“KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ
Yıl: 2021 Cilt: 14 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 146 - 161 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.12981/mahder.873315 İndeks Tarihi: 31-03-2021
“KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ
Öz: Toplum içinde bireylerin biyolojik cinsiyetleri sosyal yaşamla beraber değişimeuğramaktadır. Bu değişimler bireyin toplumdaki rollerini ve bakış açılarınısınırlandırmaktadır. Bireyin rolleri üzerinde sınırlayıcı bir etkiye sahip olan alanların başındakitle iletişim araçları gelmektedir. Günümüz kitle iletişim araçlarından biri olan sinema,toplumsal alana ait kültürel kodları ve genetik hafızayı yansıtması bakımından önemli biryere sahiptir. Bu bağlamda sinemanın önemli örnekleri arasında animasyon filmleri yeralmaktadır. Animasyon filmleri içinde barındırdığı cinsiyetçi roller ile toplumdaki ideolojikdüşünceleri sağlamlaştırmakta ve toplumsal normlara hizmet etmektedir. Bunun en tipikörneklerinden biri 2016 yılında gösterime giren “Kötü Kedi Şerafettin” filmindegörülmektedir. Türk yapımı olan bu komedi filminde Şerafettin’in ve yakın arkadaşlarınınhayat mücadelesinde toplumsal cinsiyet rollerine bağlı olarak pek çok unsur gözeçarpmaktadır. Ataerkil Türk toplumunda erkeklerin ve kadınların toplum içindeki rolleri vegörevleri Şerafettin ve arkadaşları üzerinden verilmektedir. Çalışmada öncelikle cinsiyet vetoplumsal cinsiyet kavramlarına yer verilmiş ve toplumsal cinsiyetin animasyon filmleriyleolan ilişkisi açıklanmıştır. Ardından Kötü Kedi Şerafettin filminde yer alan erkek ve kadınkarakterlerin davranışları toplumsal cinsiyet bağlamında incelenmiştir. Toplumsal cinsiyetçerçevesinde analizi yapılan bu filmde erkek ve kadının birbirinden farklı cinsiyetçi rolleroluşturduğu, rollere bağlı olarak erkek egemenliğinin ön planda olduğu, erkeklerin güç,üstünlük ve liderlik kavramlarını temsil ettiği ve bunlara karşılık kadınların ise arka planaatıldığı ve davranışlarıyla edilgen bir yapıyı temsil ettiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: THE ANALYSIS OF THE ANIMATION FILM “BAD CAT SERAFETTIN” IN THE CONTEXT OF GENDER
Öz: The biological sex of individuals in the society changes with the social life. These changes limit the individual's roles and perspectives in society. Mass media is one of the areas that have a limiting effect on human roles and serve. Cinema, one of today's mass media tools, has an important place in terms of reflecting the cultural codes and genetic memory of the social sphere. In this context, animated films are among the important examples of cinema. Animation films strengthen ideological ideas in society and serve social norms with the sexist roles they contain. One of the most typical examples of this is seen in the movie “Bad Cat Şerafettin”, which was released in 2016. In the film, many gender-related factors stand out in the life struggle of Şerafettin and his close friends. In the patriarchal Turkish society, the roles and functions of men and women in society are given through Şerafettin and his friends. In the study, primarily the concepts of gender and gender were included and the relationship of gender with animated films was explained. Then, the behaviors of the male and female characters in the movie Bad Cat Şerafettin were examined with a critical perspective. In this film, which was analyzed within the framework of gender, it was concluded that men and women form different sexist roles, male domination is at the forefront depending on the roles, they represent the concepts of power, superiority and leader, whereas women are thrown into the background and represent a passive structure in behavior.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkaş, İ. (2019). Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları çerçevesinde ortaya çıkan toplumsal cinsiyet ayrımcılığı. Ekev Akademi Dergisi, 23(77), 97-118.
- Alıcı, B. (2019). Türkiye’de modernleşme ve animasyon sineması. Konya: Eğitim.
- Arslan, A. (2004). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, (1), 1-11.
- Baydur, H. - Uçan, G. (2016). Sosyal politikanın cinsiyet halleri, toplumsal cinsiyet ve sosyal hizmet. (Der. Derya Şaşman Kaylı - Fatih Şahin). Ankara: Nika.
- Bektaş, M. - Barut, Y. (2019). Toplumsal cinsiyet bağlamında Ömer Seyfettin’in eleğimsağma hikâyesinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (6), 116-126
- Boylu, A. A. - Ayan, H. - Bilgin, İ. (2016). Toplumsal cinsiyet ve ev teknolojilerinin kullanımına etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (4), 955- 965.
- Çayırcıoğlu, D. (2014). Sosyolojide sinema filmlerinin eğitsel araç olarak kullanılması. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Deniz, D. (2019). Güzellik kaygısı. Aydın Toplum ve İnsan Dergisi, 5(1), 1-16.
- Dökmen, Z. Y. (2004). Toplumsal cinsiyet, sosyal psikolojik açıklamalar. İstanbul: Sistem.
- Erus, Z. Ç. (2006). Amerikan toplumunun bir yansıması olarak Hollywood çocuk filmlerinde aile. İstanbul: Beta.
- Erus, Z. Ç. - Gürkan, H. (2012). Toplumsal cinsiyet ve sinemaya yansıması: yeniden çekimler aracılığıyla Japon ve Amerikan sinemalarında kadının temsiline bir bakış. Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 206-217.
- Genç, H. N. (2018). Atasözlerinde toplumsal cinsiyet algısı olarak kadın. Folklor ve Edebiyat Dergisi, 24(94), 13-34.
- Rudman, L. - Phelan, J.(2008). Backlash effects for disconfirming gender stereotypes in organizations. Research in Organizational Behavior Journal, C. 28, 61-72.
- Sezer, M. Ö. (2019). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Kor.
- Şenler, F. (2005). Animasyon tarihi, teknikleri ve Türkiye’deki yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S. 3, 99-114.
- Üner, S. (2008). Toplumsal cinsiyet eşitliği. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü.
- Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Sosyoloji Konferansları, S. (35), 29-56.
- Yılmaz, S. (2008). Toplumsal cinsiyet rollerinin günlük hayattaki yansımaları: Çorum/Alaca örneği. İmgelem Dergisi, 2(2), 59-79.
- Yükselbaba, Ü. (2017). Mılgram deneyi: Otorite ve itaate dair. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 75(1), 227-270.
- Zor, İ. - Bulut, S. (2020). Toplumsal cinsiyet kavramına animasyon filmleriyle bakmak: Buz Devri, Shrek ve Winx Club: Kayıp krallığın sırrı örnekleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(1), 58- 69.
- URL-1: http://www.kotukediserafettinfilmi.com/ (Erişim: 16.01.2021)
- URL-2: http://www.boxofficeturkiye.com (Erişim: 16.01.2021)
- URL-3:https://www.yenisafak.com/hayat/kotu-kedi-serafettin-giseyi-ele-gecirdi2410896 (Erişim: 16.01.2021)
APA | Demir R (2021). “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. , 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
Chicago | Demir Rugeş “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. (2021): 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
MLA | Demir Rugeş “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. , 2021, ss.146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
AMA | Demir R “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. . 2021; 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
Vancouver | Demir R “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. . 2021; 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
IEEE | Demir R "“KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ." , ss.146 - 161, 2021. 10.12981/mahder.873315 |
ISNAD | Demir, Rugeş. "“KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ". (2021), 146-161. https://doi.org/10.12981/mahder.873315 |
APA | Demir R (2021). “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(33), 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
Chicago | Demir Rugeş “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 14, no.33 (2021): 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
MLA | Demir Rugeş “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, vol.14, no.33, 2021, ss.146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
AMA | Demir R “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 2021; 14(33): 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
Vancouver | Demir R “KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 2021; 14(33): 146 - 161. 10.12981/mahder.873315 |
IEEE | Demir R "“KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ." Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14, ss.146 - 161, 2021. 10.12981/mahder.873315 |
ISNAD | Demir, Rugeş. "“KÖTÜ KEDİ ŞERAFETTİN” ANİMASYON FİLMİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA ÇÖZÜMLENMESİ". Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 14/33 (2021), 146-161. https://doi.org/10.12981/mahder.873315 |