Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 267 - 299 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32001/sinecine.731660 İndeks Tarihi: 05-05-2021

BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ

Öz:
Todd Phillips’in yönetmenliğini yaptığı Joker (2019) filminde ünlü süper kahraman Batman’in ezeli düşmanı ve karşıtı olarak yaratılan Joker’in her zamanki gibi bir kötü adam olarak değil, geçmiş hayatındaki gerçek kimliği Arthur Fleck üzerinden, yaşadığı yabancılaşmış toplumun ve tekinsiz kent atmosferinin etkisi altında bir anti-kahraman olarak tasarlandığı görülür. Dünya çapında 1 milyar dolar hasılatı geçen filmin popülaritesinin temelinde, kitlelerin Joker’i bir anti-kahraman olarak benimsemesi ve karakterin çağın gerçekliğini yansıtabilmesibulunur. Filmdeki ana karakterin hikâyesi, klasik kahraman anlatılarından farklıdır. Batman ve Joker arasındaki çatışmada da görüleceği gibi, tarihin her döneminde bulunan kahraman anlatılarında çoğu zaman kahramanın kötülüğe ya da suçlu bir karaktere karşı olan mücadelesi iyi-kötü ekseni çerçevesinde ve zıt ikilikler düzleminde ele alınır. Modern kahraman anlayışının değişimiyle beraber, postmodern dönemde kitlelerin kahraman arayışları değişime uğrar. Böylece modern kahraman, hikâyelerdeki ana karakter rolünü 21. yüzyılda postmodern çağda kitlelerle daha çok bağ kurabilen anti-kahramana bırakmaya başlar. Hakikatin kaybolduğu, iyi ve kötü arasındaki ayrımın aşındığı ve kitle iletişim araçlarının yarattığı simülasyonun iletilerinin gerçeğin yerini aldığı postmodern dönemde anti-kahramanların popülerleştiği görülür. Bu çalışmada, modernlikten postmodernliğe uzanan süreçte hikâye anlatılarındaki kahramanların zaman içinde değişen özellikleri sosyokültürel bağlamda ele alınacak ve Joker filmindeki esas karakter Arthur Fleck’in Joker personasına dönüşümü postmodernite perspektifinden incelenecektir.
Anahtar Kelime:

ANALYSIS OF JOKER AS AN ANTI-HERO NARRATIVE FROM THE PERSPECTIVE OF POSTMODERNITY

Öz:
In the film Joker (2019), directed by Todd Phillips, the Joker, originally the nemesis of the comic-book hero Batman, is no ordinary villain; rather, he appears as an anti-hero, the depiction of his past identity as Arthur Fleck revealing him to be the product of an alienated society and the sinister atmosphere of the city. The film’s popularity—it has grossed over $1 billion worldwide—is based on the ability of the character of the Joker to be accepted by mass audiences as a relatable anti-hero. Despite the apparently straightforward conflict between Batman and the Joker, this movie challenges the classic hero narratives of history, in which a hero struggles against a villain in a clear dichotomy between good and evil. With the collapse of the modern hero and the rise of postmodernity, the concept of the hero has evolved. Postmodernists have claimed that the concepts of truth and reality have disappeared, that the distinction between good and evil has eroded, and that all has been replaced by the simulative messages of mass media. In postmodern society, the modern hero has become the anti-hero, a figure to whom twenty-first-century mass audiences seem to feel a greater connection. This study will examine the transformation of the character of Arthur Fleck into the eponymous anti-hero in Joker in the context of the transition from modernity to postmodernity, focusing on the role of social changes in Fleck’s transformation and examining the film’s narrative structure from the perspective of postmodernity.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akpolat, Y. (2010). Durkheim’dan Giddens’a Pozitivist Sosyoloji. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 53-87.
  • Alsford, M. (2006). Heroes and Villains. Londra: Baylor University.
  • Aydın, E. (2002, Mayıs-Haziran-Temmuz). Roman ve İnsan. Hece (65-66-67), 352-368.
  • Baldick, C. (2001). The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. New York: Oxford University Press.
  • Baudrillard, J. (2014). Simülakrlar ve Simülasyon(9. Baskı) (Çev. O. Adanır). Ankara: Doğu Batı.
  • Baudrillard, J. (2019). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği (4. Baskı) (Çev. O. Adanır). Ankara: Doğu-Batı.
  • Bauman, Z. (1997). Modernite ve Holocaust (Çev. S. Sertabiboğlu). İstanbul: Sarmal.
  • Bauman, Z. (2014). Yasa Koyucular ve Yorumcular (4. Baskı) (Çev. K. Atakay,). İstanbul: Metis.
  • Belge, M. (1994). Edebiyat Üzerine Yazılar. İstanbul: YKY.
  • Berman, M. (2013). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor (16. Baskı) (Çev. Ü. Altuğ ve B. Peker). İstanbul: İletişim.
  • Best, S., & Kellner, D. (2011). Postmodern Teori (2. Baskı) (Çev. M. Küçük). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bookchin, M. (2013). Toplumu Yeniden Kurmak (Çev. K. Şahin). İstanbul: Sümer.
  • Bourner, R. & Quellet, R. (1989). Roman Dünyası ve İncelenmesi (Çev. H. Gümüş). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Bradbury, M. (2001). The Modern British Novel: 1878-2001. Londra: Penguin.
  • Brombert, V. (1999). In Praise of Antiheroes: Figures and Themes in Modern European Literature 1830-1980. Chicago: Chicago University.
  • Burrows, E. & Wallace, M. (1999). Gotham: A History of New York City to 1898. Oxford: Oxford University.
  • Campbell, J. (2013). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (Çev. S. Gürses). İstanbul: Kabalcı.
  • Childs, P. (2008). Modernism. New York: Routledge.
  • Comte, A. (2001). Pozitif Felsefe Kursları (Çev. E. Ataçay). İstanbul: Sosyal.
  • Cuddon, J. A. (2013). A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Oxford: Blackwell.
  • Çiğdem, A. (2001). Aydınlanma Düşüncesi. İstanbul: İletişim.
  • Durkheim, E. (1992). İntihar (Çev. Ö. Ozankaya). Ankara: İmge.
  • Durkheim, E. (2014). Sosyolojik Yöntemin Kuralları (Çev. C. B. Akal). İstanbul: Doğu Batı.
  • Eason, B. (2008, Temmuz 16). Dark Knight Flashback: The Joker, Pt. II. CBR: https://www.cbr.com/dark-knight-flashback-the-joker-pt-ii/ adresinden alındı. Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2020.
  • Eysteinsson, A. (1990). The Concept of Modernism. Ithaca: Cornell University.
  • Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Lan-guage. New York: Longman.
  • Fairclough, N. (2001). Language and Power. Londra: Longman.
  • Forster, E. M. (2001). Roman Sanatı (Çev. Ü. Aytür). İstanbul: Adam.
  • Frye, N. (2015). Eleştirinin Anatomisi (Çev. H. Koçak). İstanbul: Ayrıntı.
  • Fussell, P. (1975). The Great War and Modern Memory. New York: Oxford University.
  • Giddens, A. (2004). Modernliğin Sonuçları (Çev. E. Kuşdil). İstanbul: Ayrıntı.
  • Habermas, J. (1990). Modernlik: Tamamlanmamış Bir Proje (Çev. G. Naliş, D. Sabuncuoğlu, & D. Erksan). N. Zeka (Ed.), Postmodernizm (s. 31-44). İstanbul: Kıyı.
  • Harvey, D. (2014). Postmodernliğin Durumu (7. Baskı) (Çev. S. Savran). İstanbul: Metis.
  • Hutcheon, L. (1989). The Politics of Postmodernism. Londra: Routledge.Kant, I. (2000). Aydınlanma Nedir? Sorusuna Yanıt (Çev. N. Bozkurt). Toplumbilim Aydınlanma Özel Sayısı(11), s. 17-21 (Özgün Eser 1784 tarihlidir).
  • Kantarcıoğlu, S. (2007). Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm. İstanbul: Paradigma.
  • Kızılçelik, S. (1996). Postmodernizm Dedikleri. İzmir: Saray.
  • Lamont, R. C. (1976, Bahar). From Hero to Anti-Hero. Studies in the Literary Imagination, 1-23.
  • Langley, T. (2012). Batman and Psychology: A Dark and Stormy Knight. New Jersey: Wiley.
  • Lenburg, J. (1983). Dustin Hoffman: Hollywood’s Anti-Hero. New York: St. Martin’s Press.
  • Lyotard, J. F. (2013). Postmodern Durum (Çev. İ. Birkan). İstanbul: Bilgesu.
  • Marx, K. & Engels, F. (2018). Komünist Manifesto (30. Baskı) (Çev. C. Üster ve N. Deriş). İstanbul: Can (özgün eser 1848 tarihlidir).
  • Matz, J. (2004). The Modern Novel: A Short Introduction. Malden: Blackwell.Moran, B. (2017). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim.
  • Neimneh, S. (2013). The Anti-Hero in Modernist Fiction: From Irony to Cultural Renewal. Mosaic: a journal for the interdisciplinary study of litera-ture, 46(4), 75-90. doi:10.1353/mos.2013.0036
  • Quicksilver, C. (2013, Ekim 23). Chemicals & Chaos: The Joker’s (Many) Bizarre Origins. WhatCulture: https://whatculture.com/comics/chemi-cals-chaos-jokers-many-bizarre-origins adresinden alındı. Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2020
  • Sarup, M. (2004). Post-yapısalcılık ve Postmodernizm (2. Baskı). (Çev. A. Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Simmel, G. (2019). Modern Kültürde Çatışma (12. Baskı). (Çev. T. Bora, U. Özmakas, N. Kalaycı, & E. Gen). İstanbul: İletişim.
  • Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler (Çev. Ü. Tatlıcan ve G. Demiriz). Bursa: Sentez.
  • Steckmesser, K. L. (1966). Robin Hood and the American Outlaw: A Note on History and Folklore. The Journal of American Folklore, 79(312), 348-355. doi:10.2307/538043
  • Stoehr, K. (2006). Nihilism in Film and Television: A Critical Overview from Citizen Kane to the Sopranos. Jefferson: McFarland & Company, Inc.
  • Swingewood, A. (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Bilim ve Sanat.
  • Tekin, M. (2017). Roman Sanatı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Torrence, R. M. (1978). The Comic Hero. Cambridge: Harvard University.
  • Tönnies, F. (2019). Cemaat ve Cemiyet (Çev. E. Güler). İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Turan Tilbe, B. (2019). Antik Kahramandan Anti-Kahramana: Kahraman Kavramının Kökeni ve Gelişimi. Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi, 6(1), 142-158.
  • Weiner, R. G. & Peaslee, R. M. (2015). The Joker: A Serious Study of the Clown Prince of Crime. Mississippi: University Press of Mississippi.
APA Diker C (2020). BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. , 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
Chicago Diker Can BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. (2020): 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
MLA Diker Can BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. , 2020, ss.267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
AMA Diker C BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. . 2020; 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
Vancouver Diker C BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. . 2020; 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
IEEE Diker C "BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ." , ss.267 - 299, 2020. 10.32001/sinecine.731660
ISNAD Diker, Can. "BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ". (2020), 267-299. https://doi.org/10.32001/sinecine.731660
APA Diker C (2020). BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 11(2), 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
Chicago Diker Can BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 11, no.2 (2020): 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
MLA Diker Can BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, vol.11, no.2, 2020, ss.267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
AMA Diker C BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi. 2020; 11(2): 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
Vancouver Diker C BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi. 2020; 11(2): 267 - 299. 10.32001/sinecine.731660
IEEE Diker C "BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ." sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 11, ss.267 - 299, 2020. 10.32001/sinecine.731660
ISNAD Diker, Can. "BİR ANTİ-KAHRAMAN ANLATISI OLARAK JOKER FİLMİNİN POSTMODERNİTE PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ". sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi 11/2 (2020), 267-299. https://doi.org/10.32001/sinecine.731660