Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi

Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 347 - 360 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.618955 İndeks Tarihi: 05-05-2021

Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi

Öz:
Bu çalışmada, okullarda lider-üye etkileşimi ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini; 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Gaziantep’in Şahinbey ilçesinde görev yapan 363 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, “Lider-Üye Etkileşimi Ölçeği” ve “Örgütsel Sinizm Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, SPSS programından yararlanılmıştır. Analizlerden elde edilen bulgulara göre; lider-üye etkileşimi ve örgütsel sinizm arasında negatif yönde bir ilişki bulunmaktadır. Regresyon analizi sonucunda, lider-üye etkileşiminin hem genel hem de duygu, mesleki saygı ve katkı alt boyutlarının örgütsel sinizmi negatif yönde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okullarda öğretmenlerin okul yöneticileri ile iletişim halinde olması, örgütsel sinizm davranışlarının daha az gösterilmesini sağlayacaktır. Bu nedenle, öğretmen ve yöneticilerin güvene dayalı ilişkiler kurmaları önemlidir. Ayrıca bu süreçte öğretmenlerin de mesleki rollerinin gereklerini yerine getirmeleri, eğitim öğretimi geliştirmeye yönelik faaliyetlere katılım sağlamaları hem yöneticilerle hem dediğer meslektaşlarıyla güven, saygı ve sadakat temeline dayalı ilişkiler kurmaları önemlidir.
Anahtar Kelime:

Leader-Member Exchange as a Predictor of Organizational Cynicism in Schools

Öz:
The purpose of this study is to investigate therelationship between leader-member exchange and organizationalcynicism in schools. The research was designed as a correlationalsurvey model. The sample of the study consists of 363 secondaryschool teachers working in Şahinbey district of Gaziantep in 2018- 2019 academic year. Data were collected through “Leader-MemberExchange Scale” and “Organizational Cynicism Scale”. SPSSprogram were used to analyze the data. As a result of the research,there is a negative correlation between leader-member exchange andorganizational cynicism. The results of regression analysis, bothgeneral and emotion, contribution, and professional respect sub dimensions of leader-member exchange, negatively and significantpredict organizational cynicism. In schools, the communication ofteachers with school administrators will make the behaviors oforganizational cynicism less visible. Therefore, it is significant thatteachers and administrators establish trust-based relationships.Besides in this process, it is important for teachers to fulfill the requirements of their professional roles, to participate in activitiesto develop education and to establish relationships based on trust,respect and loyalty with both managers and other colleagues.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abraham, R. (2000). Organizational cynicism: Bases and consequences. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 126(3), 269-292.
  • Alev, S. (2018). Öğretmenlerin genel öz yeterlilik algıları ile duygusal emek davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi: İzlenim yönetimi taktiklerinin aracılık rolü. Yayımlanmamış doktora tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Andersson, L. M., & Bateman, T. S. (1997). Cynicism in the workplace: Some causes and effects. Journal of Organizational Behavior 18(5), 449-469.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Baş, T., Keskin, N., & Mert, İ. S. (2010). Lider üye etkileşimi (LÜE) modeli ve ölçme aracının Türkçe’de geçerlik ve güvenilirlik analizi. Ege Akademik Bakış, 10(3), 1013-1039.
  • Bolat, İ. (2011). Öz yeterlilik ve lider üye etkileşimi ilişkisi: Göze girme davranışları ve güç mesafesinin etkisi. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Bommer, W.H., Rich, G.A., & Rubin, R.S. (2005). Changing attitudes about change: Longitudinal effects of transformational leader behavior on employee cynicism about organizational change. Journal of Organizational Behavior, 26(7), 733-753.
  • Brandes, P. (1997). Organizational cynicism: It’s nature, antecedents, and consequences. Unpublished Doctoral Dissertation, Division of Research and Advanced Studies of the University of Cincinnati, USA.
  • Brower, H. H., Schoorman, F. D., & Tan, H. H. (2000). A model of relational leadership: The integration of trust and leader–member exchange. The Leadership Quarterly, 11(2), 227-250.
  • Burton, J. P., Sablynski, C. J., & Sekiguchi, T. (2008). Linking justice, performance, and citizenship via leader– member exchange. Journal of Business and Psychology, 23(1-2), 51-61.
  • Cerit, Y. (2012). Lider üye etkileşimi ile öğretmenlerin performansları arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(28), 33-46.
  • Cole, M. S., Bruch, H., & Vogel, B. (2006). Emotion as mediators of the relations between perceived supervisor support and psychological hardiness on employee cynicism. Journal of Organizational Behavior, 27, 463- 484.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Davis, W. D., & Gardner, W. L. (2004). Perceptions of politics and organizational cynicism: An attributional and leader–member exchange perspective. The Leadership Quarterly, 15(4), 439-465.
  • Dean, J. W., Brandes, P., & Dharwadkar, R. (1998). Organizational cynicism. Academy of Management Review, 23, 341-352.
  • Deluga, R. J. (1994). Supervisor trust building, leader‐member exchange and organizational citizenship behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 67(4), 315-326.
  • Dienesch, R. M., & Liden, R. C. (1986). Leader-member exchange model of leadership: A critique and further development. Academy of Management Review, 11(3), 618-634.
  • Erdogan, B., Liden, R. C., & Kraimer, M. L. (2006). Justice and leader-member exchange: The moderating role of organizational culture. Academy of Management Journal, 49(2), 395-406.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Dubai: Oriental Press.
  • Graen, G. B., & Uhl-Bien, M. (1995). Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective. Leadership Quarterly, 6(2), 219-247.
  • Göksel, A., & Aydıntan, B. (2012). Lider-üye etkileşimi düzeyinin örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Görgül bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 247-271.
  • Guastello, S. J., Rieke, M. L., Guastello, D. D., & Billings, S. W. (1992). A study of cynicism, personality, and work values. The Journal of Psychology, 126(1), 37-48.
  • Güçlü, N., Kalkan, F., & Dağlı, E. (2017). Mesleki ve teknik ortaöğretim okulu öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 177-192.
  • Gültekin, S. (2014). Psikolojik sözleşme ihlali ile örgüte karşı sinik tutum arasındaki ilişkide lider-üye etkileşiminin aracılık etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gürler, M. (2018). Öğretmenlerin lider-üye etkileşimi ile işle bütünleşme ilişkisinde çalışan sesliliğinin aracılık etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Helvacı, M. A., & Çetin, A. (2012). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeylerinin belirlenmesi (Uşak ili örneği). Turkish Studies, 7(3), 1475-1497.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modelling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Johnson, J. L., & O’Leary-Kelly A. M. (2003). The effects of psychological contract breach and organizational cynicism: Not all social exchange violations are created equal. Journal of Organizational Behavior, 24, 627-647.
  • Kalağan, G. (2009). Araştırma görevlilerinin örgütsel destek algıları ile örgütsel sinizm tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Kalağan, G., & Aksu, M. B. (2010). Organizational cynicism of the research assistants: A Case of Akdeniz University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4820-4825.
  • Karacaoğlu, K., & İnce, A. G. F. (2013). Pozitif örgütsel davranışın örgütsel sinizm üzerindeki etkileri: Kayseri ilindeki imalat sanayi işletmelerinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 181-202.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. basım). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Karcıoğlu, F., & Kahya, C. (2011). Lider-üye etkileşimi ve çatışma yönetim stili ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 337-352.
  • Kaşlı, M. (2009). Otel işletmelerinde işgörenlerin kişilk özellikleri, lider-üye etkileşimi ve tükenmişlik ilişkisinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kavuncu, M. (2019). Lider-üye etkileşimi ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford.
  • Lee, J. (2005). Effects of leadership and leader-member exchange on commitment. Leadership & Organization Development Journal, 26(8), 655-672.
  • Liden, R. C., & Maslyn, J. M. (1998). Multidimensionality of leader-member exchange: An empirical assessment through scale development. Journal of Management, 24(1), 43-72.
  • Loi, R., Chan, K. W., & Lam, L. W. (2014). Leader-member exchange, organizational identification, and job satisfaction: A social identity perspective. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(1), 42-61.
  • Martin, R., Thomas, G., Charles, K., Epitropaki, O., & McNamara, R. (2005). The role of leader‐member exchanges in mediating the relationship between locus of control and work reactions. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78(1), 141-147.
  • Maslyn, J. M., & Uhl-Bien, M. (2001). Leader–member exchange and its dimensions: Effects of self-effort and other's effort on relationship quality. Journal of Applied Psychology, 86(4), 697-708.
  • Meydan, C. H., & Şeşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nartgün, S. S., & Kartal, V. (2013). Öğretmenlerin örgütsel sinizm ve örgütsel sessizlik hakkındaki görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 47-67.
  • Neves, P. (2012). Organizational cynicism: Spillover effects on supervisor–subordinate relationships and performance. The Leadership Quarterly, 23(5), 965-976.
  • Öztürk, N., & Şahin, S. (2017). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürü ve öğretmen liderliği: Lider-üye etkileşiminin aracılık rolü. İlköğretim Online, 16(4), 1451-1468.
  • Özutku, H., Ağca, V., & Cevrioğlu, E. (2008). Lider-üye etkileşim teorisi çerçevesinde, yönetici-ast etkileşimi ile örgütsel bağlılık boyutları ve iş performansı arasındaki ilişki: Ampirik bir inceleme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2), 193-210.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for Windows. Australia: Allen & Unwin.
  • Polat, M., & Meydan, C. H. (2010). Örgütsel özdeşleşmenin sinizm ve işten ayrılma niyeti ile ilişkisi üzerine bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 9(1), 145-172.
  • Reichers, A. E., Wanous, J. P., & Austin, J. T. (1997). Understanding and managing cynicism about organizational change. Academy of Management Perspectives, 11(1), 48-59.
  • Runhaar, P., Konermann, J., & Sanders, K. (2013). Teachers' organizational citizenship behaviour: Considering the roles of their work engagement, autonomy and leader–member exchange. Teaching and Teacher Education, 30, 99-108.
  • Sağır, T., & Oğuz, E. (2012). Öğretmenlere yönelik örgütsel sinizm ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 9(2), 1094-1106.
  • Settoon, R. P., Bennett, N., & Liden, R. C. (1996). Social exchange in organizations: Perceived organizational support, leader–member exchange, and employee reciprocity. Journal of Applied Psychology, 81(3), 219- 227.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schriesheim, C. A., Castro, S. L., & Cogliser, C. C. (1999). Leader-member exchange (LMX) research: A comprehensive review of theory, measurement, and data-analytic practices. The Leadership Quarterly, 10(1), 63-113.
  • Stanley, D. J., Meyer, J. P., & Topolnytsky, L. (2005). Employee cynicism and resistance to organizational change. Journal of Business and Psychology, 19(4), 429-459.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.). Pearson, Boston.
  • Uzun, T., & Ayık, A. (2016). Okul müdürlerinin iletişim becerileri ile öğretmenlerin genel ve örgütsel sinizm tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 672-688.
  • Wanous, J. P., Reichers, A. E., & Austin, J. T. (1994). Organizational cynicism: An initial study. Academy of Management Best Papers Proceedings, 269–273.
  • Wilkerson, J. M., Evans, W. R., & Davis, W. D. (2008). A test of coworkers' influence on organizational cynicism, badmouthing, and organizational citizenship behavior. Journal of Applied Social Psychology, 38(9), 2273- 2292.
  • Yu, D., & Liang, J. (2004). A new model for examining the leader–member exchange (LMX) theory. Human Resource Development International, 7(2), 251-264.
APA Alev S (2020). Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. , 347 - 360. 10.24315/tred.618955
Chicago Alev Sedat Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. (2020): 347 - 360. 10.24315/tred.618955
MLA Alev Sedat Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. , 2020, ss.347 - 360. 10.24315/tred.618955
AMA Alev S Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. . 2020; 347 - 360. 10.24315/tred.618955
Vancouver Alev S Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. . 2020; 347 - 360. 10.24315/tred.618955
IEEE Alev S "Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi." , ss.347 - 360, 2020. 10.24315/tred.618955
ISNAD Alev, Sedat. "Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi". (2020), 347-360. https://doi.org/10.24315/tred.618955
APA Alev S (2020). Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 347 - 360. 10.24315/tred.618955
Chicago Alev Sedat Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. Trakya Eğitim Dergisi 10, no.2 (2020): 347 - 360. 10.24315/tred.618955
MLA Alev Sedat Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.347 - 360. 10.24315/tred.618955
AMA Alev S Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(2): 347 - 360. 10.24315/tred.618955
Vancouver Alev S Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(2): 347 - 360. 10.24315/tred.618955
IEEE Alev S "Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi." Trakya Eğitim Dergisi, 10, ss.347 - 360, 2020. 10.24315/tred.618955
ISNAD Alev, Sedat. "Okullarda Örgütsel Sinizmin Yordayıcısı Olarak Lider-Üye Etkileşimi". Trakya Eğitim Dergisi 10/2 (2020), 347-360. https://doi.org/10.24315/tred.618955