Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri
Yıl: 2020 Cilt: 14 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 174 - 191 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29329/mjer.2020.234.9 İndeks Tarihi: 07-05-2021
Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri
Öz: Bu çalışmanın amacı bilim merkezleri/müzeleri ile ilgili bilimsel makalelerin bibliyometrik göstergeleraçısından incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemine göre gerçekleştirilmiştir. Bibliyometrik veriler, Clarivate Analytics tarafından üretilen WoS veri tabanından alınmıştır.Tarama aralığı 1975-1 Ekim2019 tarihleri arasını kapsamaktadır.Çalışmada bibliyometrik analiz tekniği kullanılmıştır. Yapılan analizlerde 1975-2019 yılları arasında WoS veri tabanında kayıtlı 63.487.408 çalışmadan 2.842’sinin bilim merkezleri/müzeleri ile ilgili çalışmalar olduğugörülmüştür. Bu kayıtlardan 204’ünün (%7.17) eğitim/eğitim araştırmaları kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Yapılan analizlerde bilim merkezleri/müzeleri ile ilgili en çok karşılaşılan yayın türünün 156 çalışma ile makale olduğu görülmüştür. Bununla birlikte yayınlanan makalelerin yaklaşık yarısının son beş yılda yayınlandığı tespit edilmiştir. Bu oran bilim merkezleri/müzeleri ile ilgili eğitim araştırmalarının son yıllarda ivme kazandığını göstermektedir. Yine yapılan analizlerde alana katkı sağlayan 387 farklı yazar olduğu görülmüştür. 156 makale de toplam 307 farklı anahtar kelime kullanıldığı ve en etkin derginin “Science Education” dergisi olduğu tespit edilmiştir. Yapılan analizlerde 29 farklı ülkeden araştırmacıların alana katkı sağlayan makaleler yayınladıkları tespit edilmiştir. Bu kapsamda en etkin ülkenin ABD’de olduğu, bunu İngiltere ve Kanada’nın takip ettiği görülmüştür. Türkiye’nin 6 makale ile 29 farklı ülke arasında 8. sırada yer alması bu alanla ilgili ciddi yayınlar yaptığını göstermektedir.
Anahtar Kelime: A Bibliometric Analysis Based on Web of Science Database: Articles Published on Science Centres / Museums Related to Educational Researches
Öz: This study aimed at analysing the scientific publications about science centres/museums in terms of bibliometric indicators. The study was carried out by case study, one of the qualitative research methods. The bibliometric data were taken from the WoS database produced by Clarivate Analytics. An online scanning was performed in WoS database. The scan interval involved the dates between 1975 and October 1, 2019. Bibliometric analysis technique was used in the study. The study revealed that out of 63.487.408 studies recorded in WoS database between 1975 and 2019, 2.842 of them were studies related to the science centres/museums. It was determined that out of these records, 204 ofthem (7.17%) were included in education/educational research category. The analyses revealed that the type of publications which was encountered mostly were academic articles with 156 studies. In addition to this, it was found that half of the articles were published in the last five years. This rate exhibits that the educational research about the science centres/museums has gained acceleration in recent years.It was detected in the analyses that a total of 307 different key words were used in 156 articles. Moreover, the analyses revealed that the most effective journal was “Science Education”. It was determined by the analyses that the researchers from 29 different countries published articlesthat made contributions to the field. Within this context, it was found that the most active country was the USA and it was followed by England and Canada. Turkey is ranked 8 out of 29 countries with 6 publications and this shows that serious publications are made in this fiedl
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alkan, G. (2014). Türkiye’de muhasebe alanında yapılan lisansüstü tez çalışmaları üzerine bir araştırma (1984-2012). Muhasebe ve Finansman Dergisi, (61),41-52.
- Aydın, B. (2014).Yüksek öğretm kurulut ezmerkeznde (yöktez)yyecek ıçecek ışletmeclğ m Dergisi, 2(1), 23-38.
- Baker, B. (2002). Using science centres as a resource. Australian Primary & Junior Science Journal. 18(1), 20-23.
- Becerikli, S. Y. (2013).Türkiye’desağlıkıletişimiüzerineyazılanlisansüstütezlerin bibliyometrik analizi: Eleştirel bir bakış. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 12(2), 25-36.
- Beşel, F. (2017). Türkiye’de maliye alanında yapılmış lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi (2003-2017). International Journal of Public Finance, 2(1), 27-62.
- Bordons, M., ve Barrigón, S. (1992). Bibliometric analysis of publications of Spanish pharmacologists in the SCI (1984–89). Part II. Scientometrics, 25(3), 425-446.
- Bozdoğan, A. E. (2007). Role and Importance Of Science And Technology Museum in Education. Unpublished doctoral dissertation, Gazi University, Enstitude of Educational Science. Ankara, Turkey. (Unpublished Doktoral Dissertation).
- Burkut, E.B. (2018). Bilim merkezlerinin mekânsal tasarım-kullanım bağlamında incelenmesi: Konya Bilim Merkezi örneği.Uluslararası Yeşil Başkentler Kongresi, 8-11 Mayıs, Konya, 1018-1028.
- Chao, C. C., Yang, J. M., ve Jen, W. Y. (2007). Determining technology trends and forecasts of RFID by a historical review and bibliometric analysis from 1991 to 2005. Technovation, 27(5), 268-279.
- Chiu, W. T., ve Ho, Y. S. (2007). Bibliometric analysis of tsunami research. Scientometrics, 73(1), 3-17.
- Çiçek, D. ve Kozak, N. (2012). Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi’nde yayımlanan hakem denetimli makalelerin bibliyometrik profili. Türk Kütüphaneciliği, 26(4), 734-756.
- Dileepkumar, V. & Sudhier, K.G.P. (2014). Research contributions of Prof. P. R. Sudhakaran to Biochemistry: A scientometric study. International Journal of Information Dissemination and Technology, 4(4), 262-267.
- Evren, S. ve Kozak, N. (2012). Türkiye’de 2000-2010 yılları arasında yayımlanan turizm konulu makalelerin bibliyometrik analizi. N. Kozak ve M. Yeşiltaş (Yay. Haz.). VI. Lisansüstü turizm öğrencileri araştırma kongresi bildiri kitabı (s. 250-267) içinde. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Hotamışlı, M., ve Erem, I. (2014). Muhasebe ve Finansman Dergisi’nde yayınlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi,63, 1-20.
- Hsieh, W. H., Chiu, W. T., Lee, Y. S., ve Ho, Y. S. (2004). Bibliometric analysis of patent ductus arteriosus treatments. Scientometrics, 60(2), 205-215.
- İnceoğlu, Ç. (2014). Türkiye’de sinemayı konu alan doktora tezleri üzerine bibliyometrik bir çözümleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 31-50.
- Kalyane, V. L., ve Sen, B. K. (2003). Research productivity of Tibor Braun: An analytical chemist-cumscientometrician. Annals of Library and Information studies, 50(2), 47-61.
- Karagoz, B. ve Seref, I. (2019). Yunus Emre İle İlgili Araştırmaların Bibliyometrik Analizi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 123-141. doi: 10.29329/mjer.2019.185.6
- Karagöz, B. ve Koç Ardıç, İ. (2019). Ana dili eğitimi dergisinde yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 419-435.
- Koley, S. ve Sen, B. K. (2016). Biobibliometric study of Professor A. S. Paintal, a celebrated medical physiologist, Library Herald, 54(2), 174-190.
- Li, K., Rollins, J. ve Yan, E. (2018) Web of science use in published research and review papers 1997–2017: A selective, dynamic, cross-domain, content-based analysis. Scientometrics, 115, 1–20.
- Liu, X., Zhang, L., ve Hong, S. (2011). Global biodiversity research during 1900–2009: a bibliometric analysis. Biodiversity and Conservation, 20(4), 807-826.
- Lu, P. H., Wang, G. F., Wan, Y., Liu, J., Liu, Q., ve Ma, F. C. (2011). Bibliometric trend analysis on global graphene research. Scientometrics, 88(2), 399-419.
- Macías-Chapula, C., ve Mijangos-Nolasco, A. (2002). Bibliometric analysis of AIDS literature in Central Africa. Scientometrics, 54(2), 309-317.
- Mutlu, H. H. (2018). Ana Dili Eğitimi Dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1196-1209.
- Parvathamma, N., ve Banu, N. (2013). Research Contribution of Prof Atul H. Chokshi to Materials Science: A Scientometric Study. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 33(5), 378-384.
- Pinto, M., Fernández-Pascual, R., Caballero-Mariscal, D., Sales, D., Guerrero, D., ve Uribe, A. (2019). Scientific production on mobile information literacy in higher education: a bibliometric analysis (2006–2017). Scientometrics, 120(1), 57-85.
- Rapp, W. (2005). Inquiry-Based environments for the inclusion of students with exceptional learning needs. Remedial And Special Education. Vol. 26(5), 297–310.
- Swain, D. K. (2014). Journal bibliometric analysis: A case study on quality assurance in education. Indian Streams Research Journal, 4(4), 1-14.
- Şakar, G. D., ve Cerit, A. G. (2013). Uluslararası alan indekslerinde Türkiye pazarlama yazını: bibliyometrik analizler ve nitel bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(4), 37-62.
- Şeref, İ.; Karagöz, B. (2019a). A bibliometric profile of literature of Turkish language education-teaching: A case study of 9thinternational language education-teaching conference. European Journal of Alternative Education Studies, 4(1), 106-124.
- Şeref, İ.; Karagöz, B. (2019b). Scopus veri tabanına dayalı bibliyometrik değerlendirme: Mevlâna Celâleddin Rumî üzerine yapılan araştırmalar. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (14),298-313. DOI: 10.29000/rumelide.541024
- Thompson, D. F. (2018). Bibliometric Analysis of Pharmacology Publications in the United States: A State-Level Evaluation. Journal of Scientometric Research,7(3), 167-172.
- Tsay, M. Y. (2008). A bibliometric analysis of hydrogen energy literature, 1965–2005. Scientometrics, 75(3), 421-438.
- Tsay, M. Y., ve Yang, Y. H. (2005). Bibliometric analysis of the literature of randomized controlled trials. Journal of the Medical Library Association, 93(4), 450-458.
- TÜBİTAK. (2018). Bilim Merkezleri. www.tubitak.gov.tradresinden 15.01.2019 tarihinde indirilmiştir. Ünalan, Z. (2011). Bilim merkezleri. Bilim ve Teknik. Ağustos, 31-41.
- Van Eck, N., ve Waltman, L. (2009). “Software survey: VOSviewer, a computer programfor bibliometric mapping”. Scientometrics, 84(2), 523-538.
- Varışoğlu, B., Şahin, A., ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.
- Wang, M. H., Yu, T. C., ve Ho, Y. S. (2009). A bibliometric analysis of the performance of water research. Scientometrics, 84(3), 813-820.
- Wang, W. M., ve Ho, Y. S. (2017). “Bibliometric analysis of art exhibit reviews in the Arts & Humanities Citation Index”. Malaysian Journal of Library & Information Science, 22(1), 59-68.
- Yalçın, H ve Yayla, K. (2016). Folklor disiplininin temel dinamikleri: bilimetrik bir analiz. Milli Folklor, 112, 42-60.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
APA | Bozdoğan A (2020). Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. , 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
Chicago | Bozdoğan Aykut Emre Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. (2020): 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
MLA | Bozdoğan Aykut Emre Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. , 2020, ss.174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
AMA | Bozdoğan A Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. . 2020; 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
Vancouver | Bozdoğan A Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. . 2020; 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
IEEE | Bozdoğan A "Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri." , ss.174 - 191, 2020. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
ISNAD | Bozdoğan, Aykut Emre. "Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri". (2020), 174-191. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.234.9 |
APA | Bozdoğan A (2020). Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
Chicago | Bozdoğan Aykut Emre Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 14, no.31 (2020): 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
MLA | Bozdoğan Aykut Emre Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol.14, no.31, 2020, ss.174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
AMA | Bozdoğan A Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2020; 14(31): 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
Vancouver | Bozdoğan A Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2020; 14(31): 174 - 191. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
IEEE | Bozdoğan A "Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri." Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, ss.174 - 191, 2020. 10.29329/mjer.2020.234.9 |
ISNAD | Bozdoğan, Aykut Emre. "Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi Bilim Merkezleri (Müzeleri Üzerine Yapılan Eğitim Araştırmaları Makaleleri". Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 14/31 (2020), 174-191. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.234.9 |