Yıl: 2021 Cilt: 26 Sayı: 101 Sayfa Aralığı: 41 - 66 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.36484/liberal.876371 İndeks Tarihi: 05-05-2021

Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?

Öz:
Bu çalışma, aynı isimli bir bilimsel araştırma projesinin verilerine dayanılarak hazırlanmış-tır. Proje, aralarında yeterince arkadaşlık ilişkisi olmayan, birbirlerinden uzak duran ve bir-birleri hakkında önyargıları olduğu tespit edilen yerli ve göçmen ortaöğretim öğrencilerini bir araya getirmeyi hedeflemiştir. Bunun için “dil öğrenme/öğretme etkinlikleri” araç ola-rak kullanılmıştır. Birbirlerine ana dillerini öğretecek yerli ve göçmen öğrencilerin, birlikte vakit geçirecekleri, arkadaş olacakları ve birbirleri hakkındaki önyargılarını aşacakları var-sayılmıştır. Dil etkinlikleri öncesinde, esnasında ve bittikten sonra öğrencilerin birlikte va-kit geçirme ve arkadaşlık düzeyleri, anlamacı ve keşfedici bir bilimsel metodolojiye uygun olarak, “enformel sohbet tarzı görüşme” ve “gözlem” teknikleri kullanılarak anlaşılmaya ça-lışılmıştır. Sonuçta öğrencilerin arkadaşlık düzeylerinin geliştiği gözlenmiştir. Kız ve erkek öğrenciler, göçmen ve Türk öğrenciler, lise ve ortaokul öğrencileri arasında ciddi farklar olduğu da anlaşılmıştır. Kızların erkeklere, göçmen öğrencilerin Türk öğrencilere, liselilerin ortaokullulara oranla daha çok gelişim sergilediği görülmüştür. Ancak genel olarak, tüm gruplarda bir ilerleme gözlendiğinden, entegrasyon için akranlarla sosyalleşmenin ve özel-likle dil ile ilgili etkinliklerin ne kadar önemli olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Fellowship of the Language: Could Language Play a Role in Interaction with Immigrant Students?

Öz:
Based on the data of a research project with the same title which aims at bringing together local and immigrant secondary and high school students who do not have strong friendship relations and socially distant due to the prejudices against each other. For that reason, the “language learning and teaching activities” are used as research tools in the study to achieve the goal of the project. In this regard, it is presumed in the study that local and immigrant students, teaching each other in their mother tongue will overcome the prejudices through spending time together, which will result in friendship. Students’ spending time with each other and their friendship intimacy-levels (before, during, and after the language activities), were tried to be understood by using “informal conversation interview” and “observation” techniques in the sense of comprehensive and exploratory methodology. As a conclusion, a powerful interaction has been observed. Another conclusion that we reached is that there are important differences among female and male students, immigrant and Turkish students, high school and secondary school students. In this context, the girls, immigrant students, and high school students have shown more progress. Despite this difference, it can also be concluded that progress is observed in all groups. Therefore, the study concludes that socialization process among peers and language-based activities are important in achieving a full integration among different groups.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, Yusuf (2019), Göç Sosyolojisi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Akın, H. Bahadır, Yılmaz Seçim ve Şeyma Akın (2020), “Syrian Refugees and Peaceful Coexistence: Dining Spaces as Contact Points”, Liberal Düşünce Dergisi, s. 99, ss. 125-144.
  • Aldemir, Turgut (2016), “Röportaj”, İlahiyat Akademi Dergisi, Röportajı Yapan: Tuba Erkut, s. 4, ss. 207-222.
  • Altıntaş, Muhammed Esat (2018), “DKAB Öğretmenlerine Göre Suriyeli Çocukların Devlet Okullarında Karşılaştıkları Sorunlar (Nitel Bir Araştırma)”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi, s. 2, ss. 469-499 .
  • Aslan, Ahmet (2020), “Suriyeli Öğrencilerin İkincil Sosyalleşmeleri Bağlamında Okulun İşlevleri: Çarşamba İlçesi Örneği”, Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, s. 1, ss. 42-58.
  • Aslan, Hayrunnisa (2020), “Suriyeli Öğrencilerin Akran Desteğiyle Okula Uyum Süreci: Bir Eylem Araştırması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 71, ss. 660-667.
  • Atasü Topçuoğlu, Reyhan (2014), “Hayatı Değiştirmek İçin Yola Çıkanlar – Yola Çıkınca Değişen Hayatlar: Bir Müracaatçı Grubu Olarak Göçmen Çocuklar”, Toplum ve Sosyal Hizmet, s. 1, ss. 89-108.
  • Bartram, David; Maritsa V. Poros ve Pierre Monforte (2017), Göç Meselesinde Temel Kavramlar, (çev. Itır Ağabeyoğlu Tuncay), Ankara: Hece Yayınları.
  • Bektaş, Zeynep Birgül ve Rabia Şam, (2018), “İstanbul’da Öğrenim Gören Suriyeli Misafir Öğrencilerin Okul Kültürüne Etkisinin Araştırıldığı Bir Durum Çalışması Olarak: Dil Arkadaşlığı”, TÜBİTAK 12. Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Final Yarışması, 7-11 Mayıs 2018, http://kariyerkoleji.com.tr/upload/files/tubitak_ortaokul_ogrencileri_12_yarisma_30_04_baski-min.pdf (E.T:23 Ocak 2021).
  • Canatan, Kadir (2020), Toplumsal Değişim Perspektifinden Göç Sosyolojisi, Ankara: Eski-Yeni Yayınları.
  • Canavati, Sara E., Cesia E. Quintero, Britt Haller, Dysoley Lek, Sovann Yok, Jack S. Richards ve Maxine Anne Whittaker (2017), “Maximizing Research Study Efectiveness in Malaria Elimination Settings: a Mixed Methods Study to Capture the Experiences of Feld-Based Staf”, Malaria Journal, s.362, ss.1-11.
  • Çetin, İhsan (2012), “Kentsel Ayrışma ve Mekânsal Kümelenme Biçimleri”, İDEALKENT, s. 7, ss. 160-186.
  • Çorum Post (2019), “Çorum`da 15 Bin 166 Yabancı Yaşıyor”, 1 Ağustos 2019, https://www.corumpost.com/haber/corumda-15-bin-166-yabanci-yasiyor-75672.html (E.T:18 Ocak 2021).
  • Doğan, Mustafa (2019), Temel Eğitim Kurumlarındaki Afgan Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Entegrasyonunda Okulun Yeri: Karaman Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • d’Oultremont, Clémentine ve Anna Martin (2015), “The Migration Crisis: A Stress Test for European Values”, European Policy Brief, s. 38, ss. 1-13.
  • Emerson, Robert M, Rachel I. Fretz ve Linda L. Shaw (2008), Bütün Yönleriyle Alan Araştırması: Etnografik Alan Notları Yazımı, (çev. A. Erkan Koca), Ankara: Birleşik Yayınları.
  • Erdoğan, Murat (2020), Suriyeliler Barometresi 2019: Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamın Çerçevesi, Ankara: Orion Kitabevi.
  • Gagné, Antoinette; Nadeen Al-Hashimi; Michelle Little; Morgan Lowen ve Anoop Sidhu (2018), “Educator Perspectives on the Social and Academic Integration of Syrian Refugees in Canada”, Journal of Family Diversity in Education, s. 1, ss. 48-76.
  • Geçici Koruma Yönetmeliği (2014), Resmi Gazete (S. 29153).
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2021). “Geçici Koruma”, 6 Ocak 2021, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638 (E.T:18 Ocak 2021).
  • Göksel, Gülay Uğur (2019), Göçmen Entegrasyonu ve Tanınma Teorisi, (çev. Müge Kızıltuğ), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Gray, David E. (2004), Doing Research in the Real World, Londra: SAGE Publications.
  • GSB (Gençlik ve Spor Bakanlığı) (2013), “Sakaryalı Gençler Hem Öğreniyor Hem de Öğretiyor”, 27 Aralık 2013, https://gsb.gov.tr/HaberDetaylari/1/3753/aaaaaa (E.T:17 Ocak 2020).
  • Haberler.com (2013), “Dil Kardeşliği Sakarya’da Başladı”, 23 Aralık 2013, https://www.haberler.com/dil-kardesligi-sakarya-da-basladi-5459008-haberi/ (E.T:17 Ocak 2020).
  • Harari, Yuval Noah (2018), Hayvanlardan Tanrılara: Sapiens, (çev. Ertuğrul Genç), İstanbul: Kolektif Yayınları.
  • Harvard, Phillip S. (2016), “A Cultural Context, Curiosity, and Creativity of Innovators: Marie Curie, Nikola Tesla, and Steve Jobs”, Igor N. Dubina ve Elias G. Carayannis (ed.), Creativity, Innovation, and Entrepreneurship Across Cultures. Innovation, Technology, and Knowledge Management, New York: Springer, ss. 135-145.
  • Jamshed, Shazia (2014), “Qualitative Research Method-Interviewing and Observation”, Journal of Basic and Clinical Pharmacy, s.4, ss. 87-8.
  • Kaplan, Mehmet ve Aykut Bedük (2019), “Diaspora Girişimcilik: Suriyeli Girişimcilerin Diaspora Girişim Sahipliği Modeline Bağlı Değerlendirmesi”, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, s. 38, ss. 231-241.
  • Karaağaç, Fatma Cırıt ve Hülya Güvenç (2019), “Resmi İlkokullara Devam Eden Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, s. 18, ss. 530-568.
  • Karpat, Kemal H. (2003), Osmanlı Nüfusu (1830-1914): Demografik ve Sosyal Özellikleri, (çev. Bahar Tırnakçı), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Khayati, Khalid (2010), Mağdur Diasporadan Sınır-ötesi Vatandaşlığa, (çev. Fahriye Adsay), İstanbul: Avesta Yayınları.
  • Kümbetoğlu, Belkız (2015), Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Lacroix, Chantal (2010), Immigrants, Literature and National Integration, New York: Palgrave Macmıllan.
  • Mayring, Philipp (2011), Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş, (çev. Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun), Ankara: BilgeSu Yayınları.
  • McAuliffe, Marie ve Bınod Khadria (2020), “Dünya Göç Raporu”, Uluslararası Göç Örgütü (IOM), https://publications.iom.int, (E.T:18 Ocak 2021).
  • McConnell, Andrew (2016), “Mülteci ve Göçmen? Sözcük Seçimleri Önemlidir”, UNHCR, https://www.unhcr.org/cy/wp-content/uploads/sites/41/2018/02/UNHCR_Refugee_or_Migrant_TR.pdf (E.T:19 Ocak 2021).
  • Moeller, George H., Michael A. Mescher, Thomas A. More ve Elwood L. Shafer (1980), “The Informal Interview as a Technique for Recreation Research”, Journal of Leisure Research, s. 2, ss. 174-182.
  • Nawyn, Stephanie J. (2016), “Constructing “Worthiness” and Resistance to Resettlement of Syrian Refugees”, Mobilizing Ideas, 5 Şubat 2016, https://mobilizingideas.wordpress.com/2016/01/05/constructing-worthiness-and-resistance-to-resettlement-of-syrian-refugees/ (E.T:20 Ocak 2021).
  • ORSAM (2015), “Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri”. Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi, Ocak 2015, https://orsam.org.tr//d_hbanaliz/201518_rapor195tur.pdf (E.T:24 Ocak 2021).
  • ÖNDER, (2016), “Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri”, 21 Kasım 2016, https://onder.org.tr/tr/Haber/SURIYELI-COCUKLARIN-EGITIM-SORUNU-VE-COZUM-ONERILERI-21-11-2016 (E.T:17 Ocak 2021).
  • Paksoy, Sadettin ve Mine Karadeniz Özgüven (2017), “Suriyeli Sığınmacıların Kilis Ekonomisine Etkisi”, ASSAM, s. 9, ss. 56-79.
  • Saboohi, Misbah (2018), “Conflict Zones of the Middle East: New Challenges in Search for Durable Solutions for the Arab Refugees”, Beijing Law Review, s. 9, ss. 564-581.
  • Skinner, Jonathan (2012), “A Four-part Introduction to the Interview: Introducing the Interview; Society, Sociology and the Interview; Anthropology and the Interview; Anthropology and the Interview”, Jonathan Skinner (ed.), The Interview: An Ethnographic Approach, Londra-New York: Berg Publisher, ss.1-50.
  • Tanrıkulu, Faik (2017), Önder Rapor 7: Türkiye’de Yaşayan Suriyeli Çocukların Eğitim Sorunu ve Çözüm Önerileri, İstanbul: İlke Yayıncılık, https://www.onder.org.tr/Content/pdf/Papers//395988c8-b842-41ff-be19-9b0ea090f9e7.pdf (E.T:17 Ocak 2021).
  • Uluslararası Göç Örgütü (IOM) (2013), Göç Terimleri Sözlüğü, https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf (E.T: 10 Ocak 2021).
  • Yardım, Müşerref (2017), “Göç ve Entegrasyon Politikaları Işığında Fransa’da Toplumsal Kabul”, Göç Araştırmaları Dergisi, s. 2. ss. 100-136.
APA UÇAR M (2021). Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. , 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
Chicago UÇAR METIN Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. (2021): 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
MLA UÇAR METIN Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. , 2021, ss.41 - 66. 10.36484/liberal.876371
AMA UÇAR M Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. . 2021; 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
Vancouver UÇAR M Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. . 2021; 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
IEEE UÇAR M "Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?." , ss.41 - 66, 2021. 10.36484/liberal.876371
ISNAD UÇAR, METIN. "Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?". (2021), 41-66. https://doi.org/10.36484/liberal.876371
APA UÇAR M (2021). Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. Liberal Düşünce, 26(101), 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
Chicago UÇAR METIN Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. Liberal Düşünce 26, no.101 (2021): 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
MLA UÇAR METIN Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. Liberal Düşünce, vol.26, no.101, 2021, ss.41 - 66. 10.36484/liberal.876371
AMA UÇAR M Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. Liberal Düşünce. 2021; 26(101): 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
Vancouver UÇAR M Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?. Liberal Düşünce. 2021; 26(101): 41 - 66. 10.36484/liberal.876371
IEEE UÇAR M "Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?." Liberal Düşünce, 26, ss.41 - 66, 2021. 10.36484/liberal.876371
ISNAD UÇAR, METIN. "Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi?". Liberal Düşünce 26/101 (2021), 41-66. https://doi.org/10.36484/liberal.876371