Yıl: 2021 Cilt: 20 Sayı: 77 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.709614 İndeks Tarihi: 08-05-2021

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI

Öz:
Dil, düşünce, duygu ve isteklerin bir toplumda ses ve anlam yönünden ortak olan öğeler ve kurallardan yararlanarak başkalarına aktarılmasını sağlayan çok yönlü, çok gelişmiş bir dizgedir. Dil edinimi ve eğitimi belli bir süreç içerisinde gelişir. Dil etkinlik alanlarına göre alıcı ve verici becerilerden oluşur. Dili oluşturan alıcı beceriler: dinleme ve okuma; verici beceriler ise konuşma ve yazmadır. Günlük hayatımızın her alanında kullanılan dil iletişim aracı olmanın yanında bir düşünme, kavram oluşturma ve sorun çözme aracıdır. Bireylerin öğrenmelerinde dil önemli bir araçtır. Dilin etkili bir şekilde kullanımı; dinleme, konuşma, okuma ve yazma olarak dört temel becerinin geliştirilmesine bağlıdır. Bu nedenle ana dili dersini bilgi aktarımı dersi değil, beceri kazandırma dersi olarak görmek gerekir. Dil öğrenme; yazı yazma, oyun oynama, yüzme gibi bir beceri işidir. Beceriler tekrarlarla, uygulamalarla kazanılır ve pekiştirilir. Öz yeterlik, Sosyal Bilişsel Kuramın önemli değişkenlerinden biridir. Bandura‟ya göre, öz yeterlik, bireyin belli bir işi yapma yeterliliğine ilişkin algısıdır. Öz yeterlilik algıları birey hayatının hemen hemen her ânı ve her yönünü etkilemektedir.Bir iletişim ortamı olan öğrenme öğretme sürecinde öğretmen, öğrencileri deneyerek öğrenmeye, muhakeme gücünü geliştirmeye ve iş birliğine özendirmeli; Öğrencinin birikim, düzey ve ilgilerini dikkate alan, öğrenme etkinliklerine isteyerek katıldığı bir ortam sağlamalıdır.
Anahtar Kelime:

SELF-EFFICACY PERCEPTIONS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS TOWARDS TURKISH LANGUAGE COURSE

Öz:
Language is a versatile, sophisticated system that enables the transfer of thoughts, emotions, and desires to others by using elements and rules that are common in a society in terms of sound and meaning. Language acquisition and education develop within a certain process. It consists of receiver and transmitter skills according to the language activity areas. Receiver skills that make up the language include listening and reading, while transmitter skills include speaking and writing. In addition to being a language communication tool used in every area of our daily life, language is also a tool of thinking, concept creation, and problem solving. Language is an important tool in individuals' learning. The effective use of language depends on the development of four basic skills: listening, speaking, reading, and writing. For this reason, it is necessary to regard the native language lesson as a skill acquisition lesson, not a knowledge transfer lesson. Language learning requires a skill, asin the case of writing, playing games, and swimming. Skills are acquired and reinforced through repetitions and practices. Self-efficacy is one of the important variables of Social Cognitive Theory. According to Bandura, self-efficacy is the individual's perception of the ability to do a particular job. Self-efficacy perceptions affect almost every moment and every aspect of the individual‟s life. In the educational process, which is a communication setting, the teacher should encourage students to learn by experimenting, develop their reasoning power and collaborate and should provide an environment that takes into account the student's knowledge, level, and interests and ensures voluntary participation in learning activities.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ER M, HAYRAN Z (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. , 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
Chicago ER Mehmet,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. (2021): 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
MLA ER Mehmet,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. , 2021, ss.1 - 16. 10.17755/esosder.709614
AMA ER M,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. . 2021; 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
Vancouver ER M,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. . 2021; 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
IEEE ER M,HAYRAN Z "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI." , ss.1 - 16, 2021. 10.17755/esosder.709614
ISNAD ER, Mehmet - HAYRAN, ZEYNEL. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI". (2021), 1-16. https://doi.org/10.17755/esosder.709614
APA ER M, HAYRAN Z (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20(77), 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
Chicago ER Mehmet,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20, no.77 (2021): 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
MLA ER Mehmet,HAYRAN ZEYNEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.20, no.77, 2021, ss.1 - 16. 10.17755/esosder.709614
AMA ER M,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(77): 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
Vancouver ER M,HAYRAN Z ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2021; 20(77): 1 - 16. 10.17755/esosder.709614
IEEE ER M,HAYRAN Z "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20, ss.1 - 16, 2021. 10.17755/esosder.709614
ISNAD ER, Mehmet - HAYRAN, ZEYNEL. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TÜRKÇE DERSİ ÖZ YETERLİK ALGILARI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 20/77 (2021), 1-16. https://doi.org/10.17755/esosder.709614