Yıl: 2019 Cilt: 26 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 110 - 129 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-04-2021

Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği

Öz:
Girişimciliğin, yenilikçilik, iş yaratma veya ekonomik büyüme üzerindeki etkileri önemli olmakla birlikte,bireyler düzeyinde girişimci olma isteğinin nedenlerini ve ilişkili olguları açıklamak girişimcilik süreçlerini anlamak için önemli bir katkı sağlayabilir. Bu çalışmada girişimcilik süreçlerine dair daha ayrıntılı bir anlayış geliştirmek amacıyla girişimcilik motivasyonu konusu incelenmiştir. Motivasyonun bireyleri harekete geçirdiği temel varsayımından hareketle KOSGEB Uygulamalı Girişimcilik Eğitimlerine katılan 589 girişimci adayına yüz yüze anket uygulanmış ve girişimci adaylarının girişimcilik motivasyonları açıklanmıştır. Çalışmada girişimcilik motivasyonunun ekonomik, girişimsel, toplumsal, çalışma ve bireycilik boyutlarının gelir, cinsiyet, tecrübe, eğitim gibi seçilmiş bazı değişkenler bakımından ilişkilerine dair bulgular tartışılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre, sosyal ve çalışma boyutları açısından erkelerin kadınlardan daha fazla motivasyona sahip oldukları bulunmuştur. Girişimcilik tecrübesi olanlar, girişimcilik tecrübesi olmayanlara göre daha fazla bireysel motivasyona sahiptir. Gelir düzeyi daha yüksek olanlar sosyal anlamda daha fazla motive olmaktadırlar. Gelir seviyesi daha yüksek olan girişimci adayları, diğer gelir grupları ve gelir dışı gruplardan daha fazla bireysel motivasyonasahiptir. Daha düşük eğitim seviyesine sahip girişimci adaylarının, hem girişimcilik hem de ekonomik motivasyon boyutlarında daha yüksek eğitim almış olanlardan daha fazla motive oldukları bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Entrepreneurial Motivation:The Example of Applied Entrepreneurship Training Participants

Öz:
While the impact of entrepreneurship on innovation, job creation or economic growth is important, explaining the reasons for the desire to become an entrepreneur at the individual level and the associated facts may provide an important contribution to understand the processes of entrepreneurship. In this study, entrepreneurship motivation is examined in order to develop a more detailed understanding of entrepreneurship processes. Based on the basic assumption that motivation sets individuals into motion, 589 entrepreneur candidates participating in KOSGEB Applied Entrepreneurship Trainings were interviewed face-to-face and entrepreneurship motivation of entrepreneur candidates was explained. In the study, the findings on the relationship between economic,entrepreneurial,social, workandindividualismdimensionsofentrepreneurship motivation in terms of selected variables such as income, gender, experience and education were discussed and interpreted.According to the research findings, it is found that men have higher motivation than women in terms of social and work attitudes. Those who have experience in entrepreneurshiphavemoreindividualisticmotivationthanthosewithoutentrepreneurship experience. Those whose income level is higher are more motivated in social motivation dimension. Entrepreneurial candidates who have higher income levels also have higher level of individualistic motivation than other income groups and non-income groups. Entrepreneur candidates with lower levels of education have been found to be more motivated than those who are highly educated in both entrepreneurial and economic motivation dimensions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). “The theory of planned behavior”Organizational behavior and human decision processes,50(2), 179-211.
  • Amit, R., & Muller, E. (1995). “Push and pull entrepreneurship”,Journal of Small Business & Entrepreneurship,12(4), 64-80.
  • Aramand,M.(2012) “Women entrepreneurship in Mongolia: the role of culture on entrepreneurial motivation”, Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, Vol. 32 Issue: 1, pp.68-82,
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.),Encyclopedia of human behavior(Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press.
  • Bourlès, R., ve Cozarenco, A. (2017). “Entrepreneurial motivation and business performance: evidence from a French microfinance institution”,Small Business Economics, 1-21.
  • Burton, M. D., Sørensen, J. B., ve Dobrev, S. D. (2016). “A careers perspective on entrepreneurship”,Entrepreneurship Theory and Practice,40(2), 237-247.
  • Carsrud, A., ve Brännback, M. (2011). “Entrepreneurial motivations: what do we still need to know? ”,Journal of Small Business Management,49(1), 9-26.
  • Collins, C., Hanges, P. and Locke, E.A. (2004), “The relationship of achievement motivation toentrepreneurial behavior: a meta-analysis”, Human Performance, Vol. 17 No. 1, pp. 95-117.
  • Davidsson, P. veDelmar, F. (1992). “Cultural Values and Entrepreneurship”, Frontiers of Entrepreneurial Research. Wellesley, Massachusetts: Babson College, pp. 444–458.
  • Douglas, E.J. and Shepherd, D.A. (1999), “Entrepreneurship as a utility maximizing response”, Journal of Business Venturing, Vol. 15 No. 3, pp. 231-51.
  • Polat, D. D. (2011). “Girişimcilik Motivasyonu ve İşletme Yenilikçiliği Arasındaki İlişkinin Araştırılmasına Yönelik Turizm İşletmelerinde Bir Araştırma”,Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi,6(2), 227-254.
  • Dubini, P. (1989). “The influence of motivations and environment on business start-ups: Some hints for public policies”,Journal of business venturing,4(1), 11-26.
  • Fayolle, A., Liñán, F., ve Moriano, J. A. (2014). “Beyond entrepreneurial intentions: values and motivations in entrepreneurship”, International Entrepreneurship and Management Journal,10(4), 679-689.
  • Gatewood, E. J., K. G. Shaver and W. B. Gartner, 1995, “A Longitudinal Study of Cognitive Factors Influenc-ing Start-up Behaviours and Success at Venture Creation”, Journal of Business Venturing10, 371–391.
  • GEM (2018) Global Entrepreneurship Research Association (GERA) Global Entrepreneurship Monitor 2017-2018 Global Report https://www.gemconsortium.org/ report/50012
  • Hessels, J., Van Gelderen, M., ve Thurik, R. (2008). “Entrepreneurial aspirations, motivations, and their drivers”,Small Business Economics,31(3), 323-339.
  • Johnson, B.R. (1990), “Toward a multidimensional model of entrepreneurship: the case of achievement motivation and the entrepreneur”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 14 No. 3, pp. 39-54.
  • KOSGEB (2018) KOSGEB 2018 Yılı Performans Programı https://www.kosgeb.gov.tr/Content/Upload/Dosya/Mali%20Tablolar/Performans%20Program%C4%B1/KOSGEB_2018_Y%C4%B1l%C4%B1_Performans_Program%C4%B1.pdf, Erişim Tarihi:1.2.2019.
  • Marques, C. S., Ferreira, J. J., Ferreira, F. A., ve Lages, M. F. (2013). “Entrepreneurial orientation and motivation to start up a business: evidence from the health service industry”,International Entrepreneurship and Management Journal,9(1), 77-94.
  • McClelland, D. C. (1967).The achieving society. New York, NY, US: Free Press.Minola, T., Criaco, G., ve Obschonka, M. (2016). “Age, culture, and self-employment motivation”,Small Business Economics,46(2), 187-213.
  • Namal, M. K., Koçancı, M., ve Aksoy, B. (2018). “KOSGEB Girişimcilik Programı: Eleştirel Bir Değerlendirme”, Akademik Hassasiyetler, 5(9), 93-110.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. Mc Graw-Hill 2. Baskı, New York.
  • Okangi, F. F. (2018). “Linking Entrepreneurial Motivation Factors To Firm Growth: Empirical Evidence From The Construction Industry In Tanzania”,Business Management Review,21(2), 30-42.
  • Özdemir, A. A. (2010). “Potansiyel GirişimciOlan Kadınların Motivasyon Faktörleri ve Eskişehir’de Bir Araştırma”,Ege Akademik Bakis,10(1), 117.
  • Rusu, V. D. (2018). “Entrepreneurial motivations in the European Union countries”, Management Dynamics in the Knowledge Economy,Vol.6 (2018) no.1, pp.9-31
  • Shane, S., Locke, E. A., ve Collins, C. J. (2012). “Entrepreneurial motivation”, Human Resource Management Review, 13(2), 257-279.
  • Shane, S., ve Venkataraman, S. (2000). “The promise of entrepreneurship as a field of research”, Academy of Management Review, 25(1), 217–226.
  • Stephan, U., Hart, M., ve Drews, C. (2015).Understanding motivations for entrepreneurship: A review of recent research evidence. Birmingham: Enterprise Research Center, University of Sheffield.
  • Tekin, M. (1999).Girişimcilik: Kendi İşini Kurma veİşletme, Damla Ofset, Konya.
  • Van Gelderen, M., Thurik, R., ve Bosma, N. (2005). “Success and risk factors in the pre-startup phase”,Small business economics,24(4), 365-380.
  • Venkataraman, S. (1997). “The distinctive domain of entrepreneurship research”,Advances in entrepreneurship, firm emergence and growth, 3(1), 119-138.
  • Vidic, F., Yeşil, Y., Çalış, A.S., Arpat, B. (2016). “Analyzing and Comparing the Properties of Women Entrepreneurship in Slovenia and Turkey”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(32), 352-371.
  • Vijaya, V., ve Kamalanabhan, T. J. (1998). “A scale to assess entrepreneurial motivation”,The Journal of Entrepreneurship,7(2), 183-198.
  • Yalçın, S. ve Kapu, H. (2008). “Entrepreneurial dimensions in transitional economies: A review of relevant literature and the case of Kyrgyzstan”, Journal of Developmental Entrepreneurship, 13(2), 185-203.
  • Zimmerman, M. A., ve Chu, H. M. (2013). “Motivation, success, and problems of entrepreneurs in Venezuela”,Journal of Management Policy and Practice,14(2), 76-90
APA AKSOY B, KOÇANCI M, NAMAL M (2019). Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. , 110 - 129.
Chicago AKSOY BEYHAN,KOÇANCI Mustafa,NAMAL Mete Kaan Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. (2019): 110 - 129.
MLA AKSOY BEYHAN,KOÇANCI Mustafa,NAMAL Mete Kaan Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. , 2019, ss.110 - 129.
AMA AKSOY B,KOÇANCI M,NAMAL M Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. . 2019; 110 - 129.
Vancouver AKSOY B,KOÇANCI M,NAMAL M Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. . 2019; 110 - 129.
IEEE AKSOY B,KOÇANCI M,NAMAL M "Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği." , ss.110 - 129, 2019.
ISNAD AKSOY, BEYHAN vd. "Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği". (2019), 110-129.
APA AKSOY B, KOÇANCI M, NAMAL M (2019). Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 110 - 129.
Chicago AKSOY BEYHAN,KOÇANCI Mustafa,NAMAL Mete Kaan Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 26, no.1 (2019): 110 - 129.
MLA AKSOY BEYHAN,KOÇANCI Mustafa,NAMAL Mete Kaan Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.26, no.1, 2019, ss.110 - 129.
AMA AKSOY B,KOÇANCI M,NAMAL M Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019; 26(1): 110 - 129.
Vancouver AKSOY B,KOÇANCI M,NAMAL M Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2019; 26(1): 110 - 129.
IEEE AKSOY B,KOÇANCI M,NAMAL M "Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği." Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26, ss.110 - 129, 2019.
ISNAD AKSOY, BEYHAN vd. "Girişimcilik Motivasyonu:Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Katılımcıları Örneği". Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 26/1 (2019), 110-129.