Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 444 - 459 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.659308 İndeks Tarihi: 05-05-2021

Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri

Öz:
Her birey yaşamı boyunca geçiş olarak adlandırılan farklı değişimler yaşamaktadır. Okul dönemi geçişler de bu değişimlerin bir parçasıdır. Özel gereksinimi olan bireylerde geçişlerin başarılı bir şekilde gerçekleşmesi daha özel bir çaba, destek, planlama ve düzenleme gerektirir. Bireyin geçişi gerçekleştirdiği yeni ortamda göstereceği akademik ve sosyal başarı kendi akademik, sosyal, duygusal, davranışsal ve bilişsel yeterlilikleriyle bağlantılı olsa da bulunduğu ortamda alacağı destek ve geçişlerin kolaylaştırılması bu başarıyı büyük oranda etkileyecektir. Gerekli desteğin sağlanmadığı ve sürecin dikkatli planlanmadığı durumlarda hem çocuk hem aile süreci daha sancılı yaşamakla birlikte çocuğun gelişimindeki kazanç da en az düzeyde olmaktadır. Bu derleme çalışmasında, özel gereksinimi olan öğrencilerin okul dönemi geçiş sürecine yönelik bilgi vermek, geçiş sürecinde karşılaşılan zorluklar ele alınarak bu zorluklara yönelik çözüm önerilerinin sunulması amaçlanmıştır. Bunlara ek olarak, özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde rol alan öğretmen ve yöneticilere yönelik sunulan önerilerle geçiş hizmetlerinin ve uygulamalarının geliştirilmesi ve geçiş sürecinin aile ve öğrenci açısından yumuşatılabilmesi için önemli noktalar vurgulanmıştır.
Anahtar Kelime:

School Transitions of Students with Special Needs: Challenges and Recommendations

Öz:
Successful school transitions require more effort,special support, planning, and accommodations for students withspecial needs. Even though the academic and social success of astudent in the new environment is depended on his / her academic,social, emotional, behavioral, and cognitive competencies, providedsupport and facilitation of transitions greatly affect that success. Ifthe necessary support is not provided and the process is not carefullyplanned, transitions are most likely to be more painful both the childand parents; moreover, the gain in the development of the child isminimal. This study aims to give information about schooltransition; moreover, challenges that are encountered in schooltransitions and possible solutions are addressed. In addition, therecommendations that are made to teachers and administratorsemphasize important points for the improvement of transitionservices and practices and aim to smooth the process for familiesand students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, B., Kot, M., & Yıkmış, A. (2019). Özel eğitimde geçiş planlama ve hizmetleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Elektronik Yayın. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.441254
  • Atılgan, H. (2018). Türkiye’de kademeler arası geçiş: dünü-bugünü ve bir model önerisi. Ege Eğitim Dergisi / Ege Journal of Education, 19(1), 1-18. Doi: 10.12984/egeefd.363268
  • Bakkaloğlu, H. (2013). Ebeveynlerin gözüyle özel gereksinimli çocukların erken müdahaleden okul öncesi programlara geçiş süreci. Eğitim ve Bilim, 38(169), 311-327.
  • Barber, B. K., & Olsen, J. A. (2004). Assessing the transitions to middle and high school. Journal of Adolescent Research, 19(1), 3-30.
  • Beaulac, S., Charest, I., Daigle, C., Dupras, M., Jean, C., Marzinotto, L. … & Piche, C. (2012). Ensuring a smooth transition From Elementary to Secondary School. Québec, Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Publication.
  • Benitez, D. T., Morningstar, M. E., & Frey, B. B. (2009). A multistate survey of special education teachers' perceptions of their transition competencies. Career development for exceptional individuals, 32(1), 6-16.
  • Brandes, J. A., Ormsbee, C. K., & Haring, K. A. (2007). From early intervention to early childhood programs: Timeline for early successful transitions (TEST). Intervention in School and Clinic, 42(4), 204-211.
  • Carter, E. W., Clark, N. M., Cushing, L. S., & Kennedy, C. H. (2005). Moving from elementary to middle school: Supporting a smooth transition for students with severe disabilities. Teaching Exceptional Children, 37(3), 8-14.
  • Chambers, A., W. (2016). Effects of a self-advocacy interventıon on Latino male college students’ ability to request academic accommodations. The University of Arizona. Doctor of Philosophy http://hdl.handle.net/10150/612556
  • Cohen, J., & Smerdon, B. (2009). Tightening the dropout tourniquet: Easing the transition from middle to high school. Preventing School Failure, 53(3), 177–184.
  • Corbey, S. (2010). Self-Determination. In L. West (Ed.), Integrating transition planning into the IEP process (pp.17-29). USA, Arlington, Virginia: Council for Exceptional Children Publishing.
  • Cunningham, C. (1998). Transitions for success: Helping K-12 students move through the public-school system. Information Technology and Disabilities E-Journal, 5(1-2), 1-1.
  • Curry, V. E., & Jones, R. (2014). Implementing transition activities: How competent do special education teachers feel? Delta Journal of Education 1(4), ISSN 2160-9179 Published by Delta State University
  • Daley, T. C., Munk, T., & Carlson, E. (2011). A national study of kindergarten transition practices for children with disabilities. Early Childhood Research Quarterly, 26(4), 409-419.
  • Danby, S., Thompson, C., Theobald, M., & Thorpe, K. (2012). Children’s strategies for making friends when starting school. Australasian Journal of Early Childhood, 37(2), 63–71.
  • Dinç, E. D., Dere, İ. D., & Koluman, S. K. (2014). Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 2014(17), 397–423.
  • Ergenekon, Y. (2015). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireyler İçin Geçiş Süreci ve Bu Süreçteki Hizmetleri Planlama. Içinde Otizm Spektrum Bozuklugu. https://eyh.aile.gov.tr/uploads/pages/otizm-spektrum bozuklugu/otizm-spektrum-bozuklugu-alanyazin-kitabi.pdf (Erişim Tarihi:29/10/2018)
  • Gothber J., Stegenga S., & Cate, D. (2017). Rethinking the paradigm: Comprehensive transition from birth to adulthood. In Antonio L. Ellis (Ed.), Transitioning children with disabilities from early childhood to adulthood (pp. 129-144). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
  • Greene G. (2009). Transition pathways. In Carol A. Kochhar-Bryant ve Gary Greene (Eds.), Pathways to successful transition for youth with disabilities: A developmental process (2nd Edition) (pp. 264-288). Upper Saddle River, NY: Pearson.
  • Gürsel, O , Ergenekon, Y , Batu, E . (2016). Gelişimsel Geriliği Olan Bireylere Okuldan İşe Geçiş Becerilerinin Kazandırılmasına İlişkin Öğretmenlerin ve Yöneticilerin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2).
  • Hacıibrahimoğlu, B. Y. (2013). Özel Gereksı̇nı̇mlı̇ Öğrencı̇lerı̇n İlköğretı̇me Geçişte Yaşadıkları Güçlüklerı̇n Belı̇rlenmesı̇. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hacıibrahimoğlu, B. Y., & Kargın, T. (2017). Determining the difficulties children with special needs Experience during the transition to primary school. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(5). doi: 10.12738/estp.2017.5.0135 https://www.estp.com.tr/wpcontent/uploads/2017/05/estp.2017.5.0135.pdf
  • Healthy Child Manitoba. (2002). Guidelines for early childhood transition to school for children with special needs. Winnipeg: Government of Manitoba. https://www.gov.mb.ca/healthychild/publications/protocol_cwsn.pdf (Erişim Tarihi:19/11/2018).
  • Hirst, M., Jervis, N., Visagie, K., Sojo, V., & Cavanagh, S. (2011). Transition to primary school: A review of the literature. Canberra: Commonwealth of Australia. https://minerva-access.unimelb.edu.au/bitstream/handle/11343/123771/Transition-to-Primary-School-A-literature-review.pdf?sequence=1 (Erişim Tarihi:23/11/2018).
  • Hopwood, B., Hay, I., & Dyment, J. (2016). The transition from primary to secondary school: Teachers’ perspectives. The Australian Educational Researcher, 43(3), 289-307. doi: 10.1007/s13384-016-0200-0
  • Hughes, C., Hwang, B., Kim, J.-H., Killian, D. J., Harmer, M. L., & Alcantara, P. R. (1997). A preliminary validation of strategies that support the transition from school to adult life. Career Development for Exceptional Individuals, 20(1), 1–14. https://doi.org/10.1177/088572889702000101
  • King, G. A., Baldwin, P. J., Currie, M., & Evans, J. (2005). Planning successful transitions from school to adult roles for youth with disabilities. Children's Health Care, 34(3), 193-216.
  • King, S., West. L., Leconte, P., & Boyer-Stephens, A. (2010). The Role Of Assessment in Transition Planning. In L. West (Ed.), Integrating transition planning into the IEP process (pp. 29-37). USA, Arlington, Virginia: Council for Exceptional Children Publishing.
  • Kochhar-Bryant, C., Bassett, D. & Webb, K. (2009). Transition to postsecondary education for students with disabilities. Thousand Oaks, CA: Sage/Corwin Press
  • Kohler, P. D., & Field, S. (2003). Transition-focused education: Foundation for the future. The Journal of Special Education, 37(3), 174-183.
  • Kohler, P. D., Gothberg, J. E., Fowler, C., & Coyle, J. (2016). Taxonomy for transition programming 2.0: A model for planning, organizing, and evaluating transition education, services, and programs. Western Michigan University. Available at www.transitionta.org.
  • Larson, C. (2010). Strengthening the transition for children with moderate needs: Perceptions of participants. Kairaranga, 11(2), 48–54.
  • Lipkin, P., & Okamoto, J. (2015). The individuals with disabilities education act (IDEA) for children with special educational needs. Pediatrics, 136(6), 1-15. doi:10.1007/springerreference_69963.
  • LoCasale-Crouch, J., Mashburn, A. J., Downer, J. T., & Pianta, R. C. (2008). Pre-kindergarten teachers’ use of transition practices and children's adjustment to kindergarten. Early childhood research quarterly, 23(1), 124-139.
  • Milsom, A. (2007). Interventions to assist students with disabilities through school transitions. Professional School Counseling, 10(3), 273–278.
  • Mirkhil, M. (2010). ‘I want to play when I go to school’: Children’s views on the transition to school from kindergarten. Australasian Journal of Early Childhood, 35(3), 134–139.
  • Morgan, R. L., & Riesen, T. (2016). Promoting successful transition to adulthood for students with disabilities. Guilford Publications.
  • National Secondary Transition Technical Assistance Center (2013). Age Appropriate Transition Assessment Toolkit. Third Edition. University of North Carolina at Charlotte, A. R. Walker, L. J. Kortering, C. H. Fowler, D. Rowe, & L.Bethune.
  • O'Kane, M. & Hayes, N. (2007). The Transition from Preschool to School for Children in Ireland: Teachers Views. Journal of Early Childhood Studies, Vol 1, 2007. Cork:OMEP/University College Cork. doi:10.21427/D7X90P
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (2018). T.C. Resmi Gazete, 30471, 07.07.2018. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_0707 2018.pdf (Erişim Tarihi: 22/12/2018)
  • Özel Eğitim Hakkında 573 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname. (1997). T.C. Resmi Gazete, 23011, 6,6.1997.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111011_ozel_egitim_kanun_hukmunda_ kararname.pdf (Erişim Tarihi:03/01/2020)
  • Özel Öğretim Kurumları Müdürlüğü (2008). Özel eğı̇tı̇m ve rehabı̇lı̇tasyon merkezı̇ zı̇hı̇nsel engellı̇ bı̇reyler destek eğı̇tı̇m programı. MEB Ankara
  • Pang, Y. (2010). Facilitating family involvement in early intervention to preschool transition. School Community Journal, 20(2), 183-198.
  • Patton, J.R. ve Clark, G. M. (2014). Transition planning inventory. (2. Baskı). Austin, Texas: Pro.Ed.
  • Pellegrini, A. D., & Long, J. D. (2002). A longitudinal study of bullying, dominance, and victimization during the transition from primary school through secondary school. British Journal of Developmental psychology, 20(2), 259-280.
  • Peper, C. & McMaster, K., (2012). Transition knowledge of high school special education teachers in a midwestern school district. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1135516.pdf (Erişim Tarihi:28/11/2018).
  • Ramey, S. L., & Ramey, C. T. (1998). Commentary: The transition to school: Opportunities and challenges for children, families, educators, and communities. The Elementary School Journal, 98(4), 293-295.
  • Rosenkoetter, S. E., Hains, A. H., & Fowler, S. A. (1994). Bridging early services for children with special needs and their families. Baltimore: Paul H. Brookes.
  • Rous, B., Teeters Myers, C., & Buras Stricklin, S. (2007). Strategies for supporting transitions of young children with special needs and their families. Journal of Early Intervention, 30(1), 1-18.
  • Sitlington, P. L., & Payne, E. M. (2004). Information needed by postsecondary education: can we provide it as part of the transition assessment process? Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 2(2), 1-14.
  • Sitlington, P. L., Clark, G. M., & Neubert, D. A. (2010). Transition education and services for students with disabilities. Prentice Hall.
  • Strnadová, I., & Cumming, T. M. (2015). Lifespan transitions and disability: A holistic perspective. Routledge.
  • US Department of Education. (2007). Special education and rehabilitative services. Archived: A 25-year history of the IDEA. https://www2.ed.gov/policy/speced/leg/idea/history.html (Erişim Tarihi:22/11/2019).
  • Tantekı̇n Erden, F., & Altun, D. (2014). An investigation of the opinions of primary school teachers’ on preschool education and the transition process from preschool to primary school. İlköğretim Online, 13(2), (481- 502) [Online]: http://ilkogretim‐online.org.tr
  • Test, D. W. (2012). Evidence-Based Instructional Strategies for Transition. Brookes Transition to Adulthood Series. Brookes Publishing Company. PO Box 10624, Baltimore, MD 21285.
  • Test, D. W., Mazzotti, V. L., Mustian, A. L., Fowler, C. H., Kortering, L., & Kohler, P. (2009). Evidence-based secondary transition predictors for improving postschool outcomes for students with disabilities. Career Development for Exceptional Individuals, 32(3), 160-181.
  • Türkiye Anne Çocuk ve Ergen Sağlığı Enstitüsü. (2019). Türk eğitim sistemi, eğitim yaş aralıkları ve zorunlu eğitimin tarihsel gelişimi. https://www.tuseb.gov.tr/uploads/tacese_2018_turkegitimsistemi_egitimyasaraliklari_zorunluegitimintari hcesi.pdf (Erişim Tarihi:24/11/2019).
  • U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics. (2007). The condition of education 2007 (NCES 2007-064). Washington, DC: U.S. Government Printing Office. https://nces.ed.gov/pubs2007/2007064.pdf (Erişim Tarihi:28/11/2018).
  • Ünal, Z. H. (2017). Kaynaştırma sınıfına devam eden zihin yetersizliği olan öğrencilere uygulanan akran zorbalığına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Vaughn, S., Boş, C. S., & Schumm, J. S. (2014). Teaching students who are exceptional, diverse, and at risk in the general education classroom. New York, NY: Pearson.
  • Walker, S., Dunbar, S., Meldrum, K., Whiteford, C., Carrington, S., Hand, K., Berthelsen, D., & Nicholson, J. (2012). The transition to school of children with developmental disabilities: Views of parents and teachers. Australasian Journal of Early Childhood, 37(3), 22–29.
  • Webber, J., & Scheuermann, B. (2008). Educating students with autism: A quick start manual. Pro-Ed.
  • Wolery, M. (1999). Children with disabilities in elementary school. In R.C. Pianta & M.J. Cox (Eds.), The transition to kindergarten (253–280), Paul H. Brookes.
APA Ulugöl F, Erbaş E (2020). Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. , 444 - 459. 10.24315/tred.659308
Chicago Ulugöl Funda,Erbaş Esra Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. (2020): 444 - 459. 10.24315/tred.659308
MLA Ulugöl Funda,Erbaş Esra Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. , 2020, ss.444 - 459. 10.24315/tred.659308
AMA Ulugöl F,Erbaş E Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. . 2020; 444 - 459. 10.24315/tred.659308
Vancouver Ulugöl F,Erbaş E Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. . 2020; 444 - 459. 10.24315/tred.659308
IEEE Ulugöl F,Erbaş E "Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri." , ss.444 - 459, 2020. 10.24315/tred.659308
ISNAD Ulugöl, Funda - Erbaş, Esra. "Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri". (2020), 444-459. https://doi.org/10.24315/tred.659308
APA Ulugöl F, Erbaş E (2020). Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 444 - 459. 10.24315/tred.659308
Chicago Ulugöl Funda,Erbaş Esra Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. Trakya Eğitim Dergisi 10, no.2 (2020): 444 - 459. 10.24315/tred.659308
MLA Ulugöl Funda,Erbaş Esra Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. Trakya Eğitim Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.444 - 459. 10.24315/tred.659308
AMA Ulugöl F,Erbaş E Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(2): 444 - 459. 10.24315/tred.659308
Vancouver Ulugöl F,Erbaş E Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(2): 444 - 459. 10.24315/tred.659308
IEEE Ulugöl F,Erbaş E "Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri." Trakya Eğitim Dergisi, 10, ss.444 - 459, 2020. 10.24315/tred.659308
ISNAD Ulugöl, Funda - Erbaş, Esra. "Özel Gereksinimi Olan Öğrencilerin Okul Dönemi Geçişleri: Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri". Trakya Eğitim Dergisi 10/2 (2020), 444-459. https://doi.org/10.24315/tred.659308