Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 106 - 123 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5455/kpd.26024438m000025 İndeks Tarihi: 01-05-2021

Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler

Öz:
Tükenmişlik, kişinin yaptığı işle aşırı ve yoğun bir şekilde uğraşması sonucunda ortaya çıkan; duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve yetkinlik olmak üzere üç alt boyutta incelenen bir kavramdır. İki farklıçalışmayı içeren bu araştırmada, üniversite öğrencilerinde tükenmişliğin alt boyutlarını yordayabilecekfaktörlerin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İlk çalışmada, çevresel ve demografik faktörlerin etkisiniincelemek amacıyla 18-26 yaş aralığında 209 üniversite öğrencisine Demografik Bilgi Formu, MaslachTükenmişlik Envanteri- Öğrenci Formu ve tükenmişliğin sebeplerini ölçmek amacıyla hazırlananDeğerlendirme Formu uygulanmıştır. Bulgular, öğrencilerin okudukları bölümlere ve bulunduklarısınıflara göre tükenmişlik seviyelerinde anlamlı farklılıklar bulunduğunu; derslerin yoğunluğu, bölümdekilerle anlaşamama gibi çevresel/ göreve ait farklı faktörlerin tükenmişliğin alt boyutları için yordayıcı olduğunu göstermiştir. Bölümden memnun olmama, tükenmişliğin tüm alt boyutlarını yordayantek faktör olmuştur. İkinci çalışmada, demografik faktörlerin etkisi kontrol edildiğinde öz-yeterlilik veilişki, başarı ve güç ihtiyacı olmak üzere, kişisel ihtiyaçların yordayıcı gücü incelenmiştir. Bu amaçla,18-35 yaş aralığında 335 üniversite öğrencisi katılımcıya Yeni Psikolojik İhtiyaçlar DeğerlendirmeÖlçeği, Maslach Tükenmişlik Envanteri- Öğrenci Formu ve Öz-yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Eldeedilen bulgular, demografik faktörler kontrol edildiğinde öz-yeterliğin sadece tükenmişliğin yetkinlikboyutunu, ilişki ihtiyacının sadece tükenmişliğin duygusal tükenme boyutunu, başarı ihtiyacının isetükenmişliğin üç boyutunu da yordadığını göstermiştir. Elde edilen bulguların öğrencilerde tükenmişliği azaltacak çalışmalar ve müdahale programları için yol gösterici olması beklenmektedir.
Anahtar Kelime:

I am burnout now! factors leading to burnout in university students

Öz:
Burnout, including emotional exhaustion, depersonalization, and personal accomplishment dimensions, stems from excessive involvement at work. This research comprising two different studies investigated the antecedents of burnout in university students. In the first study, in order to investigate the roles of demographic and environmental/ task-related factors on burnout, 209 students aged between 18-26 were applied a questionnaire including Demographic Information Form, Maslach Burnout InventoryStudent Scale (MBI-SS) and an Assessment Form evaluating the environmental/ task-related factors leading to burnout. Results showed that demographic factors such as the grades and departments of students and environmental/ task-related factors such as excessive work of courses and not getting along with people in the department were predictive for different dimensions of burnout. Being dissatisfied with the department was the only environmental/ task-related factor predicting all dimensions of burnout. In the second study, the roles of self-efficacy and personal needs namely achievement, power, and affiliation needs on burnout was investigated by controlling the effects of demographic factors. For this purpose, students completed a questionnaire, including Demographic Information Form, New Needs Assessment Questionnaire, Maslach Burnout Inventory-Student Scale, and Self-efficacy Scale. Results revealed that by controlling the effects of demographic factors, self-efficacy predicted the personal accomplishment dimension, the need for affiliation predicted emotional exhaustion dimension, and the need for achievement predicted all dimensions of burnout. We expect that the findings guide studies and intervention programs aiming to decrease burnout’s negative influence.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, R. (2019, 18 Eylül). Tarihte ilk kez TÜİK işsizlik rakamı resmi işsizlik rakamının altında kaldı. Haber Türk. https://www.haberturk.com/tuik-rakami-resmi-iss izligin-altinda-2523008-ekonomi
  • Ardıç, K. ve Polatcı, S. (2008). Tükenmişlik sendromu: Akademisyenler üzerinde bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 69-96.
  • Bandura, A. (1999). Social cognitive theory: An agentic perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2, 21- 41. https://doi.org/10.1111/1467-839X.00024
  • Bandura, A., Pastorelli, C., Barbaranelli, C. ve Caprara, G. V. (1999). Self-efficacy pathways to childhood depression. Journal of Personality and Social Psychology, 76(2), 258. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.76.2.2 58
  • Ben-Zur, H. (2003). Happy adolescents: The link between subjective well-being, internal resources, and parental factors. Journal of Youth and Adolescence, 32(2), 67- 79. http://dx.doi.org/10.1023/A:1021864432505
  • Boudreau, D., Santen, S. A., Hemphill, R. R. ve Dobson, J. (2004). Burnout in medical students: Examining the prevalence and predisposing factors during the four years of medical school. Annuals of Emergency Medicine, 44(4), 75–76. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2 004.07.248
  • Brandstätter, V., Job, V. ve Schulze, B. (2016). Motivational incongruence and well-being at the workplace: Person-job fit, job burnout, and physical symptoms. Frontiers in Psychology, 7, 1-11. https://doi.org/10.3389/fps yg.2016.01153
  • Brewer, E. W. ve Shapard, L. (2004). Employee burnout: A meta-analysis of the relationship between age or years of experience. Human Resource Development Review, 3(2), 102-123. https://doi.org/10.1177/15344843 04263335
  • Cordes, C. L., Dougherty, T. W. ve Blum, M. (1997). Patterns of burnout among managers and professionals: A comparison of models. Journal of Organizational Behavior, 18(6), 685-701.
  • Çapri, B., Gündüz, B. ve Gökçakan, Z. (2011). Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formunun (MTE-ÖF) Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 134-147.
  • Çapulcuoğlu, U. ve Gündüz, B. (2013). Lise öğrencilerinde tükenmişliğin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan akademik başarı değişkenlerine göre incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 12-24.
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin işgücü piyasasına yönelik beklentileri ve iş deneyimleri ile umutsuzluk ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 373- 388.
  • Eisenberger, R., Jones, J. R., Stinglhamber, F., Shanock, L. ve Randall, A. T. (2005). Flow experiences at work: For high need achievers alone? Journal of Organizational Behavior, 26, 755-775. https://doi.org/10.1002/job .337
  • Erturgut, R. ve Soyşekerci, S. (2010). An empirical analysis on burnout levels among second year vocational schools students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1399-1404.
  • Freudenberger, H. J. (1974). Staff burn‐out. Journal of Social Issues, 30(1), 159-165. https://doi.org/10.1111/j. 1540-4560.1974.tb00706.x
  • Gecas, V. (1989). The social psychology of self-efficacy. Annual Review of Sociology, 15(1), 291-316. https://doi.org/10.1146/annurev.so.15.080189.001451
  • Harrell, A. M. ve Stahl, M. J. (1983). Need for achievement, need for affiliation and the academic performance and career intentions of accounting students. Journal of Accounting Education, 1(2), 149-153.
  • Harrell, A. M. ve Stahl, M. J. (1984). McClelland's trichotomy of needs theory and the job satisfaction and work performance of CPA firm professionals. Accounting, Organizations and Society, 9(3-4), 241-252. https://doi. org/10.1016/0361-3682(84)90010-2
  • Heckert, T. M., Cuneio, G., Hannah, A. P., Adams, P. J., Droste, H. E., Mueller, M. A., Wallis, H.A., Griffin, C.M. ve Roberts, L. L. (2000). Creation of a new needs assessment questionnaire. Journal of Social Behavior and Personality, 15(1), 121-136.
  • Herzberg, F. (1964). The motivation-hygiene concept and problems of manpower. Personnel Administration, 27(1), 3–7.
  • Honkonen, T., Ahola, K., Pertovaara, M., Isometsä, E., Kalimo, R., Nykyri, E., Aromaa, A. ve Lönnqvist, J. (2006). The association between burnout and physical illness in the general population—results from the Finnish Health 2000 Study. Journal of Psychosomatic Research, 61(1), 59-66. https://doi.org/10.1016/j.jpsychor es.2005.10.002
  • Hudek-Knežević, J., Kalebić Maglica, B. ve Krapić, N. (2011). Personality, organizational stress, and attitudes toward work as prospective predictors of professional burnout in hospital nurses. Croatian Medical Journal, 52(4), 538-549.
  • Kesici, Ş. (2008). Yeni psikolojik ihtiyaç değerlendirme ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması: Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 493- 500.
  • Koestner, R. ve McClelland, D. C. (1992). The affiliation motive. C. P. Smith, J. W. Atkinson, D. C. McClelland ve J. Veroff (Eds.). Motivation and personality: Handbook of thematic content analysis içinde (s. 205-210). Cambridge University Press.
  • Korczak, D., Wastian, M. ve Schneider, M. (2012). Therapy of the burnout syndrome. GMS Health Technology Assessment, 8, 1-9. https://doi.org/10.3205/hta000 103
  • Korkmaz, L. (2010). Individual and group based factors affecting the relationship between perceived discrimination and well-being: The sample of Turkish minority in Bulgaria (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) ODTÜ, Ankara.
  • Kutsal, D. ve Bilge, F. (2012). Lise öğrencilerinin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 283-297.
  • Maslach, C. ve Goldberg, J. (1998). Prevention of burnout: New perspectives. Applied & Preventive Psychology, 7, 63-74. https://doi.org/10.1016/S0962-1849(98)8002 2-X
  • Maslach, C. ve Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Organizational Behavior, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020 205
  • Maslach, C., Schaufeli, W. B. ve Leiter, M.P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396. https://doi.org/ 10.1037/h0054346
  • Mat, S. C., Maat, S. M. ve Mohd, N. (2015). Identifying factors that affecting the entrepreneurial intention among engineering technology students. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 211, 1016-1022. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.135
  • McClelland, D. C. (1985). How motives, skills, and values determine what people do. American Psychologist, 40(7), 812- 825. http://dx.doi.org/10.1037/0003- 066X.40.7.812
  • Moneta, G. B. (2011). Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings. Personality and Individual Differences, 50(2), 274-278. https://doi.org/10.1016/j.p aid. 2010.10.002
  • Moores, T. T. ve Chang, J. C. J. (2009). Self-efficacy, overconfidence, and the negative effect on subsequent performance: A field study. Information & Management, 46(2), 69-76.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development Staff (OECD). (2017). PISA 2015 results: Students' well-being. (Yayın no. 978-92-64-27385-6). https://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-ResultsStudents-Well-being-Volume-III-Overview.pdf
  • Pearlin, L. I. ve Schooler, C. (1978). The structure of coping. Journal of Health and Social Behavior, 19, 2-21. http://dx.doi.org/10.2307/2136319
  • Peterson, U., Demerouti, E., Bergström, G., Samuelsson, M., Åsberg, M. ve Nygren, Å. (2008). Burnout and physical and mental health among Swedish healthcare workers. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 84-95.
  • Phillips, J. M. ve Gully, S. M. (1997). Role of goal orientation, ability, need for achievement, and locus of control in the self-efficacy and goal--setting process. Journal of Applied Psychology, 82(5), 792–802. https://doi.org/ 10.1037/0021-9010.82.5.792
  • Popoola, S. O. ve Olalude, F. O. (2013). Work values, achievement motivation and technostress as determinants of job burnout among library personnel in automated federal university libraries in Nigeria. Library Philosophy & Practice, 1-31.
  • Purvanova, R. K. ve Muros, J. P. (2010). Gender differences in burnout: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 77(2), 168-185. https://doi.org/10.1016/j.jvb. 2010.04.006
  • Rahmati, Z. (2015). The study of academic burnout in students with high and low level of self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 49-55. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.087
  • Royle, M. T. ve Hall, A. T. (2012). The relationship between McClelland’s theory of needs, feeling individually accountable, and informal accountability for others. International Journal of Management and Marketing Research, 5(1), 21-42.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. Schaufeli, W. B, Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova,
  • M. ve Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-National Psychology, 33(5), 464-481. https://doi.org/10.1177/0022022102033005003
  • Schmidt, A. M. ve DeShon, R. P. (2010). The moderating effects of performance ambiguity on the relationship between self-efficacy and performance. Journal of Applied Psychology, 95(3), 572–581. https://doi.org/ 10.1037/a0018289
  • Schwarzer, R. ve Hallum, S. (2008). Perceived teacher self‐efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. Applied Psychology, 57, 152-171. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00359.x
  • Schwarzer, R. ve Jerusalem, M. (1995). Generalized selfefficacy scale. J. Weinman, S. Wright ve M. Johnston (Ed.). Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs içinde (s. 35-37). NFER-Nelson.
  • Seçer, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 81-99. Shanafelt, T. D., Balch, C. M., Bechamps, G. J., Russell,
  • T., Dyrbye, L., Satele, D., Collicott, P., Novotny, P., Sloan, J. ve Freischlag, J. A. (2009). Burnout and career satisfaction among American surgeons. Annals of Surgery, 250(3), 463-471. https://doi.org/ 10.1097/SL A.0b013e3181ac4dfd
  • Shanafelt, T. D., Bradley, K. A., Wipf, J. E. ve Back, A. L. (2002). Burnout and self-reported patient care in an internal medicine residency program. Annals of Internal Medicine, 136(5), 358-367. Shoji, K., Cieslak, R., Smoktunowicz, E., Rogala, A.,
  • Benight, C. C. ve Luszczynska, A. (2016). Associations between job burnout and self-efficacy: A metaanalysis. Anxiety, Stress, & Coping, 29(4), 367-386. https://doi.org/10.1080/10615806.2015.1058369
  • Skaalvik, E. M. ve Skaalvik, S. (2010). Teacher selfefficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1059-1069. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.11.001
  • Soler, J. K., Yaman, H., Esteva, M., Dobbs, F., Asenova, R. S., Katić, M. ve ark. (2008). Burnout in European family doctors: The EGPRN study. Family Practice, 25(4), 245-265. https://doi.org/10.1093/fampra/cmn038
  • Sulea, C., Van Beek, I., Sarbescu, P., Virga, D. ve Schaufeli, W. B. (2015). Engagement, boredom, and burnout among students: Basic need satisfaction matters more than personality traits. Learning and Individual Differences, 42, 132-138. https://doi.org/10.1016/j.lindif.20 15.08.018
  • Sweet, S. N., Fortier, M. S., Strachan, S. M. ve Blanchard, C. M. (2012). Testing and integrating selfdetermination theory and self-efficacy theory in a physical activity context. Canadian Psychology/ Psychologie Canadienne, 53(4), 319- 327. https://doi.org/10.10 37/a0030280
  • Swenson, R. R. ve Prelow, H. M. (2005). Ethnic identity, self-esteem, and perceived efficacy as mediators of the relation of supportive parenting to psychosocial outcomes among urban adolescents. Journal of Adolescence, 28, 465-477. https://doi.org/10.1016/j.adolescen ce.200 4.09.005
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2019). İşgücü istatistikleri: Haziran 2019. http://www.tuik.gov.tr/HbGetirHTML.d o?id=30686
  • Uduji, J. I. ve Ankeli, M. O. (2013). Needs for achievement, affiliation, and power: The possible sales manager’s action for exceptional salesforce performance. Research Journal of Finance and Accounting, 4(9), 96-103.
  • Ural, A. (2004). Yarışmacı eğitim anlayışının eleştirisi. Üniversite ve Toplum, 4(1),18.
  • Ural, A. (2016). Yarışmacı eğitim anlayışının etkileriüzerine bir çözümleme. Eleştirel Pedagoji, 43, 19-24.
  • Van Emmerik, H., Gardner, W. L., Wendt, H. ve Fischer, D. (2010). Associations of culture and personality with McClelland’s motives: A cross -cultural study of managers in 24 countries. Group & Organization Management, 35(3), 329-367. https://doi.org/10.1177/105960 1110370782
  • Veroff, J. (1992). Power motivation. C. P. Smith, J. W. Atkinson, McClelland, D. C. ve Veroff, J. (Ed.). Motivation and personality: Handbook of thematic content analysis içinde (s. 278 -285). Cambridge University Press.
  • Yagil, D. (2006). The relationship of service provider power motivation, empowerment and burnout to customer satisfaction. International Journal of Service Industry Management, 17(3), 258-270. https://doi.org/10. 1108/09564230610667104.
  • Yamaguchi, I. (2003). The relationships among individual differences, needs and equity sensitivity, Journal of Managerial Psychology, 18(4), 324 -344, https://doi. org/10.1108/02683940310473082
  • Yeşilay A., Schwarzer R. ve Jerusalem M. (1996). Turkish adaptation of the general perceived self-efficacy scale. http://userpage.fu -berlin.de/%7Ehealth/turk.htm
  • Zhongzeng, B. ve Xiting, H. (2005). The role of burnout in the relationship between achievement motivation and turnover intention. Psychological Science, 8, 6 –9.
APA Korkmaz L, Yurtören D, Tumozen T (2020). Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. , 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
Chicago Korkmaz Leman,Yurtören Deniz Derin,Tumozen Tuna Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. (2020): 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
MLA Korkmaz Leman,Yurtören Deniz Derin,Tumozen Tuna Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. , 2020, ss.106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
AMA Korkmaz L,Yurtören D,Tumozen T Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. . 2020; 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
Vancouver Korkmaz L,Yurtören D,Tumozen T Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. . 2020; 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
IEEE Korkmaz L,Yurtören D,Tumozen T "Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler." , ss.106 - 123, 2020. 10.5455/kpd.26024438m000025
ISNAD Korkmaz, Leman vd. "Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler". (2020), 106-123. https://doi.org/10.5455/kpd.26024438m000025
APA Korkmaz L, Yurtören D, Tumozen T (2020). Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. Klinik Psikoloji Dergisi, 4(2), 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
Chicago Korkmaz Leman,Yurtören Deniz Derin,Tumozen Tuna Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. Klinik Psikoloji Dergisi 4, no.2 (2020): 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
MLA Korkmaz Leman,Yurtören Deniz Derin,Tumozen Tuna Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. Klinik Psikoloji Dergisi, vol.4, no.2, 2020, ss.106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
AMA Korkmaz L,Yurtören D,Tumozen T Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. Klinik Psikoloji Dergisi. 2020; 4(2): 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
Vancouver Korkmaz L,Yurtören D,Tumozen T Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler. Klinik Psikoloji Dergisi. 2020; 4(2): 106 - 123. 10.5455/kpd.26024438m000025
IEEE Korkmaz L,Yurtören D,Tumozen T "Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler." Klinik Psikoloji Dergisi, 4, ss.106 - 123, 2020. 10.5455/kpd.26024438m000025
ISNAD Korkmaz, Leman vd. "Tükendim, tükendim, tükendim artık! Üniversite öğrencilerinde tükenmişliğe neden olan faktörler". Klinik Psikoloji Dergisi 4/2 (2020), 106-123. https://doi.org/10.5455/kpd.26024438m000025