Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi
Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 405 - 425 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26677/TR1010.2020.320 İndeks Tarihi: 06-05-2021
Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi
Öz: Araştırmanın amacı, lisansüstü düzeyde turizm eğitimi alan öğrencilerin bilimsel araştırma özyeterliliği, araştırmaya yönelik kaygı ve akademik güdülenme düzeylerini belirlemek ve eğer varsa bu değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu amaçla lisansüstü düzeyde turizm eğitimi gören öğrencilere anket uygulanmıştır. Analizler 330 kullanılabilir anket üzerinden gerçekleştirilmiştir. Uygulanan analiz sonuçlarına göre bilimsel araştırma özyeterliliği ile akademik güdülenme, yapılan çalışma sayısı ve yabancı dil seviyesi arasında pozitif yönlü; akademik güdülenme ile araştırmaya yönelik kaygı arasında negatif yönlü ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin bilimsel araştırma özyeterliliği, akademik güdülenme ve araştırmaya yönelik kaygılarının demografik özelliklerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: The Relationship between Academic Motivation, Scientific Research Self-Efficacy and Anxiety Related Research: A Research on Graduate Tourism Students
Öz: The aim of this study is to determine the level of scientific research self-efficacy, anxiety relatedresearch and academic motivation of the graduate students and the relationship between thesevariables. For this purpose, a questionnaire was applied to the graduate students. 330 useablequestionnaires were analyzed. According to the results of the analysis, it was found that there is a positive relationship between scientific research self-efficacy and academic motivation, numberof studies conducted and foreign language level; and a negative relationship between academicmotivation and anxiety related research. As a result of the study, it was determined that thestudents' anxiety related research, academic motivation and scientific research self-efficacy showed significant differences in terms of demographic characteristics. In the light of the results,various suggestions were made to the students and their advisors
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akçölteki̇n, A. (2014). Ardahan İlinin Tübitak Projelerine Katılmama Nedenleri ve Öğrencilerin Araştırma Kaygılarının Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi, Electronic Turkish Studies, 9(2), 41-51.
- Aktaş, H. (2017). Akademik Güdülenme ile Akademik Özyeterlik Arasındaki İlişki: İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Üzerine Ampirik Bir Araştırma, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1376-1398.
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
- Aşiroğlu, S. C. (2016). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumları ile Bilimsel Araştırma Dersindeki Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2). 72-84.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191.
- Bandura, A. (1994). Social Cognitive Theory and Exercise of Control Over HIV Infection. In Preventing AIDS (pp. 25-59). Springer, Boston, MA.
- Bandura A. (1995). Self- Efficacy in Changing Societies. New York, Cambridge University Press.
- Bandura, A. and Wessels, S. (1997). Self-efficacy. W.H. Freeman & Company.
- Bedel, A. and Hamarta, E. (2014). The Relationship Between Interpersonal Problem Solving and Academic Motivation, Elementary Education Online, 13(2), 674-681.
- Bong, M. (2004). Academic Motivation in Self-Efficacy, Task Value, Achievement Goal Orientations, and Attributional Beliefs. The Journal of Educational Research, 97(6), 287-298.
- Bong, M. and Skaalvik, E. M. (2003). Academic Self-Concept and Self-Efficacy: How different are they really?, Educational Psychology Review, 15(1), 1-40.
- Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik Güdülenme Ölçeği: Geliştirmesi, Geçerliği, Güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 83-98.
- Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi, 3(4), 453-464.
- Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya Yönelik Kaygı ile Cinsiyet, Araştırma Deneyimi ve Araştırma Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 23(112).
- Büyüköztürk, Ş. ve Köklü, N. (1999). Eğitim Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerinin Araştırma Yeterlikleri Konusunda Öğretim Üyelerinin Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23(112) . Clark, M.H. and Schroth, C.A. (2010). Examining Relationships Between Academic Motivation and Personality Among College Students. Learning and Individual Differences, 20, 19-24.
- Colangelo, N. G. (1997). Handbook of gifted education. Allyn and Bacon, MA.
- Çokluk Bökeoğlu, O. ve Yılmaz, A. G. K. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41(41), 47-67.
- Eğmir, E., Ödemiş, İ. S., Bayar, V., Bayar, A. ve Kayır, G. (2013). Lisansüstü Eğitim Gören Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. Bildiri Kitabı, 95(6), 97-103.
- Fatima, S., Sharif, H. and Zimet, G. (2018). Personal and Social Resources Interplay Synergistically to Enhance Academic Motivation. International Journal of Educational Psychology, 7(2), 196-226.
- Honicke, T. and Broadbent, J. (2016). The Relation of Academic Self-Efficacy to University Student Academic Performance: A Systematic Review. Educational Research Review, 17, 63-84
- İpek, C., Tekbıyık, A. ve Ursavaş, Ö. F. (2010). Lisansüstü Öğrencilerinin Araştırma Öz-Yeterlik İnançları ve Bilgisayar Tutumları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 9(1), 127-145.
- Karasar, N. (2016) Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınevi: Ankara
- Karataş H., ve Erden M. (2012). Akademik Motivasyon Ölçeğinin Dilsel Eşdeğerlik, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(4), 983-1003.
- Kart, A. ve Gelbal, S. (2014). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Öz Yeterlik Algılarının İkili Karşılaştırmalı Yargılar Yöntemiyle Belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(1).
- Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175-181.
- Levine, G. (2008). A Foucaultian approach to academic anxiety. Educational Studies, 44(1), 62-76. Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği, (2016 20 Nisan). Resmi Gazete, (Sayı: 29690),
- https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420.htm Erişim Tarihi:08.11.2019]
- Özgül, F. ve Diker, G. (2017). Lisansüstü Eğitim Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik ve Güdülenmelerinin İncelenmesi (Cumhuriyet Üniversitesi örneği). Journal of Human Sciences, 14(2), 2129-2139.
- Pajares, F. and Schunk, D. (2001). The Development of Academic Self-efficacy. Development of achievement motivation. United States, 7, 1-27.
- Papanastasiou, E. C. and Zembylas, M. (2008). Anxiety in Undergraduate Research Methods Courses: Its Nature and Implications. International Journal of Research & Method in Education, 31(2), 155-167.
- Peker, A. ve Kağızmanlı, N. (2018). Ebeveyn Tutumlarının Ergenlerin Akademik Güdülenme Düzeyleri Üzerindeki Yordayıcı Etkisi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(1) 210-224.
- Pintrich, P. R. (2003). A Motivational Science Perspective on the Role of Student Motivation in Learning and Teaching Contexts. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
- Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları ve Tutumları ile Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).
- Saracaloğlu, A. S., Kumral, O. ve Kanmaz, A. (2009). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlikleri, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeyleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2). 38-54
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
- Schunk, D. H. (1990). Introduction to The Special Section on Motivation and Efficacy. Journal of Educational Psychology, 82, 3-6.
- Sevinç, B. (2001). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Uygulamalar. DEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
- Şahin, H. ve Çakar, E. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğrenme Stratejileri ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 519- 540.
- Şanlı, S. C., Erdem, A. ve Unur, K. (2018). Akademik Güdülenme: Lisansüstü Öğrenciler Örneği. The Second International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability (Futourism 2018). 311-317.
- Şeker, S. S. (2017). Müzik Eğitimi Bölümü Öğretmen Adaylarının Akademik Güdülenme ve Akademik Öz-Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (3), 1465-1484.
- Şimşek, Ş., Akgemci, T. ve Çelik, A. (2011). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış, 7. Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara TDK, (2019). Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ [Erişim Tarihi:06.11.2019].
- Trimarco, K. A. (1997). The Effects of a Graduate Learning Experience on Anxiety, Achievement, and Expectations in Research and Statistics. Eric Reports.
- Tuncer, M. and Ozeren, E. (2012). The Development of a Self-Efficacy Scale for Scientific Research and an Evaluation of Prospective Teachers’ Views about That Scale. Social and Behavioral Sciences 51, 553-561
- Vallerand, R., Pelletier, L., Blais, M., Briere, N., Senécal, C. and Vallieres, E. (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and A motivation in Education. Education and Psychological Measurement, 52, 1003–1017
- Yılmaz, M., Gürçay, D. ve Ekici, G. (2007). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33).
- Yıldız, R. ve Yıldırım, E. (2014). Tez yazma, makale hazırlama ve yayınlama kılavuzu. Detay Yayıncılık: Ankara.
- YÖK, Yükseköğretim Kanunu. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/29816/2547+say%C4%B1l%C4%B1%20Y%C3%BCksek %C3%B6%C4%9Fretim+Kanunu/ [Erişim Tarihi: 15.07.2018].
- Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. Self-efficacy in Changing Societies, 202-231
APA | ŞANLI KAYRAN S, ERDEM A, UNUR K (2020). Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. , 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
Chicago | ŞANLI KAYRAN Sabahat Ceylin,ERDEM Ahmet,UNUR Kamil Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. (2020): 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
MLA | ŞANLI KAYRAN Sabahat Ceylin,ERDEM Ahmet,UNUR Kamil Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. , 2020, ss.405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
AMA | ŞANLI KAYRAN S,ERDEM A,UNUR K Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. . 2020; 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
Vancouver | ŞANLI KAYRAN S,ERDEM A,UNUR K Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. . 2020; 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
IEEE | ŞANLI KAYRAN S,ERDEM A,UNUR K "Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi." , ss.405 - 425, 2020. 10.26677/TR1010.2020.320 |
ISNAD | ŞANLI KAYRAN, Sabahat Ceylin vd. "Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi". (2020), 405-425. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.320 |
APA | ŞANLI KAYRAN S, ERDEM A, UNUR K (2020). Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
Chicago | ŞANLI KAYRAN Sabahat Ceylin,ERDEM Ahmet,UNUR Kamil Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 4, no.1 (2020): 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
MLA | ŞANLI KAYRAN Sabahat Ceylin,ERDEM Ahmet,UNUR Kamil Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2020, ss.405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
AMA | ŞANLI KAYRAN S,ERDEM A,UNUR K Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020; 4(1): 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
Vancouver | ŞANLI KAYRAN S,ERDEM A,UNUR K Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020; 4(1): 405 - 425. 10.26677/TR1010.2020.320 |
IEEE | ŞANLI KAYRAN S,ERDEM A,UNUR K "Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi." Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4, ss.405 - 425, 2020. 10.26677/TR1010.2020.320 |
ISNAD | ŞANLI KAYRAN, Sabahat Ceylin vd. "Lisansüstü Turizm Öğrencilerinin Akademik Güdülenme, Bilimsel AraştırmaÖzyeterlilik ve Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygılarının Değerlendirilmesi". Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 4/1 (2020), 405-425. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.320 |