimleyici bir nitelaraştırma özelliğine sahip olan bu çalışmanın araştırma grubu, eğitim fakültesinin birinci sınıflarının beş farklı programında (Türkçe, İngilizce, matematik, sınıf ve okul öncesiöğretmenliği) öğrenim gören 222 öğretmen adayıdır. Çalışma grubunun belirlenmesindekolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da uzmangörüşü alınarak belirlenen iki adet okuma ve dinleme/izleme metni kullanılmıştır. Ayrıcaöğrencilerin oluşturduğu dokümanların incelenmesi için ilgili literatür taranıp uzmangörüşü alınarak son şekli verilen not alma stratejileri formu kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarınınokurken en fazla altını çizme, renklendirme ve sadeleştirme stratejilerini; dinlerken iseen fazla doğruluk, objektiflik ve sadeleştirme stratejilerini kullandıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

An Analysis on the Note-Taking Strategies Used by Faculty of Education Students

Öz:
Note taking is a learning and remembering strategy that an individual uses throughout his or her life. Note taking, which can be considered as basically distinguishing what is important, is a linguistic and cognitive process that includes many strategies such as abbreviation, highlighting, determining keywords, expressing it in his/her own sentences clearly and intelligibly, and organizing information. Effective note-taking skills that students will gain from an early age are important in terms of increasing success in business and academic life. This study sets out to determine which strategies students of faculty of education use while taking notes of the texts they read and listen to, and whether these strategies differ according to the gender and the departments they study. The research group of this study, which has a descriptive qualitative research feature, is 222 freshman preservice teachers studying in five different departments (Turkish language teaching, English language teaching, mathematics teaching, classroom teaching and preschool teaching) of the faculty of education. Convenience sampling method has been used to determine the study group. Two reading and listening / watching texts determined by taking expert opinion have been used as data collection tools. In addition, the note taking strategies protocol, which has been finalized by reviewing the relevant literature and obtaining expert opinion, has been used to examine the documents created by the students. The data have been analyzed by descriptive analysis method. As a result of the study, it has been determined that the preservice teachers mostly used accuracy, objectivity and simplification strategies while listening to underlining, coloring and simplifying strategies while reading. Different note-taking techniques should be introduced to preservice teachers and encouraged to use them during their undergraduate education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslandağ, B. ve Çetinkaya, G. (2019). Örgütleyici yapı iskelesi tekniğinin öğretmen adaylarının not alma becerilerine ve akademik başarılarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 190-210.
  • Aydın, G. (2010). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-16.
  • Baykan, Z., Naçar, M. ve Mazıcıoğlu, M. (2007). Öğrenme stratejilerinin öğrenci başarısına etkisi. Erciyes Tıp Dergisi (Erciyes Medical Journal) 29(3), 220-227.
  • Ceran, D. (2015). Seçici dinleme ile not alarak dinleme yöntemlerinin altıncı sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisine etkisi. Journal of World of Turks, 7(1), 205-219.
  • Çetingöz, D. ve Açıkgöz, K. (2009). Not alma stratejisinin öğretiminin tarih başarısı ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 60 (60) , 577-600. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10337/126669
  • Çetingöz, D. (2006). Not alma stratejisinin öğretimi tarih başarısı, hatırda tutma ve başarı güdüsü. Yayımlanmamış doktora tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230-249.
  • Durukan, E. ve Maden, S. (2010). Kavram haritaları ile not tutmanın ilköğretim öğrencilerinin dinlediğini anlama becerisi üzerine etkisi. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 63-70.
  • Durukan, Ü., Batman, D. ve Yiğit, N. (2015). Öğretmen adaylarının ders çalışma alışkanlıkları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 63-81. DOI: 10.17679/iuefd.16101104
  • Eggen, P. & Don, K. (1999). Educational psychology: windows an classrooms. Merrill Published, New Jersey.
  • Fındıkçı, İ. (1996). Not alır mısınız?. Yaşadıkça Eğitim, 48, 18-19.
  • Freire, P. (1991). Ezilenlerin pedagojisi. (Çev. D. Hattatoglu ve Erol Özbek) İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Friedman, M. C. (2017). Notes on note-taking: Review of research and insights for students and instructors. Harvard Initiative for Learning and Teaching, http:// hilt. harvard. edu/files/hilt/files/notetaking_0. pdf. Mihaly Csikszentmihalyi. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karatay, H. ve Uzun, O. (2019). Seçici dinleme stratejisi öğretimi ile 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini not alma ve özetleme becerilerinin geliştirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, 48(1), 9-30.
  • Kiewra, K. A. (1987). Notetaking and review: The research and its implications. Instructional Science, 16(3), 233-249.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice Oxford University Press, 13(6), 522-525.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks. CA: Sage.
  • Özbay, M. (2009). Anlama teknikleri II: Dinleme eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özçakmak, H. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının not alarak dinlemede özetleme stratejilerini kullanma becerileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed.: M. Bütün ve S. B. Demir), Ankara: PegemA Yayınları.
  • Simonet, R. & Simonet, J. (1995). Not alma teknikleri. (Çev. Pınar Kurt). İstanbul: Arion Yayınevi.
  • Şahin, A., Aydın, G. ve Sevim, O. (2011). Cornell not alma tekniğinin dinlenilen metni anlamaya ve kalıcılığa etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 29-36.
  • Tabak, G. ve Karadüz, A. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının dinlerken not alma stilleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 4(1), 73-83. DOI: 10.16916/aded.74422
  • Tekşan, K. (2010). Kültür aktarımında yazılı anlatımın rolü. TÜBAR-XXVII, 595-619.
  • Türk, E. (2016). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin not alma alışkanlıklarının ve stratejilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türkoğlu, A., Doğanay, A. ve Yıldırım, A. (1996). Ders çalışma becerileri. Adana: Baki Kitabevi
  • Uzun, O. (2018). Seçici dinleme stratejisinin iki dilli beşinci sınıf öğrencilerinin not alma ve özet çıkarma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis. Institute of Development Studies Brighton, England.
  • Wilson,J. E. (1988). Implications of learning strategy research and training: What it hasto say to the practitioner. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A. Alexander (Eds.), Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction, and evaiuatian. (pp.323-331). San Diago, CA: Academic Press.
  • Yavuz, K., Yetiş, K. ve Birinci, N. (2003). Üniversite Türk dili ve kompozisyon dersleri. İstanbul: Bayrak.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA BAYRAM B, AKTAŞ E (2021). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. , 91 - 112.
Chicago BAYRAM BORA,AKTAŞ Elif EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. (2021): 91 - 112.
MLA BAYRAM BORA,AKTAŞ Elif EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. , 2021, ss.91 - 112.
AMA BAYRAM B,AKTAŞ E EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. . 2021; 91 - 112.
Vancouver BAYRAM B,AKTAŞ E EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. . 2021; 91 - 112.
IEEE BAYRAM B,AKTAŞ E "EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME." , ss.91 - 112, 2021.
ISNAD BAYRAM, BORA - AKTAŞ, Elif. "EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME". (2021), 91-112.
APA BAYRAM B, AKTAŞ E (2021). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(85), 91 - 112.
Chicago BAYRAM BORA,AKTAŞ Elif EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.85 (2021): 91 - 112.
MLA BAYRAM BORA,AKTAŞ Elif EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.85, 2021, ss.91 - 112.
AMA BAYRAM B,AKTAŞ E EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 91 - 112.
Vancouver BAYRAM B,AKTAŞ E EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 91 - 112.
IEEE BAYRAM B,AKTAŞ E "EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.91 - 112, 2021.
ISNAD BAYRAM, BORA - AKTAŞ, Elif. "EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KULLANDIKLARI NOT ALMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 85 (2021), 91-112.