Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği

Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 129 - 148 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31121/tader.703844 İndeks Tarihi: 24-03-2021

Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği

Öz:
Tefsir ilminin tedvininden bugüne kadar Kur’ân’ın anlaşılması için müfessirler yoğun çaba içerisine girmiştir.Her dönemin farklı yöntemi olmakla beraber, geçmiş ümmetlerin hayatları ve peygamberler ile ilgili ayetlerintefsirinde isrâîliyyât nakilleri her zaman başvurulan ilk kaynaklar olmuştur. Klasik dönemde Deylemî (öl.593/1197), Safedî (öl. 696/1296) ve Bikâî (öl. 885/1480) dışındaki müfessirlerin büyük çoğunluğu isrâîliyyâtile ilgili nakilleri İslâm'a sonradan girmiş Ehl-i Kitab kökenli şahıslardan temin ederken çağdaş müfessirlerdeise bu bilgiler daha çok doğrudan Kitab-ı Mukaddes'ten elde edilmeye çalışılmıştır. Çağdaş tefsirciler arasındayer alan Celal Yıldırım, tefsirinde ayetleri rivayet ve dirayet yöntemlerine uygun olarak açıklamakla beraberbirçok konu ve yerde Kitab-ı Mukaddes’ten nakiller getirmiştir. Çağdaş müfessirler tarafından muhtelif yöntemlerleele alınmış olan Kitab-ı Mukaddes nakillerinin en kapsamlı şekilde alındığı tefsirlerden birisi CelalYıldırım’ın (öl. 2019) İlmin Işığında Asrın Kur’ân Tefsiri adlı eseridir. Bu makalede Celal Yıldırım’ın tefsirindeKitab-ı Mukaddes nakillerinin ele alınış biçimi hakkında genel bir değerlendirme ortaya konmuş, sonrasındaise Kitab-ı Mukaddes nakillerinden nasıl yararlandığı örneklerle incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

The Use of Commentaries of Holy Bible in Contemporary Interpretation: Example of Interpretation of the Qur'an in the Light of Science

Öz:
The commentator scholars have been working intensely to understand the Qur'an from the beginning of tafsir science to date. Although each era had a different method, Bible transfers have always been the first references in the interpretation of the verses related to the lives of the past nations and the prophets. In the classical period Deylemi (d. 593/1197), Safedi (d. 696/1296) and other than Bikai (885/1480), the majority of the commentators obtained the transfers related to israeliyyat from people of Ahl Al-Kitab origin who later entered Islam, while the modern commentators tried to obtain this information more directly from the Kitab al-Muqaddes. In classical tafsir, transfers regarding Israeli were obtained from People of the Book who accept Islam later on. However, in contemporary tafsir, such information was obtained directly from the Bible. Celal Yildirim, who is one of the contemporary interpreters, explained the verses in his interpretation in accordance with the methods of narration and wisdom in addition to brought comments in many subjects from the Bible. The work of Celal Yildirim's (date of death.2019) called, Interpretation of the Qur'an in the Light of Science, is one of the most comprehensive interpretations of Bible, which have been dealt by recent scholars by various methods. In this article, a general assessment of the way Bible interpretation handled in Celal Yildirim's tafsir was presented, and then showing examples of how he benefited from the Israeli/Bible interpretation.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adam, Baki. Yahudiliğin İslam’a ve Hristiyanlığa Bakışı. Ankara: Dinler Tarihi Derneği Yayınları, 1998.
  • Aydemir, Abdullah. Tefsîrde İsrâîliyyât, İstanbul: Beyan Yayınları, 2012.
  • Bedevi, Cemal. Kitab-ı Mukaddes'te Hz. Muhammed (s.a.v). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11/1 (1998), 225-257.
  • Büyük, Enes. "Tefsirde İsrâiliyyâta Dair Bazı Tespit ve İddiaların Değerlendirilmesi", Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Dergisi, 23/2 (2019), 765-785.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi, Ankara: Tdv. Yayınları, 1988.
  • Çağıl, Necdet. Kitab-ı Mukaddes’in Neyi Tahrif edildi. Ankara: Beyan yayınları, 2016.
  • Çetiner, Bedrettin. “Ahkâmu’l-Kur’ân”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 1: 551. İstanbul, TDV Yayınları, 1988.
  • Ebû Şehbe, Muhammed. el-İsrâîliyyât ve’l-Mevdûât fî Kütübi’t-Tefsîr. Kâhire: Mektebetü’s-Sünne, 1408.
  • Fîrûzâbâdî, Ebû’t-Tâhîr Mecdüddîn Muhammed b. Ya’kûb b. Muhammed. el-Kâmûsü’l-Muhît Tercümesi. trc. Asım Efendi, İstanbul: Cemal Efendi Matbaası, 1305.
  • Güngör Mevlüt. Fıkhî Tefsir Hareketi İlk Fıkhî Tefsir. İstanbul: Kur’ân Kitaplığı, 1996.
  • Halil b. Ahmed, "Hkm"Kitabü'l-Ayn. thk. ‘Abdulhamîd Hindâvî. 4 cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 2003.
  • Harman, Ömer Faruk. “Meryem”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 29: 236. İstanbul, TDV Yayınları,1989.
  • Hatipoğlu, İbrâhim. “İsrâîliyyât”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 23:195. İstanbul, TDV Yayınları, 2001.
  • İbn Atıyye, Ebû Muhammed Abdülhak b. Galib el-Endelüsi. el-Muharrerü'l-veciz fî tefsiri'l-kitâbi'l-aziz. 6 cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2001/1422.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fazl Cemalûddîn Muhammed. Lîsânu’l-Arab. 15 cilt. Beyrut: Dârû Sadr, 1993.
  • Kaplan, Abdurrahim. “Bikâʿî’nin Nazmü’d-Dürer Adlı Tefsirinde İsrailiyât- Amaç, Dayanak ve Sınırlar –”, JASSS sy. 71 (2018), 291-302.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Hazrecî. el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân.thk. Ahmed, el-Berdûnî; İbrâhin Atfîş, 24 cilt. Kahire: Dârü’l-Kütübi’l-Mısriyye, 1964.
  • M. J. Kıster, İsrailoğullarından Nakilde Bulunma Meselesi. Çev. Cemal Ağırman, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7/1 (2001), 124-153.
  • Muhammed Hamidullah, İslam Hukukunun Kaynakları Açısından Kitab-ı Mukaddes, çev. İbrahim Cânan, Atatürk Üniversitesi İslamî İlimler Fakültesi Dergisi, 3/1 (1979), 379-410.
  • Na’nâa, Remzi. el-İsrâîliyyât ve Eseruhâ fi Kütübi’t-Tefsîr. Beyrut: Dâru’l-Kalem, 1970.
  • Özel, Mustafa. Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14/1 (2010), 71-91.
  • Seyyid, Kutub. fî Zilali’l-Kur’ân. trc. İ. Hakkı Şengüler, M. Emin Saraç, Bekir Karlığa, 16 cilt. İstanbul: Hikmet Yayınları tsz.
  • Taberî, Ebû Cafer İbn Cerîr. Câmi‘u’l-beyân fî te’vîli âyi’l-Kur’ân. thk. Ahmed. Muhammed Şakir, 25 cilt. Beyrut: Müeessesetü’r- Risâle, 2000.
  • Tottolî, Roberto. “İslamî Literatürde İsrâîliyyât Teriminin Kökeni ve Kullanımı”. çev. Mesut Kaya. Konya: Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 10/2 (2010), 201-215.
  • Yazır, Elmalı Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. 10 cilt. İstanbul: Akçağ Yayınları, 2016.
  • Yıldırım, Celal. İlmin Işığında Asrın Kur’ân Tefsiri. 14 cilt. İzmir: Anadolu Yayınları, 1989.
  • Zebîdî, Ebü'l-Feyz Murtaza Muhammed b. Muhammed. Tacü'l-arûs min cevâhiri'l-Kâmûs. thk. İbrahim Terzi, Beyrut: Dâru İhyâi't-Türasi'l-Arabi, 1975.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin. Tefsir ve Hadiste İsrâiliyyât. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2011.
APA Kaplan A (2020). Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. , 129 - 148. 10.31121/tader.703844
Chicago Kaplan Abdurrahim Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. (2020): 129 - 148. 10.31121/tader.703844
MLA Kaplan Abdurrahim Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. , 2020, ss.129 - 148. 10.31121/tader.703844
AMA Kaplan A Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. . 2020; 129 - 148. 10.31121/tader.703844
Vancouver Kaplan A Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. . 2020; 129 - 148. 10.31121/tader.703844
IEEE Kaplan A "Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği." , ss.129 - 148, 2020. 10.31121/tader.703844
ISNAD Kaplan, Abdurrahim. "Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği". (2020), 129-148. https://doi.org/10.31121/tader.703844
APA Kaplan A (2020). Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. Tefsir Araştırmaları Dergisi, 4(1), 129 - 148. 10.31121/tader.703844
Chicago Kaplan Abdurrahim Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. Tefsir Araştırmaları Dergisi 4, no.1 (2020): 129 - 148. 10.31121/tader.703844
MLA Kaplan Abdurrahim Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. Tefsir Araştırmaları Dergisi, vol.4, no.1, 2020, ss.129 - 148. 10.31121/tader.703844
AMA Kaplan A Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. Tefsir Araştırmaları Dergisi. 2020; 4(1): 129 - 148. 10.31121/tader.703844
Vancouver Kaplan A Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği. Tefsir Araştırmaları Dergisi. 2020; 4(1): 129 - 148. 10.31121/tader.703844
IEEE Kaplan A "Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği." Tefsir Araştırmaları Dergisi, 4, ss.129 - 148, 2020. 10.31121/tader.703844
ISNAD Kaplan, Abdurrahim. "Çağdaş Tefsirlerde Kitab-ı Mukaddes Nakillerinin Kullanımı: İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri Örneği". Tefsir Araştırmaları Dergisi 4/1 (2020), 129-148. https://doi.org/10.31121/tader.703844