Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 284 - 314 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.18403/emakalat.737717 İndeks Tarihi: 08-05-2021

A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST

Öz:
The concept of “zeitgeist” is used toexpress the rising values of time withinthe framework of the ideas that emergein a certain period. The concept enablesthe understanding of similar ideasemerging in the same or different geographies at certain times. Because humanbeings often display similar attitudes in similar situations, and even ifthey live in different regions and geographies, they produce similar solutionsto their common needs. As a matter offact, it is understood that the similarsituational so took place in the 19thcentury, the people struggled with disasters and wars and in connection withthis, ideas related to “the End of theWorld” were put forward. Some peopleliving in different parts of the world,such as the Indian sub-continent, Europe, Russia, and America, were in a"savior" expectation, and some of themwere in the expectation of a “prophet” inthe context of the continuity ofprophethood in that time. In this context, various beliefs about the combination of salvation and prophethood institutions have also come to the agenda;thus, a new theory of prophecy, whichwe can call "messianic prophethood",meaning “savior-prophet”, which expresses a higher mission, has emerged.The basis of this theory was the ideathat a mere “savior” would not beenough for the restoration of the deterioration in the end times and a universalsavior-prophet would be needed to dissolve religious differences. This understanding carries out a significant mission in terms of understanding thespirit of that time. The aim of this studyis to examine some examples of theclaims of “messianic prophethood” inIslam, Hinduism and Christianity in thecontext of “zeitgeist”.
Anahtar Kelime:

Zamanın Ruhu Bağlamında İslam, Hinduizm ve Hıristiyanlık İçerisinden Mesiyanik Nübüvvet İddiaları

Öz:
“Zamanın ruhu” mefhumu, belli bir dönemde ortaya çıkan fikirler çerçevesinde zamanın yükselen değerlerini ifade etmek için kullanılmaktadır. Kavram, aynı veya farklı coğrafyalarda ortaya çıkan benzer fikirlerin anlaşılabilmesine imkân vermektedir. Zira insanoğlu, çoğu kez benzer durumlarda, benzer tutumlar sergilemekte, farklı bölge ve coğrafyalarda yaşasa dahi, ortak ihtiyaçlarına benzer çözümler üretmektedir. Nitekim dünyanın yıkım ve savaşlarla karşı karşıya kaldığı ve bu bağlamda dünyanın sonunun yaklaştığına inanılan 19. yüzyılda da aynı durumun söz konusu olduğu anlaşılmaktadır. Bu dönemde, Hint alt-kıtası, Avrupa, Rusya ve Amerika gibi dünyanın birbirinden oldukça farklı coğrafyalarında yaşayan insanların bir kısmı “kurtarıcı”; bir kısmı ise nübüvvetin kesintisizliği düşüncesi bağlamında bir “peygamber” beklentisi içerisinde olmuşlardır. Bu minvalde, “kurtarıcılık” ile “nübüvvet” müesseselerinin bir araya getirilmesine dair de çeşitli inanışlar gündeme gelmiş; böylelikle daha yüksek bir misyon ifade eden ve “kurtarıcı-peygamber” anlamına gelen “mesiyanik nübüvvet” olarak adlandırabileceğimiz yeni bir nübüvvet teorisi ortaya çıkmıştır. Bu teorinin temelinde ise ahir zamandaki bozulmanın restorasyonu için artık salt bir kurtarıcının yetmeyeceği ve din farklılıklarını eritecek evrensel çapta bir “kurtarıcı-peygamber”e ihtiyaç duyulacağı düşüncesi yer almıştır. Bu anlayış da o dönemin ruhunun anlaşılabilmesi açısından önemli bir misyonu icra etmektedir. Bu çalışmada da hedeflenen, İslam, Hinduizm ve Hristiyanlık içerisinde söz konusu olan mesiyanik nübüvvet iddialarına dair bazı örneklerin “zamanın ruhu” bağlamında incelenmesidir
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abegg, E. Der. Messiaglaube in Indien und Iran. Leipzig/Berlin, 1928. Adıvar, Halide Edip. Hindistan’a Dair. İstanbul: Can Sanat Yayınları, 2014. Aktay, Yasin. “Mormonluk: Amerika’nın Ahir Zamanının Dini ve Azizleri”. Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi. 2 (2004): 95-125. Aydın, Fuat. “Mormonlar İsa Mesih’in Son Gün Azizleri’nin Kilisesi”. Türkiye’de Misyonerlik Faaliyetleri. 215-266. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005. Chrostowski, Waldemar. “The Suffering, Chosenness and Mission of the Polish Nation”. Occasional Papers on Religion in Eastern Europe 1/4 (1991). Çiçek, Hacı. “Bahâîlik, Bahâîliğin Görüşleri, İslâm Düşüncesindeki Yeri Ve Ona Dair Bazı Yorumlar”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/6 (Ocak 2017): 135-156. Dard, A. R. Life of Ahmad(A̳s)̳: Founder of the Ahmadiyya Movement. Tilford, Surrey: Islam International Publications, 2008. Demirdağ, Muhammed Fatih. “Dini Hareketlerin Bir Çeşidi Bahailik”. Journal of Islamic Research 28/3 (2017): 389-399. “Early History”. 10 Ocak 2020. http://www.zionhs.com/history.htm. Friedmann, Yohanan. Shaykh Ahmad Sirhindī An Outline of His Thought and A Study of His Image In The Eyes of Posterity. Unpublished Doctoral Thesis, McGill University, 1966. Geaves, Ron. Islam and Britain: Muslim Mission in an Age of Empire. New York: Bloomsbury Academic, 2018. Gündüz, Şinasi. Din ve İnanç Sözlüğü. Ankara: Vadi Yayınları, 1998.
  • Hizmetli, Sabri. “İtikadı İslam Mezheplerinin Ortaya Çıkış Sebepleri Ve Babılik-Bahailik”. İslam’da İnsan Modeli ve Hz. Peygamber Örneği (Kutlu Doğum Haftası:1993). 215-222. 172. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1995. “Hz. Bahullah’ın Ahit ve Misakı”. Erişim: 13 Nisan 2020. https://bahaitr.org/hz-bahaullahin-ahit-ve-misaki/. Inbari, Motti. Messianic Religous Zionism Confronts Israeli Territorial Compromises. USA: Cambridge University Press, 2012. “İsa Mesih’in Sevindirici Haberi’nin İade Edilişinin Mesajı”. Erişim: 20 Ekim 2019. http://www.mormonum.org/Dersler.pdf. “İsrail’de Bahailik İnancı”. 13 Nisan 2020. https://www.haberler.com/israil-de-bahailik-inanci-5411632- haberi/. “John Alexander Dowie American Religious Leader”. Erişim: 20 Nisan 2020. https://www.britannica.com/biography/JohnAlexander-Dowie. Johnson, Gordon. Hint Dünyası Atlaslı Büyük Uygarlıklar Ansiklopedisi. Trc. Müfide Pekin. İstanbul: İletişim Yayınları, 1998. Khan, Muhammad Zafrulla. Ahmadiyyat: the Renaissance of Islam. London : Zürich: Tabshir Publications ; Islamic Foundation, 1978. Kızılabdullah, Yıldız - Kızılabdullah, Şahin. “Mormon Kilisesinde Eğitim”. Dini Araştırmalar 15/41 (Aralık 2012): 36-58. Kotan, Şevket. “Melankoliden Mitolojik Mesihçiliğe, ‘Pavlus: Hristiyanlığın Mimarı’” 1/21 (Temmuz 2001): 151-158. Kutlutürk, Cemil. Hinduizm’de Avatar İnancı. Ankara: Otto Yayınları, 2017. Küçüköner, Halide Rumeysa. Mirza Gulam Ahmed ve Ahmedîlerin Mirza Gulam Ahmed Telakkisi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, 2018. Lavan, Spencer. The Ahmadiyya Movement: A History and Perspective. New Delhi: Manohar Book Service, 1974. Mirza Gulam Ahmad. “Mormonism and The Bible”. Review of Religions. 1907. Mirza Gulam Ahmad. “The Babi or Bahai Religion”. Review of Religions. t.y
APA KÜÇÜKÖNER H (2020). A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. , 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
Chicago KÜÇÜKÖNER Halide Rumeysa A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. (2020): 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
MLA KÜÇÜKÖNER Halide Rumeysa A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. , 2020, ss.284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
AMA KÜÇÜKÖNER H A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. . 2020; 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
Vancouver KÜÇÜKÖNER H A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. . 2020; 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
IEEE KÜÇÜKÖNER H "A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST." , ss.284 - 314, 2020. 10.18403/emakalat.737717
ISNAD KÜÇÜKÖNER, Halide Rumeysa. "A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST". (2020), 284-314. https://doi.org/10.18403/emakalat.737717
APA KÜÇÜKÖNER H (2020). A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi, 13(1), 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
Chicago KÜÇÜKÖNER Halide Rumeysa A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 13, no.1 (2020): 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
MLA KÜÇÜKÖNER Halide Rumeysa A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi, vol.13, no.1, 2020, ss.284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
AMA KÜÇÜKÖNER H A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi. 2020; 13(1): 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
Vancouver KÜÇÜKÖNER H A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST. EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi. 2020; 13(1): 284 - 314. 10.18403/emakalat.737717
IEEE KÜÇÜKÖNER H "A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST." EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi, 13, ss.284 - 314, 2020. 10.18403/emakalat.737717
ISNAD KÜÇÜKÖNER, Halide Rumeysa. "A MESSIANIC PROPHETHOOD CLAIMS WITHIN ISLAM, HINDUISM AND CHRISTIANITY IN THE CONTEXT OF ZEITGEIST". EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 13/1 (2020), 284-314. https://doi.org/10.18403/emakalat.737717