Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi

Yıl: 2020 Cilt: 14 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 40 - 56 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29329/mjer.2020.234.3 İndeks Tarihi: 07-05-2021

Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi

Öz:
Araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf öğrencilerine yönelik geliştirilen Elektronik Görsel Sözlük yazılımının sözcük öğrenme başarısına olan etkisini tespit etmektir. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu deneysel modele göre yürütülmüştür. Araştırma, Giresun il merkezindeki Aksu Şehit Hakan Gemici Ortaokulu 5. sınıflarında gerçekleştirilmiştir. Örneklem belirlenirken uygulama yapılacak okulun alt yapı özelliklerinin yeterli olmasına dikkat edilmiştir. Belirlenen ortaokulda 5. sınıflarda akıllı tahta kullanılması, öğretmenlerin akıllı tahta vee-öğrenme yazılımlarını kullanmaya yönelik yeterlilikleri okulun seçiminde etkili olmuştur. Ayrıca, Elektronik Görsel Sözlük’ün sözcük havuzu 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki Okuma Kültürü temasının sözcük hazinesi ve sözcükte anlam konusu ile sınırlandırılmıştır. 5. sınıf şubelerinden ikisi deney (n=35) diğer iki şube ise kontrol grubu (n=35) olarak rastgele (random) belirlenmiştir. Deney gruplarında sözcük öğretimi çalışmaları Elektronik Görsel Sözlük kullanılarak, kontrol gruplarında ise geleneksel öğretim ile sürdürülmüştür. Araştırmanın verileri, uygulama için geliştirilmiş olan Sözcükte Anlam Başarı Testi ile toplanmıştır. Araştırma sonunda, kontrol ve deney gruplarının sözcükte anlam konusuna dair ön test ortalamaları ayrı ayrı değerlendirildiğinde başarılarının benzerlik gösterdiği; buna karşın son test verileri arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuç, sözcük öğretimi başarısında Elektronik Görsel Sözlük’ün geleneksel öğretim göre daha etkili bir yöntem ve araç olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime:

The Effect of the Use Electronic Visual Dictionary on the Secondary School Students' Vocabulary Teaching Achievem

Öz:
he aim of the study is to determine the effect of Electronic Visual Dictionary software developed for 5th grade students on the vocabulary learning achievement. The study was carried out according to the experimental model with pre and post-test control group. Whiledeterminingthe sample,itwas paid attention that theinfrastructureof the schoolto beappliedwas sufficient. In selected high school designated 5th grade.Theuseofsmartboardinclassroomshas been effective in theselectionof theschool, where teachers are able to usesmartboardand e-learning software.Inaddition, theword pool of the Electronic Visual Dictionary islimitedto theword treasure and themeaningin theword of theReading Culture themein the 5th grade Turkish textbook.Two of the 5th grade branches were randomly selected as experiment(n=35)and the other twogroupsas control group(n=35).In experimentalgroups, vocabularyteaching was carried out byusingElectronic Visual Dictionary and in controlgroupswith traditionalteaching.In thisdirection, theinformationabout the ElectronicDictionarywasgivento the Turkish teachers whoenteredtheclassin the experimentalgroup andinformationwas exchanged on how toperformtheWord studies through thedictionaryduring the application process.Thedataof thestudywerecollectedwith theWord Meaning AchievementTest which wasdevelopedfor theapplication. At theendoftheresearch, when the pre-test averages of thecontrolandexperimentalgroupsin theword are evaluated separately, theirsuccessis similar. This result can be explained as the fact that the students in the experimental group of the Electronic Visual Dictionary provided a significant increase in their vocabulary teaching achievements.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amer, M. A. (2010). Idiomobile for learners of English: A study of learners’ usage of a mobile learning application for learning idioms and collocations. Unpublished doctoral dissertation. Indiana University of Pennsylvania.
  • Amirian, S.M.R. & Heshmatifar, Z. (2013). The impact of using electronic dictionary on vocabulary learning and retention of Iranian efl learners. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 35-44.
  • Apaydın, D. (2007) Türkçe’nin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Sözcük Öğretimi Üzerine Bir Yöntem Denemesi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dilbilim Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Aslan, E. ve Coşkun O. (2016).Yabancılara Türkçe öğretiminde oyun yazılımları ile sözcük öğretimi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 11(3), 221-236.
  • Baş, B. ve Karadağ, Ö. (2012). Söz varlığı üzerine yurt dışında ve Türkiye’de yapılan temel araştırmalar. Millî Eğitim, 193, 81-105
  • Başaran, M. (2003). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda öğretmenlerin Türkçe derslerinde öğretim materyalleri kullanma durumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Başoğlu, E. B. (2010). Cep telefonu ve sözcük kartı kullanan öğrencilerin ingilizce sözcük öğrenme düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Büyüköztürk, S. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. 7. Basım. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carpenter, S. K. & Olson, K. M. (2011). Are pictures good for learning new vocabulary in a foreign language? Only ıf you think they are not. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. DOI: 10.1037/a0024828.
  • Chun, D. M. & Plass, J. L. (1996). Effects of Multimedia Annotations on Vocabulary Acquisition. Modern language Journal, 80(2), 183-198.
  • Coşkun, H., Kaya, İ. ve Kuglin, J. (1996). Türkiye ve Almanya’da ilköğretim ders kitapları. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Çelik, A. (2012). Yabancı dil öğreniminde karekod destekli mobil öğrenme ortamının aktif sözcük öğrenimine etkisi ve öğrenci görüşleri: mobil sözlük örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dlaska, A. (2002). Sites of construction: language learning, multimedia, and the international engineer. Computers & Education, 39, 129–143.
  • Hamdi, C. (2015). The effects of electronic dictionary use on reading comprehension and vocabulary retention of EFL students. Arab World English Journal, 180-191.
  • İnce, H. G. (2006). Türkçede kelime öğretimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • İpekçi, A. (2005). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kelime serveti üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kanğ, S. (2015).Yabancı dil olarak Türkçe kelime öğretiminde eğitim teknolojilerini kullanma.Dede Korkut Dergisi 7,73-84.
  • Karatay, H (2004). İlköğretim II. kademe Türkçe ders kitaplarının ortak kelime kazandırma yönünden değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Koçkaya, G. Y. (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine klasik yöntemlerle verilmeye çalışılan kelime öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kutlu, Ö. (2004). Ölçme ve değerlendirme dersi yayımlanmamış ders notları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara
  • Kwon, D. Y., Lim, H. S.,Lee, W., Kim, H. C., Jung, S. Y., Suh, T. & Nam, K. (2010). A personalized English vocabulary learning system based on cognitive abilities related to foreign language proficiency. KSII Transactions on Internet and Information Systems,4 (4), 595-617.
  • Nesi,H. (1999). A user's guıde to electronıc dıctıonarıes for language learners. International Journal ofLexicography,12(1), 55-66.
  • Okur, A. ve Dağtaş, A. (2014). Ortaokula yönelik kelime öğretimi çalışmaları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 66-84.
  • Özçelik, D. A. (1989). Test hazırlama kılavuzu. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özdener, N. ve Satar, H. M. (2009). Bilgisayar destekli dil öğretiminde kelime çalışmaları ve sözel geribildirim kullanım teknikleri. Eurasion Journal of Educational Research, 34, 75-96.
  • Peters, E. (2007). Manipulating L2 learners online dictionary use and its effect on L2 word retention. LanguageLearning and Technology, 11(2), 36-58.
  • Saran, M. (2009). Exploring the use of mobile phones for supporting English language learners’ vocabulary acquisition. Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
  • Sharpe, P. (1995). Electronic dictionaries with particular reference to the design of an electronic bilingual dictionary for English-speaking learners of Japanese. International Journal of Lexicography8(1), 39-54.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Stirling, J. (2003). The portable electronic dictionary: Faithful friend or faceless foe? Retrieved from http://www.elgweb.net/ped-article.html
  • Stockwell, G. (2008). Investigating learner preparedness for and usage patterns of mobile learning. European Association for Computer Assisted Language Learning, 20(3), 253–270.
  • Şahin, M. (2015). Öğretim materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 995-1012.
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük. 11.Baskı. Ankara: TDK Yayınları.
  • Yalın, H. İ. (2010) Öğretimteknolojileri ve materyal geliştirme. 22.Basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
APA MADEN A (2020). Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. , 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
Chicago MADEN ASLI Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. (2020): 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
MLA MADEN ASLI Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. , 2020, ss.40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
AMA MADEN A Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. . 2020; 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
Vancouver MADEN A Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. . 2020; 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
IEEE MADEN A "Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi." , ss.40 - 56, 2020. 10.29329/mjer.2020.234.3
ISNAD MADEN, ASLI. "Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi". (2020), 40-56. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.234.3
APA MADEN A (2020). Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
Chicago MADEN ASLI Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 14, no.31 (2020): 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
MLA MADEN ASLI Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol.14, no.31, 2020, ss.40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
AMA MADEN A Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2020; 14(31): 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
Vancouver MADEN A Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2020; 14(31): 40 - 56. 10.29329/mjer.2020.234.3
IEEE MADEN A "Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi." Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, ss.40 - 56, 2020. 10.29329/mjer.2020.234.3
ISNAD MADEN, ASLI. "Elektronik Görsel Sözlük Kullanımının Ortaokul Öğrencileriniin Sözcük Öğretimi Başarısı Üzerine Etkisi". Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 14/31 (2020), 40-56. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.234.3