Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri

Yıl: 2020 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 107 - 121 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 06-04-2021

Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri

Öz:
Okuma becerisi birçok karmaşık bilişsel işlemin yapılmasını gerektiren bir süreçtir. Bu süreçte okurlarmetindeki sözcükleri tanımak zorundadır. Bir sözcüğü okuma sürecinde tanımak, o sözcüğü metiniçerisinde anlamlandırmayı gerektirir. Bu nedenle bir okur okumakta olduğu metinde geçen sözcükleritanımalıdır. Ancak bir okurun söz varlığı yeterince geniş olsa da karşılaştığı her metindeki tümsözcüklerin anlamını bilmesi mümkün değildir. Bir okur metindeki her sözcüğün anlamını bilmese deipuçlarından yararlanarak sözcüğün anlamına ulaşmaya çalışır. Bunun için de çok farklı sözcükselçıkarım stratejilerine başvurabilir. Bu çalışmanın amacı da Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin hangisözcüksel çıkarım stratejilerine başvurduklarını belirlemektir. Betimsel nitelikli bu araştırmada taramayöntemi kullanılmış ve araştırmanın çalışma grubunda Türkçe Öğretim Merkezinde öğrenimlerinisürdüren C1 düzeyinde 43 öğrenci yer almıştır. Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin okuma sürecindebilinmeyen sözcüklerle karşılaşınca başvurdukları çıkarım stratejilerine ilişkin verileri toplamak 14maddelik 4’lü likert tipi bir sormaca kullanılmış ve veriler SPSS istatistik programına aktarılarak sıklık,yüzdelikler ve aritmetik ortalamaları belirlenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre öğrenciler en çokbağlamdan yararlanarak sözcüğün anlamına ulaşmaya çalışmaktadır.
Anahtar Kelime:

Views About the Inference Strategies Used by Foreign Students Who Learns Turkish When They Encounter Unknown Words During Reading Process

Öz:
Reading skills are a process that requires the execution of many complex cognitive processes. In this process, readers have to recognize the words in the text. To recognize a word in the reading process requires that the word be understood in the text. For this reason, a reader should know the words in the text that they are reading. However, even though a reader's lexicon is wide enough, it is not possible to know the meaning of all the words in every text it refers to. A reader tries to reach the meaning of the word by taking advantage of the clues, even though it does not know the meaning of every word in the text. For this, very different lexical inference strategies can be applied. The aim of this study is to determine the lexical inference strategies of foreign students learning Turkish. In this descriptive study, scanning method was used. The study group of the study consisted of 43 C1 students studying at the Turkish Teaching Center. A 14-item 4-point Likert-type questionnaire was used to collect data on the inference strategies that foreign students learning Turkish used when they encountered unknown words in the reading process. Obtained data were transferred to statistical program and frequency, percentages and arithmetic mean were determined. According to the result of the research, the students mostly try to reach the meaning of the word by taking advantage of context.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, S. (2016). İngilizce dil sınıfı öğrenicileri tarafından edinilen kelime öğrenme stratejileri ve başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bowyer-Crane, C. & Snowling, M. J. (2005). Assessing children’s inference generation: What do tests of reading comprehension measure?. British Journal of Educational Psychology ,75, 189–201.
  • Büyükikiz, K. K. ve Hasırcı, S. (2013). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde sözcük öğretimi üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 145- 155.
  • Çelik, S., & Toptaş, V. (2010). Vocabulary learning strategy use of Turkish EFL learners. Procedia Social and Behavioral Sciences, 3, 62–71.
  • Çınar, B. ve Elkılıç, G. (2019). Özel okullardaki ortaokul öğrencilerinin kullandığı İngilizce kelime öğrenme stratejileri: Kars ili örneği. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 353 365.
  • De Bot, K. Paribakht, S. & Wesche, M. (1997). Towards a lexical processing model for the study of second language vocabulary acquisition: Evidence from ESL reading . Studies in Second Language Acquisition, 19 (2), 309-329.
  • Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Hacettepe Eğitim Dergisi, 43, 141-153.
  • Doğan, Y. (2014). Yabancılara Türkçe kelime öğretiminde market broşürlerinden yararlanma. Journal of Language and Linguistic Studies, 10(1), 89-98.
  • Gu, Y. (2002). Gender, Academic Major, and Vocabulary Learning Strategies of Chinese EFL Learners. RLEC Journal, 33 (1), 35-54.
  • Gu, Y. & Johnson, R. K. (1996). “Vocabulary learning strategies and language learning outcomes”. Language Learning, 46, 643–697.
  • Haastrup, K. (1991). Lexical inferencing procedures or talking about words. Tubingen: Gunter Narr.
  • Hamamcı, Z. (2012). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme strateji tercihleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 314-323.
  • Hamzah, M. S. G., Kafipour, R., & Abdullah, S. K. (2009). Vocabulary learning strategies of Iranian undergraduate EFL students and its relation to their vocabulary size. European Journal of Social Sciences, 11 (1),
  • Hişmanoğlu, M. ve Turan, Y. Z. (2019). A study on vocabulary learning strategies of Turkish EFL students. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 857-875.
  • Hu, M., & Nation, I. S. P. (2000). Vocabulary density and reading comprehension. Reading in a Foreign Language,, 23, 403–430.
  • Hu, H. M., & Nassaji, H. (2014). Lexical inferencing strategies: The case of succesful versus less succesful inferencers. System, 45, 27-38.
  • İstifçi, İ. (2009). Lexical inferencing strategies of Turkish EFL learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), 97-109.
  • Kaivanpanah, S., & Rahimi, N. (2017). The effect of contextual clues and topic familiarity on L2 lexical inferencing and retention. Porta linguarum, 27, 4761.
  • Kırmızı, O. (2014). Measuring vocabulary learning strategy use of Turkish EFL learners in relation to academic success and vocabulary size. World Journal of Education, 4(6), 16-25.
  • Kocaman, O., & Cumaoğlu, G. K. (2014). Developing a scale for vocabulary learning strategies in foreign languages. Eğitim ve Bilim, 39, 176, 293-303.
  • Laufer, B. (1989). What percentage of text-lexis is essential for comprehension? In C. Lauren & M. Nordman (Eds.), Special language: From humans to thinking machines (pp. 316–323). Clevedon, England: Multilingual Matters.
  • Laufer, B. (1997). The lexical plight in second language reading: Words you don’t know, words you think you know and words you can’t guess. Second Language Vocabulary Acquisition: A Rationale for Pedagogy, 1, 20-34.
  • Lawson, M. J., & Hobgen, D. (1996). The vocabulary‐learning strategies of foreign‐language students. Language learning, 46 (1), 101-135.
  • Mokhtar, A. Z., Rawian, R. M., Yahaya, M. F., Abdullah, A., & Mohamed, A. R. (2009). Vocabulary learning strategies of adult ESL learners. The English Teacher, 37, 133 – 145.
  • Nassaji, H. (2006). The relationship between depth of vocabulary knowledge and L2 learners’ lexical inferencing strategy use and success. The Modern Language Journal, 90(3), 387-401.
  • Nation, I. S. P. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Read, J. (2000). Assessing vocabulary. UK: Cambridge University Press.
  • Schmitt, N., Jiang, X., & Grabe, W. (2011). The percentage of words known in a text and reading comprehension. The Modern Language Journal, 95, 26-42.
  • Serçe, H. (2019). Kelime öğrenme stratejileri öğretiminin kelime öğrenme ve strateji kullanma üzerindeki etkileri. Turkish Studies Educational Sciences, 14(4), 1675-1695.
  • Shen, M-Y. (2009). Technical university EFL learners’ reading proficiency and their lexical inference performance. Electronic Journal of Foreign Language Teaching (e-FLT)-Center for Language Study /National University of Singapore, 6(2), 189-200.
  • Shen, M-Y. (2018). Individual differences in strategy us for L2 lexical inferencing: The case of learning styles. Educational and Linguistic Research, 4 (1), 1-15.
  • Qian, D. D. (2004). Second language lexical inferencing: Preferences, perceptions, and practices, In Paul Bogaards & Batia Laufer (Eds.) Vocabulary in a Second Language: Selection, acquisition, and testing, Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
  • Tılfarlıoğlu, F. F. Y., & Bozgeyik, Y. (2012). The Relationship between vocabulary learning strategies and vocabulary proficiency of English language Learners. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 1(2), 91-101
  • Tok, M. ve Yıgın, M. (2014). Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 265- 276.
  • Ülper, H. ve Çetinkaya, G. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin kullandıkları sözcük öğreneme stratejileri ile sözcük dağarcıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Çınkır, Ş. (Ed.), VI. International Eurasian Educational Research Congress Bildiri Kitabı (s.631-637) içinde. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Ülper, H. ve Kiraz, E. (2018). Metni kavramada belirleyici olan bilinmeyen sözcük oranı eşikleri: Ortaokul öğrencileri açısından bir durum belirleme çalışması. UTEOK 2017’de Sunulan Bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliği için Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
APA Ülper H, Çetinkaya G (2020). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. , 107 - 121.
Chicago Ülper Hakan,Çetinkaya Gökhan Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. (2020): 107 - 121.
MLA Ülper Hakan,Çetinkaya Gökhan Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. , 2020, ss.107 - 121.
AMA Ülper H,Çetinkaya G Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. . 2020; 107 - 121.
Vancouver Ülper H,Çetinkaya G Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. . 2020; 107 - 121.
IEEE Ülper H,Çetinkaya G "Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri." , ss.107 - 121, 2020.
ISNAD Ülper, Hakan - Çetinkaya, Gökhan. "Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri". (2020), 107-121.
APA Ülper H, Çetinkaya G (2020). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 107 - 121.
Chicago Ülper Hakan,Çetinkaya Gökhan Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 18, no.1 (2020): 107 - 121.
MLA Ülper Hakan,Çetinkaya Gökhan Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.18, no.1, 2020, ss.107 - 121.
AMA Ülper H,Çetinkaya G Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2020; 18(1): 107 - 121.
Vancouver Ülper H,Çetinkaya G Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2020; 18(1): 107 - 121.
IEEE Ülper H,Çetinkaya G "Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, ss.107 - 121, 2020.
ISNAD Ülper, Hakan - Çetinkaya, Gökhan. "Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Okuma Sürecinde Bilinmeyen Sözcüklerle Karşılaşınca Başvurdukları Çıkarım Stratejilerine İlişkin Görünümleri". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 18/1 (2020), 107-121.