Yıl: 2021 Cilt: 20 Sayı: 77 Sayfa Aralığı: 17 - 39 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.712486 İndeks Tarihi: 08-05-2021

İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Öz:
Bu araştırma,ilkokul birinci sınıf matematik dersi öğretim programının uygulanma sürecine ilişkin öğretmen, okul yöneticisi, veli ve öğrencilerin karşılaştığı sorunları tespit etmek ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Adana ili merkez ilçelerinden maksimum çeşitlilik örneklemi ile belirlenen sınıf öğretmeni, okul yöneticisi, öğrenci velisi ve birinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığı ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen, okul yöneticileri, veliler ve öğrencilerin matematik öğretim programının uygulanma sürecinde etkinliklerden, fiziki koşullardan ve araç gereçlerin yetersizliğinden dolayı zaman zaman sorun yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda programın etkililiğini artırmak için etkinliklerin tekrar gözden geçirilmesi, okullardaki fiziki ve alt yapı imkânlarının değişen ve gelişen eğitim anlayışına göre tekrar düzenlenmesi gerektiği önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

PROBLEMS ENCOUNTERED IN THE APPLICATION PROCESS OF 1stGRADE MATHEMATICS CURRICULUM AND SOLUTION SUGGESTIONS

Öz:
This research was carried out in order to identify the problems faced by teachers, school administrators, parents and students regarding the implementation process of the primary school first grade mathematics curriculum, which was put into practice, and to determine the solutions for these problems. The study was designed according to thephenomenologypattern, which is one of the qualitative research patterns. The study group of the research consists of classroom teachers, school administrators, parents and first grade students determined by the maximum diversity sample from central districts of Adana in 2018-2019 academic year. Data were collected through semi-structured interview forms. Content analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, it has been concluded that teachers, school administrators, parents and students have problems from time to time because ofthe activities, physical conditions and insufficiency of tools in the application of mathematics curriculum. In this context, in order to increase the effectiveness of the program, it has been suggested that the activitiesshould be revised and the physical and infrastructure facilities in schools should be rearranged according to the changing and developing understanding of education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdioğlu, C. ve Çevik, M. (2018). Okul yöneticilerinin lise matematik öğretim programı’na yönelik görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (26), 405-432.
  • Adams, T.L. (1998). Alternative assessment in elementary school mathematics. Childhood Education, 74 (4), 220-224.
  • Akça, B. (2014). İlkokul birinci sınıf öğretim programına yönelik öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Altun, M. (2016). İlkokullarda (1,2,3,4. sınıflarda) matematik öğretimi (20. bs.). Bursa: Aktüel Alfa Akademi Bas. Yay.
  • Aslan, M. ve Çıkar, İ. (2017). 4. sınıf matematik öğretim programının Tyler’ın hedefe dayalı program değerlendirme modeline göre değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 172-196.
  • Atweh, B. & Goos, M. (2011). The Australian mathematics curriculum: A move forward or back to the future?.Australian Journal of Education, 55 (3), 214–228.
  • Babayiğit, Ö. (2017). İlkokul birinci sınıf Türkçe dersinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2 (1) , 34-42.
  • Bal, A. P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Baykul, Y. (2005). İlköğretimde matematik öğretimi (8. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Beyhan, N. ve Tural, H. (2007). İlköğretim matematik öğretiminde oyunla öğretimin erişiye etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 37-48.
  • Bozkurt, A. ve Kuran, K. (2016). Öğretmenlerin matematik ders kitaplarındaki etkinlikleri uygulamaya ve etkinlik tasarlamaya ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 17 (2), 377- 398.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (1. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christou, C., Eliophotou-Menon, M. & Philippou, G. (2004). Teachers’ concerns regarding the adaptation of a new curriculum: An application of CBAM. Educational Studies in Mathematics, 57(2), 157-177.
  • Clements, D. H. & Sarama, J. (2008). Experimental evaluation of the effects of a researchbased preschool mathematics curriculum. American Educational Research Journal, 45(2), 443–494.
  • Clements, D. H. (2002). Linking research and curriculum development. In D. English, Handbook of International Research in Mathemetics Education. (pp. 599-630). London: Lawrence Erlbaum Associates Publisers.
  • Çetin, D. (2010). İlköğretim 1. sınıf matematik programına yönelik öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Çiftçi, Z.B., Akgün, L. ve Deniz, D. (2013). Dokuzuncu sınıf matematik öğretim programı ile ilgili uygulamada karşılaşılan sorunlara yönelik öğretmen görüşleri ve çözüm önerileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3 (1), 1-21.
  • Dağdelen, S. ve Ünal, M. (2017). Matematik öğrenim ve öğretim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 483-510.
  • Demir, M., Tananis, C. A. & Başboğaoğlu, U. (2018). Comparative investigation of alternative assessment methods used in Turkey and United States elementary 4th grade mathematics curriculum. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 10(7), 72-82.
  • Dent, W. & Mcchesney, A. (2016). The changing landscape of one primary school’s mathematics curriculum. Teachers and Curriculum, 16 (2), 19-25.
  • Dietiker, L. (2015). What mathematics education can learn from art: The assumptions, values, and vision of mathematics education. Journal of Education, 195 (1), 1-15.
  • Dole, S.,Carmichael, P., Thiele, C., Simpson, J., & O’Toole, C. (2018). Fluency with number facts – responding to the Australian curriculum. In Hunter, J.,Perger, P., & Darragh, L. (Eds.). Making waves, opening spaces (Proceedings of the 41st annualconference of the Mathematics Education Research Group of Australasia) (pp. 266- 273). Auckland: MERGA. Mathematics.
  • Eyiol, K. Ö. (2019). Ortaokul matematik uygulamaları öğretim programının Eisner’ın eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Finn, J. D. & Achilles, C. M. (1999). Tennessee’s class size study: Findings, implications, misconceptions. Educational Evaluation and Policy Analysis, 21(2), 97-109.
  • Fuentes, S. Q. & Ma, J. (2018). Promoting teacher learning: a framework for evaluating the educative features of mathematics curriculum materials. J Math Teacher Educ, 21,351–385.
  • Glencross, M. J. & Oliver, J. (1994). An analysis of teachers’ opinions of a senior primary mathematics syllabus. Psychological Reports, 75(3), 1347–1353.
  • Güleş Dağlar, S. ve Delil, A. (2012). Yeni ilköğretim 6. sınıf matematik programının öğrenci ve öğretmenlerce değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 62-87.
  • Halat, E. (2007). Yeni ilköğretim matematik programı (1-5) ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (1), 63-88.
  • Hlebowitsh, P. S. (2005). Designing the school curriculum. USA: Pearson Education.
  • Karagöz, E. (2010). İlköğretim II. kademe matematik dersi öğretim programının öğretmen
  • görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler (İkinci yazım 31. b.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Keleş, Ö. (2009). An investigation of elementary and mathematics teachers’ views about the new elementary school mathematics curriculum. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kelley, B., Hosp, J.L. & Howell, K.W. (2008). Curriculum-based evaluation and math an overview. Assessment for Effective Intervention, 33 (4), 250-256.
  • Kılınç, M. B. (2018). Sınıf öğretmenlerinin birinci sınıf matematik öğretim programına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kocabatmaz, H. (2011). Teknoloji ve tasarım öğretim programının değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koedel, C., Li, D., Polikoff, M. S., Hardaway, T. & Wrabel, S. L. (2017). Mathematics curriculum effects on student achievement in California. AERA Open, 3 (1), 1-22.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 419-431.
  • Köse, E. (2011). İlköğretim matematik programının eğitsel eleştiri modeline göre değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 1-11.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C. D. ve Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının belirlenmesi: Performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Lalau, E. (2014). Teachers', pupils' and parents' opinions on primary textbooks: their selection, quality and use. Acta Didactica Napocensia, 7 (3), 59-71.
  • Land, T.C., Bartell, T.G., Drake, C., Foote, M.Q., McDuffie, A.R., Turner, E.E. & Aguirre J.M. (2019). Curriculum spaces for connecting to children’s multiple mathematical knowledge bases. Journal of Curriculum Studies, 51 (4), 471-493.
  • Letina, A. (2015). Application of traditional and alternative assessment in science and social studies teaching. Croatian Journal of Education, 17(1), 137-152.
  • Lew H. (2019). Current mathematics curriculum of South Korea and its embodiment into textbooks. In: Vistro-Yu C.,Toh T. (Eds), School Mathematics Curricula. Mathematics Education – An Asian Perspective (pp. 127-150). Singapore, Springer.
  • Lew, H., Cho, W., Koh, Y., Koh, H.K. & Paek, J. (2012) New challenges in the 2011 revised middle school curriculum of South Korea: mathematical process and mathematical attitude. ZDM Mathematics Education, 44 (2), 109-119.
  • Ma, Y.P., Lam, C.C. & Wong, N.Y. (2006). Chinese primary school mathematics teachers working in a centralised curriculum system: a case study of two primary schools in North-East China. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 36 (2), 197-212.
  • Madani, R.A. & Forawi, S. (2019). Teacher perceptions of the new mathematics and science curriculum: A step toward STEM implementation in Saudi Arabia. Journal of Educationand Learning, 8 (3), 202-233.
  • McHugh, J.M. (2011). Program evaluation of developmental math instruction at the community college level. Unpublished doctoral disertation, Gardner-WebbUniversity.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Memnun, D. S. ve Akkaya, R. (2010). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik dersi hakkındaki düşünceleri. Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 100-117.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Ocak, G. ve Tepe M. E. (2019). Evaluation of 5th grade Turkish mathematics curriculum according to students’ and teachers views. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 7 (1), 23-34.
  • Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum (6. Edition). Newyork: Pearson Education.
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Ekinoks Eğitim Danışmanlık.
  • Orbeyi, S. (2007). İlköğretim matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2009). Curriculum: foundations, principles, andissues (5th edition). Boston: Allyn & Bacon.
  • Rençber, İ. (2008). Yeni ilköğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ilişkin müfettiş, yönetici ve öğretmen görüşleri (Konya ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Reys, R. E. , Suydam, M. N. , Linquist, M. M. & Smith, N. L. (1998). Helping children learn mathematics, (5th Ed.), USA: Allyn and Bacon
  • Safran, M. ve Şimşek, A. (2009). Çocuklarda zaman algısının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (6), 542-548.
  • Şahin, İ. (2010). Curriculum assessment: constructivist primary mathematics curriculum in Turkey. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 51-72.
  • TDK,(2017).Matematik.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK.GTS.5a67df8ad00c95.78786916 adresinden 01.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Temli Durmuş, Y. (2016). Effective learning environment characteristics as a requirement of constructivist curricula: Teachers’ needs and school principals’ views. International Journal of Instruction, 9 (2),183-198.
  • Valenzuela, H. (2018). A multiple case study of college-contextualized mathematics curriculum. MathAMATYC Educator, 9(2), 49-55.
  • Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactial use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54, 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc
  • Weber, R. P. (1989). Basic content analysis. London: Sage. Yenilmez, K. (2006). İlköğretimde velilerin matematik eğitimine katkı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 13-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA Gezgin İ, Bal A (2021). İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. , 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
Chicago Gezgin İbrahim,Bal Ayten Pınar İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. (2021): 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
MLA Gezgin İbrahim,Bal Ayten Pınar İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. , 2021, ss.17 - 39. 10.17755/esosder.712486
AMA Gezgin İ,Bal A İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. . 2021; 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
Vancouver Gezgin İ,Bal A İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. . 2021; 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
IEEE Gezgin İ,Bal A "İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ." , ss.17 - 39, 2021. 10.17755/esosder.712486
ISNAD Gezgin, İbrahim - Bal, Ayten Pınar. "İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ". (2021), 17-39. https://doi.org/10.17755/esosder.712486
APA Gezgin İ, Bal A (2021). İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20(77), 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
Chicago Gezgin İbrahim,Bal Ayten Pınar İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20, no.77 (2021): 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
MLA Gezgin İbrahim,Bal Ayten Pınar İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.20, no.77, 2021, ss.17 - 39. 10.17755/esosder.712486
AMA Gezgin İ,Bal A İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(77): 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
Vancouver Gezgin İ,Bal A İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(77): 17 - 39. 10.17755/esosder.712486
IEEE Gezgin İ,Bal A "İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20, ss.17 - 39, 2021. 10.17755/esosder.712486
ISNAD Gezgin, İbrahim - Bal, Ayten Pınar. "İLKOKUL 1. SINIF MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULANMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20/77 (2021), 17-39. https://doi.org/10.17755/esosder.712486