Yıl: 2016 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 367 - 390 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17522/balikesirnef.278088 İndeks Tarihi: 29-03-2021

Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University

Öz:
The purpose of this study was to determine teacher candidates’ reasons for and their expectationsfrom the mathematics teacher education program and to reveal the situation in the context of gender andacademic success. Being descriptive in nature, the data was analyzed through the content analysis. 102 fourthgrade students attending Kastamonu University primary school mathematics teacher education programparticipated in the research. According to research findings, external factors such as family, university entranceexam score, teacher influence were found to be effective among the reasons for preference of prospectiveteachers. Similarly, both low and high achieving teacher candidates were mainly attributed their reasons’ forselecting mathematics teachers education programmes to the external factors. It has been seen that theexpectations of the prospective teachers concentrate on the themes of professional development, academicdevelopment and social development.. Male teacher candidates emphasized professional development whilefemale candidates highlighted academic improvement, and social improvement factors. Mathematics teachercandidates from different level of success more adverted the expectancy of gaining of mathematics teachingskill.
Anahtar Kelime:

Neden İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programındayım? Tercih Nedenleri ve Beklentilerin Cinsiyet ve Akademik Başarı Bağlamında İncelenmesi: Kastamonu Üniversitesi Örneği

Öz:
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının ilköğretim matematik öğretmenliği programını tercih etme sebeplerini, programdan beklentilerini belirlemek ve bunları cinsiyetlerine ve akademik başarı düzeylerine göre nasıl bir özellik gösterdiğini incelemektir. Araştırmada özel durum çalışması yöntemi benimsenmiştir. Nitel bir çalış ma olan bu araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular frekans ve yüzde hesabı yapılarak tablo halinde sunulmuştur. Araştırmaya Kastamonu Üniversitesi ilköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim gören 102 dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmen adaylarının programı tercih sebepleri arasında aile, üniversiteye giriş sınav puanı, öğretmen etkisi gibi dışsal faktörlerin etkili olduğu görülmüştür. Frekans değerlerine göre hem düşük hem de yüksek başarı düzeyindeki öğrenciler de benzer olarak dışsal faktör temelli tercihlerde bulunmuşlardır. Öğretmen adaylarının beklentilerinin mesleki gelişim, akademik gelişim ve sosyal gelişim temalarında yoğunlaştığı görülmüştür. Erkek öğretmen adayları, mesleki gelişim faktörünü kadın öğretmen adaylarına göre daha önemli görürken, kadın öğretmen adaylarının akademik gelişim ve sosyal gelişim temelli beklenti faktörlerini erkek öğretmen adaylarına göre daha belirleyici olarak gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adayları başarı düzeyi farklılık gösterse bile mesleki gelişim içerisinde özellikle matematik öğretim becerisinin kazanılmasına daha fazla değinmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA incikabi l, MERCİMEK O, BİBER A, SERİN M (2016). Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. , 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
Chicago incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. (2016): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
MLA incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. , 2016, ss.367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
AMA incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. . 2016; 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
Vancouver incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. . 2016; 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
IEEE incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University." , ss.367 - 390, 2016. 10.17522/balikesirnef.278088
ISNAD incikabi, lutfi vd. "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University". (2016), 367-390. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.278088
APA incikabi l, MERCİMEK O, BİBER A, SERİN M (2016). Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
Chicago incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 10, no.2 (2016): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
MLA incikabi lutfi,MERCİMEK Oktay,BİBER Abdullah Çağrı,SERİN M. Koray Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.10, no.2, 2016, ss.367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
AMA incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2016; 10(2): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
Vancouver incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2016; 10(2): 367 - 390. 10.17522/balikesirnef.278088
IEEE incikabi l,MERCİMEK O,BİBER A,SERİN M "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University." Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10, ss.367 - 390, 2016. 10.17522/balikesirnef.278088
ISNAD incikabi, lutfi vd. "Why am I in Primary School Mathematics Teacher Education Program? An analysis of Reasons and Expectations in the Context of Gender and Academic Achievement: Case of Kastamonu University". Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 10/2 (2016), 367-390. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.278088