Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 505 - 518 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/ tred.614768 İndeks Tarihi: 05-05-2021

Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
King ve Russell (2017) tarafından geliştirilen Şiddet Yaşantıları Ölçeği- Gözden Geçirilmiş Formu katılımcıların 5-8 yaş, 9-12 yaş ve 13-16 yaş aralığındaki yaşadığı aile düşmanlığı, kardeş düşmanlığı, ev içindeki düşmanlığı ve akran düşmanlığına ilişkin şiddet yaşantılarını ölçen, 36 maddeden, 12 endeksten ve dört faktörden oluşan bir ölçektir. Ölçeğin dört faktörlü yapısına ek olarak çocukluk, erinlik ve ergenlik dönemlerini kapsayan dönemsel şiddet yaşantıları da incelenebilmektedir. Ölçeğin hem farklı kişilerden maruz kalınan şiddet yaşantılarını hem de yaş dönemini hem de maruz kalınan şiddet şeklini ortaya çıkarması nedeniyle Türk kültürü için de geçerlilik ve güvenirliğinin yapılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı Şiddet Yaşantıları Ölçeği Gözden Geçirilmiş Formu’nun Türkçeye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Bu amaçla İstanbul’daki üniversitelerde öğrenim gören 460 katılımcıya ölçek uygulanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen değerler CMIN/DF = 3.76, p < 0.001, GFI = 0.95, CFI = 0.97, and RMSEA = 0.078’tir. Ölçeğin iç tutarlık katsayısı .94’tür. Bu bulgulardan hareketle uyarlanan ölçeğin dört faktörlü yapısı doğrulanmıştır.
Anahtar Kelime:

Adaptation of Violent Experiences Questionnaire-Revised Form into Turkish: Validity And Reliability Analysis

Öz:
The Violent Experiences Questionnaire-Revised Form,developed by King and Russell (2017), measures the parental, sibling,domestic and peer hostility experiences of the participants when theywere 5-8-year-old, 9-12-year-old and 13-16-year-old. It consists of 36items, 12 indices and 4 factors. In addition to the four-factor structureof the scale, periodic violence experiences including childhood, pre teen and adolescence periods can be examined. As the scale revealsviolence experiences from different people and victimization accordingto age period, it stands out that it is important to adapt the scale intoTurkish. The aim of this study is to adopt Violent ExperiencesQuestionnaire-Revised Form into Turkish and to analyze psychometricproperties of the scale. For this purpose, the scale was applied to 460participants studying at different faculties of universities in Istanbul. Asa result of confirmatory factor analysis (CMIN/DF = 3.76, p < 0.001,GFI = 0.95, CFI = 0.97, and RMSEA = 0.078), the four-dimensionalstructure of the scale was confirmed
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, Y., Şahin, Y. L. & Erişti, B. (2010). Development of a scale to investigate cybervictimization among online social utility members. Contemporary Educational Technology, 1(1), 46-59.
  • Atik, G., & Güneri, O. Y. (2012). California bullying victimization scale: Validity and reliability evidence for the Turkish middle school children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1237-1241.
  • Berkman, B. ve Okray, Z. (2015). Çocuk istismarı ölçeğinin Türkçeye çevirisi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1, 242-254.
  • Briggs-Gowan, M. J., Carter, A. S., & Ford, J. D. (2012). Parsing the effects violence exposure in early childhood: Modeling developmental pathways. Journal of Pediatric Psychology, 37(1), 11–22. doi:10.1093/jpepsy/jsr063
  • Charak, R., Byllesby, B. M., Roley, M. E., Claycomb, M. A., Durham, T. A., Ross, J., … Elhai, J. D. (2016). Latent classes of childhood poly-victimization and associations with suicidal behavior among adult trauma victims: Moderating role of anger. Child Abuse & Neglect, 62, 19–28. doi:10.1016/j.chiabu.2016.10.010
  • Charak, R., Ford, J. D., Modrowski, C. A., & Kerig, P. K. (2018). Polyvictimization, emotion dysregulation, symptoms of posttraumatic stress disorder, and behavioral health problems among justice-ınvolved youth: A latent class analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 47 (2), 287-298. doi:10.1007/s10802-018- 0431-9.
  • Dierkhising, C. B., Ford, J. D., Branson, C., Grasso, D. J., & Lee, R. (2018). Developmental timing of polyvictimization: Continuity, change, and association with adverse outcomes in adolescence. Child Abuse & Neglect, 87, 40-50. doi:10.1016/j.chiabu.2018.07.022.
  • Dong, F., Cao, F., Cheng, P., Cui, N., & Li, Y. (2013). Prevalence and associated factors of poly-victimization in Chinese adolescents. Scandinavian Journal of Psychology, 54(5), 415–422. doi:10.1111/sjop.12059
  • Finkelhor, D. (2008). Childhood victimization: Violence, crime, and abuse in the lives of young people. New York: Oxford University Press.
  • Finkelhor, D., Ormrod, R. K., & Turner, H. A. (2007). Poly-victimization: A neglected component in child victimization. Child Abuse & Neglect, 31(1), 7-26.
  • Finkelhor D, Ormrod R. K., Turner H. A., Hamby S. L. (2005). The victimization of children and youth: A comprehensive, national survey. Child Maltreatment, 10(1):5–25.
  • Finkelhor, D., Turner, H., Hamby, S. L., & Ormrod, R. (2011). Polyvictimization: Children's exposure to multiple types of violence, crime, and abuse. National survey of children’s exposure to violence.
  • Ford, J. D., Elhai, J. D., Connor, D. F., & Frueh, B. C. (2010). Poly-victimization and risk of posttraumatic, depressive, and substance use disorders and involvement in delinquency in a national sample of adolescents. Journal of Adolescent Health, 46(6), 545–552. doi:10.1016/j.jadohealth.2009.11.212
  • Grasso, D. J., Dierkhising, C. B., Branson, C. E., Ford, J. D., & Lee, R. (2016). Developmental patterns of adverse childhood experiences and current symptoms and impairment in youth referred for trauma-specific services. Journal of Abnormal Child Psychology, 44(5), 871–886. doi:10.1007/s10802-015-0086-8
  • Gülay, H. ve Önder, A. (2009). Reliability and validity of the Turkish version of ladd and profilet child behavior scale victimization scale and picture sociometry scale to measure peer relations of 5-6 years-old turkish children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 648–659. doi:10.1016/j.sbspro.2009.01.114.
  • Hamby, S., Smith, A., Mitchell, K., & Turner, H. A. (2016). Poly-victimization and resilience portfolios: Trends in violence research that can enhance the understanding and prevention of elder abuse. Journal of Elder Abuse and Neglect, 28(4–5), 217–234. doi:10.1080/08946566.2016.1232182.
  • Horan, J. M., & Widom, C. S. (2015). Cumulative childhood risk and adult functioning in abused and neglected children grown up. Development and Psychopathology, 27(3), 927–941. doi:10.1017/S095457941400090X
  • Hovens, J. G., Giltay, E. J., Spinhoven, P., van Hemert, A. M., & Penninx, B. W. (2015). Impact of childhood life events and childhood trauma on the onset and recurrence of depressive and anxiety disorders. Journal of Clinical Psychiatry, 76(7), 931–938. doi:10.4088/JCP.14m09135
  • İşmen, A. E. (2004). Aile içi çocuk istismarı ölçek geliştirme çalışması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 207-221.
  • King, A. R., & Russell, T. D. (2017). Psychometric properties of the violent experiences questionnaire. Child Abuse & Neglect, 67, 64-75.
  • Kline, R. B. (2011). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: Guilford Press.
  • Kurnaz, A. ve Kapçı, E. G. (2013). Saldırganlık ve mağduriyet ölçeklerinin ilköğretim ikinci kademe çocuklarına uyarlanması. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2(2), 106-115.
  • Küçük, Ş. ve Şahin, İ. (2015). Facebook zorbalığı ve mağduriyeti ölçeklerinin Türkçeye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 55-70.
  • Mossige S. & Huang L (2017). Poly- victimization in a Norwegian adolescent population: Prevalence, social and psychological profile, and detrimental effects. PLoS ONE 12(12): e0189637. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189637.
  • Pereda, N., & Gallardo-Pujol, D. (2014). One hit makes the difference: The role of polyvictimization in childhood in lifetime revictimization on a southern European sample. Violence and Victims, 29(2), 217–231. doi:10.1891/0886-6708.VV-D-12-00061R1
  • Richmond, J. M., Elliott, A. N., Pierce, T. W., Aspelmeier, J. E., & Alexander, A. A. (2009). Polyvictimization, childhood victimization, and psychological distress in college women. Child Maltreatment, 14(2), 127- 147.
  • Richters, J.E., & Martinez, P. (1993). The NIMH Community Violence Project: I. Children as victims of and witnesses to violence. Psychiatry 56(1), 7–21.
  • Segura, A., Pereda, N., Guilera, G., & Abad, J. (2016). Poly-victimization and psychopathology among Spanish adolescents in residential care. Child Abuse & Neglect, 55, 40–51. doi:10.1016/j.chiabu.2016.03.009
  • Soler, L., Segura, A., Kirchner, T., & Forns, M. (2013). Polyvictimization and risk for suicidal phenomena in a community sample of Spanish adolescents. Violence and Victimology, 28(5), 899–912. doi:10.1891/0886- 6708.VV-D-12-00103
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2012). Using multivariate statistics (6th Edition), Boston: Pearson Education.
  • Turner, H. A., Finkelhor, D., & Ormrod, R. (2010). Poly-victimization in a national sample of children and youth. American Journal of Preventive Medicine, 38(3), 323-330.
  • Turner, H. A., Vanderminden, J., Finkelhor, D., & Hamby, S. (2019). Child neglect and the broader context of child victimization. Child Maltreatment. doi:10.1177/1077559518825312.
  • Ünal, H. B. (2017). Ebeveyn çocuk ihmal ve istismarı farkındalık ölçeği'nin geliştirilmesi ve uygulanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, İ. ve Kızmaz, Z. (2018). Ortaöğretim öğrencilerine yönelik aile içi şiddet ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi/Journal of Oriental Scientific Research (JOSR), 10(3), 1135-1153.
APA TÜRK-KURTÇA T, KOCATÜRK M, Koç S (2020). Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. , 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
Chicago TÜRK-KURTÇA TUGBA,KOCATÜRK METİN,Koç Setenay Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. (2020): 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
MLA TÜRK-KURTÇA TUGBA,KOCATÜRK METİN,Koç Setenay Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. , 2020, ss.505 - 518. 10.24315/ tred.614768
AMA TÜRK-KURTÇA T,KOCATÜRK M,Koç S Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
Vancouver TÜRK-KURTÇA T,KOCATÜRK M,Koç S Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
IEEE TÜRK-KURTÇA T,KOCATÜRK M,Koç S "Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması." , ss.505 - 518, 2020. 10.24315/ tred.614768
ISNAD TÜRK-KURTÇA, TUGBA vd. "Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması". (2020), 505-518. https://doi.org/10.24315/ tred.614768
APA TÜRK-KURTÇA T, KOCATÜRK M, Koç S (2020). Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
Chicago TÜRK-KURTÇA TUGBA,KOCATÜRK METİN,Koç Setenay Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi 10, no.2 (2020): 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
MLA TÜRK-KURTÇA TUGBA,KOCATÜRK METİN,Koç Setenay Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, vol.10, no.2, 2020, ss.505 - 518. 10.24315/ tred.614768
AMA TÜRK-KURTÇA T,KOCATÜRK M,Koç S Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(2): 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
Vancouver TÜRK-KURTÇA T,KOCATÜRK M,Koç S Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(2): 505 - 518. 10.24315/ tred.614768
IEEE TÜRK-KURTÇA T,KOCATÜRK M,Koç S "Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması." Trakya Eğitim Dergisi, 10, ss.505 - 518, 2020. 10.24315/ tred.614768
ISNAD TÜRK-KURTÇA, TUGBA vd. "Şiddet Yaşantıları Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formunun Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması". Trakya Eğitim Dergisi 10/2 (2020), 505-518. https://doi.org/10.24315/ tred.614768