Yıl: 2019 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1063 - 1082 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17522/balikesirnef.603569 İndeks Tarihi: 23-03-2021

Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy

Öz:
The aim of the study is to examine 5-8th grade mathematics curriculum in terms of the statisticalliteracy. The data of the study was collected by document analysis. Objectives of the statistics for 5-8th grademathematics curriculum by MoE in 2013-2018 were examined. In this analysis, it is aimed to examine that howstatistical literacy emerges in the statement and instructional explanations of the objectives. Data of the study wasanalyzed through the aspects which are important and necessary to emerge statistical literacy by the help of theliterature. In the extent of the statistics learning field, students are expected to pose a research question, collect,analyze and represent data, and to interpret based on these representations. The results of the study showed thatstatistical literacy emerges around statistical process component and it’s aspects in 5-8th grade mathematicscurriculum. Thus, it is suggested to design learning environments for students to be able to experience statisticalprocess as a whole. Also, it is suggested to design environments not only statistical process and basic conceptscomponents but also reasoning and context components.
Anahtar Kelime:

5-8.Sınıf Matematik Öğretim Programının İstatistik Okuryazarlığı Bağlamında İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada ortaokul matematik öğretim programında veri işleme öğrenme alanındaki kazanımların istatistik okuryazarlığı bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri doküman analiziyle elde edilmiştir. 2013-2018 yıllarında MEB tarafından yayınlanan 5-8. sınıf matematik öğretim programının veri işleme öğrenme alanıyla ilgili kazanımları incelenmiştir. Bu incelemelerde kazanımların ifadesi ve öğretimine yönelik açıklamalarda istatistik okuryazarlığına ne ölçüde vurgulama yapıldığı araştırılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler literatürdeki çalışmalarda, istatistik okuryazarlığı ile ilgili olarak önemli görülen ve istatistik okuryazarlığını işaret eden göstergeler bağlamında analiz edilmiştir. Veri işleme öğrenme alanında öğrencilerin araştırabilecek bir problem üretmeleri, uygun veri toplamaları, analiz ve temsil etmeleri, bu temsiller üzerinden yorum yapmaları beklenmektedir. Çalışma sonucunda 5-8.sınıf matematik öğretim programında istatistik okuryazarlığı istatistiksel süreç bileşeni ve göstergeleri etrafında ortaya çıkmaktadır. Öğretim programında veri işleme öğrenme alanında öğrencilerin bir araştırma sürecini bütünüyle görmelerini sağlayacak, sadece istatistiksel süreci ve kavramları temele alan değil aynı zamanda bu süreçte muhakeme ve bağlam bileşenlerinin ön plana çıkarılmasını teşvik eden düzenlemeler yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bargagliotti, A. E. (2012). How well the NSF do funded elementary mathematics curricula align with the GAISE report recommendations? Journal of Statistics Education, 20(3), 1-26. Retrieved from http://www.amstat.org/publications/jse/v20n3/bargagliotti.pdf October 27, 2014.
  • Ben-Zvi, D., & Makar, K. (2016). International perspectives on the teaching and learning of statistics. In D. Ben-Zvi, & Makar, K. (Eds.) The teaching and learning of statistic (pp. 1- 10). New York: Springer.
  • Chick, H. L., & Pierce, R. (2012). Teaching for statistical literacy: Utilising affordances in realworld data. International Journal of Science and Mathematics Education, 10(2), 339-362.
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D. S., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., & Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report: A pre-K-12 curriculum framework. Alexandria, VA: American Statistical Association. Online: amstat.org/education/gaise/
  • Gal, I. (2002). Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-51.
  • Gal, I., & Garfield, J. (1997). Curricular goals and assessment challenges in statistics education. In I. Gal, & J. B. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 1- 13). The Netherlands: International Statistical Institute/IOS Press.
  • Hafiyusholeh, M., Budayasa, K., & Siswono, T. Y. E. (2018, May). Statistical literacy: High school students in reading, interpreting and presenting data. Paper presented at the Journal of Physics: Conference Series (JPCS), Lund, Sweden.
  • Hovermill, J., Beaudrie, B., & Boschmans, B. (2014). Statistical literacy requirements for teachers. K. Makar, B. de Sousa, & R. Gould (Eds.), Sustainability in statistics education: Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics (ICOTS9), July, 2014). Flagstaff, Arizona: USA.
  • MEB. (2013). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. https://ttkb.meb.gov.tr.
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/. National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va.
  • Newton, J., Dietiker, L., & Horvath, A. (2011). Statistics education in the United States: Statistical reasoning and the statistical process. In C. Batanero, G. Burrill, & C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics- Challenges for teaching and teacher education (s. 5-8). 18. ICMI / IASE Çalışması.
  • Özmen Z. M. (2015). Farklı lisans programlarında okuyan öğrencilerin istatistik okuryazarlığının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye.
  • Ramirez, C., Schau, C., & Emmioğlu, E. (2012). The importance of attitudes in statistics education. Statistics Education Research Journal, 11(2), 57-71.
  • Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3). Retrieved from http://www.amstat.org/publications/jse/v10n3/rumsey2.html January 10, 2011.
  • Wallman, K. K. (1993). Enhancing statistical literacy: Enriching our society. Journal of the American Statistical Association, 88, 1-8.
  • Watson, J. M. (1997). Assessing statistical literacy using the media. In I. Gal, & J. B. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 107-121). Amsterdam: IOS Press.
  • Watson, J. M. (2006). Statistical literacy at school: Growth and goals. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Zapata-Cardona, L., & Rocha-Salamanca, P. (2016). Teachers’ questions in the statistics class. In D. Ben-Zvi, & Makar, K. (Eds.), The teaching and learning of statistic (pp. 271-278). New York: Springer.
APA ÖZMEN Z, Baki A (2019). Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. , 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
Chicago ÖZMEN Zeynep Medine,Baki Adnan Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. (2019): 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
MLA ÖZMEN Zeynep Medine,Baki Adnan Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. , 2019, ss.1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
AMA ÖZMEN Z,Baki A Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. . 2019; 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
Vancouver ÖZMEN Z,Baki A Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. . 2019; 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
IEEE ÖZMEN Z,Baki A "Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy." , ss.1063 - 1082, 2019. 10.17522/balikesirnef.603569
ISNAD ÖZMEN, Zeynep Medine - Baki, Adnan. "Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy". (2019), 1063-1082. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.603569
APA ÖZMEN Z, Baki A (2019). Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
Chicago ÖZMEN Zeynep Medine,Baki Adnan Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 13, no.2 (2019): 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
MLA ÖZMEN Zeynep Medine,Baki Adnan Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.13, no.2, 2019, ss.1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
AMA ÖZMEN Z,Baki A Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2019; 13(2): 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
Vancouver ÖZMEN Z,Baki A Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2019; 13(2): 1063 - 1082. 10.17522/balikesirnef.603569
IEEE ÖZMEN Z,Baki A "Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13, ss.1063 - 1082, 2019. 10.17522/balikesirnef.603569
ISNAD ÖZMEN, Zeynep Medine - Baki, Adnan. "Examining the 5-8 th Grade Mathematics Curriculum in terms of Statistical Literacy". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 13/2 (2019), 1063-1082. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.603569