Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)
Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 89 Sayfa Aralığı: 75 - 100 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.25095/mufad.852083 İndeks Tarihi: 07-05-2021
Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)
Öz: Muhasebe eğitimi, yükseköğretim öncesi kurumlar için önem arz ettiği gibi yükseköğretim kurumları için de son derece önemli bir role sahiptir. Bu önemli rolün en önemli çıktısı, muhasebe mesleğini en iyi şekilde gerçekleştiren kişiler vasıtasıyla işletmelerin daha şeffaf, adil ve hesap verebilir olmasının sağlanmasıdır. Bu da doğrudan hem işletme hem de ülke performansını etkilemektedir. Bu açıdan bakıldığında üniversitelerde muhasebe eğitimi ile ilgili gerçekleştirilen çalışmalar büyük önem arz etmektedir. Türkiye’de ilk olarak 1991 yılında ODTÜ’de hazırlanan bir yüksek lisans tezi ile lisansüstü çalışmalara konu olan muhasebe eğitimi, çeşitli açılardan o yıldan günümüze kadar muhtelif yüksek lisans ve doktora çalışmalarında incelenmektedir. Bu çalışmada da taşıdığı önem dolayısıyla muhasebe eğitimi ile ilgili yazılmış olan ve YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde listelenen 98 tez içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Tezlerin genel özellikleri, yıllara göre dağılımı, üniversite, bölge, enstitü, vb. özellikleri, dizin ve anahtar kelimeleri ile araştırmaların kaynakları ve yöntemlerine dair bulgular ortaya konulmuştur. Son olarak ise bulgulardan hareketle muhasebe eğitimi ile ilgili genel değerlendirmelerde ve gelecekte konu ile ilgili yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: Analysis of Graduate Theses About Accounting Education (1991-2019)
Öz: Accounting education is not only important for pre-higher education institutions but also has an extremely important role for higher education institutions. The most important output of this important role is to ensure that businesses are more transparent, fair and accountable through the people who perform the accounting profession in the best way. This directly affects both business and country performance. From this point of view, studies on accounting education at universities are of great importance. Accounting education has become subject of graduate studies in Turkey with first prepared a master's thesis at METU in 1991. It is examined in various postgraduate and doctoral studies from various perspectives that year until today. In this study, due to the importance it carries, 98 theses written about accounting education and listed in YÖK National Thesis Center were analyzed by content analysis method. Findings about general characteristics of theses, distribution by years, university, region, institute, other properties, indexes and keywords and the sources and methods of the researches are presented. Finally, based on the findings, general evaluations about accounting education and suggestions for future studies on the subject were made.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alkan, Gönül (2014), “Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma (1984-2012)”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 61, ss.41–52.
- Altınay, Ayşenur Tarakcıoğlu (2016), “Muhasebe Eğitiminin Geleceğine Stratejik Bir Bakış”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 5, 7, ss.2144–2150.
- Belverd, E. Needles (2014), Modelling Accounting Education içinde R. M. S. Wilson (Ed.), The Routledge Companion to Accounting Education, Routledge-Taylor & Francis Group, New York.
- Burnett, Sharon (2003), “The Future of Accounting Education: A Regional Perspective” , Journal of Education for Business, 78, 3, pp.129–134.
- Çelenk, Hakan - Atmaca, Metin - Horasan, Emre (2010), “Marmara Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Alanına Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Öneri Dergisi, 9, 33, ss.159–171.
- Çelikdemir, Neşe Çoban (2019), “Türkiye de Muhasebe Standartları Konusunda Yapılan Tezlerin İncelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi”, 11, 1, ss.325–336.
- Drisko, James. W. - Maschi, Tina (2016), Content Analysis, Oxford University Press, Oxford.
- Durgut, Mehmet - Pehlivan, Abdülkadir (2018), “Muhasebe (Finansal Raporlama) Standartlarına Yönelik Türkiye’de Hazırlanan Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma: 1987-2017 Dönemi”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi (MUVU), Özel Sayı, ss.1–23.
- Gücenme, Ümit (2006), “1979-2005 Yılları Arasında Düzenlenen Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumları Üzerine Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 31, ss.33–40.
- Güleç, Ömer Faruk - Öztürk, Erkan (2019), “Muhasebe Alanında Türkiye’deki Tezlerle Uluslararası Alan Endekslerinde Taranan Dergilerde Yayınlanan Makalelerin Karşılaştırılması”, Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi (MUVU), 12, 2, ss.215– 236.
- Güney, Aysel (2019), “Akreditasyon Sürecinde Muhasebe Eğitimi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 27, 2, ss.939–947.
- Güngörmüş, Ali Haydar (2016), “Türkiye’de Muhasebe Standartlarına Yönelik Yazılan Yüksek Lisans ve Doktora Tez Çalışmaları Üzerine Bir Araştırma”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25, ss.347–362.
- Güvemli, Oktay (2009), “Muhasebe Eğitim ve Uygulamalarını Etkileyen ve Yeni Yüzyılın Başlarını Biçimlendiren Gelişmeler ve Bu Gelişmelerin MUFAD’ın Faaliyetlerini Etkilemesi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 42, ss.229–232.
- Hindmarch, Arthur - Atchison, Miles - Marke, Richard (1977) Accounting: An Introduction, Macmillan Education UK, London.
- Kaya, Hatice Pınar (2019), “Türkiye’de Denetim Alanında Yazılmış Olan Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi (1995-2018)”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), ss.556–576.
- Kaya, İdil (Çeviren) (1999), “Geleceğin Muhasebe Eğitimi: Gelişen Meslek için Hazırlanmak - Amerikan Muhasebe Derneği Muhasebe Eğitiminin Gelecekteki Yapısı, İçeriği ve Kapsamı Kurulu (Özel Rapor)”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, No:20, ss. 61–80.
- Kıllı, Mustafa (2016), “Türkiye’deki Üniversitelerde Adli Muhasebe Eğitimi ve Lisansüstü Çalışmalar Üzerine Bir İnceleme”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 12 (ICAFR 16 Özel Sayısı), ss.719–728.
- Korukoğlu, Ayşen (1998), “İşletmelerde Muhasebe Eğitimi ve Üniversitelerle İşbirliği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, 11, ss.13–24.
- Mueller, G. Gerhard (1994), Global Challenges for Accounting Education içinde Accounting Education for the 21st Century: The Global Challenges, Pergamon, Oxford.
- Özdoğan, Seher Turanlı (1978), Muhasebe Öğretim Metodları El Kitabı, Ticaret ve Turizm Yüksek Öğretmen Okulu Yayınları, Ankara.
- Pincus, Karen V. - Stout, David. E. - Sorensen, James. E. - Stocks, Kevin D. - Lawson, Raef A. (2017), “Forces for Change in Higher Education and Implications for the Accounting Academy”, Journal of Accounting Education, 40, pp.1–18.
- Şahin, Elif Tuğba - Karaaslanoğlu, Funda (2019), “2013-2018 Yılları Arasında Türkiye’de Muhasebe Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”, XXXVIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu (Kırk Yılın Muhasebesi ve Yeni Hayallerimiz), İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhasebe Enstitüsü, Denizli, ss.89–102.
- Şengel, Salim (1998), “Almanya’da Muhasebe Eğitimi ve Türkiye İçin Bir Model Önerisi”, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 1, ss.245–260.
- Şimşek, Hasan - Yıldırım, Ali (2016), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
- Tekşen, Ömer - Tekin, Muzaffer - Gençtürk, Mehmet (2010), “Muhasebe Eğitiminin Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’ne Bağlı Meslek Yüksekokulları Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 46, ss.100–112.
- Türegün, Nida - Kaya, Can Tansel (2019), “Küreselleşmenin Türkiye’deki Yükseköğretim ve Muhasebe Eğitimi Üzerindeki Etkileri”, Yükseköğretm ve Bilim Dergisi, 9, 2, ss.335– 341.
- Uyar, Güler Ferhan Ünal (2018), “Yükseköğretim Ulusal Tez Merkezi’nde Kayıtlı “Muhasebe Hata ve Hileleri” Konulu Tezlerin Analizi”, Journal of Current Researches on Social Sciences, 8, 4, ss.511–526.
- Yaşar, Rukiye Şebnem (2019), “Kalıpların Dışına Çıkmak: Yetkinlik Odaklı Muhasebe Eğitimi”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81, ss.85–100.
- Yeşil, Tolga – Akyüz, Fatma (2018), “Muhasebe Alanındaki Ulusal Doktora Tezlerinin Bibliyometrik Analizi”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20, ss.440–472.
- Yücel, Serkan - Öncü, Mehmet Akid - Kartal, Osman (2015), “Türkiye’de Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Konularında Yayınlanmış Akademik Çalışmalar (2007-2014 Arası Literatür Taraması)”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68, ss.39– 65.
APA | Cavlak H, cebeci y, Gunes N, tan ö (2021). Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). , 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
Chicago | Cavlak Hakan,cebeci yasin,Gunes Necati,tan ömer faruk Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). (2021): 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
MLA | Cavlak Hakan,cebeci yasin,Gunes Necati,tan ömer faruk Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). , 2021, ss.75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
AMA | Cavlak H,cebeci y,Gunes N,tan ö Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). . 2021; 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
Vancouver | Cavlak H,cebeci y,Gunes N,tan ö Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). . 2021; 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
IEEE | Cavlak H,cebeci y,Gunes N,tan ö "Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)." , ss.75 - 100, 2021. 10.25095/mufad.852083 |
ISNAD | Cavlak, Hakan vd. "Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)". (2021), 75-100. https://doi.org/10.25095/mufad.852083 |
APA | Cavlak H, cebeci y, Gunes N, tan ö (2021). Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). Muhasebe ve Finansman Dergisi, 0(89), 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
Chicago | Cavlak Hakan,cebeci yasin,Gunes Necati,tan ömer faruk Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). Muhasebe ve Finansman Dergisi 0, no.89 (2021): 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
MLA | Cavlak Hakan,cebeci yasin,Gunes Necati,tan ömer faruk Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). Muhasebe ve Finansman Dergisi, vol.0, no.89, 2021, ss.75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
AMA | Cavlak H,cebeci y,Gunes N,tan ö Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). Muhasebe ve Finansman Dergisi. 2021; 0(89): 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
Vancouver | Cavlak H,cebeci y,Gunes N,tan ö Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019). Muhasebe ve Finansman Dergisi. 2021; 0(89): 75 - 100. 10.25095/mufad.852083 |
IEEE | Cavlak H,cebeci y,Gunes N,tan ö "Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)." Muhasebe ve Finansman Dergisi, 0, ss.75 - 100, 2021. 10.25095/mufad.852083 |
ISNAD | Cavlak, Hakan vd. "Muhasebe Eğitimi İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Analizi (1991-2019)". Muhasebe ve Finansman Dergisi 89 (2021), 75-100. https://doi.org/10.25095/mufad.852083 |