Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University
Yıl: 2016 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 367 - 390 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17522/balikesirnef.278088 İndeks Tarihi: 29-03-2021
Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University
Öz: The purpose of this study was to determine teacher candidates’ reasons for and their expectationsfrom the mathematics teacher education program and to reveal the situation in the context of gender andacademic success. Being descriptive in nature, the data was analyzed through the content analysis. 102 fourthgrade students attending Kastamonu University primary school mathematics teacher education programparticipated in the research. According to research findings, external factors such as family, university entranceexam score, teacher influence were found to be effective among the reasons for preference of prospectiveteachers. Similarly, both low and high achieving teacher candidates were mainly attributed their reasons’ forselecting mathematics teachers education programmes to the external factors. It has been seen that theexpectations of the prospective teachers concentrate on the themes of professional development, academicdevelopment and social development.. Male teacher candidates emphasized professional development whilefemale candidates highlighted academic improvement, and social improvement factors. Mathematics teachercandidates from different level of success more adverted the expectancy of gaining of mathematics teachingskill.
Anahtar Kelime: Neden İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programındayım? Tercih Nedenleri ve Beklentilerin Cinsiyet ve Akademik Başarı Bağlamında İncelenmesi: Kastamonu Üniversitesi Örneği
Öz: Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının ilköğretim matematik öğretmenliği programını tercih etme sebeplerini, programdan beklentilerini belirlemek ve bunları cinsiyetlerine ve akademik başarı düzeylerine göre nasıl bir özellik gösterdiğini incelemektir. Araştırmada özel durum çalışması yöntemi benimsenmiştir. Nitel bir çalış ma olan bu araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular frekans ve yüzde hesabı yapılarak tablo halinde sunulmuştur. Araştırmaya Kastamonu Üniversitesi ilköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim gören 102 dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adaylarının programı tercih sebepleri arasında aile, üniversiteye giriş sınav puanı, öğretmen etkisi gibi dışsal faktörlerin etkili olduğu görülmüştür. Frekans değerlerine göre hem düşük hem de yüksek başarı düzeyindeki öğrenciler de benzer olarak dışsal faktör temelli tercihlerde bulunmuşlardır. Öğretmen adaylarının beklentilerinin mesleki gelişim, akademik gelişim ve sosyal gelişim temalarında yoğunlaştığı görülmüştür. Erkek öğretmen adayları, mesleki gelişim faktörünü kadın öğretmen adaylarına göre daha önemli görürken, kadın öğretmen adaylarının akademik gelişim ve sosyal gelişim temelli beklenti faktörlerini erkek öğretmen adaylarına göre daha belirleyici olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adayları başarı düzeyi farklılık gösterse bile mesleki gelişim içerisinde özellikle matematik öğretim becerisinin kazanılmasına daha fazla değinmişlerdir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altaş, D. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Memnuniyet Araştırması. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1): 439-458.
- Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). “Öğretmen Nitelikleri: İlköğretim Programlarının Beklentileri ve Eğitim Fakültelerinin Kazandırdıkları.” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1): 38-63.
- Ataünal. A. (1996). “Nasıl Bir insan ve Yüksek Öğretimin Rolü (Eğitimimize bakışlar)”, Kültür Koleji Eğitim Vakfı Yayınları 1, İstanbul.
- Ayık, Y. Z., Özdemir, A. ve Yavuz, U. (2007). “Lise Türü ve Mezuniyet Başarısının Kazanılan Fakülte ile İlişkisinin Veri Madenciliği Tekniği ile Analizi.” Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(2): 441-454.
- Baki, A. ve Gökçek, T. (2007). “Matematik Öğretmeni Adaylarının Benimsedikleri Öğretmen Modeline İlişkin Bazı İpuçları.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32: 22-31.
- Baykara Pehlivan, K. (2008). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma.” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2): 151-168.
- Baykul, Y. (2014). İlkokulda matematik öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Biber, A. Ç. (2013). “Öğretmen Adaylarının İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programı Hakkındaki Memnuniyet Düzeylerinin Araştırılması: Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1253-1270.
- Boz, Y. ve Boz, N.( 2008). “Kimya ve Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmen Olma Nedenleri.” Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137–144.
- Cohen, Louis ve Mannion Lawrence, Morrison, Keith, Research Methods in Education. UK: Routledge, Taylor & Francis Group, 2007.
- Clutter, C. (2010). The Effects of Parental İnfluence on Their Children’s Career Choices. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. Kansas State University, Manhattan.
- Creswell, JW. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Merrill Education.
- Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalişmalarina giriş (3.Baskı).Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). “Öğretmenlik mesleği ve özellikleri.” Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
- Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). “Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 201-212.
- Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2011). “Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Eğitim ve Bilim, 36(159): 96-111.
- Dilaver, H. (1996). Türkiye’de öğretmen istihdamının dünü, bugünü ve yarını, Eğitimimize Bakışlar, İstanbul: Kültür Koleji Vakfı Yayınları 1.
- Doğan, T., ve Çoban, A. E. (2009). “Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. ” Eğitim ve Bilim Dergisi. 34, 153.
- Edwards, K. ve Quinter, M. (2011). “Factors Influencing Students Career Choices Among Secondary School Students in Kisumu Municipality, Kenya.” Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies. 2(2): 81-87.
- Ekici, F. (2014). “Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi örneği).” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (35), 658-665
- Ekinci, C.E. ve Burgaz, B. (2007). “Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Bazı Akademik Hizmetlere İlişkin Beklenti ve Memnuniyet Düzeyleri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33: 120-134.
- Gibson, S. ve Dembo, M. H. (1984). “Teacher Efficacy: A Construct Validation.” Journal of Educational Psychology, 76(4): 569–582.
- Hacıömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. Ş. (2010). “Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları (Ofma) Eğitimi Bölümü Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları.” Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1): 77–90.
- Harper, N., & Daane, C. (1998). “Causes and reductions of math anxiety in pre-service elementary teachers.” Action in Teacher Education, 19(4), 29-38.
- Hoy, A. W. ve Spero, R. B. (2005). “Changes in Teacher Efficacy During the Early Years of Teaching: A Comparison of Four Measures.” Teaching and Teacher Education, 21: 343–356.
- İnceoğlu, M. (1993). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Verso Yayıncılık.
- İncikabı, L., Mercimek, O. ve Biber, A.Ç. (2016). “İlköğretim matematik öğretmen adaylarının programı tercih nedenleri ve beklentileri üzerine bir araştırma. ” Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 165-188.
- İncikabı, L. (2013). “Teacher Candidates’ Efficacy Beliefs in Mathematics: Play-Generated Curriculum İnstruction.” Eurasia Journal of Mathematics, Science ve Technology Education, 9(2): 167-176.
- İncikabı, L., Pektas, M., Özgelen, S. ve Kurnaz, M. A. (2013). “Motivations and Expectations for Pursuing Graduate Education in Mathematics and Science Education.” Anthropologist, 16(3): 701-709.
- İpek, C., Kahveci, G. ve Camadan, F. (2015). “Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ve okul yöneticiliğine yönelik tutumları.” Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 211-226.
- İşler, I. ve Çakıroğlu, E. (2009). “Teachers’ Efficacy Beliefs and Perceptions Regarding the İmplementation of New Primary Mathematics Curriculum,” Proceedings of CERME 6, 1704-1713, Lyon France.
- Kaya, E. ve Yıldırım, T. (2015). “Fen fakültesi biyoloji bölümü öğrencilerinin gözüyle öğretmenlik.” Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10(2), 375-384.
- Kızğut, S. ve Ergül, Ş. (2011). “Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Algılayışı Hemşirelik Rollerine ve Hemşireliğin Geleceğine Bakışı.” Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2): 10-15.
- Kniveton, B. H. (2004). “The Influences and Motivations on Which Students Base Their Choice of Career.” Research in Education, 72: 47-57
- Korkut-Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö. ve Yılmaz, O. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri.” Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (3), 135-151.
- Kyriacou, C. ve Coulthard, M. (2000). “Undergraduates’ Views of Teaching as a Career Choice.” Journal of Education for Teaching, 26: 117–126.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- NCTM, (2000). Executive Summary Principles and Standarts for School Mathematics. Retrieved 11, (2013’de indirildi) from the World Wide Web.
- Özen, R., Yıldız, S. ve Yıldız, K. (2013). “Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeyleri.” Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi. 3 (6), 21-30.
- Özsoy, G., Özsoy, S., Özkara, Y. ve Memiş, A.D. (2010). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörler.” İlköğretim Online, 9(3): 910-921.
- Papanastasiou, C. ve Papanastasiou, E. (1997). “Factors That İnfluence Students to Become Teachers.” Educational Research and Evaluation, 3(4): 305-316.
- Riggs, M. I. ve Enochs, L. G. (1990). “Toward the Development of Elementary Teacher’s Science Teaching Efficacy Belief Instrument.” Science Education, 74(6): 625-637.
- Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). “Türkiye'de öğretmenlik tutumları.” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1) , 137-146.
- Serin, M.K., Güneş, A.M. ve Değirmenci, H. (2015). “Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Mesleğe Yönelik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki.” Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1), 21- 34.
- Şara, P. ve Kocabaş, A. (2012). “Sınıf öğretmenliği adaylarının sınıf öğretmenliğini tercih nedenleri ve aldıkları eğitimle ilgili görüşleri.” Turkish International Journal of Special Education and Guidance& Counceling, 1(2), 8-17
- Şimşek, A. (2010). “Sınıf ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının tarih öğretimine ilişkin tutumları.” International Online Journal of Educational Sciences, 2 (1), 181 -203.
- Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi. Tataroğlu, B., Özgen, K. ve Alkan, H.(2011). “Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmenliği Tercih Nedenleri ve Beklentileri,” 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Ubuz, B. ve Sarı , S. (2008). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Seçme Nedenleri.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2): 113–119.
- Umay, A. (2003). “Matematiksel muhakeme yeteneği.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 234–243.
- Uras, M. ve Kunt, M. (2006). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğinden Beklentileri ve Beklentilerinin Karşılanmasını Umma Düzeyleri.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1): 71-83.
- Yılmaz, N., Doğan, N. (2015). “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Meslek Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Hacettepe Üniversitesi Örneği. ” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 405-421.
APA | incikabi l, MERCİMEK O, BİBER A, SERİN M (2016). Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. , 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
Chicago | incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. (2016): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
MLA | incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. , 2016, ss.367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
AMA | incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. . 2016; 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
Vancouver | incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. . 2016; 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
IEEE | incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University." , ss.367 - 390, 2016. 10.17522/balikesirnef.278088 |
ISNAD | incikabi, lutfi vd. "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University". (2016), 367-390. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.278088 |
APA | incikabi l, MERCİMEK O, BİBER A, SERİN M (2016). Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
Chicago | incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 10, no.2 (2016): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
MLA | incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.10, no.2, 2016, ss.367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
AMA | incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2016; 10(2): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
Vancouver | incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2016; 10(2): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088 |
IEEE | incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10, ss.367 - 390, 2016. 10.17522/balikesirnef.278088 |
ISNAD | incikabi, lutfi vd. "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 10/2 (2016), 367-390. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.278088 |