Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü

Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 279 - 291 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20409/berj.2020.250 İndeks Tarihi: 06-05-2021

Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü

Öz:
Tüm dünyada ve özellikle de Avrupa’da fonksiyonel gıda pazarı günden güne büyümektedir. Türkiye’deki fonksiyonel gıda pazarı, henüz yeterince gelişmemiş olmakla birlikte, tüm dünyada en hızlı büyüyen pazarlardan bir tanesi olarak göze çarpmaktadır. Ancak literatür incelendiğinde, fonksiyonel gıdalara yönelik pazar mekanizmalarının tüketici perspektifinden yeterince ele alınmadığı ve anlaşılmadığı görülmektedir. Bu bağlamda bu çalışma tüketici perspektifine bir katkı sağlamak amacıyla, tüketicilerin fonksiyonel gıda tercihlerini belirleyen önemli öncüllerden olan güven ve tüketici ilgilenimine odaklanmıştır. Bu odak çerçevesinde fonksiyonel gıdalara yönelik güveninin, bu ürünleri satın alma isteğini etkileyip etkilemediği ve bu ilişkide tüketici sağlık ilgileniminin rolünün olup olmadığının anlaşılması amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için oluşturulan bir anket vasıtasıyla 373 tüketiciden toplanan verilerle araştırma hipotezleri test edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, tüketici güveni ile tüketicilerin fonksiyonel gıdaları satın alma isteği arasında pozitif bir ilişki olduğu ve tüketicinin sağlık ilgileniminin bu ilişki üzerinde düzenleyici bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlar, özellikle gıda sektörü oyuncularının faydalanabileceği nitelikte bilgiler ortaya koyarken, fonksiyonel gıda tüketiminin tüketici temelli öncüllerinin anlaşılması bağlamında da pazarlama literatüre katkı sağlamakta
Anahtar Kelime:

The Effect of Trust in Functional Foods on Willingness to Buy: The Moderating Role of General Health Interest

Öz:
The functional food market is growing day by day all over the world and especially in Europe. The market in Turkey has not yet been sufficiently developed, stands out as one of the fastest-growing markets in the world. However, when the literature is examined, it is seen that market mechanisms for functional foods are not adequately addressed and understood from the consumer perspective. In this context, this study focuses on the antecedents determining the consumers’ willingness to buyof functional foods in order to provide insight from the consumer perspective. In this context, in order to contribute to the consumer perspective, this study focuses on consumer trust and interest, which are important antecedents determining the functional food preferences of consumers. Within this focus, it is aimed to understand whether trust in functional foods affects the decisions of purchasing these products and whether consumer health interest plays a role in this relationship. The research hypotheses were tested with data collected from 373 consumers by means of a questionnaire created to achieve this aim. According to the findings, it is concluded that there is a positive relationship between consumer trust and willingness to buy functional foods,and consumer health interest has a moderator effect on this relationship. These results provide information that can be benefited especially by food sector players, while contributing to marketing literature in the context of understanding consumer-based antecedents of functional food consumption.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aiken, L. S., West, S. G., & Reno, R. R. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. London: Sage.
  • Aikman, S. N., Min, K. E., & Graham, D. (2006). Food attitudes, eating behavior, and the information underlying food attitudes. Appetite, 47(1), 111–114.
  • Arai, S. (2002). Global view on functional foods: Asian perspectives. British Journal of Nutrition, 88(S2), 139-143.
  • Arslan, Y. (2019). Gıda Tüketim trendlerinin şekillenmesinde kanaat önderlerinin rolü: Canan Karatay örneği. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 143-176.
  • Barrios, E. X., Bayarri, S., Carbonell, I., Izquierdo, L., & Costell, E. (2008). Consumer attitudes and opinions toward functional foods: A focus group study. Journal of Sensory Studies, 23(4), 514–525.
  • Bleiel, J. (2010). Functional foods from the perspective of the consumer: How to make it a success? International Dairy Journal, 20(4), 303-306.
  • Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 185-216.
  • Brom, F. W. (2000). Food, consumer concerns, and trust: Food ethics for a globalizing market. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 12(2), 127-139.
  • Büyükkaragöz, A., Bas, M., Sağlam, D., & Cengiz, Ş. E. (2014). Consumers' awareness, acceptance and attitudes towards functional foods in Turkey. International Journal of Consumer Studies, 38(6), 628-635.
  • Cambridge Commodities, (2017). Functional food market worth €38 billion. http://www.c-c-l.com/news,functional-food-market-worth-38-billion_718.htm (Erişim Tarihi: 10 Ocak 2019).
  • Carmines, E., & McIver, J. (1981). Analyzing models with unobserved variables. Analysis of covariance structures. In G. W. Bohrnstedt & E. F. Borgatta (Eds.), Social measurement current issues. Beverly Hills: Sage Publications, Inc.
  • CDC. (2019). How you can prevent chronic diseases? https://www.cdc.gov/chronicdisease/abo ut/prevent/index.htm (Erişim Tarihi: 10 Ocak 2019).
  • Chen, M. F. (2011a). The joint moderating effect of health consciousness and healthy lifestyle on consumers' willingness to use functional foods in Taiwan. Appetite, 57(1), 253–262.
  • Chen, M. F. (2011b). The mediating role of subjective health complaints on willingness to use selected functional foods. Food Quality and Preference, 22(1), 110–118.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Ding, Y., Veeman, M. M., & Adamowicz, W. L. (2015). Functional food choices: Impacts of trust and health control beliefs on Canadian consumers’ choices of canola oil. Food Policy, 52, 92-98.
  • Dolgopolova, I., Teuber, R., & Bruschi, V. (2015). Consumers' perceptions of functional foods: Trust and food-neophobia in a cross-cultural context. International Journal of Consumer Studies, 39(6), 708–715.
  • Dutra de Barcellos, M., & Lionello, R. L. (2011). Consumer market for functional foods in South Brazil. International Journal of Food System Dynamics, 2(2), 126-144.
  • EPCE-European Parliament and Council of Europe, 2006. EC Regulation EC No. 1924/2006 of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on nutrition and health claims made on foods. Off. J. Eur. Commun. L 404, L 12/3.
  • Euromonitor International (2017). Fortified/Functional packaged food market sizes. https://www.euromonitor.com/fortified-functional-packaged-food (Erişim Tarihi: 15 Ocak 2019).
  • Fandos Herrera, C., & Flavián Blanco, C. (2011). Consequences of consumer trust in PDO food products: The role of familiarity. Journal of Product & Brand Management, 20(4), 282-296.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Frewer, L., Scholderer, J., & Lambert, N. (2003). Consumer acceptance of functional foods: Issues for the future. British Food Journal, 105 (10), 714–731.
  • Glaeser, E. L., Laibson, D. I., Scheinkman, J. A., & Soutter, C. L. (2000). Measuring trust. The Quarterly Journal of Economics, 115(3), 811-846.
  • Hacıoğlu, G., & Kurt, G. (2012). Tüketicilerin fonksiyonel gıdalara yönelik farkındalığı, kabulü ve tutumları: İzmir ili örneği. Business & Economics Research Journal, 3(1), 161-171.
  • Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2014). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
  • Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice,19(2), 139-152.
  • Mellentin, J., & Heasman, M. (2014). The functional foods revolution: Healthy people, healthy profits. Routledge.
  • Hayes, A. F. (2012). PROCESS: A versatile computational tool for observed variable mediation, moderation, and conditional process modeling. http://www.afhayes.com/ public/process2012.pdf (Erişim Tarihi: 10 Aralık 2018).
  • Hayes, A. F. (2017). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Publications.
  • Hieke, S., & Grunert, K. G. (2018). Consumers and health claims. In Foods, nutrients and food ingredients with authorised EU health claims, 19-32.
  • Woodhead Publishing.Hobbs, J. E., & Goddard, E. (2015). Consumers and trust. Food Policy, 52, 71-74.
  • Howlett, (2008). Functional foods from science to health and claims. http://ilsi.org/mexico/wp-content/uploads/sites/29/2016/09/Functional-Foods.pdf (Erişim Tarihi: 11 Ocak 2019)
  • Huang, L., Bai, L., Zhang, X., & Gong, S. (2019). Re-understanding the antecedents of functional foods purchase: Mediating effect of purchase attitude and moderating effect of food neophobia. Food Quality and Preference, 73, 266-275.
  • Hutt, A., (2016). What is a functional food? https://www.ift.org/career-development/learn-about-food-science/food-facts/what-is-a-functional-food (Erişim Tarihi: 25 Aralık 2018).
  • IFIC. (2000). Functional foods. Attitudinal research. International Food Information Council Foundation, Washington, USA.
  • Lockie, S., Lyons, K., Lawrence, G., & Mummery, K. (2002). Eating green: Motivations behind organic food consumption in Australia. Sociologia Ruralis, 42, 23–40.
  • Luhmann, N. (2000). Familiarity, confidence, trust: Problems and alternatives. In Trust: Making and breaking cooperative relations(ed. by D. Gambetta), pp. 94–107.
  • Kaur, N., & Singh, D. P. (2017). Deciphering the consumer behaviour facets of functional foods: A literature review. Appetite, 112, 167-187.
  • Krystallis, A., Maglaras, G., & Mamalis, S. (2008). Motivations and cognitive structures of consumers in their purchasing of functional foods. Food Quality and Preference, 19(6), 525-538.
  • Niva, M. (2007). All foods affect health: understandings of functional foods and healthy eating among health-oriented Finns. Appetite, 48(3), 384-393.
  • Ong, F. S., Kassim, N. M., Peng, O. S., & Singh, T. (2014). Purchase behaviour of consumers of functional foods in Malaysia: An analysis of selected demographic variables, attitude and health status. Asia Pacific Management Review, 19(1), 81-98.
  • Popkin, B. M. (1999). Urbanization, lifestyle changes and the nutrition transition. World Development, 27(11), 1905-1916.
  • Remarcle, C., & Reusens, B. (2004). Functional foods ageing and degenerative disease. Woodhead Publishing Limited.
  • Roininen, K., Lähteenmäki, L., & Tuorila, H. (1999). Quantification of consumer attitudes to health and hedonic characteristics of foods. Appetite, 33(1), 71-88.
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schifferstein, H. N. J., & Oude Ophuis, P. A. M. (1998). Health-related determinants of organic foods consumption in the Netherlands. Food Quality and Preference, 9(3), 119-133.
  • Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research methods for business: A skill building approach. John Wiley & Sons.
  • Siegrist, M., Stampfli, N., & Kastenholz, H. (2008). Consumers’ willingness to buy functional foods. The influence of carrier, benefit and trust. Appetite, 51(3), 526-529.
  • TUİK (2019).Nüfus istatistikleri. http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist (Erişim Tarihi: 15 Aralık 2018).
  • Urala, N., & Lähteenmäki, L. (2007). Consumers’ changing attitudes towards functional foods. Food Quality and Preference, 18(1), 1-12.
  • Verbeke, W. (2006). Functional foods: Consumer willingness to compromise on taste for health? Food Quality and Preference, 17(1-2), 126-131.
  • Williams, P. (2005). Consumer understanding and use of health claims for foods. Nutrition Reviews, 63(7), 256-264.
  • World Health Organization (2003). Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases. World Health Organization Technical Report Series, 916, 1-8.
  • World Health Organization (2014). Global status report on noncommunicable diseases, https://www.who.int/nmh/publications/ncd-status-report-2014/en/ (ErişimTarihi: 16 Ocak 2019).
APA Arslan Y (2020). Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. , 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
Chicago Arslan Yusuf Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. (2020): 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
MLA Arslan Yusuf Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. , 2020, ss.279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
AMA Arslan Y Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. . 2020; 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
Vancouver Arslan Y Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. . 2020; 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
IEEE Arslan Y "Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü." , ss.279 - 291, 2020. 10.20409/berj.2020.250
ISNAD Arslan, Yusuf. "Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü". (2020), 279-291. https://doi.org/10.20409/berj.2020.250
APA Arslan Y (2020). Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. Business and Economics Research Journal, 11(1), 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
Chicago Arslan Yusuf Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. Business and Economics Research Journal 11, no.1 (2020): 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
MLA Arslan Yusuf Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. Business and Economics Research Journal, vol.11, no.1, 2020, ss.279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
AMA Arslan Y Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. Business and Economics Research Journal. 2020; 11(1): 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
Vancouver Arslan Y Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü. Business and Economics Research Journal. 2020; 11(1): 279 - 291. 10.20409/berj.2020.250
IEEE Arslan Y "Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü." Business and Economics Research Journal, 11, ss.279 - 291, 2020. 10.20409/berj.2020.250
ISNAD Arslan, Yusuf. "Fonksiyonel Gıdalara Yönelik Güvenin Satın Alma İsteği Üzerindeki Etkisi: Genel Sağlık İlgileniminin Düzenleyici Rolü". Business and Economics Research Journal 11/1 (2020), 279-291. https://doi.org/10.20409/berj.2020.250