GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl: 2021 Cilt: 14 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 39 - 56 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.12981/mahder.853922 İndeks Tarihi: 31-03-2021

GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Öz:
Geleneksel çocuk oyunları, grup içinde hareket edebilme, kazanma karşısındaki tavır vekaybetme karşısındaki tutum geliştirme, birlikte iş bölümü yapabilme, iş birliğigeliştirebilme, strateji kurabilme gibi sosyal gelişim işlevlerine sahiptir. Teknolojikgelişmelerle beraber ortaya çıkan dijital video oyunlarında aynı zeminde birlikte oynamaimkânı ortadan kalmıştır. Fakat dijital ortamın sunmuş olduğu çevrimiçi özelliği ile belirliölçüde birlikte oynayabilme imkânını doğurmuştur. Gelişen Teknoloji ile ortaya çıkan dijitalvideo oyunları, çocuklardaki vakit geçirme, eğlence, dinlenme, öğrenme gibi ihtiyaçlarınıkarşılayan ürünlerdir. Teknolojik gelişmelerin yaşanmadığı dönemlerde geleneksel çocukoyunları ile bu ihtiyaçlarını karşılayan çocuklar, teknoloji ile dijital oyunlarla vakit geçirmeyebaşlamıştır.Bu çalışmada geleneksel çocuk oyunlarının çocuklar üzerindeki sosyal gelişime olan katkılarıbelirlenmiş, gelişen teknoloji ile birlikte bireylerin kullanımına sunulan çok oyunculuçevrimiçi oyunlardaki sosyal gelişim alanları değerlendirilmiştir. Çalışmada “Counter-Strike:Global Offensive”, “Age of Empires II: Definitive Edition”, “eFootball PES 2021”, “Sea ofThieves”, “Need for Speed” gibi farklı türlerden 5 oyuna yer verilmiş ve bu oyunlarınbireylerdeki ilişkiyi başlatma ve sürdürme becerileri, grupla iş yapma becerileri, duygularayönelik beceriler, stres durumuyla başa çıkma becerileri, plan yapma ve problem çözmebecerileri irdelenmiştir.
Anahtar Kelime:

MULTIPLAYER ONLINE GAMES FROM TRADITIONAL KIDS GAMES: AN EVALUATION ON SOCIAL DEVELOPMENT AREAS

Öz:
Traditional children's games generally have social development functions such as being able to act in a group, attitude against winning, attitude against losing, division of labor together, developing cooperation, and strategizing, as children generally come together and play together. In digital games that emerged with technological developments, the opportunity to play together on the same ground has disappeared. However, the online opportunity offered by the digital environment has created the opportunity to play together to a certain extent. Mobile games that emerged with the developing technology are products that meet the needs of children such as spending time, entertainment, rest and learning. In times when technological developments were not experienced, children who met these needs with traditional children's games started to spend time with technology and digital games. In this study, the contributions of traditional children's games to social development on children were determined, and social development areas in multiplayer online games offered to individuals with developing technology were evaluated. In the study, 5 games from different genres such as Counter-Strike: Global Offensive, Age of Empires II: Definitive Edition, eFootball PES 2021, Sea of Thieves, Need for Speed were included, and these games' starting and maintaining relationships among individuals, group business skills, emotions. related skills, ability to cope with stress situation, planning and problem solving skills were examined.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • And, M. (1974). Oyun ve bügü - Türk kültüründe oyun kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat.
  • Boratav, P. N. (1973). 100 soruda Türk folkloru. İstanbul: Gerçek.
  • Bozkurt, A. (2014). Homo Ludens: Dijital oyunlar ve eğitim. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 5(1).
  • Büyükbaykal, C. İ. - Cansabuncu, İ. A. (2020). Türkiye’de yeni medya ortamı ve dijital oyun olgusu. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Fedakar, P. - Korkutan, S. Ş. (2016). Seferihisar geleneksel çocuk oyunlarının yapısal analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (Ek1), 366- 374.
  • Genç S, (2014). Sanat eğitiminde eğitsel oyunların önemi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 380-392.
  • Irmak, A. Y. - Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-137.
  • Kuşay, Y. - Akbayır, Z. (2015). Dijital oyunlar ile tüketime yolculuk - Öğrenme yaklaşımı açısından çocuk kullanıcılara yönelik bir araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (23), 135-154.
  • Özdemir, N. (2006). Türk çocuk oyunları I- II, Ankara: Akçağ.
  • Özdemir, N. (2017). Kültür bilimi ve yönetimi. Ankara: Grafiker.
  • Yeğin D. (2010). Dijital oyunlarda şiddet kavramı: Yeni şiddet. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. Elektronik Kaynaklar
  • URL-1: GTS “Güncel Türkçe Sözlük”. https://sozluk.gov.tr/ (Erişim: 12.12.2020).
  • URL-2: https://tr.wikipedia.org/wiki/Video_oyunu (Erişim: 15.12.2020).
  • URL-3: “Counter-Strike: Global Offensive Oyunundan Bir Görsel”. https://store.steampowered.com/app/730/CounterStrike_Global_Offensive /?l=turkish&t=1433660400 (Erişim: 10.12.2020)
  • URL-4: https://store.steampowered.com/app/730/CounterStrike_Global_Offensive /?l=turkish&t=1433660400 (Erişim: 11.12.2020)
  • URL-5: “Age of Empires II: Definitive Edition Oyunundan Bir Görsel”. https://store.steampowered.com/app/813780/Age_of_Empires_II_Definitiv e_Edition/ (Erişim: 12.12.2020)
  • URL-6: “eFootball PES 2021 Oyunundan Bir Görsel”. https://store.steampowered.com/app/1259970/eFootball_PES_2021_SEAS ON_UPDATE/ (Erişim: 21.11.2020)
  • URL-7: https://tr.wikipedia.org/wiki/EFootball_Pro_Evolution_Soccer_2020 (Erişim: 22.11.2020)
  • URL-8: “Sea of Thieves Oyunundan Bir Görsel”. https://store.steampowered.com/app/1172620/Sea_of_Thieves/?l=turkish (Erişim: 24.12.2020)
  • URL-9: https://tr.wikipedia.org/wiki/Sea_of_Thieves (Erişim: 28.12.2020)
  • URL-10: “Need for Speed Oyunundan Bir Görsel”. https://store.steampowered.com/app/1262540/Need_for_Speed/ (Erişim: 30.12.2020)
  • URL-11: https://tr.wikipedia.org/wiki/Need_for_Speed (Erişim: 22.11.2020)
APA KILIÇ S (2021). GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. , 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
Chicago KILIÇ SAMET GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. (2021): 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
MLA KILIÇ SAMET GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. , 2021, ss.39 - 56. 10.12981/mahder.853922
AMA KILIÇ S GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. . 2021; 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
Vancouver KILIÇ S GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. . 2021; 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
IEEE KILIÇ S "GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME." , ss.39 - 56, 2021. 10.12981/mahder.853922
ISNAD KILIÇ, SAMET. "GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME". (2021), 39-56. https://doi.org/10.12981/mahder.853922
APA KILIÇ S (2021). GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(33), 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
Chicago KILIÇ SAMET GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 14, no.33 (2021): 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
MLA KILIÇ SAMET GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, vol.14, no.33, 2021, ss.39 - 56. 10.12981/mahder.853922
AMA KILIÇ S GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 2021; 14(33): 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
Vancouver KILIÇ S GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 2021; 14(33): 39 - 56. 10.12981/mahder.853922
IEEE KILIÇ S "GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME." Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14, ss.39 - 56, 2021. 10.12981/mahder.853922
ISNAD KILIÇ, SAMET. "GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARINDAN ÇOK OYUNCULU ÇEVRİMİÇİ OYUNLARA: SOSYAL GELİŞİM ALANLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME". Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 14/33 (2021), 39-56. https://doi.org/10.12981/mahder.853922