Yıl: 2020 Cilt: 29 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 99 - 106 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5336/pediatr.2019-71673 İndeks Tarihi: 05-05-2021

Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme

Öz:
Gelişimsel koordinasyon bozukluğu (GKB); çocuklarda sıklıklamotor yetersizlikle karakterize, günlük yaşamı etkileyen ve çocuğunakademik başarısını düşüren bir durumdur. Bu çocuklar genellikle,sakar hareketleri olan ve motor koordinasyon güçlüğü çeken çocuklarolarak tanımlanır. Erken dönemde motor gelişim basamaklarındaki geriliklefark edilirken, 3-5 yaş aralığında genellikle ailenin sık düşme şikâyetiylekliniğe başvurulur. Ayrıca, tüylü kumaşlara, meyveleredokunamama gibi duyusal hassasiyetlerin bulunması da bebeklik çağındakiduyusal belirtilerdir. Motor ve duyusal yetersizlik her çocuktafarklı belirtilerle görülebileceğinden, GKB tanısı almış çocuklar bütüncülbiçimde değerlendirilmeli ve çocuğun günlük yaşam aktivitelerininsürdürülebilirliği ve sosyal hayata katılımı sağlanmalıdır. Buçalışmanın amacı, GKB tanılı çocuklarda fizyoterapistler açısından bütüncüldeğerlendirmeyi sağlayacak yol haritası oluşturmaktır. GKB tanılıçocuklarda motor gelişim için sıklıkla Bruininks-Oseretsky MotorYeterlik Testi ve Movement Assesment Battery for Children test bataryasıkullanılırken, denge için vestibüler değerlendirme, primer reflekslerinkatılımının değerlendirilmesi ve işitsel algınındeğerlendirilmesi ön plandadır. Yürüme değerlendirmesi için iki ve üçboyutlu yürüme analizinden yararlanılmaktadır. Günlük yaşam aktiviteleriPediatrik Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçümü ve Do-Eat Skalalarıile kognitif değerlendirme Wechsler Çocuklar için Zekâ Ölçeği formuve Dynamic Occupational Therapy Cognitive Assesment for Childrenile değerlendirilmektedir. Duyu değerlendirmesinde sıklıkla SensoryIntegration and Praxis Tests, katılım için ise Kanada Aktivite PerformansÖlçümü kullanılır. Bunların dışında klinikte pratik olarak yapılabilenfonksiyonel testlerden de yararlanılmaktadır. GKB tanılıçocuklarda, duyu ve motor problemler her çocuğa özgün tablo çizmektedir.Bu nedenle değerlendirmede, “İşlevsellik, yetiyitimi ve sağlığınuluslararası sınıflandırması” temel alınarak, geniş kapsamlıdeğerlendirme yapılmalı ve değerlendirmeye mutlaka aktivite ve katılımeklenerek, bütüncül bakış sağlanmalıdır.
Anahtar Kelime:

Comprehensive Evaluation of Developmental Coordination Disorder from a Perspective of Physiotherapist

Öz:
Developmental coordination disorder (DCD) is a condition that is often characterized by motor insufficiency in children, affecting daily life and decreasing the academic achievement of the child. These children are often described as children with clumsy movements and motor coordination difficulties. While it is recognized by the delay in motor development stages in the early period, the family is often referred to the clinic with complaints of frequent falls between the ages of 3-5. In addition, sensory sensitivities may also occur. Since motor and sensory insufficiency can be seen in every child with different symptoms, DCD should be evaluated in a comprehensive manner and the childs sustainability of daily life activities and participation in social life should be ensured. The aim of this review is to create a roadmap for comprehensive evaluation of DCD for physiotherapists. Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency Test and Movement Assesment Battery for Children are frequently used for children with DCD. Two and three-dimensional gait analysis is used for gait evaluation. Daily life activities were measured by Pediatric Functional Independence Measure and Do-Eat Scale; cognitive assessment is assessed by Wechsler Intelligence Scale for Children and Dynamic Occupational Therapy Cognitive Assesment for Children. Sensory integration and Praxis Tests are frequently used for sensory evaluation, and Canada Activity Performance Measurement is used for participation. In addition, functional tests that can be practiced in the clinic are also utilized. For DCD, sensory and motor problems are specific to each child. Therefore, the comprehensive assessment should be based on the International Classification of Function.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. american psychiatric association. Diagnostic and statistical Manual of Mental Disorders. 5th ed. arlington, Virginia: american psychiatric publishing; 2013. p.991. [Crossref]
  • 2. Center for Disease Control and prevention. International Classification of Diseases. 11th ed. (ICD-11); 2019.
  • 3. Center for Disease Control and prevention. International Classification of Diseases. 10th ed. (ICD 10); 1993.
  • 4. ahonen T, Kooistra L, Viholainen H, Cantell M. Developmental motor learning disability. a neuropsychological approach. In: Dewey D, Tupper DE, eds. Developmental Motor Disorders. a Neuropsychological perspective. 1st ed. New York, NY: The Guilford press; 2004. p.265-90.
  • 5. Tupper DE, sondell sK. Motor disorders and neuropsychological development. a historical appreciation. In: Dewey D, Tupper DE, eds. Developmental Motor Disorders. a Neuropsychological perspective. 1st ed. New York, NY: The Guilford press; 2004. p.3-25.
  • 6. Vaivre-Douret L, Lalanne C, Golse B. Developmental coordination disorder, an umbrella term for motor impairments in children: nature and co-morbid disorders. front psychol. 2016;7:502. [Crossref] [pubMed]
  • 7. Blank R, smits-Engelsman B, polatajko H, Wilson p. European academy for Childhood Disability (EaCD): Recommendations on the definition, diagnosis and intervention of developmental coordination disorder (long version). Dev Med Child Neurol. 2012;54(1): 54-93. [Crossref] [pubMed]
  • 8. World Health Organization (WHO). Towards a common language for functioning, disability, and health: ICf. The international classification of functioning, disability and health. Geneva: WHO; 2002. p.23.
  • 9. ICf. işlevsellik, Yetiyitimi ve sağlığın uluslararası sınıflandırması. insan Kaynaklarının Geliştirilmesi program Otoritesi, Hacettepe üniversitesi, T.C. Çalışma ve sosyal Güvenlik Bakanlığı; 2001. p.34.
  • 10. World Health Organization (WHO). International Classification of functioning, Disability, and Health: Children & Youth Version: ICf- CY. Geneva: WHO; 2007. p.351.
  • 11. Bruininks RH, Bruininks BD. The Bruininks- Oseretsky Test of Motor proficiency. 2nd ed. Manual. Circle pines, MN: aGs publishing; 2005. [Crossref]
  • 12. Henderson sE, sugden Da, Barnett aL. Movement assessment Battery for Children- 2. 2nd ed. London: Harcourt assessment; 2007. [Crossref]
  • 13. ulrich Da. Test of Gross Motor Development. austin, TX: pro-ED Inc; 1985.
  • 14. ayres aJ. sensory Integration and praxis Tests Manual. Los angeles: Western psychological services; 1989. p.248.
  • 15. Bruininks RH. Bruininks-Oseretsky Test of Motor proficiency Examiner’s Manual. Circle pines, MN: american Guidance service; 1978. p.153.
  • 16. Henderson sE, sugden Da. Movement assessment Battery for Children. London: The psychological Corporation, Harcourt Brace Jovanovich; 1992. p.240.
  • 17. Niklasson M, Niklasson I, Bergström M. Retraining for Balance-Methods Revised. Mönsterås: Vestibularis; 2007. p.643-69.
  • 18. Larkin D, Hoare D. Out of step: Coordinating Kids’ Movement. active Life foundation; 1991. p.164.
  • 19. Rosengren Ks, Deconinck fJ, DiBerardino 3rd La, polk JD, spencer-smith J, De Clercq D, et al. Differences in gait complexity and variability between children with and without developmental coordination disorder. Gait posture. 2009;29(2):225-9. [Crossref] [pubMed]
  • 20. Ottenbacher KJ, Taylor ET, Msall ME, Braun s, Lane s, Granger CV et al. The stability and equivalence reliability of the functional independence measure for children (WeefIM). Dev Med Child Neurol. 1996;38(10):907-16. [Crossref] [pubMed]
  • 21. Josman N, Goffer a, Rosenblum s. Development and standardization of a “Do-Eat” activity of daily living performance test for children. am J Occup Ther. 2010;64(1):47-58. [Crossref] [pubMed]
  • 22. Wechsler D. Wechsler Intelligence scale for Children. 5th ed. Bloomington, MN: pearson; 2014. p.258.
  • 23. Katz N, Golstand s, Bar-Ilan RT, parush s. The Dynamic Occupational Therapy Cognitive assessment for Children (DOTCa-Ch): a new instrument for assessing learning potential. am J Occup Ther. 2007;61(1):41-52. [Crossref] [pubMed]
  • 24. Dunn W. The sensory profile Manual. san antonia: psychological Corporation; 1999. p.146. [Crossref]
  • 25. Mailloux z, parham LD, Roley ss, Ruzzano L, schaaf RC. Introduction to the Evaluation in ayres sensory Integration® (EasI). am J Occup Ther. 2018;72(1). [Crossref] [pubMed]
  • 26. Law M, Baptiste s, McColl M, Opzoomer a, polatajko H, pollock N. The Canadian occupational performance measure: an outcome measure for occupational therapy. Can J Occup Ther. 1990;57(2):82-7. [Crossref] [pubMed]
  • 27. Noreau L, fougeyrollas p, Vincent C. The LIfE-H: assessment of the quality of social participation. Technol Disabil. 2002;14(3):113- 8. [Crossref] [pubMed]
  • 28. Coster W, Law M, Bedell G, Teplicky R. participation and environment measure for children and youth (pEM-CY). Trustees of Boston university secção Comunidade da pEM-CY; 2010.
APA LEBLEBICI G, TARAKCI E (2020). Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. , 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
Chicago LEBLEBICI GOKÇE,TARAKCI ELA Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. (2020): 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
MLA LEBLEBICI GOKÇE,TARAKCI ELA Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. , 2020, ss.99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
AMA LEBLEBICI G,TARAKCI E Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. . 2020; 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
Vancouver LEBLEBICI G,TARAKCI E Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. . 2020; 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
IEEE LEBLEBICI G,TARAKCI E "Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme." , ss.99 - 106, 2020. 10.5336/pediatr.2019-71673
ISNAD LEBLEBICI, GOKÇE - TARAKCI, ELA. "Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme". (2020), 99-106. https://doi.org/10.5336/pediatr.2019-71673
APA LEBLEBICI G, TARAKCI E (2020). Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi, 29(2), 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
Chicago LEBLEBICI GOKÇE,TARAKCI ELA Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi 29, no.2 (2020): 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
MLA LEBLEBICI GOKÇE,TARAKCI ELA Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi, vol.29, no.2, 2020, ss.99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
AMA LEBLEBICI G,TARAKCI E Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi. 2020; 29(2): 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
Vancouver LEBLEBICI G,TARAKCI E Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme. Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi. 2020; 29(2): 99 - 106. 10.5336/pediatr.2019-71673
IEEE LEBLEBICI G,TARAKCI E "Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme." Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi, 29, ss.99 - 106, 2020. 10.5336/pediatr.2019-71673
ISNAD LEBLEBICI, GOKÇE - TARAKCI, ELA. "Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğunda Fizyoterapist Bakışından Bütüncül Değerlendirme". Türkiye Klinikleri Pediatri Dergisi 29/2 (2020), 99-106. https://doi.org/10.5336/pediatr.2019-71673