Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 284 - 288 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.22312/sdusbed.517323 İndeks Tarihi: 05-05-2021

Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi

Öz:
Amaç: Bu araştırma zihinsel engelli çocukların sağlıklıkardeşlerinin benlik saygısı ve okul başarılarını belirlemekamacıyla yapılmıştır.Materyal-Metot: Araştırma tanımlayıcı nitelikte bir çalışmadır.Araştırma kapsamına, İç Anadolu’da bir İl merkezinde bulunan,Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı özel eğitim veren iki okulakayıtlı zihinsel engelli kardeşi olan, 9-17 yaş arası 91 sağlıklıçocuk alınmıştır. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu,Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri Kısa Formu ve sağlıklıkardeşlerin yılsonu okul başarı puanlarını öğrenmek için e-okulsistemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzdelik dağılım,Mann-Whitney U testi, Kruskall-Wallis test ve SpearmanKorelasyon analizleri kullanılmıştır.Bulgular: Araştırma kapsamına alınan zihinsel engelliçocukların sağlıklı kardeşlerinin %42,8’inin 12-14 yaş grubundave %57,1’inin kız olduğu, %42,8’inin ikinci düzey ilköğretimsınıflarına devam ettiği belirlenmiştir. Zihinsel engelli çocuklarınsağlıklı kardeşlerinin benlik saygısı puan ortalaması 59,2±14,9,%60,4’ünün yılsonu okul başarı derecesinin “iyi”, %27,5’nin ise“orta” olduğu belirlenmiştir. Sağlıklı kardeşlerin %33’ü engellikardeşinden utandığını, %15,4’ü engelli kardeşinden dolayısuçluluk hissettiğini, %48,4’ü ise ailesinin kendisinden daha çokengelli kardeşiyle ilgilendiğini belirtmiştir.Sonuç: Araştırmada sağlıklı kardeşlerin %69,2’sinin ortadüzeyde, %27,5’nin ise yüksek düzeyde benlik saygısına sahipolduğu bulunmuştur. Sağlıklı kardeşlerin cinsiyeti, yaşı vedevam ettiği sınıfın benlik saygısı toplam puan ortalamalarınıetkilemediği belirlenmiştir (p>0,05). Araştırmada sağlıklıkardeşlerin benlik saygısı ile okul başarı dereceleri arasındailişki saptanmamıştır.
Anahtar Kelime:

Determination of Self-Respect and School Success of the Healthy Siblings of the Mentally Disabled Children

Öz:
Objective: This study was conducted in order to determine the self-respect and school success of the healthy siblings of the trainable mentally disabled children. Material-Method: The healthy siblings of 91 mentally disabled children who are getting private training in a city center in Central Anatolia and who have siblings between the ages of 9 and 17 were included in the study. The data of the study was collected by informative data form and Coopersmith Self- Esteem Inventory Short Form. The school grades of the healthy siblings at the end of the year were obtained from e-school system. Descriptive statistics, Mann-Whitney U test, Kruskall-Wallis and Spearman Correlation analysis were used to evaluate the data. Results: It was determined that, of the healthy siblings of the mentally disabled children included in the study, 42.8% were between the ages of 12-14 and 57.1% were female, 42.8% were attending second-level primary school classes. It was found that the self-respect point average of the healthy siblings of the mentally disabled children was 59.2±14.9. The school success level of 60.4% of the healthy siblings at the end of the year was found to be ‘good’, 27.5% were ‘middle’. 33% of the healthy siblings were ashamed of their disabled siblings, 15.4% felt guilty of their disabled siblings, and 48.4% stated that their family was more interested in their disabled siblings. Conclusions: In this study, It was found that healthy siblings of the mentally disabled children 69.2% of them had medium level, 27.5% of them high level of self-respect. It was determined that the sex, age and class of attendance of the healthy siblings did not affect the self-respect point average of the healthy siblings. In this study, no relationship was established between the self-respect of the healthy siblings and their levels of success at school.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Er M. Çocuk, hastalık, anne-babalar ve kardeşler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2006; 49: 155-168.
  • 2. Eripek S, editör. Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar. 1. Baskı. Ankara, Maya Akademi, 2009; 51-81.
  • 3. Sucuoğlu B, editör. Zihin Engelliler ve Eğitimleri. 2. Baskı. Ankara, Kök Yayıncılık, 2009; 48-84.
  • 4. Baykoç Dönmez N,Bayhan P, Artan İ. Engelli çocuğa sahip ailelerin beklentileri ve endişe duydukları konuların incelenmesi. Sosyal Hizmetler Dergisi 2000; 1: 16-23.
  • 5. Aylaz R, Yılmaz U, Polat S. Effect of difficulties experienced by parents of autistic children on their sexual life: a qualitative study. Journal Sexuality and Disability 2012; 30: 395-406.
  • 6. Riggio H. R. Measuring attitudes toward adult sibling relationships: the life span sibling relationship scale, Journal of Socialand Personal Relationships 2000; 17: 707-728.
  • 7. Cüceloğlu D, editör. İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1994; 24.
  • 8. Yavuzer H, editör. Ana-Baba ve Çocuk. 12. Basım. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1999; 10-32.
  • 9. Çelenk S. Okul başarısının ön koşulu: okul aile dayanışması. İlköğretim-Online 2003;2 (2): 28-34.
  • 10. Malkoç G. Aile Eğitimi ve Eğitimde Nitelik Geliştirme, Eğitimde Arayışlar I.Sempozyumu. İstanbul, Kültür Koleji Yayınları, 1993; 10-20.
  • 11. Keskin G, Sezgin B. Bir grup ergende okul başarısına etki eden etmenlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009; 4: 3-18.
  • 12. Bilgin A, Kartal H. İşitme engelli ve engelli olmayan ilköğretim öğrencilerinin benlik kavramları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 15: 43-52.
  • 13. Atasoy S. Engelli (otistik) kardeşe sahip olan bireylerin kardeş ilişkilerinin incelenmesi [Uzmanlık Tezi]. İzmir, Ege Üniversitesi, 2002; 4-10.
  • 14. Çavuşoğlu H, editör. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1. Ankara, Sistem Ofset Basımevi, 2011; 51.
  • 15. Hockenberry M, Wilson D, editors. Wong’s Essentials of Pediatric Nursing, 9th ed. Missouri, Mosby, 2009; 2-33.
  • 16. Pişkin M. Türk ve İngiliz Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Yönünden Karşılaştırılması. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bilimsel Çalışmaları Kongre Kitabı 1997. Adana: Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı ve Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayını.
  • 17. Van Riper M. Family variables associated with well-being in siblings of children with DownSyndrome. J Fam Nurs 2000; 6: 267-286.
  • 18. Saban F, Arıkan D. The self- esteem and anxiety of children with and without mentally retarded siblings. Journal of Research In Medical Sciences 2013; 18: 961-969.
  • 19. Dyson LL. The psychosocial functioning of school age children who have siblings developmental disabilities: change andstabilityover time. J Appl Dev Psychol 1999; 20: 253-271.
  • 20. Erbil N, Divan Z, Önder P. Ergenlerin benlik saygısına ailelerinin tutum ve davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum Dergisi 2006; 3(10): 7-15.
  • 21. Öztürk S. Anne-babası boşanmış 9–13 yaşlarındaki çocuklar ile aynı yaş grubundaki anne-babası boşanmamış çocukların benlik saygısı ve kaygı düzeyleri ilişkisi [Yüksek Lisans Tezi]. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2006; 6-37.
  • 22. Coruthamel CS. Siblings of handicapped children: a group support program. Early Child and Care 1998; 37: 119-131.
APA TUNCAY B, polat s (2019). Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. , 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
Chicago TUNCAY Birgül,polat sevinç Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. (2019): 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
MLA TUNCAY Birgül,polat sevinç Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. , 2019, ss.284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
AMA TUNCAY B,polat s Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. . 2019; 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
Vancouver TUNCAY B,polat s Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. . 2019; 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
IEEE TUNCAY B,polat s "Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi." , ss.284 - 288, 2019. 10.22312/sdusbed.517323
ISNAD TUNCAY, Birgül - polat, sevinç. "Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi". (2019), 284-288. https://doi.org/10.22312/sdusbed.517323
APA TUNCAY B, polat s (2019). Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
Chicago TUNCAY Birgül,polat sevinç Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, no.3 (2019): 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
MLA TUNCAY Birgül,polat sevinç Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.10, no.3, 2019, ss.284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
AMA TUNCAY B,polat s Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 10(3): 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
Vancouver TUNCAY B,polat s Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 10(3): 284 - 288. 10.22312/sdusbed.517323
IEEE TUNCAY B,polat s "Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi." Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10, ss.284 - 288, 2019. 10.22312/sdusbed.517323
ISNAD TUNCAY, Birgül - polat, sevinç. "Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi". Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/3 (2019), 284-288. https://doi.org/10.22312/sdusbed.517323