DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ

Yıl: 2019 Cilt: 21 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1037 - 1060 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31460/mbdd.584982 İndeks Tarihi: 26-03-2021

DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ

Öz:
Muhasebe mesleğinde mesleki eğitimin en üst kalitede verilebilmesi amacıyla hazırlanan Uluslararası Eğitim Standartları, aday meslek mensuplarının kazanması gereken yetkinlikleri içermektedir. Bu çalışma ile 2 No’lu Uluslararası Eğitim Standardı kapsamında belirlenen teknik yetkinliklere ve bu yetkinliklerin göstergesi olarak yayımlanan öğrenme çıktılarına, Ege Bölgesi’ndeki devlet üniversitelerinde verilen muhasebe eğitiminin uyumluluğu irdelenmiştir. Sonuç olarak araştırmaya dahil edilen üniversiteler kapsamında değerlendirildiğinde, Türkiye’de muhasebe eğitiminin, standartlarca belirlenen yetkinlik ve öğrenme çıktılarını tamamen karşılayamadığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

COMPARATIVE REVIEW ON ACCOUNTING EDUCATION PROVIDED IN STATE UNIVERSITIES AND INTERNATIONAL ACCOUNTING EDUCATION STANDARDS: AEGEAN REGION CASE

Öz:
The International Education Standards that have been published in order to ensure the highest quality of vocational training includes the competencies that the candidates must gain in the accounting profession. In this study, the compliance of the accounting education given at public universities in Aegean Region of Turkey has been examined to the technical competencies established under the International Education Standard No.2 and the learning outcomes that published as an indicator of those competencies. As a result, when evaluated within the scope of the universities that are included in the research, accounting education in Turkey has been determined to not fully meet the competencies and learning outcomes set by the Standard.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbasi, N. 2013. Competency Approach to Accounting Education: A Global View, Journal of Finance and Accountancy, 13 (1).
  • ACCA 2016. Drivers of Change and Future Skills, London, http://www.accaglobal.com/content/dam/members-beta/docs/ea-patf-drivers-of-change-and-futureskills. pdf, (Erişim Tarihi: 23. 07. 2018).
  • AICPA 2018. AICPA Pre-Certification Core Competency Framework, https://www.aicpa.org/interestareas/accountingeducation/resources/corecompetency.html, (Erişim Tarihi: 24. 07. 2018).
  • Acemoglu, D. ve D. Autor. 2011. Skills, Tasks and Technologies: Implications for Employment and Earnings, in Handbook of Labor Economics, (4), Elsevier.
  • Aleqab, M. M. A., M. Nurunnabi & D. Adel. 2015. Mind the Gap: Accounting Information Systems Curricula Development in Compliance with IFAC Standards in a Developing Country, Journal of Education for Business, 90 (7).
  • AlMotairy, O. S., & L. J. Stainbank. (2014). Compliance with International Education Standards in Saudi Arabia: Policy and Educational Implications, Journal of Business Studies Quarterly, 5 (4).
  • Boyce, G. 2004. Critical Accounting Education: Teaching and Learning Outside The Circle, Critical Perspectives on Accounting, 15 (4-5).
  • Can, A. V. ve Ş. D. Demirci. 2016. Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 30.
  • Chabrak, N. ve R. Craig. 2013. Student Imaginings, Cognitive Dissonance and Critical Thinking, Critical Perspectives on Accounting, 24 (2).
  • Chaplin, S. 2017. Accounting Education and the Prerequisite Skills of Accounting Graduates: Are Accounting Firms’ Moving the Boundaries?, Australian Accounting Review, 27 (1).
  • Chu, S. ve H. Man. 2012. History of Accounting Education, Journal of Higher Education Theory and Practice, 12 (1).
  • CICA 1996. The Inter-Institute Vision Task Force, http://web.archive.org/web/19971120074809/http://www.cica.ca:80/new/vision/pdf/vision.pdf, (Erişim Tarihi: 23. 08. 2018).
  • CICA 2012. The UFE Candidates' Competency Map: Understanding the Professional Competencies Evaluated on the UFE, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.359.5808&rep=rep1&type=pdf, (Erişim Tarihi: 23. 07. 2018).
  • Crawford, L., C. Helliar, E. Monk ve M. Veneziani. 2014. International Accounting Education Standards Board: Organisational Legitimacy Within the Field of Professional Accountancy Education, in Accounting Forum, 38 (1), Elsevier.
  • Çubukçu, S. 2012. Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Komitesi Düzenlemeleri Çerçevesinde Etik Eğitimine İlişkin Durum Analizi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (1).
  • Edwards, D. J., E. Pärn, P.E. Love ve H. El-Gohary. 2017. Research Note: Machinery, Manumission, and Economic Machinations, Journal of Business Research, 70.
  • Frey, C. B. ve M. A. Osborne. 2017. The Future of Employment: How Susceptible are Jobs to Computerisation?, Technological Forecasting and Social Change, 114.
  • Gökten, P. O. ve S. Gökten. 2016. Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6).
  • Güney, A. 2019. Akreditasyon Sürecinde Muhasebe Eğitimi, Kastamonu Education Journal, 27 (2), doi:10.24106/kefdergi.3249.
  • Hacirüstemoğlu, R. 2009. Türkiye'de Muhasebe Eğitimi İçin On Yıllık Hedefler, Muhasebe Bilim Dünyası, 11 (3), 19-31.
  • Helliar, C. 2013. The Global Challenge for Accounting Education, Accounting Education: an International Journal, 22, 510-521, DOI: 10.1080/09639284.2013.847319.
  • Herawati, S. D. 2012. Review of the Learning Method in the Accountancy Profession Education (APE) Programs and Connection to the Students Soft Skills Development, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 57.
  • Hiramatsu, K. 2018. Accounting in 2036: A Learned Profession: Part III: Accounting Education to Foster Learned Profession Globally, The Accounting Review, 93 (6).
  • Hopper, T. 2013. Making Accounting Degrees Fit for a University, Critical Perspectives on Accounting, 24 (2).
  • Howieson, B., P. Hancock, N. Segal, M. Kavanagh, I, Tempone ve J. Kent. 2014. Who Should Teach What? Australian Perceptions of the Roles of Universities and Practice in the Education of Professional Accountants, Journal of Accounting Education, 32 (3).
  • IAESB 2017. Handbook of International Education Pronouncements, 2017 Edition, http://www.ifac.org/publications-resources/2017-handbook-international-educationpronouncements, (Erişim Tarihi: 30. 07. 2018).
  • Jackling, B. ve P. De Lange. 2009. Do Accounting Graduates’ Skills Meet the Expectations of Employers? A Matter of Convergence or Divergence, Accounting Education: An International Journal, 18 (4-5).
  • Kim, Y. J., K. Kim ve S. Lee. 2017. The Rise of Technological Unemployment and Its Implications on The Future Macroeconomic Landscape, Futures, 87.
  • Lawson, R. A., E. J. Blocher, P, C. Brewer, G. Cokins, J. E. Sorensen, D. E. Stout ve M. J. Wouters. 2013. Focusing Accounting Curricula on Students' Long-Run Careers: Recommendations for an Integrated Competency-Based Framework for Accounting Education, Issues in Accounting Education, 29 (2).
  • Lawson, R. A., E. J. Blocher, P. C. Brewer, G. Cokins, J. E. Sorensen, D. E. Stout ve M. J. Wouters. 2015. Thoughts on Competency Integration in Accounting Education, Issues in Accounting Education, 30 (3).
  • Murphy, B. 2017. Professional Competence and Continuing Professional Development in Accounting: Professional Practice vs. Non-Practice, Accounting Education, 26 (5-6).
  • Musov, M. 2017. It Doesn't Matter How We Assess the Competencies in Accounting Education?, Economic Alternatives, Issue 3.
  • Özbirecikli, M. ve A. Pastacıgil. 2009. Türkiye’de Muhasebeci Eğitiminin Gelişim Süreci: IFAC Standartları ile Mukayeseli Bir İnceleme, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 41.
  • Özbirecikli, M., & İ. K. Şen. 2018. The Education-Related Developments In Accounting Profession In Turkey: A Comparative Review With International Education Standards. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 20.
  • Pathways Commission 2012. Charting a National Strategy for the Next Generation of Accountants, AAA and AICPA, 12-13.
  • Pratama, A. 2015. Bridging the Gap between Academicians and Practitioners on Accountant Competencies: An Analysis of International Education Standards (IES) Implementation on Indonesia's Accounting Education, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 211.
  • Russel, K., A. ve C. S. Smith. 2003. Accounting Education's Role in Corporate Malfeasance, Strategic Finance, 85 (6).
  • Sharifi, M., G. B. McCombs, L. L. Fraser. ve R. K. McCabe. 2009. Structuring a Competency-Based Accounting Communication Course at the Graduate Level, Business Communication Quarterly, 72 (2).
  • Sugahara, S. ve G. Boland. 2011. Effects of Exposure to the International Education Standards on Perceived Importance of The Global Harmonization of Accounting Education Among Japanese Accounting Academics, Advances in Accounting, 27 (2).
  • Tempone, I., M. Kavanagh, N. Segal, P, Hancock ve B. Howieson. 2012. Desirable Generic Attributes for Accounting Graduates into the Twenty-First Century: The Views of Employers, Accounting Research Journal, 25 (1).
  • Terzi, S., İ. K. Şen ve B. Solak. 2013. Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme, Muhasebe ve Finansman Dergisi, (59).
  • Tosunoğlu, B., S. Cengiz ve Z. Anadolu. 2018. Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları Kapsamında Muhasebe Eğitiminin Türkiye’deki Akademisyenler ve Muhasebe Meslek Mensupları Açısından İncelenmesi, Optimum: Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5 (2).
  • Towers-Clark, J. 2015. Undergraduate Accounting Students: Prepared for The Workplace?, Journal of International Education in Business, 8 (1).
  • Uyar, S. 2008. Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi'nde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Bilim Dünyası, 10 (1).
  • Watty, K., S. Sugahara, N. Abayadeera & L. Perera. 2013. Developing a Global Model of Accounting Education and Examining IES Compliance in Australia, Japan, and Sri Lanka, Accounting Education, 22 (5).
  • WEF. 2016. The Future of Jobs: Employment, Skills and Workforce Strategy for The Fourth İndustrial Revolution, in World Economic Forum, (January).
  • Wells, M. 1999. The Skills and Competencies of Accountants, Accounting Education For the 21st Century: The Global Challenges, International Association for Accounting Education and Research Tarrytown, New York.
  • Wessels, P, L. 2005. Critical Information and Communication Technology (ICT) Skills for Professional Accountants, Meditari Accountancy Research, 13 (1).
  • Zaif, F. ve Y. Ayanoğlu. 2007. Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1).
  • Zenuni, B. R. ve M. U. Miti. 2017. Compliance with International Education Standards of Accounting in European Union Countries, the Case of Albania as An Official Candidate for Accession to The EU, European Journal of Social Science Education and Research, 4 (6).
APA özdoğan b, MOLLAOĞULLARI B (2019). DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. , 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
Chicago özdoğan burak,MOLLAOĞULLARI BATUHAN FATİH DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. (2019): 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
MLA özdoğan burak,MOLLAOĞULLARI BATUHAN FATİH DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. , 2019, ss.1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
AMA özdoğan b,MOLLAOĞULLARI B DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. . 2019; 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
Vancouver özdoğan b,MOLLAOĞULLARI B DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. . 2019; 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
IEEE özdoğan b,MOLLAOĞULLARI B "DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ." , ss.1037 - 1060, 2019. 10.31460/mbdd.584982
ISNAD özdoğan, burak - MOLLAOĞULLARI, BATUHAN FATİH. "DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ". (2019), 1037-1060. https://doi.org/10.31460/mbdd.584982
APA özdoğan b, MOLLAOĞULLARI B (2019). DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(4), 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
Chicago özdoğan burak,MOLLAOĞULLARI BATUHAN FATİH DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi 21, no.4 (2019): 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
MLA özdoğan burak,MOLLAOĞULLARI BATUHAN FATİH DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, vol.21, no.4, 2019, ss.1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
AMA özdoğan b,MOLLAOĞULLARI B DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. 2019; 21(4): 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
Vancouver özdoğan b,MOLLAOĞULLARI B DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi. 2019; 21(4): 1037 - 1060. 10.31460/mbdd.584982
IEEE özdoğan b,MOLLAOĞULLARI B "DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ." Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21, ss.1037 - 1060, 2019. 10.31460/mbdd.584982
ISNAD özdoğan, burak - MOLLAOĞULLARI, BATUHAN FATİH. "DEVLET ÜNİVERSİTELERİNDE VERİLEN MUHASEBE EĞİTİMİ İLE ULUSLARARASI MUHASEBE EĞİTİMİ STANDARTLARI ÜZERİNE MUKAYESELİ BİR İNCELEME: EGE BÖLGESİ ÖRNEĞİ". Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi 21/4 (2019), 1037-1060. https://doi.org/10.31460/mbdd.584982