“BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR

Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 227 - 265 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32001/sinecine.742896 İndeks Tarihi: 05-05-2021

“BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR

Öz:
Avrupa düzeyinde ilk kez 1980’lerin ortalarında İngiltere’de ortaya çıkan multip-leksler, projeksiyon sisteminin özellikleri ve mekâna özgülüğü ile yüceltilegelmiş bir seyir biçimini tek tipleştirdiği iddia edilen yeni alanlar olarak çok sayıda eleştirinin hedefi olmuştur. Tek perdeli salonların gösterim altyapısının halen önemli bir bileşenini oluşturduğu Avrupa’dan farklı olarak Türkiye pazarının baskın kategorisi olan multipleksler, ülke özelinde içinde bulundukları alışveriş merkezleri nedeniyle kentsel dönüşüm krizinin bir parçası olarak da kabul edilebilirler. Yine Avrupalı muadillerinden farklı biçimde İstanbul’da kent çeperlerine ek olarak merkezlerinde konuşlanan bu AVM’lerde film izlemek seyir deneyimini nasıl etkiler? Aynı filmi alışveriş merkezi koridorlarına çıkan çoklu bir salonda veya kapısı sokağa açılan bir mahalle sinemasında izlemek bizim için neyi değiştirir? Bu ve benzeri sorulara yanıt aramak amacıyla bu çalışma; hafızası olan, evin bir uzantısı gibi görülen mahalle sinemalarıyla kimliksizlik ve tek tiplikleri ile Augé’nin “yok-yerler” kategorisi içerisinde değerlendirilmeye uygun görünen multipleksler arasındaki ayrımdan yola çıkmakta ve İstanbul’da farklı tip salonlarda gerçekleştirilmiş 15 katılımcı gözlem aracılığıyla günümüz seyir deneyimine dair fotoğraflar sunmayı hedeflemektedir. Salon seçiminin giderek daha çok bir kimlik sorunu haline gelişini tartışan çalışma, her an bağlantıda kalma arzusunu ise farklı tip salonları birleştiren ortak bir seyirci eğilimi olarak sunmaktadır.
Anahtar Kelime:

FROM “MY PLACE” TO “NON-PLACES”: SCENES FROM THE CURRENT THEATRICAL CINEMA EXPERIENCE IN ISTANBUL

Öz:
The theatrical experience has long been central to the act of viewing a film. But with the rise of multiplexes, which first appeared in Europe in the United Kingdom in the mid-1980s, this experience underwent an important shift. Multiplexes brought with them standardization, and many have criticized their impact on the cinematic experience. Though monoscreen theaters remain firmly rooted in Continental Europe, multiplexes dominate elsewhere, including in Turkey, where they are often found in shopping malls and are therefore also caught up in the country’s crisis of urban transformation. Where shopping malls in Europe are often located on the outskirts of cities, most in Turkey are built in city centers. How does watching movies in these shopping malls affect the cinematic experience? How does that experience differ from watching a movie in a neighborhood cinema? To answer these questions, this study draws a distinction between neighborhood cinemas, which are steeped in local memory and serve effectively as an extension of the home, and multiplexes, whose anonymity and uniformity make them what the French anthropologist Marc Augé calls “non-places.” Based on fifteen participant observations carried out in different types of cinema venues in Istanbul, this study presents scenes of the current theatrical cinematic experience in the city and discusses how the choice of movie theater has increasingly become an identity issue. Even so, there remains a common thread connecting people’s experiences in different types of cinema venues: the desire to stay connected at all times.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
APA VITRINEL E (2020). “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. , 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
Chicago VITRINEL ECE “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. (2020): 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
MLA VITRINEL ECE “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. , 2020, ss.227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
AMA VITRINEL E “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. . 2020; 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
Vancouver VITRINEL E “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. . 2020; 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
IEEE VITRINEL E "“BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR." , ss.227 - 265, 2020. 10.32001/sinecine.742896
ISNAD VITRINEL, ECE. "“BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR". (2020), 227-265. https://doi.org/10.32001/sinecine.742896
APA VITRINEL E (2020). “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 11(2), 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
Chicago VITRINEL ECE “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 11, no.2 (2020): 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
MLA VITRINEL ECE “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, vol.11, no.2, 2020, ss.227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
AMA VITRINEL E “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi. 2020; 11(2): 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
Vancouver VITRINEL E “BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi. 2020; 11(2): 227 - 265. 10.32001/sinecine.742896
IEEE VITRINEL E "“BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR." sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 11, ss.227 - 265, 2020. 10.32001/sinecine.742896
ISNAD VITRINEL, ECE. "“BENİM YERİM”DEN “YOK-YERLER”E: İSTANBUL’DA GÜNCEL SEYİR DENEYİMİNE DAİR SALON-İÇİ MANZARALAR". sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 11/2 (2020), 227-265. https://doi.org/10.32001/sinecine.742896