Yıl: 2021 Cilt: 84 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 120 - 129 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26650/IUITFD.2019.0062 İndeks Tarihi: 07-05-2021

TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Amaç: Tıp fakültesi öğrencilerinin mezuniyet sonrası uzmanlık ter-cihlerini belirleyen faktörler ile sağlıkta insan gücü (SİG) ihtiyacınınörtüşmesi verimlilik için oldukça önemlidir. Araştırmanın amacı tıpfakültesi öğrencilerinin uzmanlık tercihlerini etkileyen nedenleritespit etmektir.Gereç ve Yöntem: Kesitsel türdeki araştırmanın evrenini İstan-bul’da bulunan tıp fakültelerindeki (n=19) öğrenciler (n=13.740)oluşturmaktadır. Hazırlık sınıfları çalışmaya dahil edilmemiştir. Ola-sılıksız örnekleme yöntemiyle 14 fakültedeki 826 öğrenciye ula-şılmıştır. Literatürde bulunan 19 faktörün uzmanlık tercihlerini nedüzeyde etkilediği Likert tipi anketle sorulmuştur.Bulgular: Uzmanlık yapmayı düşünen öğrencilerin (n=799);%58,6’sı kadındır. %65,2’si devlet üniversitelerinde, %58’1’i ise kli-nik sınıflarda okumaktadır.Öğrencilerin en çok tercih etmek istedikleri branşlar iç hastalık-ları (n=235), göz hastalıkları (n=214), çocuk sağlığı ve hastalıkları(n=208) olmuştur. Temel ve klinik sınıflar arası bölüm tercihleri sı-ralandığında klinik sınıflarda beyin ve sinir cerrahisi 20 sıra aşağıinmiş, fizik tedavi ve rehabilitasyon ise 13 sıra yukarı çıkmıştır.Tercihte en etkili faktörler sırasıyla “bölümü sevmek”, “kişisel ye-tenek ve ilgi” ve “mesleki tatmin imkânı” olarak bulunmuştur. An-cak “bölümü sevmek” ve “mesleki tatmin imkânı” biyokimyadauzmanlık yapmak isteyen öğrenciler için öncelikli değildir (sırasıylap=0,032, p=0,005). Sınıflar arasında anlamlı farklılık gösteren 11faktörden sadece “kişisel ilgi ve yetenek” branş seçiminde temelsınıflarda, klinik sınıflara göre daha çok etkilidir (p<0,001).Mesleğini yurt dışında yapma düşüncesi klinik sınıflarda, temel sı-nıflara göre istatistiksel olarak anlamlı derecede azdır (p<0,001).Sonuç: Kişisel ilgi ve yeteneklerin ileri sınıflarda geri plana atılma-sı, koşulları daha rahat olan branşları tercih etmeyi düşünenlerinbölüme duydukları sevgiyi öncelikleri olarak görmemesi gibi bul-gular öğrencileri kendi ilgi alanlarını seçmekten uzaklaştıran et-kenlerin olabileceğini düşündürmektedir.
Anahtar Kelime:

AN EVALUATION OF FACTORS AFFECTING THE SELECTION OF MEDICAL SPECIALTIES

Öz:
Background: Coherence between the manpower needs inhealthcare and factors which determine the specialization pref- erences of medical faculty students (MFS) is very important forefficiency. This study examines the determinants of specializa- tion preferences of MFSs in Istanbul.Material and Method: This cross-sectional study included all students in all classes except preparatory class (n=13,740) in medical faculties (n=19) in Istanbul. Eight hundred twenty-six students from 14 faculties were reached using a non-probabilitysampling method. A Likert-type questionnaire was used to deter- mine the effects of 19 factors mentioned in academic literature.Results: Fifty eight percent of students who wanted to be a specialist were women, 58.1% were in clinical classes (CC), and 65.2% were from state universities.The branches most preferred by students were: internal med- icine (n=235), ophthalmology (n=214) and pediatrics (n=208),respectively. When the branch preferences were ranked in BC and CC, neurosurgery went down 20 steps in CC and physical therapy and rehabilitation went up 13 steps.The most influential factors were “loving the branch (LB)”, “per- sonal talent/interest (PTI)”, and “possibility of professional sat- isfaction (PPS)”. However “LB” and “PPS” weren’t priorities forstudents who wanted to specialize in biochemistry (p=0.032, p=0.005, respectively). 11 factors differed significantly between classes. Among them only “PTI” were more effective in selection of branches in BC than CC (p<0.001).The idea of conducting the profession abroad was significantly lower in CC than in basic classes (BC) (p<0.001). Conclusion: Findings such as “PTI is not a priority for CC” or “students who wanted comfortable branches are less care aboutLB”, suggest that there may be some factors that distract stu- dents from choosing their interests.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Balcı Yapalak A, Ucar A, Yuce S, ataç ö (2021). TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
Chicago Balcı Yapalak Ayşe Nur,Ucar Abdullah,Yuce Servet,ataç ömer TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2021): 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
MLA Balcı Yapalak Ayşe Nur,Ucar Abdullah,Yuce Servet,ataç ömer TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2021, ss.120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
AMA Balcı Yapalak A,Ucar A,Yuce S,ataç ö TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2021; 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
Vancouver Balcı Yapalak A,Ucar A,Yuce S,ataç ö TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2021; 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
IEEE Balcı Yapalak A,Ucar A,Yuce S,ataç ö "TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.120 - 129, 2021. 10.26650/IUITFD.2019.0062
ISNAD Balcı Yapalak, Ayşe Nur vd. "TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2021), 120-129. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0062
APA Balcı Yapalak A, Ucar A, Yuce S, ataç ö (2021). TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 84(1), 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
Chicago Balcı Yapalak Ayşe Nur,Ucar Abdullah,Yuce Servet,ataç ömer TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 84, no.1 (2021): 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
MLA Balcı Yapalak Ayşe Nur,Ucar Abdullah,Yuce Servet,ataç ömer TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, vol.84, no.1, 2021, ss.120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
AMA Balcı Yapalak A,Ucar A,Yuce S,ataç ö TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi. 2021; 84(1): 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
Vancouver Balcı Yapalak A,Ucar A,Yuce S,ataç ö TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi. 2021; 84(1): 120 - 129. 10.26650/IUITFD.2019.0062
IEEE Balcı Yapalak A,Ucar A,Yuce S,ataç ö "TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ." İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 84, ss.120 - 129, 2021. 10.26650/IUITFD.2019.0062
ISNAD Balcı Yapalak, Ayşe Nur vd. "TIPTA UZMANLIK SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ". İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 84/1 (2021), 120-129. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0062