Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 85 Sayfa Aralığı: 265 - 282 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-05-2021

TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Öz:
Eğitimde öğrencilerin toplum tarafından kabul gören ahlaki değerlerle donatılması, otoplumun kültürünün devamında önemli rol oynamaktadır. Sağlıklı bir toplum inşası içinbilgiye, güzel ahlakın da eşlik etmesi gerekmektedir. Dinî terbiyenin ve güzel ahlakın eksikliğinin millî terbiyeyede olumsuz yönde etkisinin olacağını belirten ve maarif alanındahizmet verenlerden biri de İbrahim Hilmi ÇIĞIRAÇAN’dır. Birçok eser telif eden İbrahim Hilmi’nin bu bağlamdaki bir çalışması da “Çocuklara Ahlak Dersleri” adlı eseridir.“Yazıldığı dönemin maarif nezaretinin en son müfredat programına göre tertip edilmiş veen küçük çocukların seviye-i fikriyesine göre yazılmıştır” ifadesiyle meydana getirilmişve ibtidai mekteplerde bir ders kitabı olarak okutulmak için hazırlanmıştır. Kitap üç kısımdan oluşmuştur; birinci kısım sahip olması arzulanan ahlaki değerleri ve kaçınılması gereken davranışları (Malumat-ı Ahlakiye), ikinci kısım sağlığın korunması ve önemi(Malumat-ı Sıhhiye) ve son kısım ise vatandaşlık eğitimi (Malumat-ı Medeniye)dir. Buçalışmada, “Malumat-ı Ahlakiye” olan birinci kısmı incelenecektir. 36 ana başlık ve 127alt başlıktan oluşan birinci kısım; mutlu, çalışkan, ahlaklı bir birey ve Allah’a iyi bir kulyetiştirmek amacıyla yazılmıştır. Sade bir dille yazılan eserde, her bir ana başlığın altınakonuyla ilgili birkaç alt başlık verilmiş ve yer yer bu konular tarihî olaylarla, hikâyelerle,atasözleriyle, deyim ve hadislerle desteklenmiştir. Çocuğun konuyu pekiştirmesi için konuların sonuna konuyla ilgili olan “Sualler” başlığı altında sorular eklenmiştir.
Anahtar Kelime:

An Investigation on “Moral Courses for Children-Malumat-ı Ahlakiyye-“ by Tuccarzade İbrahim Hilmi Çığıraçan

Öz:
Equipping students with moral values accepted by the society plays an important role in the continuation of the culture of that society. In order to build a healthy society both bodily and mentally, morality must be comrade to knowledge. İbrahim Hilmi ÇIĞIRAÇAN is one of those working in the field of education, stating that the lack of religious education and good morality will have a negative effect on national education. One of the works of Ibrahim Hilmi, who penned lots of works in this context is the book called as “Moral Courses for Children”. It was framed with the statement “It was organized according to the latest curriculum of the Ministry of Education of the period, it was written according to the level of the youngest children” and it was prepared to be taught as a textbook in Primary schools. The book consists of three parts, first part is the moral values that he desired, and the behaviors to be avoided, the second part is the protection and importance of health, and the last one is the citizenship education. In this study, the first part of this book, moral knowledge “Malumat-ı Ahlakiye”, will be examined. The first part, consisting of 36 main titles and 127 subtitles was written with the aim of raising a happy, hardworking, moral and good individual to God. The book was written in plain language, a few subtitles are given under each main title and these topics are supported with historical events, stories, proverbs, idioms and hadiths. In order for a child to consolidate the topic, questions were added at the end of each topic under the title of "questions".
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksoy, Ö. A. (1994). Atasözleri ve deyimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Albayrak, N. (1993). İbrahim Hilmi ÇIĞIRAÇAN. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 8, 299-300.
  • Bilmen, Ö. N. (1967). Dini ve felsefi ahlak lügatçesi. İstanbul: Bilmen Yayınevi. Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail el-. Sahihul Buhari. Dâru İbni Kesir, 1423/2002.
  • Çığıraçan, İ. H. (1328). Çocuklara ahlak dersleri – Malumatı ahlakiye. İstanbul: Sırat-ı Müstakim Matbaası.
  • Çığıraçan, İ. H. (1332). Çocuklara ahlak dersleri – Malumatı ahlakiye. İstanbul: Şems Matbaası.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazanılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79-96.
  • Er, M. A. ve Ulaş, A. H. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerine yardımlaşma ve saygı değerlerinin kazandırılmasında drama etkinliklerinin etkililiği. EKEV Akademi Dergisi, 81, 209-228.
  • Erşahin, İ. (2004). Tüccarzade İbrahim Hilmi Çığıraçan hayatı ve eğitim görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf adresinden 16 Mayıs 2020’de edinilmiştir.
  • Topçu, N. (2016). Türkiye’nin maarif davası. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (2020). Güncel Türkçe sözlük, https://sozluk.gov.tr/?kelime=ahlak%20 adresinden 31 Mayıs 2020’de alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ER M (2021). TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. , 265 - 282.
Chicago ER Mehmet Ali TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. (2021): 265 - 282.
MLA ER Mehmet Ali TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. , 2021, ss.265 - 282.
AMA ER M TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. . 2021; 265 - 282.
Vancouver ER M TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. . 2021; 265 - 282.
IEEE ER M "TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME." , ss.265 - 282, 2021.
ISNAD ER, Mehmet Ali. "TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME". (2021), 265-282.
APA ER M (2021). TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(85), 265 - 282.
Chicago ER Mehmet Ali TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.85 (2021): 265 - 282.
MLA ER Mehmet Ali TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.85, 2021, ss.265 - 282.
AMA ER M TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 265 - 282.
Vancouver ER M TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2021; 0(85): 265 - 282.
IEEE ER M "TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.265 - 282, 2021.
ISNAD ER, Mehmet Ali. "TÜCCARZADE İBRAHİM HİLMİ ÇIĞIRAÇAN’IN “ÇOCUKLARA AHLAK DERSLERİ - MALUMAT-I AHLAKİYE” ESERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 85 (2021), 265-282.